HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 watt vs högtalartålighet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/02 :  12:18:48  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag undrar lite över hur många watt man kan ösa in i ett par högtlare igentligen...

Efter som jag äger dynaudio contur 1.3se som skall klara "IEC Long Term Power Handling 170w" så tar jag dom som exempel.

Om jag skall lira i 110db så krävs 110db så skulle dom vilja ha 256w och vid 113db 512w.

Skulle dom överleva tro ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/02 :  12:23:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, det är ganska svårt att spela sönder
en högtalare med ren effekt.
En kompis till mig tog en bashögtalare,
märkt 100 watt, han bombade på med en pa
stärkare som gav 2*1200 watt 8 ohm om jag minns rätt,
den basen överlevde flera dagar. Tror talspolen blev mosad,
alltså hoptryckt.

Men, vill du spela rejält högt är det kanske inte en stativare
du vill ha.

Menar du medelljudstyrkan eller bara peakarna förresten?

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/02 :  12:27:31  Show Profile Send n00b a Private Message
Claes....

Såklart skall man inte ha en stativare om man skall lira tokhögt, det var bara ett exempel =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/02 :  12:35:16  Show Profile Send matson a Private Message
110 dB är jättemycket! Jag antar därför att det är peaknivån du menar(170 Watt specen gällde ju kontinuerligt så den är ointressant).
Förutom effekttålighet krävs ju dessutom en del slaglängd hos elementet(är det en 6,5" bas?).
110dB vid en meter ger dessutom ca 100dB vid 3 meters lyssningsavstånd....

Tror inte det går, men om det går så lär ju disten öka lavinartat i basområdet....

Mvh
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/02 :  13:12:39  Show Profile Send n00b a Private Message
Hmm....

Alltså vad skulle då vara rimligt för högtalaren att tåla i peak om den tar 170w konternueligt ??

Alltså 1.3se och själva värdena är ju bara ett exempel, det spelar ju inte någon roll om just 1.3se skulle klara det eller inte.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/02 :  13:37:08  Show Profile Send matson a Private Message
Det dubbla är nog ganska vanligt att elementen klarar dynamiskt.
Problemen uppstår i basområdet när du tvingar ett förhållandevis litet element att röra sig kraftigt. Maximalt konutslag(sen tar det skada) brukar anges av elementtillverkaren, men just Dynaudio kanske kan vara lite svårt att hitta info om....
Sen kan ju iofs talspolen smälta ihop också, men då skall man spela högt och länge.

Linkwitz har ett Excelark där du kan kolla vilken ljudtryck ett element kan alstra med avseende på Sd och X-max vid 1 meter.

Du måste också fundera på vid vilken frekvens det är du vill kunna uppnå stora ljudtryck.....är det enbart från 200 Hz och uppåt så blir det enklare, men om det gäller hela frekvensbandet så blir det svårare!
(exempelvis klarar Scanspeaks 7-tummare 8545(sitter i många "high-end"-högtalare) av att spela ca 112dB vid 200Hz(1 meter), men endast ca 94dB vid 70 Hz).

Mvh
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/02 :  14:44:22  Show Profile Send David A a Private Message
Nu när jag har delat mina 1.3se så funderar jag om det verkligen finns någon gräns för hur mycket dom tål! Jag kan lova dig Jonas om du delar av dom så kan du spela så högt att du nästan kräks!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/02 :  14:46:45  Show Profile Send n00b a Private Message
David_A.....

Jo det är väl när så små element skall försöka lira för djup bas som det blir lite jobbigt för dom.

Hur högt delar du dom nu ???

Var inte du inne på att dela dom runt 200hz eller något ?

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/05/02 :  14:54:22  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
klart att elementen inte övelever om man slänger in hur många w som hels och spelar mer än vad de klarar..
men sen sprlar det ingen roll om du har 1000W kanske, om man spelar normalt så går de inte sönder ändå...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/02 :  15:14:54  Show Profile Send n00b a Private Message
hähähäh..... WB robin !

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/02 :  17:49:19  Show Profile Send David A a Private Message
delar vid 130hz för tillfället, fungerar finfint!
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/05/03 :  01:50:34  Show Profile Send perper a Private Message
Hade en del bilstereoprylar för många år sedan... inget märkvärdigt men skaplig kvalitet på grejorna: femtummare fram och 6,5 bak + en tolva i sluten låda allt drivet med ett fyrkanalssteg. Bara för skojs skull fick man mäta upp sin bil och i min spelade det då 121 db (tog bara första bästa skiva). Bilstereo är förstås något helt annat med sina många element/trånga utrymmen....
Personligen har jag då aldrig blivit klok när jag rent wattmässigt försökt tänka ut ungefär vad som en viss anläggning/högtalare presterar då detta sällan stämmer överens med verkligheten.....
Ett som då är säkert är att även små högtalare kan låta mycket om dessa delas (synd bara att så mycket annat tenderar att hända med ljudet vid dylika övningar).
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/04 :  12:27:04  Show Profile Send rolandm a Private Message
En intressand diskussion, men detta prat om att stativare inte kan lira högt? Tja, mina ALR/Jordan klarar mer än jag själv klarar och de låter dessutom rent även när min gräns är nådd. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000