Author |
Topic  |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 12:54:37
|
Satt och slösurfade runt på chalmers hemsidor idag och hittade instutionen för teknisk akustik. De erbjuder lite häftiga kurser som jag undrar om någon här har tagit och kanske har lite åsikter om?
Främst är jag intresserad av kursen audio technology and acoustics, http://cthta4.ta.chalmers.se/www/webben/edu/courses/audiotech.html, och kursen room acoustics, http://cthta4.ta.chalmers.se/www/webben/edu/courses/roomac.html.
Har ni någon aning om hur dessa kurserna är så skriv. Känns lite dumt att chansa och kanske "slösa" bort massa högskolepoäng på kurser som kanske inte ger så mycket.
Mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 13:02:11
|
Är du antagen på programet ? |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 13:03:31
|
Inte på det masterprogrammet, men min erfarenhet är att tar man fran hundvalpsögonen för sin studievägledare brukar hon kunna mygla in en på vilka kurser man vill...  |
Ino Audio for life |
 |
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 13:10:20
|
Mendel Kleiner har jag haft. Tyckte jag kände igen kursboken också. Undrar om det är den gula dammiga saken som står i bokhyllan. Har knappt öppnat den sedan jag gick kursen. Ganska torftig kurs vill jag minnas. Det är ju en del formler om man säger så. |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
 |
|
J
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 13:12:01
|
Kul labbar. Bra lärare.
Men som alltid teoretiska kurser...
Du får nog ha ett ganska seriöst hifi intresse om du skall bli road på den punkten.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 13:15:55
|
Har haft en tidigare bok från den institutionen skriven av Mendel kleiner. Har dock ej gått någon av kurserna eftersom jag inte bott i Göteborg. Mendel Keiner är mycket kompetent och trevlig. Jag tror att det är han som är lärare på kurserna. Det är säkerligen en mycket bra kurs. Det lär inte vara slöseri med poäng, snarare finns det massor av andra flumkurser som inte ger något. Man ska läsa de kurser man tycker är kul!
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
mus
Member

262 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 13:59:52
|
Det är väl kanon om man kan få poäng för en kurs som berör ens hobby! Jag kollade lite på kurslitteraturen för att eventuellt köpa, men "Room Acoustics" går på 173 EURO så det blev inget med det... |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 17:58:17
|
Efter att ha införskaffat erforderlig skyddsutrustning och fått klartecken av skyddsombudet har jag gjort en undersökning i mitt bibliotek. När jag gick audioteknik-kursen så hade vi tydligen "Audioteknik och akustik" (Mendel Kleiner) och en gul "bibel" som heter "Acoustics" (Leo L. Beranek). Den sista är en tung sak med mycket formler. Det är ju en hel del Laplace-transformer.
Man bör nog ha en god teoretisk bakgrund om man skall gå en sådan kurs. Den var inte speciellt populärvetenskaplig. |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 13:55:27
|
God teoretisk bakgrund...? Är det extremt mycket PDE (vågekvationen i femtioelva olika specialfall kan jag tänka mig)? Lite laplace, fourier och formler är ingen som helst fara, men partiella diff.ekvationer är jag minst sagt lite darrig på...  |
Ino Audio for life |
 |
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 16:14:36
|
Jag var på ett par föreläsningar som hölls av folk från teknisk akustik på MTS-dagarna. (Människa, Teknik, Samhällle)
Rubriken var "Det nordtyska barockorgeln". De beskrev hur de hade byggt orgeln och så, men det fräckaste tyckte jag var att de hade akustikreglerat Örgryte nya kyrka så att det skulle låta mer som kyrkan i Tyskland där orgeln ursprungligen stog! Fräckt!
Jag blev faktiskt sugen på att gå på ett par kurser!  Fast det ligger inte ens nära mitt område... |
 |
|
|
Topic  |
|