| Author |
Topic  |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 15:21:41
|
vadå är det en IMAX -biograf i piteå ? finns det fler än cosmonova i stockholm eller?
visste jag INTE |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 17:56:00
|
| medborgarplatsen sal 1,2 SF(tror jag) |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 18:08:24
|
sf har ju inga imaxbiografer. man har ju inget sådant programmaterial på sin reportoar.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 20:27:39
|
| Svårt att säga men jag gillade Biopalatset i Bromölla även innan de blev THX-certade. De hade skönare stolar då också... Känns lite glassigt nu. Var mer cosy innan... Men lika bra ljud! Har inte hört något bättre. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:06:06
|
Nagref, när byggde de om i Bromölla?
jag bodde i bromölla/nymölla av och till -98 så det blev ett och annat biobesök då, så ifall det var innan dess missade jag kanske det?
Det är ju inte bara ljudet som är viktigt. Lika viktigt är att publiken fattar att hålla k-t när det är bra ljud att lyssna på !!
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:10:57
|
Har inte hittat nån exeptionellt bra här i Götet, men varit en del på bion i Bromölla. Den regerar än så länge i mina öron. Kanske något överskattad, men i brist på annat.  |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:12:55
|
| Spegeln i Uppsala har riktigt trevligt ljud ja. Såg X2 där i fredags, tänkte flera gånger på att det var riktigt bra utöver det vanliga "oj, man KÄNNER verkligen explosionerna"... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 21:18:32
|
Kanske inte världens värsta hallabaloo ljud, men bra inställt.Bio Roxy i Örebro är en riktig biograf pärla. Visar lite "smalare" rullar. Dom som jobbar med verksamheten är riktiga cineaster som älskar film. Ett Roxy projekt var att låta Kammarorkestern spela live till en Chaplin film.
Länk http://www.bioroxy.orebro.se/
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
Piggen
Member

676 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 22:30:21
|
Håller med om att Bromölla är bra! Kommer inte ihåg riktigt när dom byggde om, men det är ett tag sedan (dom har väl inte byggt om flera gånger?). Tror att det var innan -98, men vem vet, åren går så snabbt  |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
 |
|
|
jesper
Member

121 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 22:35:47
|
| Vad är AMC för något och var lite mer exakt ligger den? |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 23:05:45
|
AMC ligger väl i Kungens kurva?
Har ett minne som är sämre än min Höger-Vänster-förmåga så jag kommer inte ihåg när de byggde om i Bromölla. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Björn H
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 23:47:34
|
Jag har ingen uppfattning om vilken som är bäst. Men jag måste få säga att Royal i Malmö som är THX...bla bla, osv enligt min uppfattning låter RIKTIGT illa. Var och såg "Två tornen" där, och minns (hjälpligt) en scen där två djur/odjur av något slag sprang mot varandra i full galopp...BRAKAR våldsamt ihop och ur THX-systemet kommer ett eländigt "flöfs" HELT utan bas. Jag har bättre tryck i min klockradio! |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 23:33:53
|
Jag har varit på AMC-har aldrig varit på en sämre biograf!!! Obekväma stolar, tråkig salong, URKAST;DISTAT LJUD, FÖR MKT: DISKANT...otrevlig personal, obehaglig byggnad...
En biograf som har en ljudintresserad personal är den på Drottningg. i Sthlm. biografisten hade en lång utläggning om det digitala ljudet och hur mobiler påverkar synkning och ljudkvalité...han berättade även om vad dem hade för prylar (spelare och högtalare)innan filmvisningen....kan rekomenderas! |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 07:22:59
|
Hej Allihop!
Cosmonova i Stockholm har bäst ljud, denna "hembio" är nästan i klass med en bra två kanalsstereo. Om Cosmonova finns i Pite havsbad så får man väll passa på att lyssna på dem där också nästa gång man "badar" där. Mvh Kenth |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 08:18:55
|
Just det, jag rycker nog själv att Cosmonova i Stockholm är valet för mig när det kommer till bästa BIO. Ljudet är GLASKLART, och låter bättre än många anläggningar jag lyssnat på - HELT KLART.
Integrationen med subbwoofer KUNDE vara bättre för musik, men det beror på att man EQ:ar upp subben på Cosmonova för att förhöja den fysika effekten vid olika händelser i IMAX -filmerna, vilket inte är helt fel faktiskt.
Det finns en välkännd film i IMAX -format, och det är Rolling Stones, och denna film har USELT ljud, så är det någon som sett den på Cosmonova, jag säger såhär - den är en en katastrof när det kommer till ljudet.
På Cosmonova sitter det såklart enbart JBL i lådorna :)
yes yes yes yes yes! I feel go.... !!!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 09:33:30
|
Kvartersbiografen i Stockholm Bäst på ALLT Heja Reine(felstavat?)
Sådeså
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 10:11:17
|
Förstår inte att ni tycker ljudet är bra i bromölla! Vi var 6pers som såg två tornen, jag var den enda audiofilen!!
Till och med dom tyckte ljudet var kasst. Inget tryck över huvud taget! Mest skräningt!
Har även sett ljusår bättre bild!
Det jag tror! Är att det var inte rätt inställt! Kan ha fel, men vi var grymt missnöjda! Kunde lika bra sett den i Hässlehåla! Mycket bättre bild och ljud där! (Den är byggd 2001 tror jag) |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 11:38:33
|
Nu har jag aldrig satt min fot i bromölla (var ligger det??) men det kan finnas bra förklaringar till att olika personer anser att en och samma bio är hit eller shit. Bildens kvalite på bio styrs främst av skärpan, kopians skick och kolvens ålder. Har man osis och har en närsynt maskinist, gammal kolv och en repad kopia - då kan inte ens världens bästa projektor få ut annat än skit. Ungefär som LP och hifi! Vad det gäller ljud är det lite samma sak beroende på valt ljudformat. Tex SDDS är jättekänsligt då ljudinformationen ligger på filmen och således kan skadas och ge mysko ljudfel. Även DTS lägger av ibland så har man otur kan man ha sett LOTR i stereo. Då blir det ju inte heller så bra. I kombination kan man alltså få den bästa bion att framstå som bions motsvarighet till den samsung-stereo jag har på jobbet! (så klart säger jag inte att det i detta fallet är så, utan snarare att det kan finnas förklaringar till att vissa föreställningar blir usla på en annars bra bio). |
 |
|
Topic  |
|