HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp, vad har hänt!!! (Ganska många bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/03/31 :  18:31:38  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej ärade medlemmar.

Jag är riktigt orolig just nu för min integrerade Thule förstärkare.

Idag var dagen då den skulle få sin nya nätkabel!
NovoFlex har inköpts sedan tidigare och nu skulle den bara monteras fast inne i Thulen.

När locket på ovansidan togs bort uppenbarade sig dess inre för mig.

Ganska rent och snyggt tycker jag. Jag tittar med stora ögon på mitt mirakel... Då jag till min fasa ser följande...

Är detta början på slutet för min förstärkare eller är det "kylpasta" för att skydda komponenten (Vad det nu är för typ av) från locket?

Är det vanligt att man bygger på detta viset? Att, vad jag tror är, viktiga komponenter vidrör locket på ovansidan av förstärkaren?
Jag för min del tycker att det verkar vara mycket korkat!!!

Vad gör jag nu???

Manga X

3083 Posts

Posted - 2003/03/31 :  18:44:10  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej igen!

Ser ni bilderna? Har aldrig testat förut!

Edited by - Manga X on 2003/03/31 18:44:36
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/31 :  18:55:00  Show Profile Send molsson a Private Message
Hmm, jag är ingen elektronikexpert, men kan det inte vara så att kondingen läcker elektrolyt?

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2003/03/31 :  18:58:56  Show Profile Send Manga X a Private Message
Okej vad innebär det?
Dör den snart eller???

Detta känns inget vidare kan jag säga!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/31 :  19:03:20  Show Profile Send molsson a Private Message
Kan vara läge att byta kondensatorbanken, har jag gjort på min h/k. Men, som sagt, jag är inte särskilt elektroniskt lagd, så det kan lika gärna vara pulverlack från locket.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2003/03/31 :  19:10:37  Show Profile Send Manga X a Private Message
Har vi någon hjälpsam elektronikexpert här på forumet just nu som kan delge mig vad som gäller nu?

Är det början på slutet eller???
Eller är det "kylpasta" eller kanske pulverlack?

Smörjan ser ut som olja d.v.s. mörk och semi-transparent. Beter sig som olja också. Ger fina fläckar på kläder t.ex.

Snälla hör av er ang. detta! Jag ÄR orolig!!!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/31 :  19:19:25  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag är inte heller någon elektronikexpert, men jag har använt mängder av olika värmeledande pastor och detta ser absolut inte ut som något sådant.

Kan som sagt vara läge att byta kondensatorbanken.

/Erik
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/31 :  19:20:09  Show Profile
Det är INTE kylpasta eller något liknande. En kondensator, för det är vad det är, behöver inte kylfläns om man så säger.

Jag skulle byta den och de tre andra kondingarna snabbare än snabbt - den du ser där mår inte bra.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/31 :  19:48:50  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Verkar bara vara en som läcker, strunt i de andra.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/31 :  19:55:02  Show Profile Send celef a Private Message
vad säger thule, de om några borde ju kunna hjälpa, trots att du har lyft på locket!

sound pollution
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:03:08  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Manga X: Gör som Mattepatte råder till. Det ser bara ut att vara en av kondningarna som har läckt. Det finns ingen anledning till att byta resterande. Dock så ska du byta ut den som läckt ASAP! Har du redig otur så kanske den kortsluts o det är mindre kul...

Förresten innan du börjar löda ut den där kondningen. Ta lite av den där smörjan som du fann och smaka lite med tungspetsen på det. Smakar det k*k och jäkligt surt, lite svavelaktigt så kan du vara säker på att den kondningen har läckt elektrolyt... Svälj det bara inte ;) det är inte helt nyttigt.
Kom sedan ihåg att byta ut den mot en likvärdig kondning (lika många uF samt samma spänningstålighet). Har du riktig tur så hittar du tom exakt likadan kondningar, iaf med samma storlek. Det kan vara lite bökigt att få ner en kondning där som har större diameter...

Hmmm ser för övrigt ut som om du har exakt en likadan Thule stärkare som mig :)

Sen så kommer du se att byte av nätkabeln är enklare en enklast på den Thule förstärkaren. Den sitter så fin iskruvad i en plint direkt bakom nätbrunnen. Vad som kanske är krångligare är att få in en grövre kabel...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:12:28  Show Profile Send PelleW a Private Message
Är det kameran som spelar ett spratt eller är det en vit-grå missfärgning på undersidan locket? Ser ut som kondensator som sitter framför den läckande kondingen kan ha orsakat missfärgningen på locket. Det ser ut att blivit något allvarligt fel vid kondensatorbanken eftersom den har läckt så mycket. Jag skulle inte nöja mig med att bara byta en. Risken är att även de andra kommer att kortslutas så småningom. Billigast i längden skulle nog vara att byta alla, så slipper du se resten gå upp i rök senare, då är det kanske bara att köpa nytt som gäller.

/Pelle
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:12:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag håller med Wolfie och Mattepatte men det är lite oroväckande att man även ser konturerna på kondingarna närmast kylflänsen på ovansidan av locket....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:13:17  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej Wolfie.

Tack för dina synpunkter och förslag. Hoppar nog på att smaka på det. Speciellt efter din beskrivning hur det smakar samt hur nyttigt det verkar...

Det blir till att hitta någon snäll och hjälpsam själ som mot pengar hjälper mig med detta i Stockholm. Vet inte om jag vågar mig på detta ännu.

Kabelbytet ser ut att gå mycket enkelt. Fick ta bort "klämskyddet" i chassit sen glider snabeln in enkelt. NovoFlexen kan jag rekommendera varmt. Tänker jorda den också. Sätter jorden i den mittersta kontakten i plinten närmast baksidan på chassit.

Nästa kabel blir till min Thule CD100. Sen blir det skivspelaren... efter allt detta blir det hemmabions tur... Usch nu svar jag också!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:17:46  Show Profile Send anelar a Private Message
Vet inte om det hjälper men Aerovox kondingar har jag sett på reichelt.de och rs-components. Om du nu skall byta ut dom/den själv...
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:19:54  Show Profile Send marran a Private Message
har du ingen garanti? jag hade nog satsat på att få det fixat mot garanti då det även kan vara nåt knas me kretskortet eller någon annan komponent en konding går väl inte sönder för den tycker det är kul? I min värld finns det orsaker till såna grejjer och om det nu finns en orsak så är det ju trist om du bytar kondingarna o dom går sönder på samma sätt igen. Men jag är inget proffs så jag vet inte det var bara en gissning

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:20:19  Show Profile Send Manga X a Private Message
Det är tyvärr INTE kameran som spelar ett spratt på oss.

Det ÄR en gråaktig missfärgning på locket. Bl.a. vid den kondensatorn som sitter framför/utanför den "trasiga".

Garanti finns inte. Thulen är från -98, köpt begagnad av mig för snart tre månader sedan.

Känns mindre och mindre trevligt detta...

Edited by - Manga X on 2003/03/31 20:23:26
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:36:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Rita nu inte fan på väggen Manga X!
Bytkondingen och kanske fundera på att ställa om tomgångsströmmen om det dyker upp igen.
Lira god musik under tiden! D v s inte tramsig audiofilmusik utan kanske lite fin Aleciea Moore! (Pink för de som inte vet det...)

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:38:12  Show Profile
Skälet till att byta alla 4 är att minimera risken för att dels det skall hända igen (ta allt på en gång) och dels se till att de 4 är identiska så långt det går - att hitta en av fyra som passar resten ser jag som direkt omöjligt (men visst det går). Merkostnaden för att byta alla fyra hos t.ex. Reference Audio service (Janis) skulle jag tror bli minimal. Varför chansa och snåla in när dom / du ändå skall lyfta på locket så att säga :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:41:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

det är en kass kondensator. Frågan är varför?? Jag skulle kunna tro att den kan ha överhettat och därmed "jäst" lite. Det är viktigt att all elektronik ställs upp så som det rekommenderas annars kan de överhetta med liknande resultat som det du har.

Att byta kondensatorn är en enkel lek och det skall du göra å det snaraste. Det nämdes ovan att den kan kortsluta, det är ett sätt som en elektrolyt går sönder på. Ett annat är att den exploderar. En lyt i den storleken som smäller är inte rolig och den förstör säkerligen tillräckligt mycket för att det göra det nästan omöjligt att reparerar för att inte tala om hur det luktar...

Inget ont som inte har något gott med sig, nu kan du byta till kraftigare/bättre/....

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:46:11  Show Profile Send tengil a Private Message
Om garanti inte finns så är saken en helt annan.. (ur mina ögon iaf..)

Löd loss den läckande kondingen och gå till närmaste el-komponent handel och fråga vad som hänt.. det är väl värt sitt försök.. Verkar det endast vara fel på kondensatorn, och dess eget fel, alltså inte något som något annat än just den själv ställt till med. -Enkelt! Köp en ny exakt likadan konding, kanska där "anelax" tipsade! Löd dit den tuta och kör.. Inte fan tror jag du behöver byta hela banken.. Vad skulle det vara bra för? Blir kondingar inspelade blir väl även denna det.. Om något orsakat felet på kondingen lär väl felet uppstå likförbannat även om du byter hela banken..

(Edit: -Tänkte bara lite...)
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:55:30  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej alla underbara medlemmar!

Jag tycker detta forum är fantastiskt! Alla hjälpsamma och kunniga själar som överöser en med fin fina råd!! Tackar!!!

Pac:
De tidigare ägarna (Två stycken) har tydligan haft förstärkaren UNDER cd-spelaren!!! Inte så j*vla smart, tycker jag, om man får "säga" så!!! Så att det kan vara värmen som fått den att "svälla" kan stämma.

Förstärkaren har fungerat mycket bra. Välljudande och stabil. Så kom då dagen då den nya nätkabeln skulle in. Då märkar jag detta. Sedan dess är den inte inkopplad!!!

Det blir nog att byta ut alla för säkerhetskull. Mot något likvärdigt eller bättre då...

Vilka ska jag lämna den till? Förslag?? Reference Audio service (Janis) är redan lämnat.

Vilka pengar kan det handla om??
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/31 :  21:48:56  Show Profile Send joakim a Private Message
En av fördelarna med att köra med rör är att man garanterat inte har ngt OVANPÅ stärkaren.

Det där med kondingen ordnar sig säkert ...
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:11:18  Show Profile
Du kan prata med folket på Sontec oxå. Sedan känner jag inte till några fler firmor här i Stan. Iofs kan säkert Esoterisk HiFi i Uppsala hjälpa till, men det känns lite överdrivet att köra till Uppsala....

Vad gäller en vs alla fyra kondingarna:
Hade effektsteget varit konstruerad med en grym bunt (säg 32 st/kanal) så skulle jag inte bry mig. Men med så få som 2 per kanal så vete 17on om jag skulle chansa på en förändrad ljudkaraktär. Beror helt på hur det är uppbyggt. Delas alla 4 kondingarna av båda kanalerna spelar det inte sås tro roll, den evnt. förändringen blir likvärdig för båda kanalerna. Men om det nu är som så att det är just två/kanal och det är separerat... Ja då byter jag rubbet i alla fall, och kan jag inte avgöra, då byter jag rubbet i alla fall.

Kanske plats för lite "glättning" när du ändå är i farten ???
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:27:38  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Vilka värden är det på dina elyter?

V?
uF?

Storlek?
Infästning?

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:29:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Passa på att lägga en polyproppylen kondensator(så stor du anser dig ha råd med) i parallell över varje elektrolyt så får du en förbättring av kraftaggregatet när du ändå är i farten

Vänligen, P

P.S. Tror du inte Harmony Design kan göra detta jobbet åt dig? Samtidigt tror jag säkert att du kan få ett antal tips om annat som kan göras för att förbättra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000