HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/01 :  23:35:31  Show Profile Send nin a Private Message
Ähhh, vilket jävla skitsnack!!

Du kan aldrig utgå från att informationen på Internet är ofärgad. Det kan ingen av oss. Du kan inte heller tro att dina personliga åsikter är ofärgade. Det är de INTE!!!

Nej, precis! Lika mkt som dom länkarna du fick. Såg in en annan tråd nyligen där folk snacka i nattmössan om vinyl och dyl, så man ska inte kasta sten i glashus...
Sedan när jag läser din fråga först så står det vad det är för skillnad på CD och SACD?
Länken var med DVD-A också så det var alltså felaktig. Sedan så kan man kanske få lite mer nyanserad bild än bara deras åsikter.
Sedan så är ju detta trams för det som SPELAR roll som vanligt är att lyssna. Eftersom LTS mfl säger att 16/44.1 är allt vi behöver så förstår jag inte varför någon av dom skulle ha intresse av "bättre" standard.
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2003/04/02 :  00:17:34  Show Profile Send Lennart a Private Message
nin: Du har helt rätt om länkarna och deras innehåll!
Som du kanske också ser så eftersöker jag fler länkar. Det gör jag för att få veta mer.

Min ursprungliga fråga handlade inte om att lyssna eller vad vi hör. Den handlade om (som du citerar) skillnaden mellan CD och SACD. Inget annat.

Det är inte "skitsnack" att "Du kan aldrig utgå från att informationen på Internet är ofärgad. Det kan ingen av oss. Du kan inte heller tro att dina personliga åsikter är ofärgade. Det är de INTE!!!"
Vad jag menade med det är att vi inte kan veta vad som är sant eller falskt. För att lära oss att se skillnaden måste vi skaffa oss tillräckligt med info för att kunna sålla bort det som är fel och det som är glorifieringar. Förhoppningsvis hamnar vi nånstans vid en medelväg som pekar åt rätt håll.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/02 :  02:15:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Lennart:

Har du någon minderårig i familjen som använder din dator och kan ditt lösenord här på forumet?

Dina inlägg har en väldigt ojämn kvalitet, därav frågan.

Ser också att du har bestämda åsikter om hur man skall moderera. Vilka forum modererar du? Vilka andra forum är du medlem på?

Har ingen käsnla av att du är en "stenåldersmänniska". Dina kunskaper i akustik, den mänskliga hjärnans funktion vad hörsel beträffar, olika instruments frekvensomfång, övertoner, hjärnans trösklar vad "uttråkning" anbelangar samt kopplingar till evolutionen genom årtusenden i perspektivet människans sinnen och anpassningen till den moderna tiden..... Vi lägger till kunskap om experiment med grammofoner, specialpressningar i forskningssyfte för att kunna få ut info från vinyl på uppåt 27 000Hz....

Ger vid handen en kunnig och kompetent hifinörd som i mina ögon avviker endast genom att ställa denna tråds inledande fråga. Verkar lite överflödig.

Vidare undrar jag över den häftiga reaktionen på Timbres inlägg.

Sedan har vi det där med minderåriga familjemedlemmar....

Vad har du för anläggning förresten och var har du lärt dig allt om hjärnan/hörseln/frekvenser mm mm?

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/02 :  07:55:03  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Jag tror tråden behöver en -igare ton, så jag lägger mig i lite med: http://www.daisy-laser.com/tech3.htm
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/04/02 :  09:02:36  Show Profile Send KC a Private Message
Jag måste också säga att hela tråden är mycket suspekt

Själv är jag mycket allergisk mot "trolling", vilket tyvärr verkar vara helt
acceptabelt här.

Om Lennart inte visste vad skillnadern mellan CD och SACD är, så kunde han ha tagit reda
på det på högst 5 minuter genom att söka på en av alla sökmotorer (inklusive detta forums
egna sökmotor). Detta av att dömma av Lennarts tidigare inlägg här på forumet
(Lennart är ingen "stenåldersmänniska").

Att sedan den allra första länken var till ett SACD vs DVD-A gräl och inte på
något vis en länk som skulle ge ett svar på Lennarts fråga, och att Lennart
försvarar inlägget på ett sådant häftigt sätt...ja, vad skall man tro?
Andra motiv tror jag på.

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/04/02 :  09:04:16  Show Profile Send hal a Private Message
Instämmer med Tank och tackar för länken.
Jag har ett citat som jag använder mig av när jag känner mig gnällig:

"Jag klagade på min fot tills den dag jag mötte en man utan fötter"
:-)

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/02 :  09:15:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tack KC, må ökensolen vara mild mot dig

Vi som varit med ett tag har inte så stora bekymmer att hitta spåret

Hal:

man kan klaga på närsynthet tills den dag man träffar någon utan ögon också om det känns som ett bekvämare sätt att tolka omvärlden på....

Eller huvudvärk ända tills den dagen man...

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/04/02 :  09:26:35  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Vi är väl lite för oerfarna för att detektera så kallad trolling.

I detta fall får jag nog hålla med KC och tyvärr stämpla detta som "trolling" så vi låser därför här

En kort beskrivning av trolling

"Trolling" is defined as: Stirring up trouble to incite disruption. An example of trolling would be posting to a thread without the intent to provide positive suggestions or comments and instead making negative and or disruptive comments.

I fortsättningen låser vi omedelbart vid minsta antydan till trolling

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000