Author |
Topic  |
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 21:55:41
|
Vad att göra åt 50 Hz brum ???? Bor ca.25 meter från järnvägen, (Malmö-Stockholm dubbelspår)och 40 meter från en fabrik.Huset som jag har ligger tydligen i något slags kraftfält pga.ovan nämnda orsaker,vilket innebär att jag har ett 50 Hz. brum i högtalarna.Inte mycket till brum men det är irriterande att veta att det finns där + att ljudet blir sämre.Har kollat förstärkaren på andra ställen och där finns ej brummet.Vad att göra förutom att flytta,ställa sej framför tåget eller att klippa banverkets kablar ???? mvh
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 21:59:34
|
Hmmm om jag inte har fel så kör de inte med 50Hz utan med 16.66666 Hz men jag kan ju minnas fel från ellärakursen... Det hjälper dig inte dock. Det finns några trådar som har med brum att göra kanske kan du få några tips av att läsa dem?
-The world is my oyster... |
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 22:05:43
|
Ja elläran har man ju inte läst musiker som man är..... En elektriker har kollat upp huset och hittar inga fel så jag tror nog att tågen och industrin är det stora problemet.....
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 22:12:45
|
Hej!
Herr Nagref har rätt. Järnvägen drivs med 16.7cps.
Vad har du för utrustning? Jag gissar att du har något jordproblem i anläggningen.
mvh
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 22:41:05
|
Prylarna jag har är:Sony SACD xb 940 och Cayin 251-b. Detta problem fanns även innan jag bytte prylar (Micromega Stage 3 och Densen Beat 100)Har provat att jorda stärkare i element men tyvärr ingen skillnad !!!! mvh
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 22:51:05
|
Har du anslutit apparaterna i jordade vägguttag? Om svaret är ja, testa då att inte jorda apparaterna i vägguttaget.
mvh
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 22:54:27
|
Glömde att säja :Vad som i viss mån hjälpte var när jag drog en jordkabel mellan högtalarna ( MINUS, SVART ANSLUTNING tips av hifi-guru i Stockholm) + att jag har även prövat olika eluttag i huset,stängt av kylskåp,dator i princip allt i huset men brummet finns likt förb-----t där i alla fall. mvh
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 22:56:05
|
Testat både jordade och ojordade uttag
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 01:00:42
|
Hej!
Jag föreslår att du måter den magnetiska flödestätheten för att fastställa hurvida problemet är inducerat av magnetiska störingar eller ej.
mvh
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 01:15:35
|
quote: Jag föreslår att du måter den magnetiska flödestätheten för att fastställa hurvida problemet är inducerat av magnetiska störingar eller ej.
Tjenare Morello. Skulle man kunna få en liten beskrivning på hur man mäter? 
 <<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 01:24:53
|
quote:
Ja elläran har man ju inte läst musiker som man är..... En elektriker har kollat upp huset och hittar inga fel så jag tror nog att tågen och industrin är det stora problemet.....
Hejsan icarus,
Jag har oxå haft en hel del problem med el-störningar i min hifi-anläggning. Till en början trodde jag att det var 50 Hz brum men det visade sig senare att det var högfrekventa övertoner på inkommande el. Jag bor i närheten av en pumpstation så jag misstänker att det är tyristorstyrningen för pumparna som stör el-nätet (detta är dock ej bekräftat av min elleverantör ).
Elleverantörens elektriker kollade upp problemet men kunde inte hitta något fel även fast jag visade felet (de högfrekventa störningarna) för dem med ett oscilloskop!!! Deras kommentar var helt kallt att det inte förelåg något som helst fel .
En gissning från min sida är att du oxå har "skitig" nätspänning som påverkar din hifi-utrustning. Jag tror inte att detta har någonting med själva järnvägen att göra men däremot så kanske du ska vara lite misstänksam mot fabriken. Han man t ex svetsaggregat där? I så fall så kan de generera en hel del störningar som kan fortplanta sig ut på elnätet, och därigenom hem till dig, om man har otur. Men som sagt detta är bara en gissning från min sida som kanske inte bör tas på fullaste allvar . För att vara riktigt säker dock, så kunde du ju alltid ta ett oscilloskop och mäta nätspänning för att se om det verkligen finns transienter och andra störningar på elnätet ...
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 01:42:22
|
och jag som ligger granne med ett av ssabs stålverk med masugnar och hela paketet... borde det störa något tror ni ?, har egentligen inga problem med brum men ändå
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 10:47:11
|
Till icaros
Om du har tunern ansluten till ett centralantennuttag och resten av stereon jordad via uttag så kan du ha en brumslinga där. Enkelt att kolla genom att koppla bort antennsladden.
Edited by - Flint on 2002/08/04 10:47:3 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 12:11:00
|
Till paradis_oscar
Om du inte märker någon störning så finns det förmodligen ingen heller. If it's not broken, don't mend it.
Edited by - Flint on 2002/08/04 15:02:4 |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 12:47:38
|
Till icarus
Kan det inte vara så enkelt så att du har signalkablar som har dålig eller ingen skärm? Har råkat ut för brum med bla ett par Van den Hul kablar som jag lånat hem. De hade ingen vanlig skärm utan någon typ av ledande isolering.
S |
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:02:32
|
Till Flint och SW...
Äger ingen tuner + bor i villa så uttag för central antenn finns ej. Utrustningen består av cd-stärkare-högtalare.
Har testat olika högtalarkablar ingen skillnad....
mvh
Ta vara på den tid du har på jorde |
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:09:09
|
Till Neriks.. Tack för tipset. Ska kolla om jag "skitig " ström
mvh Icarus
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:09:42
|
Hej icarus.
Det gällde inte högtalarkablarna utan signalkablarna. Där är det möjligt för brum att leta sig in. Om kablarna (för höger och vänster) är en bit ifrån varandra så kan det också hjälpa till att introducera brum. Jag brukar hålla min interconnectkablar nära varandra genom att linda höger och vänster kabel om varandra.
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:14:31
|
Sorry.. Har kollat signalkablarna också .....
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:16:58
|
Brummet finns även om jag kopplar bort cd-n
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:40:24
|
Mycket underligt herr Icarus. Jag anar ugglor i kepsen. Men kepsen är för liten för att lösa detta problem logiskt. Jag föreslår att du mailar Herr Ingvar Öhman, den kände elektronikguden. Han är nog den ende som klarar av det här problemet. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Med förhoppning om ett snabbt brumtillfrisknande. Ing. Flint
Flyg inte för närma solen bara. Inte bra för vingarna. Man kan ramla ner.
|
 |
|
icarus
Member

76 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 22:07:47
|
Tack för tipset Flint.... Nu fattas bara mailadressen till herr Öhman..
Mvh
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 22:19:26
|
Var så god. Jag är säker på att du hittar den på något sätt.
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 23:40:19
|
Adressen är: inoaudio@hotmail.com
Flint. Varför är du så insinuant och sedan så raderar du de insinuanta delarna? Är uppriktigt nyfiken.
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 23:53:21
|
Ämnet är off topic. Alltså ingen kommentar.
|
 |
|
Topic  |
|