Author |
Topic  |
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:08:37
|
Jag skulle vilja få lite länkar till hemsidor om mysticism kring HiFi (jag tänker författa en artikel om detta FENOMEN). Jag har så svårt att ta detta seriöst, så om det finns några omvända här...berätta om er erfarenhet och vad det finns för prylar och idéer inom denna sfär, så får vi lite mer jämnvikt i artikeln... |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:15:27
|
Vad är det du har svårt för att ta seriöst? Artikeln eller mystecismen?
Skall man skriva en artikel bör man verkligen gå in opartiskt och med öppna sinnen. Vinklade artiklar har vi nära nog tillräckligt med.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:23:58
|
I vilken tidning/medium etc. kommer denna artikel hamna i? Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:24:44
|
Låter intressant Yoko. Go nuts. |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:25:01
|
Vad för typ av grejor letar du efter? Här på forumet finns ju många(nåja) som tycker att kablar måste "ligga till sig" innan man kan lyssna kritiskt.
Det finns ju nån som säljer nån olja som man skall spraya på kretskorten i digitala komponenter(iar-80.com eller något liknande).
Tejpbitar och diverse oljor från Belt(någon engelsk adress som jag inte minns)
Alla möjliga sorters apparatfötter med egna ideer om varför dom påverkar ljudet.
Bybee och Shakti har det ju gapats en del om här på forumet också.
Har fröken/fru(?) Yoko planerat att testa alla prylar i sin artikel eller vad är meningen med artikeln?
Enklast är nog att kolla på tillverkarnas hemsidor, för det är där dom dråpligaste försöken till förklaringar finns.... |
Mvh |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:26:49
|
varför tror vinklade herrn att jag ger folk som tror på mysitcismen en chans att uttala sig innan jag börjar författa?! Kan det vara för att jag vill författa en artikel som ger dem "troende" så mycket rättvisa som möjligt....?!
Jag behöver inte tro för att få en förståelse för fenomen!
Dessutom...finns det tillräckligt med vett bakom idéer och tro är jag inte den första att avfärda dessa. |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:32:44
|
(förra replyen gäller Epakpeng)till er andra; jag vill veta om alla slangs hajps...historier och erfarenheter....det är bara till att skriva!!!
Får jag en möjlighet att testa alla prylar så gjör jag det! Vilken tidning?! Det får ni allt se!!!Om det blir något. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:34:42
|
varför tror vinklade herrn att jag ger folk som tror på mysitcismen en chans att uttala sig innan jag börjar författa?!
Jo, därför att: Jag har så svårt att ta detta seriöst...
Det kanske var fel av mig, men jag tror du är med på min kommentar. Eller?
|
|
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 15:37:45
|
Hm, verkar svårt att få reda på vilket företag du representerar. Även om du frilansar, borde medverkande åtminstone få reda på vilken tidning du har som syfte att publicera i. Lite suspect enligt mig att inte informera om detta. Kan ju då hamna i vilken blaska som helst, eller är det fackpressen, eller................. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 16:18:00
|
Hej yoko!
Du menar att du vill gör en artikel varför man är intresserad av hifi och varför det det blivit någon slag mystik kring det. Kan du förklara hur du har tänkt det för det verkar väldigt intressant.
/PO
|
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 17:39:38
|
Poman: njäe...jag har hittat en del new age-aktiga prylar inom HiFi-världen (vissa på detta forum verkar tjäna en hel del pengar på detta). Det finns sk. shakti-stenar, vätskor m.m. Och så har vi ju den kända "curry linjen"....
och epkpeng: anledningen till att jag ställer frågan här och vill ge andras röster och upplevelser en chans istället för att sitta och peta mig i naveln och därefter skriva artikeln är för att jag vill få andras åsikter så att artikeln inte bara cirkulerar kring mig och min skepticism mot hifi-pryl-mystik. "jag har svårt att ta detta seriöst", javisst, därför detta inlägg!!! Försök att påverka mig istället för att få mig att gå mot motsatta hållet då!!! |
 |
|
Member

83 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 17:43:57
|
Hmmm, det HÄR kan bli kul 
Glöm inte alla mysko puckar, dämpade hyllor och luftkablar Yoko...
|
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 17:48:36
|
Dämpade hyllor = Hifi mystik? ... Oh jösses.. 
|
 |
|
jajo
Member

147 Posts |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 18:03:59
|
yoko: om du vill kolla upp lite mer oortodoxa grejer kolla peter belt (gem i gardinerna och självhäftade prickar som fokuserar ljudet etc...) och lts(en sorts mystisk sekt med en andlig anförare). 
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 18:06:58
|
och epkpeng: anledningen till att jag ställer frågan här och vill ge andras röster och upplevelser en chans istället för att sitta och peta mig i naveln och därefter skriva artikeln är för att jag vill få andras åsikter så att artikeln inte bara cirkulerar kring mig och min skepticism mot hifi-pryl-mystik.
Skall du vara objektiv borde du ju använda blindskrift!
"jag har svårt att ta detta seriöst" Javisst, därför detta inlägg!!! Försök att påverka mig istället för att få mig att gå mot motsatta hållet då!!!
Jag har varken olja, stenar eller är med i någon sekt eller sällskap (vad är skillnaden?). Har inget mysticism att tillägga utan är mest ute efter att hålla reda och ordning på forumet... Det är min lott i livet! ;-)
|
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 18:52:56
|
För det första så fattar jag inte vad det är för artikel du ska skriva. Att skriva ner massa olika idéer, rykten och annat trams är ju inte speciellt svårt. Att istället testa dom själv UTAN en förefattad mening är bättre. Med tanke på att du själv verkar vara en av dom "objektivister" (nytt ord?) så är denna artikel så långt ifrån objektivt man kan komma.
Min tanke |
Edited by - nin on 2003/05/01 18:57:07 |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 19:31:50
|
Jag förstår vad du menar yoko men jag tror att det blir rena smutskastningen mellan dom olika lägren. Även om jag är skeptiskt till många prylar och ideér så måste man nog testa det innan man kan förkasta det eller ser att det verkligen funkar faktiskt inte är placebo. Men intressant är det. |
Edited by - poman on 2003/05/01 19:35:54 |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 21:10:02
|
Jag är själv i grunden "objektivist" men har varit orädd nog att utsätta mig för blindtester av Belt-produkter, avmagnetiserade CD och andra tweaks. Motvilligt måste jag medge att jag hör skillnad, och oftast till det bättre! |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 21:57:52
|
quote: Jag har så svårt att ta detta seriöst, så om det finns några omvända här...
yoko, och så vill du skriva en artikel om detta så som "opartisk"??? Skojar du?? Du har ju redan bestämt dig om vad du tycker, är det för MoLT eller???
Tråden följes nogsamt och kommer att modereras/låsas så fort den är på väg att balla ur...
|
 |
|
storyboard
Member

134 Posts |
|
jajo
Member

147 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 22:08:13
|
Yoko, jag tycker du ska skriva artikeln. Bestäm vad du vill säga med den. Använd det materialet som du får fram här eller på annat håll så att du får fram det du vill säga. Var inte objektiv, det resulterar bara i en illa klädsam balansgång och dina åsikter kommer ändå att lysa igenom. Sådant vill ingen vettig människa läsa. Var tydlig istället med dina avsikter och gör ett ordentligt researcharbete. /Jan |
Sämre signatur. |
 |
|
storyboard
Member

134 Posts |
|
storyboard
Member

134 Posts |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 22:23:53
|
quote: lts(en sorts mystisk sekt med en andlig anförare).
Tycker inte Pekka är det minsta andlig av sig!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 22:39:26
|
Varför inte försöka förklara fenomenet, Varför är så få kvinnor intresserade av hifi? Har försökt få svar på detta av ett antal väninnor men tji. En tog jag med på hifimässa,intresant sosiologiskt experiment löd domen. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Topic  |
|