HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utvärderingar av butiker!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/28 :  21:42:27  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Jag sitter och läser i ett gammalt nummer av Norska Eyefi (nr5 2002), där testar de hifiaffärernas kundservice etc!
exepelvis får butiken Elnor följande betyg:
Skalans bästa poäng är 100:a

Motagning av kund 75
Lyssnande 85
Inställning 81
Kommunikation 82
Produktkännedom 90

totalbetyg 83!

Detta betyg var inte så bra, den bästa butiken i nummret fick totalbetyget 95!

Om butiken t ex talade allt för illa om konkurenterna så fick man avdrag i betyget, kunde man inte fler än sitt eget märke så blev det minus, var man för påstridig som säljare så blev det också avdrag.
Varför gör inte Danska High Fidelity och Hifi & Musik samma sak?
Månne så är de rädda för att missta sponsorer.
Kanske vi på forumet skulle göra egna listor på affärer som vi besökt, t ex Hifi- Consult, Linn butikerna mfa!
I Norge så har affärer med dåligt betyg "ryckt" upp sig, kanske så blir det likadant här.
Tänk på att vi här på forumet är ca: 5000 medlemmar, om alla pratar Hifi med 10 andra så är vi raskt 50000 st och om alla dessa talar med 10 personer etc! ect! Vilken butik skulle då ha råd med ett dåligt betyg!
Mvh
Kenth

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:00:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Innlägg som berättar om bra eller dåliga butiker har vi sett förr men ett rankingsystem....... Blir nog svårt att genomföra med någon slags rättvisa.

HiFi-hemsidor skulle kunna vara ett annat och lite mer lätt-tillgängligt ämne för att höja butikernas och tillverkarnas nivå. Förutsatt att dom bryr sig om vad vi tycker iofs.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:18:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
DETTA är nått som är sååååå subjektivt och så personligt så det är konstigt att sätta betyg på!

Visst, man kan iaf "vikta" ett beteende, ett förhållningssätt eller en mentalitet i en butik. Som tur är, är alla människor olika, och således passar olika butiker olika bra till olika människor. Precis som med hifi. Alla vill inte att det skall låta si eller så (läs produkt X eller Y).

Edit: Vilken svenska! Vem faan modererar mig?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - epkpeng on 2003/04/28 23:30:42
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:36:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Dessutom så är personerna som jobbar i butikerna oftast fler än en så ett betyg på en butik kan ge dom duktiga medarbetarna ett oförtjänt dåligt rykte. Han som igentligen också är duktig kanske dessutom bara hade en dålig dag eller så blev han tvungen att jobba över lunchen bara för att nån skulle betygsätta hans attityd.

Själv retar jag mig bla på hemsidor som inte går att öppna ordentligt och om dom dessutom saknar information om produkter som jag vet att dom har (bashorn) så gör det inte saken bättre.

http://www.avantgarde-acoustic.de/

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/04/28 22:37:28
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/28 :  23:45:44  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Epkpeng!

Självklart skulle en sådan bedömning bli subjektiv, det är väl förövrigt alla tester som t ex hifipressen gör.
Tycker dock att t ex Hifi&Musik skulle kunna göra samma typ av repotage som EyeFi!
Dahlberg EyeFi tog hänsyn till alla säljare i butiken, nummret är läsvärt! I en butik "hängde" flera försäljare vid disken utan att bry sig om kunden (reporten) som kom in. I denna butik så servade de inte heller kunderna i turordning, har själv flera gånger i svenska butiker blivit uppmärksammad före t ex icke välklädda kunder samt ungdomar och kvinnor. Anser detta vara fel! I en butik så frågade säljarna om vad reporten ville ha när han svarade Wincent förstärkare så sade försäljaren att de bara var skit. reporten frågade då försäljaren vilken av Wincents produkter han lyssnat på, försäljaren svarar då inga! När reporten sade sig ha läst goda omdömen om Wincents produkter i flera hifitidningar över hela världen så säger försäljaren att tidningarna bara ljuger och att de oftast är mutade.
Så Hifi&Musik samt Danska High Fidelity visa att ni inte är mutade av sponsorerna sänk dåliga produkter samt mindre bra butiker!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/29 :  00:04:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Självklart är all annan test objektiv i lång utsträckning. Dock skilljer jag på förhållandet människa-maskin & människa-människa. I det ena fallet går det lättare att förhålla sig saklig. Maskinen väntar på att du skall nyttja den, du kan välja när du vill utvärdera den osv...Näe, jag tycker inte att det är rättvist med att "det är väl förövrigt alla tester som t ex hifipressen gör". Men det är jag det! ;-)

Turodning är tråkigt när det inte gäller. Förhastade slutsatser, tidsbrist och kanske även nån fördom* baserad på några års erfarenhet kan säkert bidra till deta.

*) är "fördom" alltid = uppfattat medelvärde?

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Member

83 Posts

Posted - 2003/04/29 :  00:59:44  Show Profile Send Avatar a Private Message
Det hela jämnar ju ut sig i längden. Jag menar: om tillräckligt många ger betyg till en butik så spelar det ingen roll vilken försäljare man har mött eller deltagarnas subjektiva bedömning. Får butik A genomgående dåligt betyg så är det nåt som inte stämmer, eller hur?

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/04/29 :  01:15:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Instämmer med föregående talare. Gäller bara att få tillräckligt många mätningar. Vid kundundersökningar brukar man räkna med att man ska ca 100 svar för att kunna göra en signifikant matematisk analys. Betygen i sig är inte så viktiga utan det är snarare varitionerna hos respondentsvaren man är ute efter. Sen kan man få ut en massa kul.....

Även om man inte räknar få man även ner variansen. Som att medelvärdesbilda brus (stokastisk process) skulle man kunna säga....

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/04/29 01:16:33
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/04/29 :  05:58:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Var förra veckan in i en butik i Göteborg där jag inte riktigt har trivts tidigare men blev mycket bra bemött.

Den mänskliga faktorn spelar in, dagsformen :)
Jag gillar inte riktigt poängsystem mm. Då är det nog bättre att berätta om sina erfarenheter här på nätet.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/29 :  08:17:17  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag tycker Stereokompaniet i Umeå har en bra kundservice.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/29 :  08:59:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Håller med om att "bara tillräkligt många svarar"...

Alltför överhängande risk, tycker jag, att bara extremvärderna svara, precis som på audioreview.com.

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/29 :  09:12:05  Show Profile Send gardd a Private Message
Om ni verkligen vill vara seriösa och bedöma butikerna, kan det vara intressant att skriva om de negativa erfarenheterna. D v s skippa de positiva. Alla gör ju bra saker, så det kan man skala bort. Kvar blir de dåliga erfarenheterna. Räkna de erfarnheterna och undvik därmed de puckon som finns i hifisäljarbranschen.

Jag kan säga att mängder med säljare jag stött på har skött sig ypperligt. De har en god kunskap om sina egna märken och de är trevliga. Dessutom ger de en hög kundtillfredställelse.

Tyvärr tror de att en hög kundtillfredsställelse räcker för att behålla kunder. Men så fel. Det är den totala upplevda kundnyttan som på sikt räknas och därför har (bland annat) jag slutat vara kund hos dem :)

jag kör
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/04/29 :  13:39:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Håller med om att "bara tillräkligt många svarar"...

Alltför överhängande risk, tycker jag, att bara extremvärderna svara, precis som på audioreview.com.

Det är det som kallas ramfel eller urvals fel. Det finns metoder för att kringgå detta problem men det är rätt som du säger. Samma sak gäller de flesta marknadsundersökningar.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:09:35  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag har bara haft ett (riktigt) dåligt (oprovocerat) bemötande i en hifi-butik, och det var i ovan nämnda Stereokompaniet, Umeå, vilket ju bevisar nämnd tes om dåliga dagar etc. Senare, långt senare.., har jag varit där igen och fått ett klanderfritt bemötande.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:42:49  Show Profile Send gardd a Private Message
Frågan är om inte folk blir väldigt arga om man börjar berätta om sina dåliga erfarenheter. Jag tycker Stereokompaniet sköter sig utmärkt. Takt o Ton i Luleå också. Tonläget i Umeå och High Fidelity i Stockholm med. Men om jag gräver fram de dåliga erfarenheterna om vissa av de butikerna, så skulle nog en och annan kanske ifrågasätta min credibility. Tillför det verkligen något att hänga ut butikerna och berätta hårresande historier? Man vill ju inte framstå som nån himla klagobert. phear

jag kör
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:19:50  Show Profile Send lambda a Private Message
Att hänga ut en butik på nätet är inte det att skada ett företag lika mycket som att skriva att ett varunamn är nedlagt? Känns inte konsekvent.

Att skriva om ett bemötande i en butik är väldigt subjektivt. Ett dåligt bemötande i butik kan vara en påföljd av en tråkig attityd hos kunden, alla är vi människor. Om en tråd av detta innehåll skall få ett värde så måste butikerna få komma till tals, det finns inget språkrör (officiellt utnämnd för att verka på forumet) för någon butik här? För butiker så inbillar jag mig att konsekvenserna kan bli mer förödande än för en tillverkare (butik har mer konsument kontakt) när det skrivs negativa åsikter om dem.

Nej, så kan vi inte ha det, forumet skall väl inte bidra till ödeläggande av företagare

Om en butik har taskig attityd, så skit i att handla i den, gå till konkurrenten. Låga dagskassor är den bästa kritiken.

Varför denna besatthet av alla dessa rankinglistor

PS. majjen03, skulle du vilja bli uthängd på ditt komvux med den lägsta poängsumman av alla dina kollegor?

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:40:20  Show Profile Send gardd a Private Message
Majjen03: Bra punkt det där med att såga dåliga hifigrejor i pressen. Om en tillverkare gör grejor som inte är så bra, då bör vi få veta det. Som det verkar nu är de flesta blaskor ren hifiporr. Det känns inte objektivt för fem öre och TROVÄRDIGHETEN för tidningen sätts på spel. Jag var på vippen att börja prenumerera på Stereophile och Hifi&Musik men efter att ha läst igenom några av de tidningarna så kom jag fram till att inte göra det.

Lambda: Hur kan du säga att negativ publicitet bidrar till ödeläggelse av företagare? De bästa kunderna är de som klagar mest och är sura. Det är ju de som talar om hur man skall förbättra sig, så att man kan marknadsandelar! Många företagare tror att de bästa kunderna är de som betalar bra för sig och går hem och är nöjda. Så fel. Men det handlar ju lite om vilken ambitionsnivå som denne har...

Stereohandlarna säljer en stor del av produkterna till redan befintliga kunder. Att tappa dem är inte kul och det är toppen av ett isberg av missnöjda kunder som klagar. En arg kund snackar i genomsnitt skit om butiken till 15 personer. Jag blir alltid lika full i skratt när jag hör en företagare som säger kommentaren "Va? Vi är ju jättebra, ingen har någonsin klagat förut..." Back to basic.

jag kör
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:41:07  Show Profile Send srv a Private Message
Om man som kund vill klaga på t.ex en butik och förmedla detta till en tidning. Då förmedlar tidningen till butiken som då har chans att göra sin röst hörd och sen förs detta in i tidningen när båda parter har sagt sitt. Gäller alltså som en regel i "god publicistisk sed". Huruvida detta gäller på detta forum, måste moderator avgöra. Vore ju ganska enkelt att vidarebefordra via mail till butiken som sen kan kommentera det hela.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:47:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
"Varför denna besatthet av alla dessa rankinglistor"

Intressant!!!
Kolla bara valfri kvällstidning. "Vi har hela listan". Suck! Urk och faan!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:24:24  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:

Här måste jag hålla med epkpeng. Det är stor risk att bara dom som har jättedåligt eller extremt bra erfarenhet av butikerna kommer att komma med sina åsikter....
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:26:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Att som fullständigt anonym ta sig rätten att kritisera en människas arbetsinsats är inte bara fegt, det är dessutom djupt orättvist då det vanligtvis bara beskriver den ena partens upplevelse. Någon vetskap om dom bakomliggande omständigheterna framkommer inte heller. Om man har klagomål att framföra så gör man det till personen direkt eller inte alls, råkar det vara butiksinnehavaren så går det alltid att handla någon annan stans.

PS. Jag är fullkomligt övertygad om att ingen forumdeltagare vill ha sin egen arbetsinsats betygsatt på internet av någon.

- Olof Palme
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:42:09  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag känner mig faktiskt lite skeptisk till tanken att kritisera själva butikerna i sig. Man känner ju själv hurdan butiken är, om det känns rätt i magen när man går därifrån är det ett gott tecken.

Den andra delen i det hela är hårdvaran. DEN kan man gärna konstruktivt kritisera och det görs både på detta forum och lite överallt. Kanonbra.

jag kör
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/01 :  02:19:38  Show Profile Send Brosk a Private Message
Väl talat Dahlberg. Där har vi grundorsaken till att det känns fel i maggropen tror jag. Live and let live.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/01 :  04:35:06  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag måste faktiskt berömma referenceaudio supermycket ! ! !

Många jag snackat med har sågat den butiken och sagt att dom är snobbiga osv osv osv....

Jag har aldrig märkt av det och alltid blivit superbra bemött. Ett tips är att snacka med den lilla mörkhåriga snubben som jag klart inte kommer ihåg namnet på nu =) Jag och alexi har i princip gått igenom hela deras bra sortiment nu när jag är på jakt efter högtalare och helatiden blivit superbra bemötta ! ! ! ! !

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:49:18  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Lambda!

Förstår inte riktigt din jämförelse med mitt arbete på komvux och
dåliga/giriga HiFi handlare. Dock så sätter alla eleverna poäng i ett utvärderingssystem på mig och mina kollegor. Hitills så har jag fått betyget/omdömerna "Spizenklasse","referenssystem" samt liknande omdömen.
Klart skulle jag få betyget "Proson" så skulle jag väl fundera lite extra på vad jag håller på med.
Om vi tar skolan som exempel så bygger den på ett behavoristiskt synsätt med straff och belöning som verktyg. Ta t ex betygen!
Alla arbetsgivare etc har något behavoristiskt system att utvärdera sina anställda, varför kan man då inte använda ett sådant/liknande system på HiFi handlare?
Mvh
Kenth

"precis som Platon en seriös lärare"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/01 :  12:00:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Alla arbetsgivare etc har något behavoristiskt system att utvärdera sina anställda, varför kan man då inte använda ett sådant/liknande system på HiFi handlare?

Företagsinternt kontra officiellt. Och vem vet, kanske leverantörer ger butiker kritik och tips om hur dom kan förbättra sig?

Butiker märker nog dessutom när det inte går bra, när deras inställning/inriktning inte funkar.

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000