HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp, vad har hänt!!! (Ganska många bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/03/31 :  23:55:12  Show Profile Send cittroman a Private Message
Sådant inträffar ibland, speciellt om dålig luftväxling varit inblandad eller för lite marginal mellan verklig spänning och märkspänning på kondensator.
Kan även vare en mindre bra konding "måndags" ex
Mitt råd är ändå att byta alla fyra.

Jag har ELNA låg impedans kondensatorer 10000 uF 63v om du skall byta ut dom som sitter i, dvs om värdena stämmer + måtten på kondingarna.
ELNA måtten är:
Höjd: 51mm
Diam: 35mm
RM: 10mm (Måttet mellan anslutningsbenen)
240:- inkl frakt för 4st

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2003/03/31 23:57:00
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/01 :  01:14:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Skumt att kondingarna inte fått tillräckligt med space. Ser helt inklämda ut. Vilket påminner mig om mina 14 år gamla Linn polypropylenkondingar. Ryys! Hur pass friska är dom? Jag får väl ta fram finskruvmejseln.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/04/01 :  07:47:54  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej ärade medlemmar.

En ny dag har kommit,
De gamla problemen kvarstår.

Har hittat ytterligare problem med min kondensatorbank. Kika på denna...

Det ni ser (Med lite fantasi, man är ju ingen Timbre)är en skada på kondensatorn framför den svällda/läckande. Den nyfunna skadan ser ut som ett runt genomskinligt "hål" på sidan av den. Samt det svarta (plast?) runt kondensatorn ser bortskalat/bortskrapat ut!!
Lite genomskinligt "klegg" finns på kretskortetskopparbanor.

Citat från Bamsefar:
Kanske plats för lite "glättning" när du ändå är i farten ???

Vad är det???

cittroman:
Det är ungefär den storleken på dem. Verkar dock vara 50v 10000uF, med reservation då jag inte tagit bort dem ännu...

Pac:
My man! Vad kan man säga? Harmony Design verkar mycket bra!! Vi får se hur jag gör... Prioritet ett just nu är att få igång den. D.v.s. byta alla fyra.

Pac:
Vad gör en "parallell" polyproppylen kondensator?

loovet:

Jag har tyvärr inte hunnit med att avlägnsa dem ännu. Är INGEN "fena" på det här med lödstationer och dylikt. Vill väldigt mycket dock!
Så det blir nog att lämna in den till proffs. Gjorde det gärna själv... viktigt att man vet sin begränsning tror jag ...

Ja vad kan man säga...
Tur att jag öppnade den för kabelbytet. Annars kanske något riktigt otrevligt hade hänt!!!

God morgon på er...
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/01 :  12:05:02  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Manga X: Hoppas det ordnar sig för dig :)

Förresten det där med jordning av chassit! Måste utmärka en liten varning innan du sätter igång. Har du otur, så är signaljorden, eller någon annan jord ansluten till chassit. Då kan det bli lite vanskligt att jorda den i väggutaget, men det behöver inte bli det. Det beror sig helt på vart chassit är jordat (någonstans bör den vara jordad för annars fungerar den inte speciellt bra som skärm mot EMC). Så först och främst, mät på högtalarutgångarna och chassit med en multimeter i "kontakt så piper det" läget. :) Du bör inte ha konakt mellan plus och chassi men det kan mycket väl vara kontakt mellan minus och chassi. Kolla även linjeingångarna.

Jag tycker att man bör avvika att jorda chassit i väggen om chassit är jordat på annat håll. Det gör nämligen ingen skillnad då. Dessutom riskerar du att få in skräp på jorden via elnätet om du drar en extra jord. Låt helt enkelt jordledaren och skärmen i nätkabeln vara isolerade och avklippta så att de ej kan stöta ihop med något spänningssatt.

Vad gäller kondningarna så sitter de sådär tight pga av att man termiskt har velat koppla ihop dem. En kondning ändrar värde förvånadsvärt mycket (speciellt de små) med temperaturen. Därför vill man att de olika kondningarna ska hålla så lik temperatur som möjligt för att de ska ändra värde lika mycket/åt samma håll.
Däremot är de ju inte så speciellt smart placerade i Thulen... Elektrolyters livslängd minskar markant om de utsätt för mycket värme. Varför man bör placera dem ifrån värmekällor...
Men det är klart... De vill ju få in pengar på reparationer oxo ;)

Ingen ordning utan kaos!

Edited by - Wolfie on 2003/04/01 12:51:43
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/01 :  12:26:48  Show Profile
Bamsefar:Kanske plats för lite "glättning" när du ändå är i farten ???
Manga X:Vad är det???

Jag ber att få citera PAC som uttryckte det lite bättre:

PAC:Passa på att lägga en polyproppylen kondensator(så stor du anser dig ha råd med) i parallell över varje elektrolyt så får du en förbättring av kraftaggregatet när du ändå är i farten.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/04/01 :  12:50:52  Show Profile Send blackrose a Private Message
Är inte heller elektronik-expert, men pulverlack el. kylpasta är det INTE!!!!
Ser helt klart ut som om den läcker!!! SORRY!!
BYT!!...innan det sabbar mer!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

n/a
deleted

3 Posts

Posted - 2003/04/01 :  13:43:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej M-X! (kalaspuffar phhhhhihihihihihihiiiiiiiiiiiiiiii)

Om du ska göda kretskortet, se till o jorda (harpad matjord går bra)majskolven först för A*nnars så...

... kan det gå som det gjorde för B*( alabaster, krafs, samt elräkning( model miniatyr, sked ;))

Mvh A*udi, Toyota och Surkål.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/01 :  13:47:48  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Om du ska till o löda på kretskortet, se till o jorda lödkolven först för A*nnars så...

... kan det gå som det gjorde för A*( knaster, tjoff, samt eldsvåda( model miniatyr, ed ;))"

???? Jorda lödkolven???? :)

Jorda sig själv kan vara vettigt... Men hur i ... jordar man en lödkolv? Ok de som är jordade i väggutaget förstår jag men annars? Man kan ju inte gärna sno en kopparledare runt själva kolven o sen jorda den i något, den blir ju apavarm.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/04/01 :  17:33:54  Show Profile Send Manga X a Private Message
Okej Boys and Girls här kommer en liten lägesrapport.

Min förstärkare är nu inlagd på akuten (Sontec) för lite "Open heart-surgery".

Nya kondningar ska in, även de två (4 på nyare Thule IA100) små kondningarna vid reläet och mellan likriktarna(?). Dessa ska bli tåliga till 105 grader Celsius och inte som nuvarande 85 grader Celsius. Då dessa kan de vara skadade redan eftersom värmen i burken uppenbarligen varit fÖR hög gör man bäst i att byta även dessa. Passar även på då att ev. sätta dit två till om det går. Allt är klart för det iallafall! Sedan blir det andra (nyare) kondningar helt efter de nybyggda Thule IA100 konceptet (blåa från Philips???). Allt enligt David vid Hifi-agenten! (trevlig kille som verkar kunna EN HEL DEL om sina Thulesaker!!!

Är lite orolig för prislappen på detta!

Så nu blir det några veckor utan välljud ála Thule. Får nöja mig med att "poppa" på min (Hemmabio) Sony DVP-900 CD/SACD/DVD spelare... Den är en bra DVD-spelare, fantastisk SACD-spelare men helt bedrövligt, urbota kass som CD-spelare. Ljudet är vasst, S-igt, "digitalt" och kliniskt skarpt med lyssningströtthet som följd efter typ 2 låtar...

Hoppas nu att allt går bra och FORT för dem på Sontec...

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/01 :  20:30:07  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Manga X: Najs! Bra att kunna få professionell(?) hjälp :)

Får la hoppas på att de inte tar för mycket peningar per timme på Sontec. ;)

Kan dock säga att kondningar i storleken 10.000 uF inte är gratis. Du kan nog räkna med en 100 spänn stycket... plus jobbet då.

Hehe fick en chock senast jag beställde hem saker från Elfa. Hade beställt ett större antal 10.000 uF 65 V lytar... Skulle enligt hemsidan kosta 36 spänn stycket, men när de kom fram hade Elfa höjt priset till 96 kr stycket... Blidde lite dyrare än väntat, men vad gör man inte för att få sina saker att spela ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000