| Author |
Topic  |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 15:42:58
|
Mina kontaktannonser med "skicka kort på stereo-anläggningen" har väl inte slagit så väl ut, får väl erkännas. |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 16:02:34
|
Nu är det så att ingen seriös musiklyssnare sitter med flickvännen bredvid sig när han lyssnar. Att ha en person bredvid förstör stereobilden totalt, dessutom löper man risken att bli distraherad och tappa koncentrationen, i värsta fall för hela kvällen. Jag får erkänna att det har hänt att jag vaknat upp på morgonen till ljudet av skivspelaren som låter bump, bump, bump.... Sådana minnen får mig att rysa, så det är bara att inse att flickvänner och seriös hifi-lyssning inte går ihop. Det är bara att välja. Tyvärr valde min flickvän stereo-anläggningen
|
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 23:09:24
|
Tillsammans med tjejen sen 8 år, 2 underbara barn . Kan dock sällan lyssna "ordentligt" eftersom jag spelar väldigt högt! Ja, på gränsen till skadligt . Kan ej heller avslöja det totala priset på grejerna, då lär jag åka ut med huvet före . Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 23:40:03
|
Hmm.. De som har finast anläggning har sambo, fru, kids och hela kalaset! Nej.... Dags att gå på krogen på lördag! Stereon blir ju bara hälften så dyr!  |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 23:45:56
|
Fel fel marcus. Det var först när frun fick en ny bil cittra c3 för 120.000.- som jag kunde köpa min vincent för 10.000.-. Så fungerar det... Hmmm, du förstår att det tar tid för mig att uppgradera.
:-)
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 23:55:57
|
Jag är i alla fall fri som fågeln, och jag kan väl inte direkt påstå att jag anstränger mig för att hitta nåt frunns heller. Sånt tänkte jag vänta med tills jag har ett stadigt arbete, en kåk med färdigmöblerat hifirum och ett gömt bankkonto med 500.000 öronmärkta för stereon. 
Just nu ser det dessutom lite kärvt ut på fruntimmersfronten hemma i byn, jag har för mig att det är 5 mil till närmaste lediga tös i min ålder...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 01:13:44
|
Johansson, minns att du skrev om det där förut ja... 
quote: Jag såg på Fråga Olle för någon dag sedan, och där tyckte dom att det bästa sättet att träffa vettiga tjejer var att försöka hitta dom med liknande intressen som en själv. Jag gjorde en snabb överslagsräkning på hur stor del av Sveriges kvinnliga befolkning som har både DIY-jetmotorer och audiofilism som största intressen.
Summan av kardemumman blev att jag i lugn och ro kommer att kunna göra precis som jag vill även efter studerandet. 
  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 01:15:18
|
Sambo sedan 8 månader tillsammans i nästan 1.5 år o är lycklig som få, men ibland funderar man. Hon förstår inte alls mitt intresse för dessa döda ting som tar plats. Dock så tycker hon de ser bra ut. Hon gillar hästar o "levande" saker. Jag jobbar o hon pluggar så jag köper vad jag vill... så länge hon går med på det.
/ Victor |
Frozen Brains Tell No Tales |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 08:58:45
|
hal: Jaså det är så den nakna sanningen är! ajaj! Får ta och fundera över det där med krogen på lördag! *över ett par öl*  |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 10:36:33
|
Glad påsk marcus, njut så länge du kan...
Gräset är alltid grönare på andra sidan.
Shine on! |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 10:45:19
|
Det är därför jag gillar audiovector. Man kan använda samma låda och fortsätta uppgradera utan att flickvännen/sambon/frun märker något. Inte fan märker dom att det är ny diskant eller att lådan är förstärkt på baksidan.    |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 11:00:18
|
hehe Glad Påsk!
Akhenaton: Där var ju en grej! hmm, skall man utgå från samma låda och byta ut allt det andra! bra ide! hihi! |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 11:54:44
|
Har flickvän sedan 2 år. Inga problem med HIFI-intresset även om hon inte direkt delar det. 
Håller dessutom på med modellflygplan så det går åt lite pengar, men det fixar man lätt om man säljer alla gamla hobbyprylar som står hemma och samlar damm. Bringar in massa pengar! 
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/04/17 11:55:24 |
 |
|
|
goldfish
Member

214 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 15:37:13
|
Jag är lyckligt lottad, min fru är ett riktigt HiFi/Hembiofreak. Hon tycker dessutom min enduro/cross är rolig att köra  |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
 |
|
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 15:46:28
|
Oh ja, lyckligt lottad var ordet goldfish... Det är väl sådana flickvänner/fruar de flesta av oss önskar!!! fast det är klart, har man då olika ljudideal är det ju smidigare med en dam som tycker "jomenvisst, bara det låter bra!!!", nå kul för dig iaf:-)
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 19:43:14
|
Tips.....
Maskera ert intresse med hembio...
Har man barn o annat kan det vara svart att organisera ett traditionellt biobesok sa varfor inte skapa samma (ljudmasiigt battre) upplevelse hemma?
Jag borjade -98 med dvd, en sharp projektor och mitt gamla hifi steg och nar projen lagt av var min sambo lika intresserad som jag att skaffa en ny och 60 papp var inga problem (1997 var 5K ett problem)
Numera sker alla upgraderngar i skenet av battre hembio.....
|
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 19:55:18
|
"Oh ja, lyckligt lottad var ordet goldfish... Det är väl sådana flickvänner/fruar de flesta av oss önskar!!! fast det är klart, har man då olika ljudideal är det ju smidigare med en dam som tycker "jomenvisst, bara det låter bra!!!", nå kul för dig iaf:-)"
Så sant. Jag tror man får tänka på kvinnan som en matchning till anläggningen. Någon som gillar PA-system med blöt bas funkar inte för en annan som gillar finlir. Det där med kvinnor är nog som med högtalare, det är väldigt personligt vilka man gillar - och det krävs rätt matchning med kringutrusning. |
Objektivist |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 14:45:00
|
Min sambo är frän, hon är bra på att spela fiol så jag kan få live-musik när jag vill. :)= Hon har haft många synpunkter på mitt hifiintresse och ett tag var hon som en slags golfänka fast inom hifi. Jag brukar nästan alltid rådfråga henne när det gäller inköp av stereogrejor eftersom hon är så erfaren när det gäller bedöma olika ljud. Att lära sig lyssna är en process som tar tid.
En gång var jag hos en polare som skulle köpa en DAC av mig. Skillnaden var ytterst liten när DAC:en var inkopplad jämfört med att köra med den inbyggda i CD-spelaren. Då hjälpte hon till att beskriva ljudförändringen i detalj vilket underlättade försäljningen :) Själv hade jag rätt svårt för att höra skillnaden. En smått pinsam situation eftersom jag verkligen ville bli av med DAC:en!
Nu har jag fått en mer distansierad attityd till hifi till allas glädje. Det kan ju bero på att man lärt sig mycket om mycket och hamnat på en annan nivå än nybörjarnivån...  |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:13:34
|
A8: Ett tips som kan fungera väl, mitt är raka motsatsen. Sälj av det som känns mindre utnyttjat, exempelvis tuner o.d för att sedan uppgradera till färre, men tyngre elektronik. Det brukar dessutom tilltala mer när det ser mindre ut på hyllan och gärna blänker i silver.  |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:37:01
|
Köpte ny CD förra veckan. Min sen i helgen borttweakade WAF frågaade om jag fortf har råd att åka till mina svärföräldrar.......   |
Dreams never end! |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:56:48
|
Hej Jonta!
Varför skall du åka till dina X svärföräldrar i helgen? Spara hellre biljettpengarna och köp några bra "sladdar" till cd:n! Mvh Kenth
   |
 |
|
|
jonta
Member

269 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:19:43
|
Majjen03: De var mina svärföräldrar tills innan senaste helgen.......!!  Här ska läggas pengar på hifi istället för dyr flickvän!   |
Dreams never end! |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:09:10
|
Sambo sedan 3år. Bröllop som stundar i augusti.
Hon delar kanske inte intresset på den nivå som jag ligger, men helt klart så är hon ett viktigt stöd i hifiinköpen. Allt skall förankras hos henne innan köp, så hon är med vid utvärderingar och det är riktigt kul. Känns lite bättre när man "bränner" iväg en herrans massa pengar om hon tycker att det är en uppgradering. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:27:19
|
Grattis s.m.f. Det är nog bra att båda är med på noterna innan köp. Det brukar vara lugnast så hehe. Jag har shoppat en del hifi utan att sambon var med, och efteråt lät det inte så bra, det var mindre populärt!  Då fick man dra på sig de stora tofflorna och sälja utrustningen. Skoja bara
Det är ju också en sport att hitta prylar som har en hög WAF. Jag tycker att designen spelar en viss roll (jo jag tycker det fastän jag är man). Så man vill ju ha både grejor som låter bra och ser snygga ut. Hifi handlar ju inte bara om LJUD. Vem vill ha groteska grejor?! Bara singlar antar jag... |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:55:09
|
Förhållanden?? Går det att ha om man intresserar sig för HiFi? Ja, man lär sig tydligen alltid nåt nytt på det här forumet. Man kanske ska inleda nästa dejt med att berätta att man bara tänker på högtalare och förstärkare.  |
 |
|
Topic  |
|