HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyr Hifi.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:54:11  Show Profile Send fredde a Private Message
Har lyssnat på en del mycket dyra system och på ett flertal av dem så har vanlig musik inte gått att lyssna på. Det har blivit påträngande, vasst eller något annat otrevligt för öronen. Andra lika dyra system har det däremot varit en fröjd för öronen att spela vanliga skivor. Det märkliga är att förklaringen av dem som demonstrerar de dyra systemen som låter illa på det mesta förutom speciella testskivor som låter väldigt bra, skyller på inspelningarna och säger att det är dem de är fel på. Har även lyssnat på ett svindyrt system där inte ens testskivor gick att lyssna på men det är en annan historia.

Ok, låt oss säga att det är fel på inspelningarna, rent hypotetiskt. Vad finns det för mening med att ha en stereo som det bara går att spela stentråkig testmusik i? Som tillverkare måste man väl ändå bygga prylar som låter bra på de skivor (inspelningar) som finns att tillgå.

Det märkligaste av allt är att vissa av dessa svindyra grejer som låter illa även har fått toppbetyg i tester, kanske till och med alla, det vet jag inte riktigt.

Någon som kan förklara detta för mig? Någon som har upplevt samma sak?

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:59:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
..det är väl där uttrycket "analytisk" och "rakt på" kommer in, orden används ju rätt flitigt i diverse tidningar..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:00:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Fredde!

Har du läst denna tråden och det är reflektioner kring det?

"Kan det bli för bra?"
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11625

Känns som om samma sak som den tråden handlar om tycker jag.

Jag tror mitt svar där kan passa tämligen exakt in på din frågeställning.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:02:07  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Hej Fredde!

Har du läst denna tråden och det är reflektioner kring det?

"Kan det bli för bra?"
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11625

Känns som om samma sak som den tråden handlar om tycker jag.

Jag tror mitt svar där kan passa tämligen exakt in på din frågeställning.

/Johan

Jag satte mig och bläddrade igenom den efter jag skrivit mitt inlägg. Kan kanske haka på där istället.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000