| Author |
Topic  |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 19:22:28
|
Kör med Linn hela vägen och kommer nog inte att byta i första taget. Är däremot intresserad av att veta vad det finns för fördelar med Linn resp. Naim. Har endast lyssnat på Naim under väldigt dåliga förhållanden så jag kunde inte avgöra vare sig det ena eller det andra.
Någon som jämfört?
Någon Naimägare som kan redogöra varför ni valde just Naim? |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 20:55:12
|
har bara hört cd5 och nait 5, och jag tycker att de låter väldigt trevligt. När jag köpte min förra cd, (Genki), så gjorde jag någer A/B jämförelser mellan Genkin och cd5:an i ett Linn-system, och då valde jag Genkin, den presenterade mer detaljer samt "rockade mer", medans cd5:an spelade "luftigt", och självklart på något vis.
var även på Bossanova.. och jämförde cd5:an mot en beg Wadia, (vet ej modell) men Naimen var MYCKET bättre.(klar skillnad)
Tyvär så har jag aldrig haft chansen att lyssna på ett större Naim system, -men skulle gärna vilja.
Erik på forumet har ju annars ett RIKTIGT fett Naimsystem med NAP500, DBL,mm om jag inte mins fel...
mvh/ siffernisse |
Edited by - Siffernisse on 2003/04/27 20:59:19 |
 |
|
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 21:37:17
|
| Linn, för att det "rockar" lite mer än Naim men som sagt det är en smaksak bara att testa själv! |
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 08:46:25
|
Siffernisse, du är välkommen.
Det är som vanligt svårt att sätta ord på allt men jag tycker Naim presenterar musik mer naturligt och känslomässigt. Jag tycker också Naim rockar mer, Linn har gått mot ett mer polerat, detaljrikt ljud som spelar lite mer laid back. Dessutom gillar jag inte Linns högtalare. De återger musik som få men låter lite för mycket högtalare, tycker jag.
Var jag tvungen att ha något annat än Naim var linn en av två, tre kandidater.
Nostalgi: LP12, Nait, Kan!!!
/Erik |
Blås på! |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 09:13:40
|
| Naim "rockar" mer än Linn. Med "rockar" menar jag mer driv generellt och mer tyngd/snärt i botten. Genkin är i mitt tycke lite "laid back" jämfört med cd5an. |
 |
|
|
Fred
Member

355 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 10:28:06
|
Föredrar Naim tio gånger av tio. Linn låter instängt och platt i mina öron. Mer "musik" i Naimanläggningen. LP12:an är ju dock utmärkt bra. Har inte hört den med Naim Aro och Armageddon, kanske slår det Linns arm och motorstyrning??? Har aldrig märktnågra synergieffekter av att köra samm märke kedjan igenom. kombinationen Naim CD5 + Roksan Caspian spelade bättre än CD5 Nait tex...men det är vad jag tycker... blanda och ge, krydda din egen anrättning, det är jobbigare men givande! |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 11:34:53
|
Jag har ingen åsikt. Säkert. Handen på hjärtat. Smakar på orden: LINN NAIM smakar fint. Lite magiskt, hemlighetsfullt, keltiskt, druidaktigt, löftesrikt. Det är nog inte oviktigt med namn. KRELL låter hemskt (för mig), vad göra när man vill sälja apparater med sådant hemskt namn? Massa muskler hjälper nog.
Menar det inte på fullt allvar men jag vet att jag påverkas av sådant, tyvärr. Dimitri |
 |
|
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 12:49:37
|
| LYSSNA DINA ÖRON VET BEST |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 13:12:50
|
MMMMMacIntosh, AuudiooNooote |
Lämnat forumet |
 |
|
|
Jossuf
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:16:28
|
| Rebo, du kan inte på fullaste allvar mena att Naim rockar bättre än Linn??Visst Linns senaste prylar är alltför korrekta och detajerade, men lyssna för guds skull på en Karik i kombination med ett par kloutar och keltik. Det är jävlar i min låda det brutalaste du kan finna! |
Hellre död än röd |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:17:28
|
| Keltik? Är det dom med oval bas? |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:18:33
|
Vad sägs om Laim?[:D)]
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:26:40
|
Rebo, japp, keltik är dem med oval bas..! (har ej hört dem)
JAG har svårt för att tro att någon linn-anläggning kan rocka mer än någon naim-anläggning... just för att jag uppfattar linn-förstärkeriet som lite segt & mjukt, medan naim sparkar på rätt rejält.

//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:39:19
|
Se där, Keltik var dom med oval bas. Då har jag hört dom drivna aktiva med Karik som källa. Det var dock länge sen. Jag minns inte om det var klout eller inte som drev dom då och tyvärr var det inte rock som spelades. Jag hade då inte en aning om vad systemet kostade för jag kände inte alls till Linn som märke. Jag vart dock inte speciellt imponerad och gissade på ett total pris på runt ca 30k, vilket ju var fel.
Karik har jag jämfört mot Genkin, jag har också haft Karik hemma under en tid. Visst, Karik ”rockar” lite mer medans Genkin var lite mer detaljerad. Genki och Ikemi är hyfsat korrekta i mina öron, men den senare är betyligt roligare att lyssna på.
Vidhåller dock att Naim överlag rockar mer 
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:59:03
|
Naim eller Linn, Linn eller Naim. Jag tycker de tillhör två ytterligheter på något sätt. Nu har jag inte lyssnat på någon av dem så där jätteingående, eller noggrant eller så där, men det jag trots allt har hört har gett mig bilden att Naims ljud är mer dynamiskt, mer framåtspelande, mer pang-på. Musiken låter roligt genom Naim. Linn är mer detaljerad, det är lättare att separera och följa, bli involverad av, de olika instrumenten, tonerna och klangerna. Det är lättare få en insikt i inspelningen med Linn. Jag har även upplevt att Naim låter "hårdare" än Linn, vilket gör att jag tro att sjukan lyssningströtthet är mindre förekommande med Linn, även om detta i mångt och mycket beror på vald högtalare. Naim har inte samma högtalarutbud som Linn - Naim passar faktiskt helt OK med andra högtalare än Naims egna, vilket inte direkt kan sägas om Linn (med visst undantag för Classik då).
Förutom ljudet finns det många andra skillnader. Linn satsar hårt på "multirum" anläggningar, aktiva högtalare etc. Naim ligger lite efter här.
En gemensam sak är att båda företagen rekommenderar sina egna kablar.
Både Naim och Linn står för audiofil magi, men på lite olika sätt. Och när man väl har blivit beroende av det ena, eller det andra, så är det svårt att tänka sig något annat.
Ingen av dem vill jag klassa som neutrala, helt korrekta och torrt analytiska uppspelare av musik. Både Linn och Naim söker förmedla musikens inneboende känsla och göra den som lyssnar till en lyckligare människa.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:30:43
|
"Ingen av dem vill jag klassa som neutrala, helt korrekta och torrt analytiska uppspelare av musik. Både Linn och Naim söker förmedla musikens inneboende känsla och göra den som lyssnar till en lyckligare människa."
Tror ni verkligen de ingenjörer som designar elektroniken på dessa två företag resonerar så? Det tror inte jag. Som ingenjör sätter man sig inte ner och designa något för att förmedla musikens inneboende känsla. Dessa företag har sina ideer om hur de vill bygga elektroniken och vad de prioriterar, sen blir det vad det blir. T.ex. så använder sig Linn mycket effektop lösningar nu och prestandan på den komponenten blir då väldigt avgörande för slutresultatet. Dessa effektopförstärkare har Linn inte designat själva, utan de köper in dom från SGS-Thomson.
Ett neutralt och korrekt ljud innebär inte att det blir dåligt. Snarare tvärt om tycker jag. För det innebär att om det som finns på skivan svänger, så kommer det att svänga på den korrekta anläggningen också. |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:48:00
|
Jag försökte enbart beskriva mitt intryck av Naim respektive Linn. De bygger utifrån sina respektive teorier och Ifor Tiefenbruns teorier är lite speciella. Det har förekommit att de som vill lyssna på Linn har ombetts ta av sina armbandsur, då membranet riskerar att hamna i självsvängning och därmed påverka ljudet. Tiefenbrun menar även att högtalare måste lyssnas på ensamma i rummet, är andra högtalare närvarande så kan dessa - även fast de inte är inkopplade - påverka ljudupplevelsen negativt. (detta läste jag på Linns hemsida). Enligt Linn själva så är "pitch" det viktigaste för en ljudupplevelse och alla deras produkter är gjorda efter denna filosofi. För det är en filosofi.
För Naim handlar det om att skapa känslan av en live-konsert i vardagsrummet. Det är deras filosofi.
Jag har inte skrivit att ett analytiskt ljud är dåligt, men varken Linn eller Naim tycks sätta neutraliteten högst. De är två företag med mer eller mindre magiska, mystiska, filosofier (Linn med möjligen mer speciella teorier än Naim). Och det är antagligen därför som de debatteras flitigt av och till, för de är lite udda helt enkelt.
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:48:44
|
Som ingenjör sätter man sig inte ner och designa något för att förmedla musikens inneboende känsla. Dessa företag har sina ideer om hur de vill bygga elektroniken och vad de prioriterar, sen blir det vad det blir.
Är du allvarlig? Jag trodde vi hade diskuterat detta med filosofier hos olika märken ett flertal gånger vid det här laget...klart som tusan att det inte bara "blir vad det blir", då vore det enbart gambling! Visserligen har de naturligtvis givna förutsättningar att skapa något utifrån, men de slänger ju inte bara ihop något på måfå, skickar ut det till affärerna och sen hoppas på att det säljer. Det ska ju låta bra också, liksom. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:50:46
|
Det har förekommit att de som vill lyssna på Linn har ombetts ta av sina armbandsur, då membranet riskerar att hamna i självsvängning och därmed påverka ljudet.
Jo, det stod i någon tråd här på forumet för ett tag sen om ett blindtest som Ivor Tiefenbrun fick genomgå, med och utan armbandsur närvarande. Han prickade rätt i ca 50% av fallen, dvs slumpartat. Kul att han sticker ut lite med udda idéer dock.  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:57:15
|
Naim: "While all our products must meet and exceed many measurable parameters we believe that they should, above all, be capable of delivering the kind of musical performance that we ourselves would want to live with. "
Linn: "Life is lived forward but understood backwards, so to avoid regret we think carefully about the things that matter most. Because music is very important the people who work at Linn believe hi-fi really matters. They know that the best hi-fi can broaden our taste in music and that music can change the way people feel and live.
Music is a vital expression of life, which is why the best hi-fi has the power to enrich our lifes. Hi-Fi has certainly helped me to discover and appreciate all kinds of music."
|
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 18:00:25
|
| Ayn: Jag menade inte att det är frågan om vare sig gambling eller slumpen. Jag menade att dessa marknadsföringsslogans inte har med produktutvecklingen att göra. |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 21:01:53
|
Skillnaden mellan Linn och Naim är enligt mina erfarenheter följande:
Naim driver på ordentligt och ljudet upplevs totalt sett som väldigt snärtigt, alert och engagerande. Om det är detta man menar med "rockar på" så rockar Naim helt klart bättre. Priset man får betala blir att ljudet ibland uppfattas som något ostrukturerat och "gåpåigt" jämfört med Linn. Nyanseringen av olika klanger ligger inte heller på topp, däremot så upplevs intrumenten aldrig för tjocka i klangen vilket ger en härlig friskhet och öppenhet i ljudet. Vad gäller detaljrikedomen finns inte heller mycket att klaga på tycker jag.
Linn gör det lättare att följa enskilda slingor i musiken och återger dessa på ett tajt och musikaliskt sätt. Ljudbilden (i den mån den existerar på ett Linnsystem) är även väldigt städad och strukturerad. Är det detta man menar med "rockar på" så rockar Linn bättre. Därmot har jag aldrig hört en Linnanläggning som ger ett totalt sett engagerande ljud. Det är som att allting låter alltför inbäddat och "tjockt". Ljudbilden upplevs dessutom allt som oftast som väldigt krympt i både sidled och djupled. Musiken vill aldrig riktigt släppa från högtalarna. Den strukturerade och städade återgivningen verkar ske på bekostnad av atmosfär och verklig öppenhet (=avsaknad av en tjock dimma runt musikerna).
Slutsatsen blir att jag utan tvekan skulle köpa Naim framför Linn.
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 21:47:33
|
quote: Jag menade att dessa marknadsföringsslogans inte har med produktutvecklingen att göra.
Tja, båda märkena har sitt ljudideal och utvecklingsavdelningarna justerar produkterna så att de låter just Naim eller Linn. Vilket uppskattas av köparna, de som väljer Naim har sina skäl till det, de som väljer Linn har sina. Båda märkena låter bra, men olika varandra. Båda märkena kan ge en speciell musikalisk upplevelse som är olikt mycket annat på marknaden, inte minst olikt mellan dem själva. Detta är inga marknadsföringsfloskler, denna strävan finns i produktutvecklingen.
Ingen av dem gör helt neutrala och korrekta produkter, jag tror vi kan säga att deras speciella företräden sker på bekostnad av andra kvaliteter. Men det är helt medvetna val.
|
 |
|
|
Jossuf
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 21:53:35
|
| Audiogear, placerade du bägge högtalarna ovanpå varandra eller med 5 centimeters mellanrum så kan jag förstå att du saknade både djup och bredd (om du överhuvudtaget använde två?). Tycker att det är lite tråkigt att man inte vågar ge andra prylar en chans, utan hittar på de mest underliga argumenten för att favorisera det märke man själv använder... |
Hellre död än röd |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 22:04:57
|
Jossuf:
Jag använder varken Linn eller Naim så därför har jag ingen anledning att favorisera något av dessa märken. Jag har däremot hört en hel del Linnsystem genom åren och står därför fast vid min åsikt. Därmed har jag INTE sagt att jag inte respekterar att du tycker någonting annat.
Givetvis kan placeringen av högtalarna och akustiken i butikens lyssningsrum ha påverkat mina omdömen. Men så mycket kan jag säga som att högtalarna inte stod på varandra eller med bara 5cm mellanrum. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 22:54:32
|
rolandm: Jag håller inte med dig. Som några också har varit inne på så låter inte nyare Linn som de lite äldre, men ändå har de kvar samma image som tidigare.
Om Linns nästa generation av slutsteg t.ex. skulle använda en bättre effektopförstärkare, eller det kanske rent av bli en sofistikerad diskret lösning, så är det också troligt att dessa inte kommer att låta så likt nuvarande Linn slutsteg. Men marknadsföringen lär dock "låta" lika. |
 |
|
Topic  |
|