| Author |
Topic  |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 15:53:49
|
Ja det kan det.
Jag kommer ihåg en gammal Hifi & Musik från nittiotalets början. Jag vet inte vem som skrev reportaget men jag gillade den generalisering som gjordes I alla fall.
Låta bra eller låta rätt. Klart kontroversiellt kan man tycka. Jag vet inte om jag kanske har börjat bli gammal eller, men det känns som att det där att jaga den där absolut sista mikrodetaljen börjar bli lite ”tråkig”.
Jag har lyssnat på endel super duper upplösta system där minsta lilla mikroskopiska detalj och fel också för den delen har framträtt. Och i ärlighetens namn så är alltid det första intrycket Waow vad fränt.
Men sen efter ett tag börjar man att bara lyssna efter dessa detaljer och glömmer bort helheten. Jag hade hemma ett par mega upplösta signalkablar hemma (nämner ingen så slipper vi den debatten).
Det första intrycket var de var som f*n, det här har jag inte hört så bra tidigare. Men det slutade med att jag bara satt och lyssnade efter dessa små saker. Och glömde bort musiken som sådan.
Så när jag väl kopplade tillbaka mina egna kablar så blev det nästan som en befrielse. Allt finns där men med en lite lugnare och behagligare stil. Inte lika "kantigt"/upplöst kanske, men med mer spelglädje .
I många år har jag jagat mer upplösning, mer exakt, mer av allt för att vara sanningsenlig. Men det är inte bara och lyssna efter ljud som är tjusningen I att lyssna på musik.
Man kan ju också säga att det finns inget rätt och fel i Hifi världen. Det är ju en smak sak och en matchning mellan produkter och innehavaren.
Förmodligen kanske den där super upplösta kabeln, låter rätt men jag tyckte aldrig att det lät riktigt bra.
Bara en personlig reflektion och fundering.
Mvh dole
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 15:59:42
|
En parallell.... Om man lyssnar live på en klassisk konsert, finns det ingen chans att uppfatta varje enskild detalj! Det är heller inte meningen tror jag, alla detaljer är till för att bilda en enhet.
|
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 16:31:04
|
Men om du skulle höra triangeln mer än allt annat skulle det bli trist   |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 16:39:45
|
Såvida d inte e Gudruns triangel.. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:00:40
|
Detta är mycket intressant. Mina reflektioner kring det hela har under årens lopp blivit ungefär så här:
Om man har en dålig (dock en "riktig stereo") anläggning så infinner sig väldigt sällan den där känslan av att man lyssnar på musik, man hör hela tiden att det är en stereoanläggning som man lyssnar på.
Nästa snäpp upp i ljudkvalitet är där många ljudintresserade befinner sig. Man kan höra en tydlig skillnad på inspelningars kvalitet. Det blir ofta att man hör att många av ens skivor låter dåligt. Det blir då en slags frustration som ofta kan yttra sig i ett missnöje över de skivor man köper. De skivor som har mycket god ljudkvalitet återges dock oftast relativt bra och man kan ta till sig det musikaliska budskapet. Med bra inspelningar börjar det bli mindre karaktär av att man lyssnar på en stereo, men det kan anas ändå.
Ytterligare ett snäpp upp har jag märkt, är de anläggningar som kan återge även dåliga inspelningar på ett vis som gör att man kan ta dem till sig. Då är det möjligt att höra precis hur ljudteknikern eller masteringsnubben har skruvat för att få det ljud han/hon har tänkt sig (eller hur denne person har misslyckats). Man kan höra att; aha här har de lagt på lite syntetisk efterklang, oj här var det visst lite trafikbuller utanför inspelningslokalen, oj nu står han och sjunger men står samtidigt och rör sig framför miken, oj nu har de komprimerat baskaggen. Ja och så vidare, ni fattar. På något sätt så upplever jag i alla fall det så att när ljudet har blivit så pass bra så kan man bortse från det illaljudande eftersom man kan höra vad det beror på. Då upplevs det inte längre lika störande, och man kan istället ägna sig åt att lyssna på det musikaliska budskapet. Sedan kan man om man vill, naturligtvis fokusera på enskilda småsaker i det musikalsika framförandet. Självklart låter alltid de bästa inspelningarna ytterligare ett snäpp bättre än på "mellanstereon" ovan. För att nå upp till det sista alternativet här så krävs det nog generellt sett en anläggning som har låg förvrängning, ett brett och linjärt frekvensomfång, stor ljudtryckskapacitet (om man vill spela på naturrealistiska ljudnivåer), lågt brus, samt sist men inte minst; en god akustisk miljö som är relativt fri från tidiga reflexer och efterklang.
Vad tror ni? Är det fler som upplever samma sak som jag?
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:11:39
|
quote: För att nå upp till det sista alternativet här så krävs det nog generellt sett en anläggning som har låg förvrängning, ett brett och linjärt frekvensomfång, stor ljudtryckskapacitet (om man vill spela på naturrealistiska ljudnivåer), lågt brus
Nix! Det krävs relativt lättdrivna högtalare(SPL över 90dB/1 watt eller i alla fall närmare 90 än 80) och single-end Klass A-slutsteg. Vinyl är ju självklart! 
Vad avser du med låg dist? (Håller med såklart, men är inte så övertygad om att låg THD-specifikation på förstärkaren satisfierar det villkoret)
|
Mvh |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:17:34
|
?? Jag ser inte att jag skrivit "dist" någonstans. |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:20:51
|
Sorry! Ingen aning vad jag fick det ifrån ....nog dags för mat! |
Mvh |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:23:54
|
Knoppen, mycket bra sagt och speglar mina egna erfarenheter i uppgraderingsstegen. I mellanskedet tyckte jag att jag hade en bra anläggning eftersom den lät bra på vissa skivor medan det var svårt att lyssna på en del till slutet. Med bättre anläggning var det bara att konstatera att dessa "ursula" inspelningar kanske inte var de bästa men ofta rätt OK. En praktisk konklusion jag har dragit av detta är att inte använda audiofil och testskivor när jag provar en komponent, eller bara någon enstaka. Främst använder jag vanliga skivor som är litet bättre än snittet. Om komponenten i stort sett låter bättre på ett dussin skivor med olika typer av musik börjar jag bli rätt övertygad. Sedan kommer tortyrtestet: att ta fram några skivor som jag tidigare haft problem med och tyckte lät väldigt dåligt. Om jag verkligen fått tag på något bra så brukar dessa skivor också låta betydligt mer acceptabelt.
Beträffande upplösning: en anläggning skall ta fram detaljer och även mikrodetaljer men man skall kunna välja om man vill rikta sin uppmärksamhet mot dessa eller lyssna mer på helheten. Om man inte kan lyssna på helheten så är anläggningen "forwards" eller påträngande och pressar ljudet in i öronen.
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:31:21
|
Precis Anders! Sådana där audiofilskivor låter ju alltid bra när försäljaren demar. Sådana låter ju t o m okej på den sämsta stereoanläggningen hos hifibutiken. Kul att höra folk som har liknande erfarenheter!
Det kanske inte kan bli för bra ljud? |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:48:11
|
Det kan nog inte bli för bra ljud. Om man tycker att man har så bra ljud att det inte går att lyssna på, så är det nog inte bra ljud utan något fel i återgivningen. Som man kanske inte kan få grepp om och beskriva analytiskt. Med reservation att om man vill ha en behaglig, varmfärgad ljudkuliss att slappa till, så kanske man skall välja något annat än highend.
Jag har ett kriterium till som jag tycker är väsentligt av praktiska skäl. Anläggningen skall helst kunna spela på realistiska ljudnivåer, men då blir det lätt problem med grannar och familjemedlemmar. Så den bör låta nästan lika bra om man lägger sig -10 eller -20 dB under.
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:56:35
|
| Ja det är viktigt Anders! Många anläggningar låter olika vid olika volympådrag. På min anläggning låter det likadant på svaga nivåer, bara mycket starkare om man drar på lite (eller väldigt mycket, typ >110 dB). Tyvärr kan jag inte längra spela starkt för min granne ovanför för raseriutbrott då. Han har t o m kastat glasburkar och försökt träffa mig i huvudet. Och så har han slagit med hammare på min dörr också så att det är djupa märken. Han är helgalen så jag har polisanmält honom för ofredande och skadegörelse. Det känns numera väldigt obehagligt att spela musik t o m på låga nivåer. P g a honom så har glädjen som musikanläggningen skänker mig, försvunnit. Jag känner att jag inte kan bo där längre. Så kan det gå om man spelar för starkt! |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:11:02
|
| Ok! Vi verkar överens om hur en bra anläggning skall låta i stort sätt och hur den inte skall låta. Men hur kommer det då sig att när man lyssnar på värstingprylarna som fick otroligt bra kritik i pressen inte går att lyssna på när man sitter där med sina favoritskivor, och pesronen som demonstrerar anläggningan hör att det låter illa och skyller på inspelningen. Hur kan sådana produkter få så otroligt bra kritik? Vem vill ha en anläggning där det bara går att lyssna på exotiska testskivor? |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:21:17
|
fredde, du kanske pratar om det Knoppen beskrev som mellannivån i ljudkvalitet. Jag vet inte vad han menade prismässigt, men tänker mig 20 till 30 tusen.
Det kan också vara litet si och så med lyssningsbetingelserna i butiker. Dålig akustik är vanligt liksom dåligt inbrända komponenter.
|
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:24:30
|
| Jag pratar om system för ca 500 000 och uppåt, på mässor och butiker. Där jag antar att de som jobbar vet vad de håller på med. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:37:24
|
Fredde, det är bra att du lyssnar på dina egna skivor. Det finns knappt något värre när "demaren" bara kör sina egna utvalda alster, då har man ju ännu sämre referens att bedöma ljudet efter. Mycket riktigt såsom Anders47 påpekar, de akustiska förhållandena i en HiFi-butik är oftast inte så bra. Det är viktigt att tänka på. Därför kan det vara bra att låna hem grejorna och lyssna hemma. Samtidigt kan man inte ha för bra akustiska förhållanden i en HiFi-butik. Då skulle kunderna nämligen höra ett mycket bra ljud i butiken. När de sedan glatt kommer hem med de nya högtalarna och kopplar in dem i sitt kanska kala vardagsrum så låter det inte alls bra och butiken har plötsligt en kund som inte är helnöjd. Försäljaren har ofta svårt att förklara för kunden att det beror på lyssningsrummets akustiska egenskaper eftersom kunden mycket sällan förstår vad han dillar om. Nu menar jag "vanliga" kunder, inte vi på HiFiforum givettvis! Balansgången är en butik som har något bättre akustiska förhållanden än ett normalmöblerat vardagsrum, är min uppskattning. Eller så kan butiken ha olika rum, vara ett som har "superakustik" för de kunder som är verkligt intresserade av apparaters maximala prestanda.
Det jag menade i anläggningskvalitet har inget med prislappen att göra eftersom det finns skräckexempel på mycket kostsamma prylar som verkligen låter illa ibland. Men om man tar en genomsnittlig anläggning som inte har någon extremt konstig del så skulle jag nog tippa att "mellanskiktsanläggningen" ligger på 20 - 50 tusenlappar. |
 |
|
|
Leon
Member

228 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:40:05
|
Skrämmande knoppen!
Vågar du försöka,Ringa på och "prata" med honom? Eller är han personlighets störd? Jag vet ju att du kan spela lite högt ibland.
P:S kuloledning knypplandet har fått ta en tillfällig plats i det Leonska våningen D:S
MVH/Leon |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:42:01
|
Fredde, mässförhållanden bör man ta med en mycket STOOOOOOR nypa salt! Man kan inte fullständigt döma ut en anläggning som har låtit dåligt på en mässa. Tänk på de dåliga akustiska förhållandena, olika stora rum med helt olika akustiska egenskaper, att du inte hamnar på en bra lyssningsposition, buller från angränsande rum, störande prat från folk som pratar eller går ut och in genom rummet, intrimningen av anläggningarna. Ojojoj, det går att göra listan bra mycket längre än så här. |
 |
|
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:45:43
|
| Knoppen... tar av hatten för Ditt 1:a inlägg! Är inte själv där än, har bara försmaken av detta. Men jag tror oxå på tesen. Första musik - sedan detalj men alltför analys/kallt - sedan både och även om inspelningen kanske inte är 100... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:45:47
|
Tjena Leon!
Nä jag vågar/vill ej prata med honom. Tidigare har jag pratat med honom, men nu har jag slutat med det. Har man uppträtt så som han har gjort, då tycker jag att han har gått för långt, även om det förstås bullrade i hans lägenhet. Han har väldigt hetsigt temperament. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:47:49
|
2_4_U: Tack!
Snart är du där, det är jag övertygad om. Det brukar bara ta ett tag, det är det som är lite synd. |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:48:30
|
quote: Fredde, det är bra att du lyssnar på dina egna skivor. Det finns knappt något värre när "demaren" bara kör sina egna utvalda alster, då har man ju ännu sämre referens att bedöma ljudet efter. Mycket riktigt såsom Anders47 påpekar, de akustiska förhållandena i en HiFi-butik är oftast inte så bra. Det är viktigt att tänka på. Därför kan det vara bra att låna hem grejorna och lyssna hemma. Samtidigt kan man inte ha för bra akustiska förhållanden i en HiFi-butik. Då skulle kunderna nämligen höra ett mycket bra ljud i butiken. När de sedan glatt kommer hem med de nya högtalarna och kopplar in dem i sitt kanska kala vardagsrum så låter det inte alls bra och butiken har plötsligt en kund som inte är helnöjd. Försäljaren har ofta svårt att förklara för kunden att det beror på lyssningsrummets akustiska egenskaper eftersom kunden mycket sällan förstår vad han dillar om. Nu menar jag "vanliga" kunder, inte vi på HiFiforum givettvis! Balansgången är en butik som har något bättre akustiska förhållanden än ett normalmöblerat vardagsrum, är min uppskattning. Eller så kan butiken ha olika rum, vara ett som har "superakustik" för de kunder som är verkligt intresserade av apparaters maximala prestanda.
Det jag menade i anläggningskvalitet har inget med prislappen att göra eftersom det finns skräckexempel på mycket kostsamma prylar som verkligen låter illa ibland. Men om man tar en genomsnittlig anläggning som inte har någon extremt konstig del så skulle jag nog tippa att "mellanskiktsanläggningen" ligger på 20 - 50 tusenlappar.
Jag kan hålla med om att akustiken kan ställa till problem, särskilt när det gäller lite bättre grejer. Men i en butik som har ett så pass dyrt sortiment skall väl ändå kunna hålla en acceptabel akustik. Jag vet också att det kan vara svårt att bedömma akustiken i ett rum bara genom att "känna" med öronen, men en sak kan jag säga att i de fall jag pratar om är det i allafall ingen badrumsakustik. Dessutom låter andra produkter inte alls aggresivt i samma lokal. Men om det nu är akustiken, varför skyller försäljaren på inspelningarna? Jag tror inte riktigt ni förstår vad jag menar... |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 19:11:12
|
Säljare är också människor även om systemen är dyra. Kanske nyss varit mässa, öronen är trötta, fasvänd en högtalare och vi har ett system som låter apa.....
Mässljud förresten, nääää, inget vidare. Går på den gamla berömda tesen "så lite oljud åt så många som möjligt under de förutsättningar som föreligger".... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 19:24:43
|
| Åter till frågan som alla missar. Jag har råkat ut för en lirare på en mässa som demade någonting jättedyrt och som det inte gick att spela annat än hans testskivor på. Han hade en lång förklaring om att detta berodde på att inspelningarna var för dåliga kort sagt. Det är detta jag inte kan förstå. |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 19:27:18
|
Angående Knoppens tankar att en topp-anläggning gör att kassa inspelningar mer uthärdliga än via en medelanläggning, håller jag bara delvis med. Om anläggningens förvrängningsgrad är tillräckligt låg kommer ju defekterna på inspelningen att dominera återgivningen, det är ju alltid av godo och så långt är jag med, men att detta skulle på något sätt "mildra" upprördheten över vad ljudtekniker och mastringsfolk har ställt till med stämmer inte för min del. I och med att jag vet hur bra en inspelning KAN låta när duktigt folk har varit inblandat, kan jag ibland bli rent fly förbannad av att höra hur musiken har blivit misshandlad. Allra mest sur och tvär blir jag när musiken i sig är väldigt bra och man inget hellre önskar än att få sjukna ner i favvofåtöljen och njuta. I det skedet hjälper det knappast att känna igen toklimiterade baskaggar, platta ljudbilder eller körstämmor helt i motfas. Öronen formligen gråter och jag kan bli GALEN!! Det har vid fler än ett tillfälle hänt att skivor har åkt i tusen bitar just för att ljudkvaliteten är kass.
Sen är man gudskelov inte begränsad i mitt musikval till skivor från "audiofilbolagen" (DÅ hade man verkligen hamnat på hispan) utan njuter gärna till bra artister via vanliga skivmärken också.
Är det Conan som behöver söka professionell hjälp eller finns det andra som har lioknande problem... =0)? |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 19:44:01
|
| Jag håller bestämt på den åsikten att det finns väldigt få inspelningar som är så dåliga att de inte skall vara njutbara även i dyra system. Ju bättre ett system är desto mer skall man uppskatta de inspelningar som man tidigare ratat. Då jag uppgraderar upptäcker jag låtar och skivor som jag tidigare tyckt varit ointressanta. Inspelningar som jag tidigare tyckt låtit illa låter inte illa längre. Gör jag inte det, tycker jag heller inte att det är någon uppgradering. Självklart följer det med på köpet att inspelningar som jag tidigare tyckt låtit jättebra efter uppgraderingen låter ännu bättre. |
 |
|
Topic  |
|