HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket pengar till kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/26 :  23:59:33  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
RG 62 finns både med järnkärna och med pläterad kopparledare rakt igenom.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/27 :  00:25:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
RG62 (ELFA nr 55-908-15) är inte av stål i någon del! Innerledaren är en enkeltråd av tennpläterad koppar, skärmen är opläterad kopparfläta och isoleringen är mestadels luft (teflonspiral).

I den kabeln finns inget Teflon. Innerisoleringen är polyeten och ytter är PVC.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/27 :  06:32:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det spelar alltså ingen roll vilka material den har bara det står RG 62 på den ! (eftersom de olika materialen aldrig varit uppe till diskussion förut)

Man fattar... det spelar ingen roll eftersom kablar inte har någon större inverkan på signalen

Någon som har en RG 62 och bill byta jämnt med mina Valhalla XLR? De är felkonstruerade, saknar skärm och tillverkaren kan inte räkna. Jag behöver alltså uppgradera.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/27 :  06:56:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Sladd. Detta har faktiskt diskuterats tidigare. Materialet i RG 62 alltså. Att det hörs skillnad mellan järnkärna eller koppardito har jag dock inte hört någon sagt. Men jag kan ju missat det kanske?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/03/27 :  07:14:18  Show Profile Send kurt a Private Message
"Någon som har en RG 62 och bill byta jämnt med mina Valhalla XLR? De är felkonstruerade, saknar skärm och tillverkaren kan inte räkna. Jag behöver alltså uppgradera."

Äntligen börjar du att förstå
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/03/27 :  07:29:31  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Hur en RG62 ska vara utförd styrs av en specifikation (minns inte på rak arm vad den heter).

Alla RG62 som jag har träffat på har kopparplätterad ståltråd som innerledare. Den är möjligt att det finns någon variant med koppartråd men heter den då RG62?

Att ha kopparplätterad ståltråd som innerledare är inget specifikt för RG62 utan det finns flera andra koaxialkablar som använder det.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/27 :  07:49:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

John:

Jag har missat detta... Hur var det nu med isoleringen, pvc, teflon?

Eller är det heller inte viktigt bara mätnormen uppnås?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:37:07  Show Profile Send dole a Private Message
Nog för att jag själv använt RG62 engång i världen och tycker att det är ok för pengarna. Men kan vi inte hålla den på DIY sidorna då det är en DIY kabel. Snälla

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/29 :  02:14:39  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
John:

Jag har missat detta... Hur var det nu med isoleringen, pvc, teflon?

Eller är det heller inte viktigt bara mätnormen uppnås?

Isoleringen består mestadels av luft och uppskattningsvis 5-10% av PVC som fungerar som distans mellan ledare och hölje/skärm. Köp en bit och titta om du inte förstår, den är inte så dyr

Jag skulle gärna vilja ha en "RG62" med teflon istället för PVC och rent silver som ledare, tror dock inte att jag skulle höra skillnad men det skule kännas phsykologiskt rätt

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000