| Author |
Topic  |
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 18:25:07
|
| Conan verkar ha förstått vad det hela handlar om. Till de datateoretiker i tråden som hävdar annat kan jag säga att en digital kopia INTE är 100% identisk med originalet. Att datorer har felkorrigering som kan hantera det hela är en helt annan sak. |
 |
|
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 20:41:34
|
rollo, antalet '\0':er som returneras från cdromen i början av en cd-audio-filavläsning kan (och får?) variera, detta kanske spökar för dig. Eller så kanske du har en cdrom som inte rapporterar ordentligt vid läsfel, jitter, osv..
DHT; > en digital kopia INTE är 100% identisk med originalet > Att datorer har felkorrigering som kan hantera det hela är en helt annan sak.
Det har du rätt i, för "saken" är den att då har vi just en 100% digitalt identisk kopia. Jag förstår inte vad du försöker påvisa, att felkorrigeringsrutiner är nödvändiga, eller vadå? |
- I'm a head of my self |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 20:53:16
|
| En kopia kan som bäst bli lika bra som orginalet men aldrig bättre. Det är omöjligt! |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 20:54:06
|
Rollo:
Ok, kan bara svara för hur mina tidigare program fungerade och använde sig av hårdvara på PC/Windows. Skulle det finnas ljudkort som ditt program använde sig av kan jag se varför du skulle få olika resultat med samma låt/skiva/program. Utan detta vet jag inte hur det kan komma sig......
Som sagt, jag använder nu ett rent bas, ettor/nollor kopieringsprogram.
Gjort ett test idag. Kopierade Madonnas senaste skiva från orginal till bränd cd i 12x hastighet med burn-proof brännare. Tog denna kopia och brände av en gång till i en cd brännare med 8x och utan burn-proof. Satte i sin tur denna cd kopia i en dator med 4x hastighet och utan b-p. Kom hem och spelade samma låt från orginalet ett par gånger för att sedan spela min i led 3 ggr kopierade skiva. Kan inte säga att jag hör någon som helst skillnad what so ever...
Cd hemma är en Krell KAV-250, högtalare B&W 802. Är alltså ingen skit stereo som jag jämför skivorna på....
Jag e nöjd med mina kopior i alla fall. Om ni andra får olika resultat eller förvrängd musik kan jag bara beklaga er otur...
Kör TDK Cd-r guld skivor. Kan ärligt säga att andra med "grön-blå" yta inte gillas av min bil cd. Varpå resultatet är 100% uselt i den meningen  |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 21:02:01
|
En kopia KAN göras exakt som originalet vid datakopiering. Om man utgår från att detta skedde vid kopieringen och om sen om ljudet förändras, har det att göra med kvalitén på den kopierade. Hävdar själv att det går att få "Bättre ljud" med en kopierad om kopieringsskivan är av bättre kvalité än originalet. T.ex Razor Sound CD-R, (helt svarta CD). Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
|
Explora
Member

65 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 21:04:33
|
Woododax!! Prova att göra en kopia på maxfart på en SVART CD-R....... Jag tappade hakan Det lät definitivt bättre än orginalet! |
 |
|
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 21:30:09
|
| trolleri: Försöker bara säga att kopian inte är identisk med originalet! Hur skulle den kunna vara det? Det är ju ett helt annat medium, "tillverkat" på helt olika sätt. Om man jämför kopia och original: Har skivorna samma reflektivitet?, Är groparna lika djupa?, ser de likadana ut?, ligger de på samma avstånd från varandra? osv. Svaret på alla frågorna är nej. Vad är det för konstigt med att kopian kan låta annorlunda än originalet? |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 23:38:59
|
| Tror det är dags för ett blindtest... |
 |
|
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 23:44:49
|
Ah, missförstod nog din vinkling. men...
> Försöker bara säga att kopian inte är identisk med originalet! Ett digitalt system skulle möjligtvis komma till en annan uppfattning.
> Hur skulle den kunna vara det?
Digital information lagras med enormt mycket analog information, men kan tolkas på ett absolut (digitalt sätt!), genom en metod som triggar åt två håll (hållen representerar då två digitala värden 0, 1) beroende på vilket håll den analoga "bitens" informations övertalighet pekar. Som en våg ungefär, den tippar alltid åt ena eller andra hållet. I princip är alltså en grop, oberoende av dess storlek, en grop för ett digitalt system. Detta är svaret på varför det skulle kunna vara så att en kopia är identisk till dess original, digitalt dvs.
> Vad är det för konstigt med att kopian kan låta annorlunda än originalet? Det opponerar jag mig inte emot  |
- I'm a head of my self |
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 00:44:50
|
Vad jag under mina vetenskapliga undersökningar kommit fram till är föjande: 1. De drasnedåt, alltså faller när man tappar dem!? 2. Detta är bra då de vid nedslaget avmagnetiseras. 3. Om man målar med svart tusch på randen av skivan, låter det. 4. Om man inte gör ovastående, låter det också! 5. Om man lägger plastfolie på skivorna får man ingen ljudförbättring.
mvh dd återkommer när jag dragit ett par Shaktistenar motsols under fullmånenssken över min förstärkare. Detta för att motverka de negativa influenser, läs energifält, som uppstår då jag själv tänker. mvh descartes |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 00:56:08
|
Descartes? Nä, då behövs det nog mer än ett par Shaktistenar.  |
Objektivist |
 |
|
|
NiclasLundberg
Member

231 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 02:29:03
|
En erfarenhet jag och min far uppmärksammat var att den brända skivan gick att spela högre med utan att ljudet blev lika "skrikigt" som det blev med orginalskivan.
Vet inte om det är vi som är konstiga men det var farsan som sa det till mej då han hade spelat skivan i bilen. Kan tillägga att han inte har något stort intresse när det gäller att jämföra ljud å grejja som andra tokar här innne. Men jag måste säga att jag hörde samma skillnad som han då vi jämförde orginal mot bränd skiva.
Vet inte alls vad det kan vara som gör det då det inte är några specialskivor eller "superduperbrännare". Kanske är det vi som vill att det ska vara på det här viset, vad vet jag..
|
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 12:19:21
|
| Liten uppdatering: Jag körde lite tester (fler ska göras) där jag kopierade ljud från skiva till hårddisk med programmet EAC (och en nyare CD-läsare). Jag har med EAC *inte* lyckats skapa kopior som skiljer sig från varandra i storlek eller innehåll. Kopiorna blir ned till bitnivå identiska. Huruvida kopiorna avviker från originalet låter jag vara osagt. |
 |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 13:29:46
|
| rollo du kan se hur mycket fel det blir vid läsning, Kör en test med EAC. |
 |
|
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 14:16:20
|
qsecofr: Ja, jo. Men jag litade inte på EAC och använde unixkommandot 'diff' i stället, inbiten textinterfaceräv som jag är. =)
Återstår att göra en så identisk CD-kopia som möjligt av originalet och se om ljuddata från dessa skiljer sig.
Ska även se om min stationära spelare levererar samma siffror till digitalutgången med ackuratess. |
 |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 14:27:32
|
| Nja, det är två olika saker. EAC siffran ligger för det mesta på 100 % dvs felkorrigeringen fungerade klockrent. Samma signal, om det är under 100 % så fans det någon som inte gick att reparera utan måste gå still steg 2 av felkorrigeringen. Dvs interpolation. Om vi litar på EAC så representerar deras procenttal hur bra skick original CD:n är i och dina siffror bevisar att det går att göra digitala kopior utan förlust. Men ok om man utgår från att EAC inte visar rätt så köper jag ditt resonemang. |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 08:46:06
|
Explora skrev: quote: Woododax!! Prova att göra en kopia på maxfart på en SVART CD-R....... Jag tappade hakan Det lät definitivt bättre än orginalet!
Jag har också råkat ut för samma sak. Jag köpte några svarta CD-R av märket Razorsound. Den kostade runt 10:- vilket är lite dyrare än silver/green-skiten. Jag tog en rätt kass CD-skiva och kopierade den med EAC (Exact Audio Copy) i datorn och brände 5 stycken kopior. Varför 5st? Jo, jag har en Plextor-brännare med VariREC-funktion som låter mig variera mängder laser i 5 lägen. -2, -1, 0, +1, +2. Samtliga skivor testades på ett Linn-system i 80k kronors klassen. (Man behöver nog inte ha så dyra saker för att ha ett system med vettig upplösning som visar på skillnaderna!)
Resultatet var slående. -2 och +2 lägena lät illa. -2 lät som att någon hängt en matta över högtalarna. +2 lät väldigt skrikigt. 0 lät okej, men -1 lät faktiskt mjukt och behagligt. +1 lät aningen mer skrikigt och jobbigt. Ursäkta att jag inte beskriver fenomenen med finare audiofilord som 'immediacy' och 'low-level information extraction'. Alla i rummet (3 pers) märkte samma sak.
När vi jämförde med originalskivan lät den faktiskt sämre.
Tilläggas bör att vi hade satt fast en fet etikett på de svarta skivorna också i enlighet med en svensk Cd-tweak-sida. Vet inte om resultatet hade blivit samma om vi kört utan etiketter.
Slutligen testade vi vad Karik/Numerik från Linn baserar klockan på. Vi kom fram till att de styr klockan baserat på CD-skivan, inte från DA-omvandlarens masterklocka som vi trodde först. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 10:12:39
|
ha ha Ha ha !
Nej, att CD spelare har problem att läsa skivor hindrar inte det faktum att skivan är en 100 % kopia. Klurigt värre. Riktigt intressant observation att din CD spelare hade problem med olika inställning på bränningen och att du kunde göra en mer läsvänlig kopia via bränning.
|
 |
|
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 13:27:02
|
OK, test med kopierad CD gjort, med blandat resultat: På vissa spår ser EAC inte skillnad på kopia och original. De avvikelser som förekommer antar jag är en följd av att programmet som användes för att kopiera från originalCD till CD-R använder en slarvigare läsmetod än EAC.
Värt att notera kan vara att banne mig varenda ingående komponent i testen är av medioker kvalitet - originalskivan har synliga repor, brännaren (sony) kostade en tusenlapp för några år sedan och den CD-R skivan kopierades till kostade 89:-/25st. Inget hajänd, m a o. Med bättre utgångsmaterial borde det gå att göra kopior som, i EACs ögon, är identiska.
Återstår att sno ihop en pålitligare digitalkabel och testa om min stationära CD tycker annorlunda... |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:02:49
|
CC: Beror på vad du menar med en exakt kopia!
Man kan med lätthet kopiera ettorna och nollorna så att placeringen och antalet blir rätt. Så ur den aspekten går det att göra EXAKTA kopior av original.
Men jitter ger kantavrundning på fyrkantvågen och bland annat det gör att det låter illa. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:12:06
|
| Kvalitén på den brända skivan beror ju både på vilken brännare, program och skiva man använder sig av.... |
 |
|
Topic  |
|