HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LP12:an
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:23:05  Show Profile Send jajon a Private Message
luminox: Jag har slutat hoppats och börjar på allvar tro att såna här bråk roar vissa. Slutar det inte tänker iaf jag lämna forumet illa kvickt.

Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:42:04  Show Profile Send luminox a Private Message
jajon, vi får verkligen hoppas att bråken slutar så att alla oavsett tycke och smak kan trivas här på forumet utan att bli påhoppade varje gång.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:22:20  Show Profile Send yoko a Private Message
Julienne, testa Dual cs5000 innan du gjör ngt. förhastat. Gjör en blindtest!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:43:16  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har gått så långt att jag hellre bränner av brorsans skiva eller laddar hem den som mp3, om den inte är släppt på vinyl, än att jag köper cd:n själv. Så mycket föredrar jag LP framför cd. Betalar gärna för musiken, men bara i rätt format.

Apropå pressningar, har U2 några bra inspelningar alls? De skivor jag har imponerar inte, även om jag gillar musiken.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:52:40  Show Profile Send yoko a Private Message
Det enda jag gillar med vinyl är knastret egentligen...men ska man köpa en spelare kan det lika gärna vara en bra sådan...knastret kan man klappa dit själv...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:54:50  Show Profile Send divander a Private Message
Hatoil - Att bränna eller ta hem som mp3 är fusk. Så talar (eller skriver) inte en sann vinylvän. Finns det inte på virginvinyl, minst 180g, enkelsidiga skivor, 45rpm så är det garanterat ingen bra musik.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:06:21  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Jajon!

oj! vad putt du blev!
Menade inget illa.
Är minst lika trött på att alltid höra att Linn är bäst,
har faktist en Linn själv.
blir själv inte sur om någon påstår att mina "prylar" inte är bäst!
Jag vet att det finns många som har bättre "prylar" än mig, trots detta så är jag inte ens avundsjuk!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:31:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Majjen03, om man skriver:
Du är väl Linnfantast eller hur?
Då kan väl ingenting konkurera med LP12:an eller hur?

...då behövs det inte mycket för att inse att man trampar folk på tårna i onödan. Det har inget med huruvida man är avundsjuk på andras prylar att göra, utan mer personangrepp om man vill dra det till sin spets. Men det är onödigt att ha denna eviga diskussion ännu en gång...så förhoppningsvis räcker det kanske med att säga att alla gör vi lite snedsteg ibland, och så kan man tänka till lite extra när man skriver sina inlägg...

/ Ayn - forumspacifist

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:48:20  Show Profile Send JoelH a Private Message
Borde väl förstått själv att en spelare för 1/4 av priset inte blir lika bra...
Men gott betyg får den ändå, Pro-Ject 6.9!
Kul att höra, för den ligger i en för mig rimlig prisklass!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/08 :  07:16:46  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Ayn!

linnfantast är inte lika med Linnfanatiker!
Själv är jag Saab, Nikon och Hififantast om någon kallar mig det så blir jag glad!
Som Saabfantast så spelar det inte heller någon roll för mig om någon annan tycker att t ex Volvo är bättre. Som fantast så stöttar jag mitt märke ändå! Jag skulle givetvis "gnabba" emot de andra på ett lugnt sätt.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/08 :  07:34:18  Show Profile Send molsson a Private Message
"Borde väl förstått själv att en spelare för 1/4 av priset inte blir lika bra..."

Njaa, jag tycker nog också att LP12 är en av världens mest överskattade produkter. Bara för att det är en legend, så innebär inte det att den är bäst. Jag har lyssnat på en del spelare, och LP12 är bra, men får smisk av de dyrare pro-jekt och clearaudio. Så köp du en pro-ject, och känn dig inte lurad på något sätt.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/08 :  08:45:36  Show Profile Send Larsho a Private Message
Njaa, jag tycker nog också att LP12 är en av världens mest överskattade produkter.

I så fall finns det flera skivspelare som är betydligt dyrare än LP12:an som är betydligt mer övervärderade, tycker nog att en begagnad LP12:a är tryggt och bra köp, dessutom får man i stort sett
pengarna tillbaka när man säljer, sedan kan jag nog tycka att reservdelar och service på dem är onödigt dyra men det är en annan sak.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/08 :  08:56:12  Show Profile Send poman a Private Message
Kan nog också hålla med om det om LP12an att den är lite överskattad
men kan man får tag någon beg sådan för ett bra pris så skulle
jag inte säga nej till en sådan men nu har jag min Thorens TD-3001
än alldels utmärkt skivspelare, bättre för min del att satsa på en
bättre tonarm till den.
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  08:56:22  Show Profile Send Julienne a Private Message
Jag har aldrig någonsin påstått att jag tycker att Linn är bäst. Jag är öppen för andra märken också. Men hitills av det jag hört har jag föredragit Linn-soundet, det är bäst för MIG helt enkelt.

Observera

Vilket INTE innebär att det absolut inte finns något annat märke som är bättre. Jag är öppen för allt. Men som sagt hitills har jag tyckt att de är bäst för min egen del, det betyder inte att jag ser ner på annat folk som har andra märken.

Tycker för övrigt att det är mycket onödigt att bråka med varandra om en sådan här sak. Smaken är som baken. Alla måste få tycka som de vill, inget är fel. Det är en smaksak helt enkelt, en fråga om vad man föredrar för sorts ljud. Det är ju inte särskilt trevligt att vara här om det ska vara på det här viset. Jag tycker rent ut sagt att det är omoget att klanka ner på olika märken. Man kan föredra ngt men det betyder inte att det är fel för andra.

Hoppas ni förstår.

Frågar man inget - Får man inget veta
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:00:11  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Julienne, testa Dual cs5000 innan du gjör ngt. förhastat. Gjör en blindtest!

Tack för tipset Yoko, det ska jag testa

Frågar man inget - Får man inget veta
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:48:24  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej! Julienne

Yokos tips på en Dual CS 5000 är också bra, tyvärr så kan det vara svårt att få tag i ett bra exemplar.
Dual:en är snygg samt bra således säljs de inte så ofta!
Till er andra en begagnad Linn är ett bra köp!
Den kan man få begagnad beroende på utförande från 4000 - 10000 kr i England. Titta gärna på Ebay.com
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:56:08  Show Profile Send SW a Private Message
Har en LP12 men ingen annan Linnutrustning. Trots en fin PU tycker jag att den låter tämligen illa med en MF XLPs RIAA men bra mycket bättre med en Lehmann Black Cube och kanonbra med en Linn Linto RIAA. Den växer alltså med bättre kringutrustning. Som alltid när det gäller HIFI så är det en lång kedja som skall spela tillsammans och det räcker att en del inte är tillräckligt bra för att sabba allt. Just vinylspelare har ju förutom själva spelaren, PU, tonarm och dessutom RIAA som en del i kedjan. Att uttala sig om hur bra en spelare är utan att ta hänsyn till kringutrustningen känns för mig konstigt. Sedan är ju också justeringen av PU:n väldigt viktigt. En rätt justerad fin PU på en LP-12 tillsammans med en fin RIAA, gör att man knappt kan höra några knäppar från skivor om de inte är väldigt misshandlade.

S
Go to Top of Page

Naimare
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:02:55  Show Profile Send Naimare a Private Message
För att få ut full effekt ur LP12an bör man ställa upp den på lämplig skivspelarhylla, t.ex. Mana Acoustics. "Hermann" använder 17 nivåer(titta på följande länk). Själv använder jag "bara" 5.

http://manaforum.atinfopop.com/4/OpenTopic?a=tpc&s=462298155&f=172298155&m=6784024672&r=5014084672#5014084672

Naimare
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:11:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ha-ha vilken galning! Det var dagen garv!

Varför har han så många hyllor under? Vet han egentligen vad hyllorna har för fysikalisk eller "musikalisk" funktion? Jag vet mkt lite om dessa hyllor så jag har ingen direkt uppfattning, ...än.

Johan.

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:15:29  Show Profile Send drgreen a Private Message
hyllorna är säkert gratis...det gäller att prioritera...hehe tänk att justera alla spikes emellan hyllorna sen...
Go to Top of Page

Naimare
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:19:23  Show Profile Send Naimare a Private Message
"Hermann" har investerat ca 175 000 kr enbart Mana Acoustics hyllor varav ca 50 000 kr under LP12an...Smakar det så kostar det

Naimare
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:22:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
! Helt otroligt! Det blir bara roligare och roligare!
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:42:12  Show Profile Send jajon a Private Message
Komiskt faktiskt, men visst spelar det roll hur grejerna står. Men 50000, det kostar inte ens min tolva.

Jag tror inte heller att man ska underskatta skillnaden mellan en ny tolva och en gammal. Jämför gärna om ni får chansen nån gång.

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:53:27  Show Profile Send lindvall a Private Message
Trevlig vattenpipa Hermann har...

Men vad gör egentligen det rosa monstret under krukväxten där, tro?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:21:53  Show Profile Send divander a Private Message
Vad gör man inte för att få en ergonomisk arbetsställning när man sänker tonarmen, vänder skivor och ställer in volymen? Det gällar att spara på ryggen om man skall kunna stampa takten ordentligt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000