HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken biograf har bästa ljudet tycker ni ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:19:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vilken biograf har bästa ljudet tycker ni ??
Motivera gärna, vart det bästa ljudet finns,
eller vart går ni helst, och varför...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:26:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Enligt många skall det tydliegn vara den i Bromölla som har bäst ljud och utrustning.
Personligen tycker jag att det inte finns någon riktigt bra i Örebro.

Ser helst på film hemma (Ops!)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:41:08  Show Profile Send dekengren a Private Message
I Stockholm (med omnejd) är det AMC så klart (hint: JBL, bara JBL och mera JBL i alla salonger! ).
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:22:37  Show Profile Send poppop a Private Message
En gång när jag var på AMC så spelade dom så starkt och illa att säkringarna gick! Till slut funkade bara frontarna... Jag krävde att få tala med chefen och gav honom en rejäl avhylning... Allt är automatiserat så dom är bara två biografmaskinister på alla salonger... Jag bad dom att kalibrera till nästa gång och fick fyra friplåtar... Men jag måste ändå säga att det är min favoritbiograf! Vilket benutrymme!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:38:49  Show Profile Send Nagra a Private Message
Cosmonova kanske, annars är ju AMC bra, men det är ju så J**la långt dit för mig....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:43:10  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Vet inte vilka högtalare de har, men Röda kvarn i Ängelholm är den bästa bion både ljud och bildmässigt på mils håll här nere i skåneland. Man har tur som bor granne och inte ovanför ;) Utgången från bion leder rakt över gatan till min portuppgång. Mycket bia ses det där. Har kollat mycket bia på många olika i Malmö, H-borg och Stockholm. Inget slår Ä-holm så här långt. Får se om man hittar fler pärlor

Edit: Bian är THX märkt, but of course. Kör även DTS med mera...

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/05/05 23:44:21
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:46:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Såg Sagan om ringen i bromölla! Mycket besviken! Biografen i Hässleholm, som är nästan helt ny har mycket bättre!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:54:52  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Kollade på Shindlers List I hässleholm under skol åren. Har den renoverats eller är det ett helt nytt bygge??

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:01:31  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
helt ny!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:16:15  Show Profile Send SpLiX a Private Message
OK, kollat lite info, de kör JBL bland annat i Ä-holm med ;)

www.rodakvarn.se

Kolla länken info, de har även lite kul fakta för nybörjare i ljudformat....

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:22:56  Show Profile Send mag a Private Message

AMC ger bäst bio-upplevelse* (Cosmonova undantaget).

Varför:
Bra ljud och bild
Inte trångt och ofta ganska lite folk i salongerna
Inga jobbiga tonåringar som har nått förunderligt behov av att föra en massa liv i salongen (vanligt på tex Sergel, eller så har jag haft otur)
Gratis parkering i samma hus och dessutom finns ett hyggligt utbud av resturanger.

Kan det bli så mycket bättre , ja möjligen hemma

Rekomenderas starkt !

*kan inte uttala mig om bara ljudet då jag inte tänkt på det, fast då har det å andra sidan förmodligen inte varit dåligt

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:26:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Helt klart biografen i Bromölla, kanonljud måste jag säga.

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:50:23  Show Profile Send Apex a Private Message
Taget från http://www.filmpalatset.se (som är min favorit förstås):

quote:
Filmpalatset har en av landets mest avancerade ljudanläggningar. 26 slutsteg på totalt 20.000 watt matar det 9-kanaliga högtalarsystemet. Samtliga förekommande ljudsystem kan köras:
Analogt: Dolby A och Dolby SR
Digitalt: Dolby SRD, Dolby EX, SDDS och DTS

De fem scenhögtalare är av typ ElectroVoice "Variplex" - absolut förstklassiga 3-vägs högtalare, för att på bästa sätt återge digitalljudets stora frekvensomfång och dynamik. Dessa kompletteras av 4st JBL 18-tums sub-woofers och ute i salongen finns 16st surroundhögtalare för effektljud. Salongen är även utrustad med ljudslinga.

edit: Det framgick förstås inte att Filmpalatset = Biografen i Bromölla

Feminism is the radical notion that women are people.

Edited by - Apex on 2003/05/06 00:51:08
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/05/06 :  07:13:11  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Jag tycker att Maxim i Landskrona har riktigt schysst ljud, har tyvärr inte kollat vad det är för anläggning men de bytte upp sig lagom till första Sagan om Ringen-filmen (har sett båda där). Jag är mycket förtjust i den biosalongen... :)

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

656 Posts

Posted - 2003/05/06 :  09:05:35  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ja bromölla är en fin biograf, bästa ljudet av de jag har varit i.

/ricakrd

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/06 :  10:16:04  Show Profile Send Merkurius a Private Message
På Cosmonova i pite så har dom en riktigt mäktig anläggning. Man får till och med se högtalarna innan filmen börjar! Grand Canyon filmen var en upplevelse, men man tröttnar ganska fort. Ungefär som att se discovery på bio
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/06 :  10:22:45  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har också varit i Bromölla, och den är den hittills bästa jag besökt. Det ska sägas att jag bara varit på vanliga, typ "Filmstaden"-komplex innan där man kanske inte haft så höga ambitioner. Skillnaden "Sagan om Ringen" i Bromölla vs Kosmorama i Kristianstad var milsvid. I början av filmen är det mycket bastoner och de bara tokmullrade på Kosmorama, man kände verkligen att det var noll koll på baskonerna. I Bromölla var det tajt och alldeles lagom högt ljud. Duken är också roligare eftersom den är svängd.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/06 :  10:37:03  Show Profile Send Brosk a Private Message
Spegeln i Uppsala och Sergel i Sthlm har iallafall fått mig att reagera över att ljudet var bra. Det är ngr år sen nu.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:09:33  Show Profile Send matså a Private Message
Jag gillar Royal i Malmö. Inte så konstigt att vi snackar bio här. hififorum är ju mer eller mindre en lillasyster till minhembio.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:44:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej fy f-n vad ljudet suger på AMC. Det är ju så att man kräks. Jag har kollat på flera filmer där men aldrig ens tyckt att det var bra överhuvudtaget. Jag har en bra motivering som kommer senare...

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:46:03  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Imperial i Köpenhamn är helt överlägsen... Bättre ljud får man nog leta länge efter!
1102 platser och en enorm bioduk gör ju inte saken sämre heller.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:18:26  Show Profile Send Melker a Private Message
Vet inte om det är det bästa jag har hört i bioljudsväg men det var väldigt mäktigt på Sonys IMAX theatre i San Fransisco. Jag såg Fantasia 2000 där och det var en väldigt häftig uplevelse. Tyvär satt vi ungefär i mitten och det blev väl bra då man kände tendenser till sjösjuka. Det skulle nog varit en behagligare upplevelse om man suttit längst bak.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:33:49  Show Profile Send Per a Private Message
jag nominerar fimstaden i kista. alldeles nya biografer med det senaste i utrustningsväg. bilden var juste oxå!

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/06 :  14:22:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vadå, finns det cosmonova i piteå ?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/06 :  14:28:30  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ja, det finns ett cosmonova i pite(å). Det ligger ute på det halvt som halvt ökända pite havsbad. Jag är inte säker på att det heter just cosmonova men det är samma sak som det som finns i stockholm.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/05/06 :  14:56:59  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Sveriges sämsta biograf måste ändå vara biostaden i Västerås - det är en fullkomligt tragisk upplevelse... Frågan är om de över huvud taget känner till digitalt ljud.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000