HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag är kär! (kablar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:44:03  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har en längre tid letat efter kablar till mitt system. Har provat en hel del men det har aldrig kännts helt "rätt" eller vad man nu vill säga.

Efter att ha hört en hel del snack om Nordost så blev jag ganska nyfiken och pratade med min lokala handlare (Lyssna i Ystad). Han hade inte Nordost men även han var nyfiken. Han skulle se vad han kunde göra. Så igår så ringde han mig och sa att han hade en liten överraskning i butiken åt mig. Jag stack dit direkt. När jag kom dit så flinade han och gick ut och hämtade en stor silverfärgad väska(ser ut som de väskor som knarklangare har i filmer när dom har 30 kg koks dom ska transportera). Han låste upp väska och öppnade, och vad låg däri, om inte nordosts hela högtalar kabel och signalkabel sortiment upp till referens serien.

Jag skyndade mig hem med väskan och när jag kom hem så bytte jag audioquest kablarna mot ett par nordost red dawn revII signalkablar och ett par nordost red dawn revII högtalar kablar. Jag tänkte att nu ska vi se om nordost är så feta som en del säger. Satte mig ner och slängde på en skiva och sen höll jag nästan på att skita på mig. För att använda ett slitet uttryck så spelade red dawn åttor runt audioquest.

Det fanns mer detaljer, ljudbilden var större, det var mer luft runt varje instrument, röster lät ännu naturligare, placeringarna av instrument var helt klockrena, diskant var MYCKET luftigare och MYCKET mer utsträckt, men hade inte en enda tendens till vasshet. Basen var ännu torrare och rappare än innan. Jag hade aldrig kunnat drömma om att mitt system kunde låta såhär bra. Behöver jag säga att jag aldrig kommer släppa dessa kablar ifrån mig!

Det roligaste av allt var att audioquest kablarna som Red Dawn ersatte var dyrare. Jag måste bara återigen säga att jag inte förstår mig på folk som inte hör skillnad på kablar. För mig är skillnaden att med audioquest kablar lät det helt okej, men det lät inte så bra så att jag inte hade en tanke på uppgraderingar och med nordost red dawn låter det så bra att jag sitter med ett stort leende i lyssningsfotöljen och bara myser. Kom en timme försen till jobbet idag därför att jag inte kunde slita mig ifrån stereon.

Give me my medal because I bleed for it.

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:47:22  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vad hade du för AudioQuest kablar?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:50:52  Show Profile Send Nagra a Private Message
Grattis till upptäckten! När du väl upptäckt skillnad mellan kablar, nu kommer du ha annu roligare, och ha mer huvudbry framöver.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:54:09  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har haft en hel del olika audioquest kablar, men de jag bytte ut när jag satte dit red dawn var python och caldera. Måste dock säga att Caldera är ganska trevliga, men när man kan köpa red dawn för ungefär samma pris har dom inte en suck. Python gillar jag inte, dom låter konstigt i diskanten. Anaconda är betydligt bättre. Men då är man uppe i ca 9500kr för en signalkabel när man kan köpa nordost red dawn rev II signalkabel för 3900!.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:55:42  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Nagra

Jag har alltid kunnat hör skillnader mellan kablar, men att det skulle vara så här stor skillnad hade jag aldrig kunnat tänka mig. Jag vågar inte ens tänka på hur valhalla låter, om red dawn låter såhär bra.

Edited by - Akhenaton on 2003/04/30 08:56:53
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:57:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Akhenaton vart bor du? Jag är en gammal Simrishamnare!

Som numer bor i Hässleholm. har varit i lyssna butiken en gång, och då fanns det en del godsaker! Man skall ju hem i helgen, kanske blir en tripp. Vad för öppentider har dom?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:02:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag bor i kävlinge, men jobbar och bor tillfälligt i Simrishamn just nu. Kan ju tillägga att även jag är en gammal Simrishamnare.

Jag måste bara säga att jag är väldigt nöjd med "Lyssna" och Ingvar. Butiken är väl värd ett besök, även om Ingvar har en viss förkärlek till Arcam och Audiovector. Det som är så trevligt med butiken är att det inte ligger några butiker "i närheten" så att Ingvar kan ta hem det mesta från i stort sett alla generalagenter. Så även om han, som sagt, mest har Arcam och Audiovector så kan han ta hem det mesta. Är man seriöst interesserad av något så brukar han kunna plocka hem det för demo, såsom han gjorde med nordost kablarna åt mig. Dessutom får man bra service och en interesserad säljare(Ingvar) som aldrig försöker trycka på en något man inte vill ha, och som aldrig öser dynga över märken som han själv inte har.

Öppetiderna är måndag till fredag 12-18 och lördag 11-13. Jag är dock inte hundra på lördags öppettiderna, då jag försöker undvika att komma dit på lördagar för att det alltid är en massa folk som springer där då. Det går även att boka tid för lyssning om man vill slippa ha folks springande i butiken under tiden. Öppetiderna nu i helgen är jag dock osäker på, enklast är att ringa och fråga.

Edited by - Akhenaton on 2003/04/30 09:07:26
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:45:15  Show Profile Send optimus a Private Message
Ett litet tillägg bara:
Mån - Fre: 11-18 (lunchstängt 13-14)
Lör: 11-14
För mer info kolla www.lyssna.se

Edited by - optimus on 2003/04/30 09:48:01
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:10:08  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
I stand corrected

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:29:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det är en mycket bra kabel. Funderade lite över priset. I min lista står drygt 5000- för 1 meter Red Dawn rev 2.?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:31:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag provade också Nordost i mitt system istället för Audioquest. Hade Caldera och Anaconda. Jag köpte en Quattro Fil och lånade Red Dawn ht-kablar av en polare. Visst blev det annnorlunda ljud men det passade inte i mitt system. Framförallt var det högtalarkablarna som var för lättviktiga och det hela tippade över och blev för ljust. In med Calderan och vips var lugnet där igen. Däremot tycker jag att Quattron var klart bättre än mina Anaconda.

(Systemet finns under profile)

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.

Edited by - Rydberg on 2003/04/30 10:32:20
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:32:29  Show Profile Send Anton a Private Message
Även jag får ansluta mig till Simrishamnare i exil (Lund).

Kul att det öppnat en butik i Ystad, det är annars rätt tunnsått på hifiområdet på österlen.
Kikade in i butiken för någon vecka sedan, verkar lovande.

Min nästa uppgradering kan mycket väl komma från den butiken (högtalare, t.ex Audiovector), då jag hellre stödjer en butik som ger mig bra bemötande än en som inte gör det trots att det är lite längre att köra.

Dessutom är det ju smidigt om han kan ta in grejor som normalt inte saluförs.

Lycka till med kabelvalet!

/Anton
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:48:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Sladd

Det kan nog stämma, jag tror jag fick prisuppgift för 0,6 meter.

>Rydberg

Som du säkert vet så är kablar rätt så system beroende. Kablarna är ljusa, men eftersom mitt system är ganska mörkt så passar dom perfekt. Jag kan tänka mig att i andra system så är även calderan en mycket trevlig kabel. Men den funkade inte alls lika bra som red dawn rev II i mitt system. Audioquests signalkablar har dock inte imponerat särskilt mycket på mig. Dom känns på tok för dyra för vad dom presterar..

>Anton

Det kunde man ju inte ana, att det skulle smyga runt så många ex Simrishamnare här på forumet! Jag tycker lyssna spöar alla butiker i Malmö när det gäller kundbemötande. Sen så har Ingvar haft ett enormt tålamod med mitt utprövande av högtalare. Tror jag haft de flesta högtalarna i hans butik hemma minst 2 ggr..

Sen kanske jag ska tillägga att han inte tar in vad som helst som han inte har som demo bara för man ber om det, men om man är riktigt riktigt sugen på nåt så brukar han kunna styra upp det.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:55:00  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hur gamla är alla Simrishamnare?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:56:06  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag är 23, själv?

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:01:07  Show Profile Send Anton a Private Message
Blir 22 snart!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:04:17  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Va fan jag är 22, jag måste kännna er!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:05:47  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Har nån av er möjligtvis gått på friaborg?

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:06:57  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
hehe ja! Världen är liten!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:10:14  Show Profile Send Anton a Private Message
Friaborg, -naturligtvis
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:13:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad gick ni?

Tog studenten 2000! Gick EL&Tele!

Får hem i gamla fotokataloger nu!

Sådan liten stad och så många HiFi nördar!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:16:08  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tog studenten 1999, gick natur.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:21:17  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har ni inte msn eller icq??
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:31:57  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Akhenaton:

Vad har du för grejer som du pluggat in de nya Nordost kablarna i?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:35:28  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>SpLiX

Jag har en Musical Fidelity A 3.2 cd spelare, en Musical Fidelity A 3.2 integrerad förstärkare och ett par Audiovector m1 signature högtalare.

>marcus ec

Jag har msn, men medans jag är i Simrishamn har jag inte tillgång till msn..

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:21:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har du anläggningen i S-Hamn eller?

Man blir ju sugen på att lyssna!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000