HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Testmusik - jag blir så uttråkad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/25 :  13:32:37  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Snart orkar jag knappt gå till en hifikrängare, alltid samma trissta musik. Mossiga Dire Straits eller en degig, trött, seg förfärlig Bruce Springsteen som irrar omkring i Philadelphia. Gääääsp!

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/04/25 :  13:44:31  Show Profile Send K-man a Private Message
Va? Går du på lyssningsrunda utan att ha med egen musik eller veta att det finns refmusik som du känner igen hos handlaren?

Är det hifikrängarens fel?

\\K-man
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/25 :  14:14:42  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Njae, det gör jag väl inte men ofta blir det s k spontanbesök. Ville med inlägget starta en debatt om dödstråkig testmusik.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/04/25 :  14:26:16  Show Profile Send K-man a Private Message
OK...ja...då skall jag inte förstöra.

\\K-man
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:29:38  Show Profile Send n0p a Private Message
Jo tack... kan bara hålla med... Hifimässan i Umeå var hemsk om man ser till den musik som spelades... Alla spelade enbart Sofie Zelmanie och hennes kusiner, typ. Men jag får väl skylla mig själv som inte hade med några egna skivor.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

naked child
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/30 :  19:21:06  Show Profile Send naked child a Private Message
Marylyn Mazurs trummsolo på High Fidelitys CDnr 8 kan ju alltid provas,kommer grannen in och tror du skaffat ett trummset,är det en fingervisning,och då kan du ju bjuda på Allman Brothers Best of på din grymma vinylsvarv,och se,rummet börjar sväva,dina grannar hämtar vin,öl och tilltugg,du har fått vänner för livet,bara så där!

naked child
Go to Top of Page

Ingenjören
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/06 :  07:24:13  Show Profile Send Ingenjören a Private Message
Trist testmusik? Javisst!! Aldrig någon seriös dödsmetal eller Goth utan bara lam musik. det enda rätta är att ta med egna skivor!!

/FRED
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:31:00  Show Profile Send Julienne a Private Message
Klart man ska ta med egna skivor att lyssna på, tycker jag i alla fall. Kanske gärna skivor man lyssnar en hel del på annars.

Frågar man inget - Får man inget veta
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:59:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ett problem med "testmusik" är att kunder (eller om jag själv lyssnar hos nån annan), inte alltid är i "lyssningsstämning". Det kan ha varit stressig dag, mkt trafik, mkt att göra i mogon etc.

ATt köra DS, Bruce 3 ackord Springsteen och liknanade är ju bara apa. Nära nog oförlåtligt.
Fast att inte ha med sig egna skivor...Harkel!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:48:05  Show Profile Send divander a Private Message
Att en säljare kör Dire Straits är ju en klassiker. Klart i klass med bilförsäljaren som hävdar att den aktuella bilen endast har haft en ägare som var kyrkoherde och bara körde den på söndagar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:32:53  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag gillar att köra CHRIS ISAAK - HEART SHAPED WORLD... det är en skiva med mycket sköna toner i vill jag lova!!!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:25:50  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag brukar själv ta med mig Dire Straits så säljaren ska slippa skämmas över att själv ta fram den. Sen så blir det lite taskigt inspelad Toto, lite Ac/Dc och några klassiska bitar. Jag borde nog börja ta med mig Tower of Power för att känna ifall anläggningen svänger .
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/05/10 :  09:53:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En lite rolig grej jag har gjort för att jävlas en gång var be att få lyssna på lp spelare. Satt o lyssnade , säljaren lämnade mig då slog jag över till cd i lade i en medhavd cd som började med Accept o fast as a shark. Sen skruvade jag upp ganska rejält

Dom som vet hur den låten går kan tänka sig vad som hände

Men visst är hifi handlare sena att byta ut sin skivor. Dom flesta av dom har ju faktiskt en rejält musik intresse så man kan ju undra varför det bytas så sällan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/17 :  10:28:44  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag skäms lite...

Jag brukar faktiskt testa min egen anläggning (när jag byter ut något eller flyttar omkring lite) med Phil Collins fast jag inte är någon större fan av hans musik i övrigt.

True Colors är en låt som jag alltid tyckt låter väldigt bra i mina öron. Men om den är bra som låt? Det vette f-n...

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/23 :  23:46:11  Show Profile Send matså a Private Message
True Colors? Det är en mycket bra låt. Phil Collins och Peter Gabriel är mina musikgudar.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Format C
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/05/24 :  03:56:16  Show Profile Send Format C a Private Message
Hej
Vad är en bra testskiva?
är det lysande ljudtekniska finesser, eller räcker det, som jag gjorde att även ta med en skiva med rätt medioker inspelning. MEN med ett lysande framträdande live, som får en att fastna i musiken/sången....om ni förstår vad jag menar

Det är MINA öron !
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/05/27 :  07:49:10  Show Profile Send Wintermute a Private Message
För ett tag sedan att vi några stycken och jämförde CD-spelare (Linn Mimik, Linn Karik, NAD Silver Line, Marantz nånting). Efter att ha prövat Lisa Ekdals jazz, Mike Oldfield och annan konventionell testmusik satte någon på Fu Manchu, hårt distad rock utan egentliga HiFi-kvaliteter. Det märktes stor skillnad mellan CD-spelarna! Nästan större än med HiFi-rökarna och roligare dessutom!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:37:39  Show Profile Send divander a Private Message
ajg tror att det är vigtigare med musik man tycker och om är van vid än att det är extremt bra inspelat. Om man tycker om och känner väl till musiken kan man ganska enkelt avgöra om maskinerna förmedlar den rätta känslan. För det är ju det faktiskt handlar om. Att förmedla en känsla. Eller?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/27 :  12:57:46  Show Profile Send redestad a Private Message
En tanke jag har är att det är bra att testa med skivor som inte är erkända "audiofilskivor", dessa låter ju många gånger helt ok i rätt sunkiga anläggningar (varför tror ni handlarna demar med dessa? :-) Att anläggningen kan hantera och få dig berörd med sämre inspelningar anser jag vara mycket viktigt. Brukar känna detta som en sorts "tidsmaskin-effekt", att gamla skivor plötsligt känns som "nya" och du hör de på ett helt nytt och bättre sätt, då vet man att anläggningen levererar. Först och främst tycker jag att det viktiga är att man gillar och är väldigt inlyssnad på de skivor som ska användas att testa med, annars har du ju inga referenser hur du hört skivan tidigare. Samtidigt bör skivorna vara "krävande", gärna med stor dynamik och ett enormt frekvensomfång och högt energiinnehåll. Där fick ni lite att tänka på! :-)

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:06:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nu grabbar behöver ni väl inte gnälla. På min tid så kunde man inte ha sin egna CD under armen när man knallade affären. Det är ju bara att bränna "Personal greatest hits for test purposes".

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:42:50  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Tycker jag låter som en utmärkt idé

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/13 :  21:50:40  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Peranders: Precis vad jag har gjort, länge... :)

Perfekt när man är ute o browsar i butikerna... Ha med dig en skiva, men mycket blandad musik som du väl känner till (och tycker är bra) ;)

Saknar den första testskivan jag brände... En kille från PL-audio bytte till sig den vid en demo på Stereo i Karlstad... :) Tror jag fick en tjuga eller så för den :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/07/06 :  02:14:11  Show Profile Send mrmix a Private Message
Som det bilstereo freak man e', hmm hemstereo med iof, så måste jag ju säga YELLO!!!!!! och även vissa m jackson låter, men att lira yello / blender på en riktigt stor anläggning kan ju orsaka långvarig glädje hicka ;)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/07 :  01:00:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Självfallet måste man ha med en skiva vars innehåll man känner väl, i annat fall vet man ju inte vad som är vad.

Bravo
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/07/07 :  14:11:38  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Jag kan rekommendera Kari Bremnes - Norwegian mood (HDCD), hörde skivan första gången på hifiklubben i s-vall, tror att det var Olov som spelade den. Det var bara att lägga en beställning på engång, ingen tvekan...

Brukar själv ha med den till affären ifall jag ska provlyssna.
Slutas aldrig förvånas över hur bra det låter, vet dock inte hur känd skivan är. Själv så anser jag att skivan är i reference klass...
Antar att hon kan klassas som en "kusin till Sofie Zelmanie" som n0p uttryckte det.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2003/07/19 :  11:32:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alla "demonstranter" har inte kass musiksmak. Var på demo med TacT-grejor på Arken. Peter Lyngdorf himself höll i det hela och vilket omväxlande urval! Kyrkorgel, jazz, rock, solosång etc. Sedan gick jag på en demo till, helt annan musik! Så det var ingen inrepeterad demo. Det tyckte jag var positivt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000