HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kopierade CD låter bättre än originalen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/02 :  09:44:59  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Nej du jitter kommer inte från skivan utan från att läsningen inte är 100 % synkroniserad. Avhjälps till 100 % med en liten ram buffer innan D/A omvandling.
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/05/02 :  14:17:20  Show Profile Send CC a Private Message
Kul tråd det här
Men jag måste få upprepa mig
Om kopian skulle vara identisk med orginalet, varför skulle man då höra skillnad på dem? Till det bättre eller till det sämre spelar kanske inte så stor roll, utan att faktum kvarstår, massor av människor hör skillnaden (inklusive jag)... Då kan det ju inte vara en identisk skiva Eller
Påpekas bör att jag aldrig mätt (o kommer aldrig göra) utan jag litar helt på mina öron

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:04:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att för det första hålla på och bränna skivor i datorn fårstår jag inte..Det kan aldrig bli lika bra som att ha en separat " riktig" cd-brännare. Jag har jobbar med en HHB proffsmaskin och använt deras cd-skivor (guld) som är gjorda för musikbränning ( 20:-/st ), och har fått ett mycket bra resultat..Skivorna man bränner på är av största vikt, de skivor man köper i bulk från databutiken är klart sämre än de skivor som är " Audio" skivor som finns på marknaden när det gäller reflektskickt m.m.

Varför en skiva som är bränd ordentligt på en bra skiva kan uppfattas som bättre kan vara att skivan helt enkelt är bättre i kvalitat än den fabrikstillverkade skivan ( orginalet ), och spelarens felkorigeringskretsar slipper jobba lika mycket ( en teori ).. Men en digital kopia ska bli en exakt kopia av orginalet !!
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:51:10  Show Profile Send pekka a Private Message
MARTINH

Var köper man HHB CDR80 Silver Phthalocyanine billigast
i Sverige ?

PEKKA
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/04 :  11:57:58  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag har läst att Yamaha använder en speciell "förbättringsteknik" i sina audio CD brännare, där man bränner med extra hög precision. Nackdelen är att det minskar längden på skivan (till strax över 60 minuter för en 74 minuters skiva), men enligt ett test jag läste i What Hi-Fi för några månader sedan, så låter dessa kopior bättre än originalet.

Men skivor brända i datorn låter sämre, det är min erfarenhet. Jag har svårt att tro att den lilla CD-släde som finns i min bärbara har samma kvalité som i min CD transport. Och jag har svårt att tro att den tunna släde som finns i min externa CD-brännare har högre precision och är bättre dämpad än den tjockare och tyngre släden i min CD-transport.

Min upplevelse av brända CD:s, är att de låter hårdare och något mer fyrkantigt än originalet.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/04 :  16:27:14  Show Profile Send Julienne a Private Message
Jag är ju som sagt ny inom hifiområdet. Men av det jag har hört, så tycker jag att kopiorna oftast låter sämre. Jag upplever att de har en onaturligare klang och att det lättare låter vasst om dem, och essar.

Frågar man inget - Får man inget veta
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:17:47  Show Profile Send JM a Private Message
Jag har faktiskt oxo upplevt att den brända kopian låtit bättre vid ett par tillfällen. Och då faktiskt att det har låtit mjukare på ngt sätt..

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/05 :  07:57:37  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Skall man spetsa till det lite så låter det som om vi är ett gäng som vet hur man gör kopior och ett annat som använder skit brännare/program som inte vet hur man gör.
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/05/05 :  08:11:25  Show Profile Send CC a Private Message
Får man fråga vad för brännare/brännareprogram som Ni nyttjar Er utav?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/05 :  09:26:56  Show Profile Send qsecofr a Private Message
En modern burnproof brännare, själv kör jag med LG 32X och 40X.

Nero 5.5 , EAC och CD roller.

Notera att Nero klarar inte pree emphasis. Den kopierar utan flaggan så du får en gräslig höjd diskant om du kopierar en äldre skiva med emphasis. EAC fixar detta.
Jag använder även CD-Roller för kopieringsskyddade skivor.

Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:27:30  Show Profile Send CC a Private Message
Just nu kör jag med en ny TDK brännare med alla så kallade tillbehör. Har haft diverse brännare (både scusi & IDE) från Sony o Teac genom åren.
Kör nu med CloneCD resp Nero. Har testat de flesta större mjukvaror för bränneri, men faktiskt inte CD-Roller...

Summasumarum: Olika bännare o olika mjukvaror (naturligtvis med diverse olika inställningar) samt olika datorer har inte gjort mig mer nöjd med mina kopior. Det har alltid varit mer eller mindre lätt att höra skillnad på orginal/kopia...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:58:19  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Alternativ har kassa CD spelare vad det gäller kompabilitet med CD-R skivor.
Jag har en känsla av att dyrare CD spelare är ganska kassa på detta.
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:19:40  Show Profile Send CC a Private Message
Hur många är det som bränner kopior på "hifi"brännare? Alltså inte med sin dator?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000