HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LP12:an
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  10:18:03  Show Profile Send Julienne a Private Message
Lyssnade på LP12:an igår. Kan bara säga att jag blev GRYMT imponerad! Håret reste sig på kroppen. Trodde aldrig att den skulle låta så bra som den faktiskt gjorde... Jag blev alldeles stum! Sambon och jag satt bara i soffan och fnittrade och såg på varandra. Nu blir det nog inköp av en sådan... och sömnlösa nätter fram tills dess

Frågar man inget - Får man inget veta

Edited by - Julienne on 2003/05/07 11:39:32

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/07 :  10:39:19  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Trevligt. Skall jag någon gång köpa en lp-spelare är det nog tolvan som blir aktuell!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:32:45  Show Profile Send divander a Private Message
Och sen ser den dessutom väldigt bra ut.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:37:11  Show Profile Send Julienne a Private Message
Divander;
Så sant!

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/07 :  13:28:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har själv en sådan, men inte får jag ett lyckorus varje gång jag spisar plattor inte. Såååå fantastisk är den inte, tycker jag.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/07 :  14:00:12  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ja, jämfört med en Genki så är den ganska överlägsen...sen beror det väl på plattorna också, cd är ganska ofta remixad. Även jämfört med en "mjuk" Mimik, är LP12 så "o-vass" att det bli pinsamt för cd-n. Iofs berodde det på att U2 cd-n var remixad, medan LP-n var original från 81.
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/07 :  14:58:42  Show Profile Send luminox a Private Message
Jag upplever att de flesta som nyligen köpt en LP12a eller som lyssnar på en för första gången har väldigt svårt att lyssna på cd på ett bra tag. Har en bekant som köpte en LP12a för ca 2 månader sen och han har inte avänt sin Ikemi sen dess.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/05/07 :  15:11:17  Show Profile Send mace a Private Message
Mmmmm
Glöm inte att prova Rega´s P9:a Kanhända att Ni ändrar er!?!, Vi gjorde det

Ha det BÄST.
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  15:36:27  Show Profile Send Julienne a Private Message
luminox
Nej, det har du rätt i. Cd-spelaren känns som skräp för tillfället. Jag tycker skillnaden mot Genkin är så enormt stor. Genkin låter platt och tråkigt i jämförelse. Går helt enkelt inte att lyssna på den. Så nu blir det väl vinyl ett tag framöver. Tills dess blir det nog inte något lyssna av, inte på Cd-spelaren i alla fall Går verkligen inte höra på den nu.

Edited by - Julienne on 2003/05/07 15:38:04
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/07 :  15:40:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Varför sluta lyssna på CD bara för att man kör en LP12? Jag i alla fall spelar den musik jag vill lyssna på, och om det är en LP-skiva så spelar jag den, och om det är en CD så spelar jag den.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  16:16:53  Show Profile Send divander a Private Message
Man kan även både cykla och åka bil till jobbet. Men om man har köpt en ny cykel som man är väldigt nöjd med då böor det lätt så att man under den första perioden cyklar varje dag. Kanske inte en så bra liknelse men det kanske känns något åt det hållet.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/07 :  16:18:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja kanske är det så, divander. Det har du nog rätt i. Lite av nyhetens behag alltså!
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  16:31:20  Show Profile Send Julienne a Private Message
divander
Kan nog hålla med även där. I och för sig måste man kanske lyssna in sig ett tag också, det är jag medveten om. Men det var den reaktion jag fick efter att vi suttit och lyssnat på den igår kväll. Jag tyckte/ tycker att det var mäktigt. Så upplevde jag att det var en väldigt stor skillnad som sagt, till det positiva

Knoppen
Nej, jag menade inte att jag kommer sluta att lyssna på Cd:s. Klart jag kommer att fortsätta med det. Men det känns som om man behöver lite bättre prylar där bara... Jag tycker Genkin känns lam jämfört med LP12:an. Men alla måste ju få ha sina åsikter Men vem vet, man kanske ändrar åsikt när jag lyssnat mer. Men just nu känner jag att LP12:an är bättre på mååånga punkter. Jag tycker att det är ett helt annat ljud jämfört med Genkin. Så det kanske är svårt att jämföra p.g.a det också. Det är ju olika vad man föredrar för sorts ljud.

Edited by - Julienne on 2003/05/07 17:03:06
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:25:05  Show Profile Send Julienne a Private Message
Knoppen:
Är lite nyfiken på varför du tycker så. Förklara gärna Nyfiken att höra.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:58:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Julienne:

Vad jag tycker om vad? Nyhetens behag, eller att jag inte slutat lyssna på CD fast jag har en LP12?

Var försiktig med att blanda ihop ljud p g a olika systemegenskaper, med det ljud du hör hos olika pressningar av CD resp LP.

Skillnaderna mellan _systemen_ CD och LP är ju stora i allra högtsa grad.

Om man då dessutom blandar in vad man tycker om olika pressningar av LP resp CD, så blandar man in ytterligare en parameter, dvs det att det är helt olika mastringar på CD eller vinyl. Och det man generellt kan säga om det är att det i många fall klantas till rätt rejält på den fronten. Därför har jag märkt att diskussionen CD vs LP mycket sällan går att föra på ett konstruktivt sätt då sammanblandning mellan vad systemegenskaper är, och hur olika skivpressningar på CD och LP görs.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:09:36  Show Profile Send nin a Private Message
Men Knoppen! Det är ju HELT meningslöst att snacka hur bra olika system är om dom inte UTNYTTJAR det. Som t ex DVD-A och SACD. DVD-A har bättre specer men det spelar i ett jäkla dug om det inte utnyttjas. Jag köper musik för att skivan ska låta BRA, och för det mesta i mitt fall så låter LP skivan bättre. Du kan tycka vad du vill i den frågan. Men själva systemet är HELT ointressant om det aldrig använts till fullo.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:21:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tjena Nin!

Ja det är ju HELT meningslöst. Det tycker jag med. Men det finns en del som inte kan skilja mellan systemegenskaper och skivans egenskaper, därför bör man göra den distinktionen anser jag. Jag vet att du alltid syftar till hur själva skivan låter, men det finns andra som alltid blandar ihop vad som är vad.

Sedan så köper man ju oftast den musik man gillar. Och ibland finns den på LP, ibland på CD, ibland på DVD-Audio, ibland på DVD-Video, ibland på kassettband, ibland på SACD, ibland på... Det är rätt sällan som den finns på alla medier. Och om man står i skivaffären så är det oftast CD, om man inte vill beställa en specialvinyl från Japan förstås. Fast det brukar jag inte orka.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:25:09  Show Profile Send Julienne a Private Message
Håller med Nin, det var så jag menade

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:54:00  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Julienne!

Har själv en LP12:a, den låter hyggligt bra för pengarna!
Den är nästan lika bra som en "riktig" skivspelare från Oracle, eller Goldmund. dock så råder jag dig hellre att satsa dina pengar på en Projekt 6,9 med en bra pickup, det blir minst lika bra samt billigare!
Mvh
Kenth
"Ps Projekten är också mycket snyggare"
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/07 :  19:39:28  Show Profile Send JoelH a Private Message
Vad glad jag blir! Jag har suktat efter en Pro-Ject 6.9 sedan i julas, tänkte slå till efter att jag fått loss ett par högtalare! (Dvs, kanske nästa vår någon gång...)

Men alla hypar LP12:an, det är ju så att man börjar bli sugen. Jag har dock aldrig hört den.
Fler som håller med Kenth om att Pro-Ject 6.9 ligger i samma klass som LP12:an? Då skulle jag bli glad!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/07 :  19:41:10  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag håller inte med om att den håller samma klass som LP12an

www.selleri.de
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  19:53:52  Show Profile Send divander a Private Message
Även jag håller på LP12:an. Låter bättre, är snyggare och är ballare.

Och givetvis måste en skivspelare vara ball.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:14:30  Show Profile Send jajon a Private Message
Projekt 6.9 låter otroligt bra, och den är kul att lyssna på. För priset är den ganska oslagbar. Jag har spelat en hel del på den eftersom min hifi-återförsäljare har både den och LP12, och jag var intresserad eftersom jag i begynnelsen var osäker på om jag ville satsa fullt ut på LP.

Men att säga att den skulle vara lika bra som en ny LP12 är bland det mest skrattretande jag nånsin hört! Jag menar allvar! Med mina öron, och med min smak finns det inte en enda punkt där Projekt 6.9 är ens i närheten, oavsett om man kör samma pickup. Skillnaden är galaktisk (i brist på bättre adjektiv). Men som sagt, lyssna själv! Och ge det tid! Sitt minst två timmar med vardera skivspelare.

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:28:54  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Jajon!

Du är väl Linnfantast eller hur?
Då kan väl ingenting konkurera med LP12:an eller hur?
Det finns faktiskt flera skivspelare som är bättre än den!
LP12:an är nog världens mest "övervärderade" skivspelare!
Har en kamrat som har både en LP12:a, en Unamco T1 samt Projekt 6,9 han lyssnar främst på Projekten! Okey! på Linnen har han endast en K9 pickup och på Projekten en "Lyra". Trots att Projekten har en dyrare pickup så är den billigare totalt sett!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:56:13  Show Profile Send jajon a Private Message
Majjen03: Jag antar att jag har rätt att säga min åsikt i vilket fall, för sist jag kollade har inte jag nervärderat dina inlägg.

Och om du noterar vad jag skriver så är det enbart mina åsikter, jag rekommenderar honom att lyssna lika mycket
på båda spelarna istället för att lita blint på ditt tips, att en spelare för 1/4-del av priset är "minst lika bra".

Sen blir jag förvånad hur ni fortsätter att attackera oss som tycker om Linn. Tycker ni verkligen att diskussionerna som
ALLTID uppkommer är så roliga? Själv börjar jag bli trött, men jag kommer aldrig att acceptera att sånt passerar utan
mothugg. Det är lätt att tycka att ditt beteende är omoget.

Tack för mig

Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:17:47  Show Profile Send luminox a Private Message
Skall det utveckla sig till ett linnbråk i vanlig ordning. Kan inte alla som bara har negativa åsikter eller som måste klanka ner på andra hålla sig lugna. Jag har absolut ingenting emot oliktyckande, det är ju därför som forumet finns, men sluta upp och provocera, kom med konstruktiva inlägg istället. Att tycka olika är helt naturligt men sluta upp med att göra inlägg som inte har med ämnet att göra bara för att provocera fram ytterligare ett linnbråk! Alla känner vid det här laget till de olika lägrens åsikt, kan vi inte lämna den debatten den här gången och hålla oss till ämnet LP12 kontra att han tyckte att hans Genki lät "tråkigare" och inte "men du är ju linnfantast" elle linn är skit, eller "du är dum" eller det här är en riktig skivspelare och jag vet minsann och så vidare?!?!!

MVH luminox
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000