| Author |
Topic  |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 23:59:33
|
RG 62 finns både med järnkärna och med pläterad kopparledare rakt igenom.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 00:25:12
|
RG62 (ELFA nr 55-908-15) är inte av stål i någon del! Innerledaren är en enkeltråd av tennpläterad koppar, skärmen är opläterad kopparfläta och isoleringen är mestadels luft (teflonspiral).
I den kabeln finns inget Teflon. Innerisoleringen är polyeten och ytter är PVC. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 06:32:47
|
Det spelar alltså ingen roll vilka material den har bara det står RG 62 på den ! (eftersom de olika materialen aldrig varit uppe till diskussion förut)
Man fattar... det spelar ingen roll eftersom kablar inte har någon större inverkan på signalen 
Någon som har en RG 62 och bill byta jämnt med mina Valhalla XLR? De är felkonstruerade, saknar skärm och tillverkaren kan inte räkna. Jag behöver alltså uppgradera.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 06:56:04
|
Sladd. Detta har faktiskt diskuterats tidigare. Materialet i RG 62 alltså. Att det hörs skillnad mellan järnkärna eller koppardito har jag dock inte hört någon sagt. Men jag kan ju missat det kanske?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 07:14:18
|
"Någon som har en RG 62 och bill byta jämnt med mina Valhalla XLR? De är felkonstruerade, saknar skärm och tillverkaren kan inte räkna. Jag behöver alltså uppgradera."
Äntligen börjar du att förstå
|
 |
|
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 07:29:31
|
Hur en RG62 ska vara utförd styrs av en specifikation (minns inte på rak arm vad den heter).
Alla RG62 som jag har träffat på har kopparplätterad ståltråd som innerledare. Den är möjligt att det finns någon variant med koppartråd men heter den då RG62?
Att ha kopparplätterad ståltråd som innerledare är inget specifikt för RG62 utan det finns flera andra koaxialkablar som använder det. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 07:49:17
|
John:
Jag har missat detta... Hur var det nu med isoleringen, pvc, teflon?
Eller är det heller inte viktigt bara mätnormen uppnås?
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 08:37:07
|
| Nog för att jag själv använt RG62 engång i världen och tycker att det är ok för pengarna. Men kan vi inte hålla den på DIY sidorna då det är en DIY kabel. Snälla |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 02:14:39
|
quote: John:
Jag har missat detta... Hur var det nu med isoleringen, pvc, teflon?
Eller är det heller inte viktigt bara mätnormen uppnås?
Isoleringen består mestadels av luft och uppskattningsvis 5-10% av PVC som fungerar som distans mellan ledare och hölje/skärm. Köp en bit och titta om du inte förstår, den är inte så dyr 
Jag skulle gärna vilja ha en "RG62" med teflon istället för PVC och rent silver som ledare, tror dock inte att jag skulle höra skillnad men det skule kännas phsykologiskt rätt 
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Topic  |
|