| Author |
Topic  |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 19:15:36
|
| Kan någon förklara för en stenåldersman vad det är för skillnad på CD och SACD? Jag vet inte det. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 20:01:42
|
Allt du behöver veta på www.minhembio.com klicka sedan på "artiklar". 5:e artikeln nerifrån beskriver sacd mm. Hoppas att det är till ngn hjälp |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 20:55:18
|
Pjotre: Ja, flytta tråden var som helst, mig gör det detsamma. Huvudsaken är ju att jag får bra svar som jag fattar och förstår. Jag undvek att posta på den tråden eftersom min fråga handlar om en något annorlunda sak. |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 21:17:23
|
Nämen, tycker du inte att den hör hemma där så låter vi den ligga kvara här och hoppas på många begåvade svar...  |
 |
|
|
storyboard
Member

134 Posts |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 05:55:10
|
storyboard, jag undrar om Lennart verkligen eftersökte Ingvar Öhmans tyckande i formatfrågan... Fel blir fel igen så att säga... Bättre då att stå över. |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 20:36:10
|
Timbre: Det är inte upp till dig eller andra att undra eller spekulera i vilka svar jag vill ha eller inte vill ha. Jag är fullt kapabel att själv kunna skilja på objektivitet och subjektivitet. Jag känner mig ganska "idiotförklarad" när du uttrycker dig på det sättet inför andra om min förmodade förmåga att själv kunna ta in och sålla information.
Du som är administratör – "Bättre då att stå över".
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:07:31
|
Inlägget var inte riktat till dig men har du benägenheten att känna dig idiotförklarad i förbifarten, kan jag bara försäkra dig om att det inte var min avsikt och samtidigt hoppas på att du kommer över det. Kanske något att jobba med... |
 |
|
|
lambda
Kilroy was here

120 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:24:47
|
| Timbre, indirekt så riktas ditt inlägg till Lennart eftersom du tar dig friheten att spekulera i vad Lennart eftersöker eller inte eftersöker. Men jag har full förståelse för ditt inlägg eftersom Storyboard refererar till en artikel där Ing.Öhman uttalar sig. Det är väl allmänt känt att du har svårt för vissa personers åsikter i hifi-debatten. Vad fick dig att känna "kallelsen" att sålla informationsflödet åt Lennar? Det måste väl ändå vara upp till varje enskild person att får göra det, och sedan få skapa sig en egen uppfattning i ämnet. |
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:44:58
|
"Det är väl allmänt känt att du har svårt för vissa personers åsikter i hifi-debatten. Vad fick dig att känna "kallelsen" att sålla informationsflödet åt Lennar?"
Just för att det är en åsikt. Utgick från att det var ofärgad ( ) information som eftersöktes, inte ett utdrag ur en kampanj. Av frågeställarens reaktion att döma spelar det tydligen ingen roll.
Men lambda, vilket informationsflöde har sållats... Har något klippts eller censurerats...  |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:55:45
|
Kampanjer hit och kampanjer dit. Ofärgad information, vad är det? Tycker att storybords länk ger en förklaring på frågan, sen att inte alla håller med om att den riktig är en annan sak. På minhembio så står det ju å andra sidan som själklart att SACD är ett bättre format, så visst är det tyckande och färgad info det handlar om i båda fallen, inget snack om saken. |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:03:31
|
Beskriver man sig som en stenåldersman så är väl Lennart ute efter en enkel förklaring som en stenåldersman begriper Öhmans förklaringar brukar inte ligga på stenåldersnivå.
Som moderator är man väl "kallad" att försöka tolka vad frågaren är ute efter och styra upp och sålla i tråden så gott det går...
|
 |
|
|
lambda
Kilroy was here

120 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:22:40
|
| Nej det är riktigt Timbre att du inte har möjlighet censurera eller klippa i utomstående artiklar eller "kampanjer". Med sålla så refererade jag till stycket "storyboard, jag undrar om Lennart verkligen eftersökte Ingvar Öhmans tyckande i formatfrågan", och det tror jag till och med att du förstod, eller? Angående informationen så instämmer jag med marens inlägg "Ofärgad information, vad är det?". Är inte majoriteten av inläggen här på forumet någons åsikt? Varför denna plötsliga "rädsla" för åsikter? Personliga åsikter är väl helt i linje med forumets "regelverk"? Eller är det Öhmans åsikter vi ska "skyddas" ifrån |
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:24:17
|
Nu blir ju den här antisacdkampanjen mer och mer uddlös för varje dag som går så det kan nästan va´ kul att läsa denna typ av "information". Jag kommer att kunna köpa mina SACD´s även i framtiden... Lennart får väl sålla till höger och till vänster. Han är ju "fullt kapabel"... |
 |
|
|
storyboard
Member

134 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:28:53
|
Alla utom Timbre kanske vill läsa mer? :-)
But independent studies have concluded that DSD (also called 1-bit sigma delta) suffers from a number of problems that makes it unsuitable for archiving and, possibly, distribution. These problems include non-linearity and high frequency noise. DSD is also not easy to edit without converting to PCM. One conclusion is that DSD makes digital to analogue conversion easier and, in the past, cheaper, but PCM provides a more reliable and accurate representation of the music.
http://www.disctronics.co.uk/technology/dvdaudio/dvdaud_sacd.htm http://www.meridian-audio.com/ara/bitstrea.htm |
 |
|
|
lambda
Kilroy was here

120 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:29:46
|
| Aha, det var där skon klämde Timbre. |
|
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:31:54
|
Jag märker att ”min” tråd börjar balla ur och bli nåt helt annat. Det var inte min mening. Jag ville bara ha svar i mitt sökande efter det som jag vill veta. Jag inser också att jag borde ha låtit bli att svara på Timbres svar. Hittills har jag fått två länkar att läsa och det är jag mycket glad för! Tack!!! Nu vet jag LITE om SACD. Någon som kan posta en länk till? Eller flera länkar som berättar om SACD?
Timbre: Jo, du refererade till mig och en annan person. Det är jag som har skapat denna tråd i hopp om att få seriösa svar. Jag anser att ditt svar är helt ovidkommande i denna tråd. Du som är administratör borde hålla dig borta från att ge sådana svar, i alla fall om du vill att detta ska vara ett seriöst forum med utrymme för alla objektiva idéer, åsikter och frågor i ÄMNET.
Du kan aldrig utgå från att informationen på Internet är ofärgad. Det kan ingen av oss. Du kan inte heller tro att dina personliga åsikter är ofärgade. Det är de INTE!!!
Nej, jag har inte en benägenhet att känna mig idiotförklarad. Däremot har jag en benägenhet att tro att andra tror att jag är ”idiot” när/om de skriver som du gjorde. Jag kommer över det och det tar inte särskilt långt tid! J
Jag fattar att det inte var din avsikt. Jag fattar samtidigt att du inte tänkte på vad du ”egentligen” skrev. Tänk efter, innan du som administratör, skriver igen!
Mycket kapabel /Lennart
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:33:46
|
Nu blev jag lugn. |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:37:36
|
quote: Nu blev jag lugn.
Tog du nedåttjack eller gick det för dig? |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:39:56
|
Man ska inte peta med en pinne i en myrstack i onödan...
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
lambda
Kilroy was here

120 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:40:20
|
*Skratt* |
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:40:47
|
Där gick du över gränsen min gode Lennart. |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:57:45
|
Timbre: Jag har gått över många gränser och då får man absolut inte vara god. Men jag tror att jag förstår vad du menar.
hal: Att peta med en pinne i myrstacken kan vara ganska bra ibland. Rätt vad det är så dyker det upp nåt nytt och spännande som man aldrig hade kunnat föreställa sig! Och då skapas nya idéer och tankar och kanske nya uppfinningar som leder till nåt bättre! :-)
//Lennart
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 23:16:30
|
Hm om vi återgår till skillnaden mellan DVD-A (närmast släkt med CD) och SACD så läste jag i Hi-fi world & computer audio där dom hade en bra saklig artikel om DVD-A i januarinumret (vet ej om den finns i digital form) att SACD lät mera romantiskt och mjukt medan DVDA var mera neutral och rakt på sak.
Kanske detta subjektiva intryck hänga samman med den hårda filtrering som DSD sätter in i det ultrasoniska området och som inte finns i PCM. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/04/01 23:38:48 |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 23:16:53
|
Hej lennart det var inte du som petade med pinnen, du var myran som bet... :-) |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
Topic  |
|