HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/04/12 :  22:11:55  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
jaha då var det dags att börja leta efter en sub då... ja man saknar ju lite botten i stativarna... jag vill egentligen inte ha mkt bas men lite mer botten om ni förstår... charios modell hercules kostar 16500 vilket är lite mkt spec. när jag inte kan lyssna på den. Infinity kappa säger de ska vara bra? (vad tror ni?) har också blivit rekomenderad att lyssna på audiovectors statement, finns det fler subbar i prisklassen jag bör kika på?

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/12 :  22:21:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
REL Q200E kostar 11.000:- och är bra, ännu bättre är REL Q400E men då får du pynta upp 16.000:- Det här med att integrera en subb till ett par stativare är inte lätt.... Du MÅSTE prova med subben själv hemma...

Lycka till!
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:48:23  Show Profile Send Ronne a Private Message
Hallåj.

Jag tycker att du ska lyssna på Velodyne. Jag har en CHT-10 själv och är nöjd. Den klarar att ge bra bas även i lite större rum. Jag tycker personligen att den är lika bra som Kappa:n. Dessutom kostar den hälften, runt 5000:-. Den klarar ganska låga Hz.

Kappan har ju visserligen en automatisk inställnings mackapär på den. Men å andra sidan så är det lyssnaren som bestämmer.

// Ronne.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:52:29  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Hallå Wilderwein!

Jag har en REL Storm III som spelar tillsammans med ett par B&W N805.
Funkar prima! Ganska stor sub (~35 kg); men den spelar bra.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/04/14 :  14:30:19  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kolla även REL Strata III! Börjar själv fundera lite på en aktiv sub till mina Audiovector M1 (uppgraderas troligen till Super framöver).
Dessutom är nog Audiovector MSub värd att kolla upp.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/17 :  10:27:47  Show Profile Send bibi50 a Private Message
En subb används med förtjänst när det gäller hembio.
Kan man lyssna på stereo med sub ? hur ska den kopplas
till anläggningen för att komplettera stereon ?
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:32:10  Show Profile Send Ronne a Private Message
Bibi50:

Jag tycker att det beror på vilka högtalare man har. Vissa högtalare behöver ingen subwoofer för de har ändå själva bra basåtergivning samt att de klarar låga Hz. Jag har själv lyssnat på hembioanläggningar både med musik och film och trott att det fanns en subwoofer med... men efter att ha försäkrat mig om att det inte fanns någon så blev jag bara imponerad.

Jag tror det hänger en del på förstärkaren coskå. Just denna förstärkaren hade en SW knapp som man aktiverade. Det har jag inte sett och definitivt aldrig hört en så stor skillnad när de vanliga högtalarna ska "emulera" subwoofern.

Jo din fråga... har du en utgång för subwoofer på din stärkare så aktiveras den "automatiskt". Bara du talat om detta för din förstärkare. Alltså aktiverat den finessen. Men jag tycker även att det är mer svårplacerat(ställa in) med en subwoofer som bara är till för musik. Beroende på hur mycket olika musiktyper man lyssnar på...
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:38:28  Show Profile Send ReKo a Private Message
Jag är själv nyfiken på en M-sub eller kanske C-sub från Audiovector.. någon som lyssnat på dessa? Har kollat lite på B&W cdm sub och den är grym.. kostar visserligen 16k. men kan vara värld att spana in om man har pengarna.

MVH

/ Ante
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:47:30  Show Profile Send Ronne a Private Message
ReKo:

Allt är inte guld som glimmar...

Bara för att något är dyrt så behöver det inte vara bättre. De Levi´s jeans jag har köpt har inte hållt bättre än de för 200:-

Om man kikar på den tekniska prestandan och byggmetoden så kan man hitta märken som säljer produkten och inte märket till samma peng. Jag vet inget om det märket som du nämner men ändå.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:50:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

NN har snart också subb hemma

den ska nog räcka ett tag

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/04/30 :  14:18:44  Show Profile Send ReKo a Private Message
Ronne nu vet jag inte riktigt vad du menar.. Jag menade inte att CDM suben var bra bara för att den är dyr.. skrev ut priset för att det skulle vara enklare att avgöra om den var värd att titta på. Tycker det är ganska få subbar som låter bra till musik. (film är en helt annan sak).
CDM suben lät riktigt bra till musik vilket jag tycker är viktigast. Sen om man vill lägga ut så mycket pengar på en sub får var och en avgöra.

MVH / Ante
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/04/30 :  19:51:51  Show Profile Send Nemo a Private Message
bibi50: Om man vill koppla en sub till en stereoförstärkare, så tror jag det är bäst att koppla in den mellan för och slutsteget (om man har separata enheter eller ens integrerade förstärkare har pre-out och main-in), då kan man nämligen använda subens aktiva delningsfilter (den filtrerar bort det frekvensområde den ej själv tar hand om, så att slutsteget och huvudhögtalarna inte behöver belastas av det). Många subar har också högnivåingång, så att man kan koppla dem till slutstegets högtalarutgång, men då brukar man vara hänvisad till passiv frekvensdelning och signalvägen till huvudhögtalarna blir längre, eftersom man måste koppla signalen till huvudhögtalarna via subens in- och utgångar för högnivåsignaler.

Jag har inte själv använt aktiv subbas till min (tvåkanals-)anläggning, men har kommit fram till ovanstående genom efterforskningar på Nätet, när jag själv funderade på att skaffa sub. Invändningar mot felaktigheter i det ovanstående välkomnas...

Edited by - Nemo on 2003/04/30 19:53:27
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/01 :  00:02:48  Show Profile Send Ronne a Private Message
ReKo:

Förlåt det var inget påhopp. Men det finns några personer här som verkar ha rikligt med fläsk att köpa 2-3 meter kabel för 90 000:-. Vansinne! Nu känner jag att jag kommer få äta upp detta...

Antingen är det väl så att folk bara pratar. Själv tycker jag att det finns bättre och sämre kabel. Men jag tror inte man hör skillnad på en 50 000:- kabel och en 90 000:- kabel. Sånna fall så måste man nog vara besläktad med stålmannen (superhörsel). Jag tror mer att man betalar för märket.

En sak är säker... luften i rummet kan bara påverkas i en viss utsträckning.

OBS! Som vanligt är det bara mina tankar som far runt.

Jag håller med dig om att det är svårt att ha subwoofer till musik speciellt när man lyssnar på många olika typer av musik.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/01 :  08:34:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej Ronne!

Om man är en newbie så bör man möjligtvis undvika alltför stensäkra teorier om vad som är "vansinne". Nu säger du att det är vad du tror etc och det är bra att vara tydlig med det. Så se inte detta inlägg som en piska.

Vi är några som lägger "fläsk" på hifianläggningen här (ganska många tror jag ) men gör inte misstaget att likställa det med att kraven på anläggningen skulle sjunka ! Eller att de som har 50 - 100 tusenlappar till en signalkabel tänker eller reagerar på samma sätt som de förvirrade ungdomar som köper "märken" till 10 gånger pengarna. Bara för att något är för dyrt för den egna plånboken samt för exotiskt för den egna anläggningen så är det en miss att kalla det vansinne.

Vem vet, om några år spolar du bilbyte varje år och uppgraderar hifin ibland samt byter bil var tredje år i stället. Eller struntar i båtköp. Eller går till stranden och solar på sommaren i stället för att åka utomlands 2 veckor varje vinter.....

Likaså kan man klia sig i huvudet att det går att knåpa ihop något så simpelt som en rörförstärkare på 100 olika sätt. Gör det själv med låda, trafos och 2-8 rör samt en liten handfull komponenter, kostnad 4 tusingar med bra rör. Eller köp en BAT, VTL, Audio Research, Conrad Johnsson m fl för 2oo tusen....

Men de låter ruskigt olika och bara man inte blandar in prisvärdhet utifrån sin egna plånbok som Pjotre brukar säga så har alla en plats i hifivärlden.

Tråden handlade om sub. En sub med kvalitet kostar alltid mer pengar än en bioslammerburk. Spara ett par månader till och prova hemma (krav) annars så måste du snart byta när du tröttnat på biodånet. Och DET blir dyrt.... Bättre annars att spola stativarna och köpa något med en bra bas i stället för mängdbas.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/01 :  14:30:52  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Stativare + 1st subwoofer = jättesvårt att få till(jag skulle aldrig försöka)
Stativare + 2st basmoduler = Nirvana(nästan iallafall)

Blir det då inte mycket dyrare med 2 basmoduler?
Lite kanske.....
Ett litet räkneexempel
2 st basmoduler i svart lack = 7800 kronor
1 st delningsfilter = 2000 kronor
1 st valfritt slutsteg = 1000-1000000 kronor
Kostnad ca 15 papp vid köp av "normalt" slutsteg

2 basmoduler utplacerade i hörnen på samma vägg som fronthögtalarna står på löser dessutom en del av problemen med stående vågor.

Möjligt nästa steg efter detta inköp?
Ytterligare 2 basmoduler!(och bättre sidosystem/frontar också såklart)

Vem säljer nu detta då?
Ingen aning faktiskt, men mitt räkneexempel är baserat på Ino Audios prislista(moduler+filter), slutsteg köpes väl lämpligas under "köpes" här på forumet.
GoldenAge har också basmoduler(eller kan skräddarsy om så önskas tror jag), EngelholmAudio kan säkert också fixa till något bra!
(Kan du tänka dig att göra en del av arbetet själv så halveras väl ungefär priset!)

Vill man nu, mot alla odds, ändå ha en ensam subwoofer verkar Infinitys Kappa sub ha inställningsmöjligheter som gör det möjligt att integrera den i lyssningsrummet.

Mvh/Mats - som både ställer frågorna och ger svaren...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000