HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utvärderingar av butiker!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:18:53  Show Profile Send lambda a Private Message
Hej majjen03!

”Förstår inte riktigt din jämförelse med mitt arbete på komvux och
dåliga/giriga HiFi handlare.”
Vet vilket stycke du åsyftar i mitt inlägg. Har aldrig ”jämfört” din lärare roll med att bedriva ett eget företag, du har väl inget ekonomiskt ansvar ? Det enda jag skrev som möjligtvis kan ha tolkats som ett ”jämförande” är att du kanske inte skulle vilja bli ”uthängd”. Det var/är trevligt att du är omtyckt bland dina elever . Om jag vore lärare så skulle jag inte sätta stor vikt på kursutvärderingarna, har gjort ett par själv, blir mest som ett stryktips .

”Alla arbetsgivare etc har något behavoristiskt system att utvärdera sina anställda, varför kan man då inte använda ett sådant/liknande system på HiFi handlare?”
En fråga här är på sin plats, majjen03 ser du bara filmer som får 5 getingar Kund A kanske gillar när HIFI-handlaren ”fjäskar” och kund B upplever det som jobbigt och icke förtroendegivande, vad skall vi då sätta för betyg? Skall slutbetyget sättas som ett uträknat medelbetyg, median?

"precis som Platon en seriös lärare"
Alltid trevligt med ödmjukhet.

H Lambda

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/01 :  16:24:04  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Lambda!

Självklart så är alla bedömningar subjektiva, försöker själv t ex sätta objektiva samt rättvisa betyg på alla mina studerande. Detta är givetvis helt omöjligt, trots elevernas medinflytande m.m, blir mina betyg subjektiva eller hur! Trots detta så säger ett medianvärde en hel del om vad de tycker om mig etc! Således kan ett medianvärde på HiFi äffärerna vara intressant att läsa för mig mfa.
Tittar inte heller bara på filmer som har fått 5 getingar av Expressen, det är dock större risk att jag ser en sådan film än en som fått en död överstruken geting. Med detta säger jag att det stor risk att jag handlar/besöker en HiFi handlare som fått 5 getingar, och att jag troligen alldrig skulle besöka/handla hos en som fått en död, överstruken geting. I mitt enstaka fall så har ett medianbetyg således ett visst intresse!
När det gäller ödmjukhet så är det kanske inte mitt starkaste område.
Eller så är det möjligen så att jag egentligen är tystlåten, hämmad och ödmjuk och därför tuffat till mig för att dölja detta.
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/05/01 :  16:49:09  Show Profile Send lambda a Private Message
Hej majjen!!

Konstiga betygskriterier ni verkar ha. När jag läste på komvux så var tenta resultaten det enda som låg till grund för betyget. Får inte lärarna rättningsmallar på ditt komvux? Så att alla rättar likadant. Nationella provet väger tungt i betygssättningen, eller?

” Eller så är det möjligen så att jag egentligen är tystlåten, hämmad och ödmjuk och därför tuffat till mig för att dölja detta.”
Näääää, inte du. Det kan jag aldrig tänka mig .

H Lambda

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/01 :  17:47:14  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej igen Lambda!

Titta gärna in på skolverkets hemsida, titta där på betygskriterierna för de nationella ämnena, du kommer att bli förvånad!
Allt har blivit "luddigare" sedan du studerade på Komvux, tentor etc är inte allenarådande längre! Nationella prov är inte heller avgörande för ett betyg, utan endast en liten fingervisning över hur undervisningen varit. Även på den gammla skoltiden var betygen subjektiva hävdar jag, de kan alldrig vara "rättvisa".
Rättningsmallar etc finns inte heller i alla ämnen.
Mvh
Kenth

" rättvisa är en utopi som de flesta strävar efter, denna strävan ger utopin"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000