| Author |
Topic  |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 09:44:59
|
| Nej du jitter kommer inte från skivan utan från att läsningen inte är 100 % synkroniserad. Avhjälps till 100 % med en liten ram buffer innan D/A omvandling. |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 21:04:58
|
Att för det första hålla på och bränna skivor i datorn fårstår jag inte..Det kan aldrig bli lika bra som att ha en separat " riktig" cd-brännare. Jag har jobbar med en HHB proffsmaskin och använt deras cd-skivor (guld) som är gjorda för musikbränning ( 20:-/st ), och har fått ett mycket bra resultat..Skivorna man bränner på är av största vikt, de skivor man köper i bulk från databutiken är klart sämre än de skivor som är " Audio" skivor som finns på marknaden när det gäller reflektskickt m.m.
Varför en skiva som är bränd ordentligt på en bra skiva kan uppfattas som bättre kan vara att skivan helt enkelt är bättre i kvalitat än den fabrikstillverkade skivan ( orginalet ), och spelarens felkorigeringskretsar slipper jobba lika mycket ( en teori ).. Men en digital kopia ska bli en exakt kopia av orginalet !! |
 |
|
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 00:51:10
|
MARTINH
Var köper man HHB CDR80 Silver Phthalocyanine billigast i Sverige ?
PEKKA |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 11:57:58
|
Jag har läst att Yamaha använder en speciell "förbättringsteknik" i sina audio CD brännare, där man bränner med extra hög precision. Nackdelen är att det minskar längden på skivan (till strax över 60 minuter för en 74 minuters skiva), men enligt ett test jag läste i What Hi-Fi för några månader sedan, så låter dessa kopior bättre än originalet.
Men skivor brända i datorn låter sämre, det är min erfarenhet. Jag har svårt att tro att den lilla CD-släde som finns i min bärbara har samma kvalité som i min CD transport. Och jag har svårt att tro att den tunna släde som finns i min externa CD-brännare har högre precision och är bättre dämpad än den tjockare och tyngre släden i min CD-transport.
Min upplevelse av brända CD:s, är att de låter hårdare och något mer fyrkantigt än originalet.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 16:27:14
|
| Jag är ju som sagt ny inom hifiområdet. Men av det jag har hört, så tycker jag att kopiorna oftast låter sämre. Jag upplever att de har en onaturligare klang och att det lättare låter vasst om dem, och essar. |
Frågar man inget - Får man inget veta |
 |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 22:17:47
|
Jag har faktiskt oxo upplevt att den brända kopian låtit bättre vid ett par tillfällen. Och då faktiskt att det har låtit mjukare på ngt sätt..
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 07:57:37
|
Skall man spetsa till det lite så låter det som om vi är ett gäng som vet hur man gör kopior och ett annat som använder skit brännare/program som inte vet hur man gör.    |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:26:56
|
En modern burnproof brännare, själv kör jag med LG 32X och 40X.
Nero 5.5 , EAC och CD roller.
Notera att Nero klarar inte pree emphasis. Den kopierar utan flaggan så du får en gräslig höjd diskant om du kopierar en äldre skiva med emphasis. EAC fixar detta. Jag använder även CD-Roller för kopieringsskyddade skivor.

|
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 12:58:19
|
Alternativ har kassa CD spelare vad det gäller kompabilitet med CD-R skivor. Jag har en känsla av att dyrare CD spelare är ganska kassa på detta. |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
Topic  |
|