HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2kanal till bio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:41:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har en mycket enkel stereo i sommarstugan - Denon stärkare och CD spelare och ett par Mission stativare. Har aldrig hänt att jag satt mig ner för att njuta av en CD utan har alltid fungerat som bakgrundsmusikmaskin. Jag köpte en 2000kr Philips DVD till TV:n och tänkte att jag kunde ju likaväl koppla in den lilla stereon samtidigt, för det måste väl bli "lite" bättre ljud än Tv:ns egna högtalare.
Jag måste erkänna att jag blev riktigt förvånad!! Jag såg på första filmen och stängde Tv:ns ljud och vred upp ganska mycket på stereon -det blev mycket mycket bättre än jag trodde.

Till frågan: är det någon som kopplat in sin "seriösa" 2 kanalare till filmtittning och vad tyckte ni isåfall? Jag frågade mig själv ifall man "måste" ha 5.1? Jag förstår givetvis att man missar ljudpanoreringar och så, men jag tyckte det lät fövånansvärt bra.....

Artphotography

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/02 :  22:22:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kör hela uppsättningen till bio också.... Det låter... BRA.... Men du behöver inte en massa högtalare för att se på film på en liten tv ändå... Du klarar dig lång med två bra frontar!!
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/05/02 :  22:42:00  Show Profile Send Pelle a Private Message

Visst kommer det att låta bättre när man kopplar in sin stereoanläggning till TV:n jämfört med TV:ns inbyggda ljud. Men det förutsätter att du sitter i sweetspot. Gör du inte det utan sitter närmare höger högtalare kommer t.ex. röster som borde komma från mitten (centerhögtalaren) att komma från höger. Minst sagt irriterande.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:07:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det stora lyftet kommer så fort Tv:ns sunkiga högatalare inte längre används, t.o.m. en mono-TV och en riktigt högtalare är sånt lyft att man knappt tror sina öron...

Sedan kan man ju undra varför TV-fabrikanterna skall lyfta in upp till 6-8 st dåliga högatalare så fort bildröret börjar bli bättre, vill inte ha dem....men nu är ju detta inte hifi-längre....slut!

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:16:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Men det förutsätter att du sitter i sweetspot. Gör du inte det utan sitter närmare höger högtalare kommer t.ex. röster som borde komma från mitten (centerhögtalaren) att komma från höger. Minst sagt irriterande.

Hej Pelle!

Vari ligger skillnaden mot att använda TV:ns två orginalhögtalare?? Det blir ALLTID bättre med separata högtalare.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:58:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Intressant! Lustigt att jag inte ens funderat på detta tidigare
För tillfället har jag inte min "seriösa" 2 kanalare i samma rum som TV:n, men det kanske man ska tänka om...

Artphotography
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/05/03 :  01:53:41  Show Profile Send Pelle a Private Message
quote:
Hej Pelle!

Vari ligger skillnaden mot att använda TV:ns två orginalhögtalare?? Det blir ALLTID bättre med separata högtalare.

Det jag främst tänker på är att i en normal stereouppställning står höger/vänster högtalare mycket längre ifrån skärmen jämfört med TV:ns inbyggda högtalare. Att LJUDET alltid blir bättre bestrider jag inte , men att ljudbilden blir helt snedvriden om man inte sitter i sweetspot vidhåller jag.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/03 :  08:55:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Okej då förstår jag hur du menar... Jag tycker nog att det goda överträffar det onda i detta fall.... Annars kan man ju skaffa sig någon enklare hembioreciver och skaffa en centerkanal också...
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/04 :  12:17:48  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag använder en alternativ lösning för detta: Jag kör både via stereon och via TV:n, men TV ljudet har jag på lägre nivå än stereoljudet. På detta vis får jag en lätt "utfyllnad" i centrum och därigenom kommer jag runt problemet med att man måste sitta i "sweetspot".

Fungerar fint för mig.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000