HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Distortion och sång
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:47:31  Show Profile Send John a Private Message
Kul yoko med lite info från "the inside" av musiksvängen! Jorå, känner väl också själv nån ljudkille sådär, och det finns ju många ikoner och förebilder som man tar efter. Sedan, lite som rolandm skriver, så har man ju hört att de referensanläggningar som man använder sig av i studios inte alltid är desamma som referensanläggningar inom hifivärlden. Ofta nån kompaktpryl eller nån billig onoffrestlagerefterreanpryl. För de är ju så de flesta skivor faktiskt kommer att avlyssnas, i en halvdan anläggning och då är det väl klokt att optimera för sådan. Eller? Kan ju ha fel... Men nog blir man lite besviken ibland...

/en john som går i väntans tider

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/01 :  14:07:37  Show Profile Send audiogear a Private Message
Det är ju rent ut sagt skit om det är så som Roland skriver att skivorna mixas för att "låta bra" i kassa system (och så tror jag även själv att det är). Vad ligger det för logik bakom detta egentligen? Att t.ex. hissa diskanten på inspelningen för att kompensera för det dova ljud som många bergsprängare presterar är väl i allra största grad att gå över ån efter vatten. Dessvärre så hissas oftast diskanten även i området långt bortanför det bergsprängaren (eller andra kassa anläggningar) överhuvudtaget kan återge, vilket vi som sitter med bättre utrustning plågsamt får erfara.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/01 :  14:58:16  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tror att det framförallt är dynamiken som "kompressas" för att låta bra i mindre högtalare och bilstereo, och så ska de ju låta bra på radio också (iaf om det är "hitmusik"). Tyvärr tycks den stora massan inte intresserad av optimal ljudkvalitet, vilket förklarar framväxten av format som Mp3 och MiniDisc. Det finns t.o.m musikkritiker i dags- och kvällspress som sitter och lyssnar från CD:n i datorn... Jag kritiserade en av dem en gång, och hans respons var typ "Men det är ju så de flesta lyssnar på musik idag, och vi måste ju bedöma skivor utifrån hur konsumenten verkligen lyssnar på dem".... Suck.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/01 :  15:27:46  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Jag tror att det framförallt är dynamiken som "kompressas"

Detta är ju minst lika illa. Vad gäller radio så kör dom väl med sina egna komprimeringsalgoritmer, särskilt nattetid då vissa människor antas ligga och lyssna på klockradios. Själv tycker jag att man vissa tider rentav hört "pumpeffekter" på radio till följd av komprimeringen, ungefär som om man spelar upp ett Dolby brusreducerat kassetband utan att "invertera" ljudet igen.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/05/01 :  19:39:36  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det är inte ljudteknikerns fel att det låter apa! (i de flesta fall)
Han är anställd för att göra som han blir tillsagd, av producenten och i förekommande fall artisten. Säger producenten att han vill ha höjd diskant får han det, även om teknikern inser att det är olämpligt!
Däremot stämmer det att mastern ofta körs i en halvtaskig anläggning för att man vill kolla att inspelningen ska funka även i en sådan, även om detta inte prioriteras.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/05/01 19:40:21
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/05/01 :  20:37:28  Show Profile Send JM a Private Message
För att återgå till John's första fråga.. Jag har hört från "folk i branchen" att dom lägger på dist avsiktligt för att få röster att låta "fylligare" & "fetare"... En svag sångares röst kan tydligen låta större om man lägger på lite "kontrollerad dist"...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/01 :  22:12:03  Show Profile Send John a Private Message
Jäss, dist kan ju göra en röst fyllig och rätt cool, men i exempelvis Norahs fall (och i andra) så handlar det ju och ett knaster, ett skrap, en spruckenhet som ligge, ja hur ska jag säga, liksom "utanför" men "orsakad" av sången. Hm. Ni kanske fattar vad jag menar.

Och jag ber om ursäkt för påhopp på yrkesgrupp! Inte meningen att nån ska vara syndabock alls (för då skulle nog min kompis bli lite sur också...), bara att påpeka att någon i produktionsledet kanske skulle ha finlirat lite bättre. Eller nåt.

/en john som förgäves vänta på sin nya stärkare

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000