HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Distortion och sång
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:05:29  Show Profile Send John a Private Message
En undring från en nykommling i forumet:
Hur kommer det sig att så många inspelningar har så mycket distortion i sången? Såg en tidigare post om detta, då gällde det främst Norah Jones, så jag tror väl inte att det bara är min anläggning det är fel på. Till och med nån High Fidelity-skiva med Norah distar på samma sätt, liksom även andra artister som exempelvis Lucinda Williams (en favvis!), RHCP mfl. Såg i den tidigare posten inget svar på om det finns olika tryckningar med olika kvalitet etc. För ingen världsartist släpper väl ifrån sig så undermåligt material? Eller?
Om frågorna redan är besvarade i tidigare post som jag inte hittat så ber jag om ursäkt för dubbelpostning och är tacksam för hänvisning.

Sånt undrar
/en john som bara har modem hemma och det är ju inte så kul

Hörlursfrilla!

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:22:41  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag upplever också att Norah:s röst distar dock väldigt lite på vissa låtar och bra mycket på andra....

Jag tycker det är väldigt tråkigt att dom gör så med en så bra platta. Madonnas nya är ett exempel, både dist och vass men det är väl för att den skall låta bra i en bandare =((

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:34:30  Show Profile Send poppop a Private Message
Olika anledningar...
1. Just den tagningen så infann sig en känsla som inte fanns på dom andra tagningarna. Därför köpte man den trots att det distade på just den tagningen...

2. Inspelningen lät så bra redan från början, så masteringkillen visste inte vad han skulle tillföra för att få tjäna sina dyra pengar... tills han kom på att han nog kunde komprimera lite mera decibel, och lyfta hela paketet till strax ovanför 0 dB fullscale...

3. En del röster låter helt enkelt distade akustiskt! Jag har en tjejkompis som distar! Alltså utan mikrofon eller förstärkeri...

4. Personen i fråga har usel mikrofonteknik, vilket gör att den stackars ljudteknikern får reglera ihjäl sig, tröttnar, för att slutligen komprimera skiten eftersom han till skillnad från artisten har ett liv som han vill komma hem till...

Det är lätt att skylla på ljudteknikern när det i de flesta fall är de man spelar in som inte låter eller spelar bättre... Skit in, skit ut...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:58:44  Show Profile Send Zombie a Private Message
Håller med! Norah Jones "First Sessions" har en del dist, tror att det helt enkelt är dåliga inspelningar.
På senaste plattan finns det "dist" på rösten också, tror att dom körde rakt in utan begränsning, helt enkelt.
Sen är hon väl lite "grusig" i rösten, eller?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  16:25:01  Show Profile Send gardd a Private Message
N00b: har du hört Madonnas "Ray of Light" den inspelningen är ju urkass. Jag kan inte förstå hur hon kan med och släppa skitinspelningar när hon har bra tillgång till kompetent personal och stålar......... Jag blev så less när jag hade köpt den skivan så nu drar jag hennes nya låtar på mp3 192kbit/s istället.

Betalar gärna för kvalitet! Fourplay är en skiva jag varmt rekomenderar!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/30 :  16:28:44  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag har inte hört någon dist på Norah Jones skivan, jag köpte visserligen en idiotpress på 220g, men det är väl samma inspelning?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/04/30 :  16:41:23  Show Profile Send John a Private Message
Hm, kan det vara så att det finns olika tryckningar/inspelningar?

Vad gäller "naturlig" dist i/på rösten så kan ju det vara stenbra. Är själv ett stort fan av PJ Harvey som distar både själv och genom elektronik. Och "live i studio"-dist (som på Lucinda Williams senaste?) kan ju också vara skitsnyggt. Men eftermixningdist, där disten ligger "utanför" själva sången (som också kan vara dålig!) är ju skitjobbig. Låter ju som om högtalaren spruckit. (Kan man dra en ljudmässig parallell mellan gitarr-dist - helst rör då - och distat gitarr just pga spruckna element?)
Man kan väl kanske gå med på att ljudet komprimerar när det inte klara av att vara dynamiskt och att vissa intrument (cymbaler etc,) kanske distar lite, men just sången...
Intressant idé om att värna nån tagning med speciell känsla, men... fan dom är ju proffs!

Meet za monsta?
/John

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/30 :  19:09:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Örat är väldigt känsligt i mellanregistret. Skulle vilja höra den där skivan på en referensanläggning innan jag kan säga att det är inspelningen det är fel på. I mina hörlurar distar den inte. Högtalare distar nog mycket mer än mickar. Vanliga 5 tumsbasar har en dist på mellan 0,5-3%. Beroende på hur filtret är konstruerat.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/04/30 :  19:24:58  Show Profile Send A8 a Private Message
Kan inte säga att jag lyssnat på jones men när det gäller madonnas ray of light distar INTE rösten och generellt tycker jag nog att röster i de flesta fall upplevs som rena ÄVEN om inspelningen är kass....

Är detta ett problem kan jag inte annat än föreslå att ni letar efter problemet i er egen anläggning..
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/30 :  19:29:10  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Personen i fråga har usel mikrofonteknik, vilket gör att den stackars ljudteknikern får reglera ihjäl sig, tröttnar, för att slutligen komprimera skiten eftersom han till skillnad från artisten har ett liv som han vill komma hem till..."

Tyvär verkar detta allt för vanligt. Ofta undrar jag om artister äter dåligt, för det låter som de försöker svälja micen.

Objektivist
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/04/30 :  19:39:25  Show Profile Send John a Private Message
Har minsann hört fröken Jones dista till det i ett flertal anläggningar och i mina hörlurar (hd-600, Ear90, DA9, xa20es) och det hörs nästan mest i lurarna. (olika skivor också - fast samma!) Man tycker ju att det finns studioteknik som ordnar sången för att minska effekterna av dålig mikrofonteknik...

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/04/30 :  19:49:07  Show Profile Send A8 a Private Message
Ni gör er själva en björn-tjänst om ni tror att inspelningen är sååå dålig, tror ni en ljudtekniker släpper igenom något som låter direkt illa?

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/30 :  20:03:53  Show Profile Send DasIch a Private Message
"tror ni en ljudtekniker släpper igenom något som låter direkt illa?"

Jag har några skivor som låter direkt förjävligt, och det beror inte på värdelösa musiker.

Objektivist
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/04/30 :  20:12:21  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
"tror ni en ljudtekniker släpper igenom något som låter direkt illa?"

Jag har några skivor som låter direkt förjävligt, och det beror inte på värdelösa musiker.

Tror jag säkert men att det är ett generellt problem är att lura sig själv. Att sen dra slutsatsen att ens egen anläggning ar felfri och att problemet finns i inspelningen.......luktar självbedrägeri för hela pengen.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/30 :  20:34:09  Show Profile Send DasIch a Private Message
Tror det var uppe en länk här på forumet för inte så länge sedan som beskrev hur många inspelningar förstörs av ljudtekniker. Tyvär är det så att många skivor helt enkelt är dåligt inspelade. Sedan finns det säkert också skivor som det klagas på trots att det är anläggningen det är fel på. Vill man vara säker är det ju visserligen bara att testa med lite olika utrustning, och kanske kolla skivan i datorn.

Objektivist
Go to Top of Page

naked child
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/30 :  21:00:29  Show Profile Send naked child a Private Message
Låter dåligt? Jag var inne i en "HI-FI"-butik,som när jag skulle gå sa: "vi har en cd-spelare som låter vinyl" jaha vad kostar den frågade jag 25000:- eller? nej nej nej 21000;-!! Nej jag tycker det är upp till artisterna att ta strid för sina produktioner.Kan dom inte det är det upp till oss konsumenter om vi vill köpa komprimerat, remixtrat mm. mm. för att sen ersätta bristerna med köpa dyra burkar som skall ge oss den upplevelse vi vill ha.. Ha-Ha-HA

naked child
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/04/30 :  21:04:48  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag håller helt med om att många inspelningar är mer eller mindre bra och att vissa ljudtekniker kunde göra ett bättre jobb är tveklöst. Fortfarande har jag dock inte hört en cd som på alla anläggningar låter direkt dåligt i termer av uppenbar eller korrektare uttryckt obehaglig distortion.

Numera använder jag även de sämsta inspelingarna som referens för att jämföra olika komponenter och man blir mycket överraskad hur olika och trevligt dessa referenser kan låta.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/30 :  21:17:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Betalar gärna för kvalitet! Fourplay är en skiva jag varmt rekomenderar!"

Dom dyker hela tiden upp i hifilivet, dessa Fourplay. En rekommendation att ta på allvar...

Patricia Barbers sång- och mikrofonteknik är också ett intressant exempel. Avsiktliga och utdragna ssss-ljud som kan låta outhärdligt under fel omständigheter. Ju bättre återgivning, ju mer njutbar blir denna specialitet - för att till slut ingå som en oumbärlig del av framförandet. En bra röst att testa kablar med.
Go to Top of Page

naked child
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/30 :  21:31:40  Show Profile Send naked child a Private Message
någon som lyssnat på Neil Young and the Blue Notes?

naked child
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/30 :  22:44:18  Show Profile Send srv a Private Message
"För ingen världsartist släpper väl ifrån sig så undermåligt material? Eller?"
Det är just precis vad dom gör! Ju mindre skivbolag, ju bättre ljud enl. min erfarenhet. Förvisso en klar generalisering, men rätta mig om jag har fel. Ovan nämda; Red Hot Chili Peppers är ett bra exempel. Suverän grupp, bra musiker, men åth-vetes uselt ljud. Metallica, enl. många bra ljud, men tänk om de hade släppts av bolag som; Mobile Fidelity, Telarc, Sheffield Lab m.m det hade varit himmelskt!
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

naked child
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/30 :  23:20:48  Show Profile Send naked child a Private Message
Kul de där med världsartist från det ena till det andra. När nämde Neil Young ville ha Pearl Jam som kompband till sin skiva Mirror Ball, fick inte Pearl Jaam nämnas med en enda stavelse på skivan eller förpackningen.Varför? jo sony som ägde kontraktet med Pearl Jam,ville inte ta några risker med att bandet förknippades med ngn. skum halvgammal artist.Så blev det också. CD:n kom ut med ett omslag i kartong som protest mot jaja det vet säkert ngn. Bra blev det i alla fall,för vad vad det de handlade om? distortion och sång

naked child
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/01 :  00:03:08  Show Profile Send audiogear a Private Message
srv:

Sheffield lab gör riktigt mumsiga inspelningar. Vad jag vet görs alla deras inspelningar alltid med alla musiker samtidigt på plats i studion. Allt spelas sedan in direkt till tvåspårs masterband utan några pålägg i efterhand. Detta ger ett enastående naturligt stereoperspektiv utan det "lager på lager gytter" som många andra studioinspelningar lider av. Skulle vara kul att höra om Norahs röst låtit distorderad även med deras teknik och utrustning. Michael Ruffs röst kan dock låta lite för ljus och framhävd ibland (plattan "Speaking in Melodies"), men vem vet om det är så han låter i verkligheten
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:42:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mitt beröm går till de deltagare i tråden som INTE föll för de uppenbara försök till provokation som fanns.

Ett exempel på en skiva där rösten har tydlig och irriterande distorsion i alla anläggningar är: Rush -Vapor Trails

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/01 :  12:59:41  Show Profile Send yoko a Private Message
Vill du veta den bittra sanningen ?!!! Den svider och vissa vägrar tro på den...

Tyvär är det VÄLDIGT många av marknadens ljudtekniker som inte har någon logik bakom sitt arbetssätt, man gjör som dem andra kända (och därmed uppfattade som bra) ljudteknikerna. Vissa av dem kända ljudteknikerutbildningarna har lärare som inte känner till vad som händer med ljudkurvorna när man lägger på equalisers (med varierande egenskaper och verkan), dessa lär i sin tur ut "måsten" och "självklarheter" inom ljudbranchen... det är tyvär inte bara inom utbildningarna där man finner rötan...många av dem största producenterna har inte mycket kunnskap om ljudteknik och verkar inte bry sig tillräckligt mycket om välljud. Dessa producenter engegerar ljudtekniker och studior som är kända och har rattat åt stora artister tidigare. Dessa ljudtekniker behöver inte vara bra för att dem har varit ljudtekniker åt andra stora artister, det räcker med att ha fått in en fot i systemet.... Tro denna lilla historia, jag har själv varit mitt uppe i branchen och har sett hur det går till (bl.a. hos en av EMI´s produvcenter). Det är trist när man lyssnar på en inspelning som man har gjort och backar och sänker volymen maximalt för att fiolen distar så in i bomben mycket så att man inte klarar av att lyssna på inspelningen...

Ett av dem största problemen är att man använder equalisers utan att ha kontroll över deras verkan, equalisers är t.ex. effektiva när man vill få ner dynamiken på en sångare som har en "jobbigt stor dynamik", ändra klang och olika justera vilka frekvenser man vill ska fram träda mer eller mindre...equalisers ger möjlighet att ändra på ljudfaktorer på många sätt men man måste ha en bra equaliser och verkligen veta vad man gjör när man börjar ratta...

Nu har du en hint om varför det finns så dåliga ljudupptakgningar (detta var bara en yttepytte LITET smakprov av vad som är ruttet inom ljudinspelnings- och producentvärlden)
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:11:24  Show Profile Send yoko a Private Message
Det där med dynamiken tar jag tillbaks, (dynamiken justerar man inte AVSIKTLIGT i en equaliser), även om dynamiken ofta blir mindre när man använder dåliga EQs.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:39:57  Show Profile Send rolandm a Private Message
En annan faktor är ju att man ofta mixar för att det ska låta bra i den utrustning som den stora massan konsumenter har - dvs. kompaktanläggningar, MiniDiscs och bilstereo. I en del fall bryr man sig inte om det låter kasst i en riktigt fin anläggning, bara det låte bra i det som de flesta konsumenter har så är det bra. Det kostar tid och pengar att få till riktigt bra inspelningar. Detta har även med genrers att göra. Tycker det är svårare att hitta ljudmässigt bra pop-album, än klassiskt.

Men ett bra pop-album, är Tears For Fears "Seeds of love", gärna den remastrade versionen. Fortfarande min referens när jag går runt hos handlare och terroriserar dem med att lyssna på vad de har. :-) Mike Oldfield är en annan som brukar hålla hög klass på sina inspelningar.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000