HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparent ger fri frågestund för Hififorum.nu!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/08 :  08:44:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Till jan

som skrev

Forslag til spørgsmål:
Hvad er vigtigst og hvorfor - materialer (elektrisk leder og isolering) eller kablets geometri - fysiske opbygning?
Hvor vigtig er en skærm på højttalerkabler og netkabler?
Når nu Synergistic Research får så meget ud af at anvende en aktiv skærm, hvorfor er der så ikke andre der bruger det?
Hvorfor er kabler så dyre?
Hvorfor skal kabler "spilles til"?


Mycket bra frågor!!!

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/08/08 :  15:07:11  Show Profile Send dole a Private Message
Är det samma kabel till alla modeller och filtren som skiljer?
Eller är det helt enkelt olika kabel och filter.
Vad är det för skillnad mellan XL series och den äldre utan XL tekniken?

//dole\\
"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:09:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om vi samlar ihop frågorna så lyder de så här:

Morello:
1. What is the transferfunction of the filter. (In terms of poles and zeros under typical load- and sourceconditions)

2. What physical properties of the cable may be regarded as "figur of merits"?

Jan:
3.Hvad er vigtigst og hvorfor - materialer (elektrisk leder og isolering) eller kablets geometri - fysiske opbygning?

4.Hvor vigtig er en skærm på højttalerkabler og netkabler?

5.Når nu Synergistic Research får så meget ud af at anvende en aktiv skærm, hvorfor er der så ikke andre der bruger det?

6.Hvorfor er kabler så dyre?

7.Hvorfor skal kabler "spilles til"?

Thomas A:
8.Supra Audio cables have in a joint venture with Ben Duncan Research claimed measured proof of that cable directionality exists, and that the directionality originates in what direction the copper is last drawn at the factory. Have you at Transparent seen these results published anywhere and/or performed similar measurements and if so, what are your results?

John Stahlberg:
9. Do you perform blindtests or double blind tests when you develop your cables and what are the results?

10. Your most expenesive speakercable have a box attached to it, that stands on spikes . Don´t you think that this will cause it to pick up vibrations from the floor more easily and bring these vibrations into an unecesarely high frequensy thanks to the resonance system made by the box and the spikes, than if you would put it on something soft like an ordinary feather pillow or something similar?

Flint:
11.en sak som jag skulle vilja veta är hur så höga frekvenser som 1MHz kan påverka vårt hörselområde. Jag tror att den siffran har nämts. Vad är det för mekanismer som gör att dom påverkar det vi hör? Vad är det som händer?

Dole:
12.Är det samma kabel till alla modeller och filtren som skiljer?
Eller är det helt enkelt olika kabel och filter.
13.Vad är det för skillnad mellan XL series och den äldre utan XL tekniken?

13 frågor så långt. Hjälp nu till att kapa det till de 5 mest intressanta och viktiga frågorna! Vilka skall bort, vilka kan vi inte vara utan?




- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:19:51  Show Profile Send Patrik a Private Message
Röstar på 1,2,3,9 och 11.

Men helst önskar man förstås att Sladd kan kommunicera med sin polare och få dem att ta samtliga frågor.

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:23:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
1,2,3,8 och 12 är mina favoriter om nu det måste sållas. Inte för att jag vet vad Morellos 1 och 2 är för något men det är säkert viktiga saker...

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:28:54  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Min röst går till 1,2,4,5,12

" Inte för att jag vet vad Morellos 1 och 2 är för något men det är säkert viktiga saker..."

Precis... Fattar nada men det är som sagt säkert hyperviktigt...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:31:25  Show Profile Send Robis a Private Message
OK.. jag säger 1,2,3,8 och 11 då.

Fast det skulle vara intressant att veta vad som sitter "i lådorna" egentligen fast jag antar att det är en yrkeshemlighet eller?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:31:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag röstar för 2,3,8,9 och 11


-The world is my oyster...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:41:23  Show Profile Send markku a Private Message
quote:


Fast det skulle vara intressant att veta vad som sitter "i lådorna" egentligen fast jag antar att det är en yrkeshemlighet eller?




Kanhända nåntign likadant, som i HMS's "lådor". Tyskarna tör visa fram kärnan av puddelen.



Jag är visserligen sent ute, men undrar varför ingen bryr sig om vitighet av terminering av kablar? Kvaliteten av spader och bananer, nickel under guldplattering etc???

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:44:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Fråga 2 och 3 handlar lite om samma sak, men 3 tycker jag är lite utförligare och kan ge ett mer uttömmande svar.
Så jag väljer 3 och fortsätter med 4,5,9 och 11.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:46:54  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Jan och Thomas A verkar ha de vettigaste frågorna.

Sladd och Pjotre,

varför vågar ni inte välja bort Morellos frågor? Om ni inte fattar frågorna så är det väl meningslöst att få dem besvarade. I stället kan kanske två andra frågor få komma med?

/HO


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/11 :  06:41:54  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ja du Hifipionen. Det är nog så att vi inte misstror Morellos kunskaper. Ibland är vi dock inte överens om andra ting här inne på forumet. Han är ju också initiativtagaren till att skicka brev så detta initiativ måste han ju få vara med på.

Om ingen har åsikten att frågorna är helt irrelevanta?


- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/11 :  07:42:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
De 5 frågorna som går till Transparent är just nu:
fråga 1, 2, 3, 8, 9 och 11...

Så välj bort en av dessa och kom med fler förslag. Vi postar frågorna i början av veckan.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/11 :  08:51:18  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Innan ni skickar kan man ju fråga Morello. Filtrerande egenskaper och vad som är signifikanta fysikaliska parametrar gissar jag på. Dvs säga vilka frekvenser slinker igenom och vilka fysikaliska parametrar är det som T säger vara viktigt för kabelns funktion i ett system avsett för att återge musik. Återgivning är i alla fall vad jag gissar att dom siktar på men det skulle ju kunna vara en "trevlig" färgning också.

Morello kom och förklara på ett lättfattligt sätt. Ett tips är att i princip alltid förklara fysikaliska spörsmål på ett lättfattligt sätt på ett forum som detta. Särkilt om det handlar om kortare inlägg som är "som skapta" för en sådan förklaring. Det går oftast att bryta ner vad som orsakar vad till ett vardagligare språk som vem som helst fattar. Jag menar då som komplement och inte som ersättning.

11:an kan han nog också förklara. Vi lyssnar inte på MHz utan på biprodukter från elektroniken som får dessa signaler in i sig. HF-instrålningen kan komma in i apparaterna genom in och/eller utgång och orsaka mer lågfrekventa biprodikter. Men frågeställaren vill väl kanske att just Transparent ska svara. Det verkar dock som om frågeställaren blandar in i övre gränsfrekvensen för mänskliga hörseln och jämför med MHz och undrar, vad i helsike nura?

John

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/11 :  10:39:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Johan

Din synpunkt om min fråga nr 11 är berättigad. Frågan var inte alls planerad eftersom jag bara for förbi och spånade direkt ur skallen och därför är den dåligt formulerad och i det här sammanhanget alldeles för ”bondsk”. Jag är förvånad att den kom med över huvud taget. Givetvis är jag medveten om att vi inte kan höra så höga frekvenser. Så kokko är jag inte. Att det handlar om någon form av restprodukt är ganska uppenbart men inte helt givet. Som jag förstår det så syftar dom själva åt det hållet. Därför är det intressant att veta vad dom har för tankar om orsak och verkan. Vad det är dom åtgärdar.

Jag tycker att det är lättare att hitta en åtgärd när jag har diagnostiserat problemet. Debatten har fastnat i materialanalys.

Fråga nr 1 tycker jag ingår i min frågeställning. Den handlar om mattematiken. Min handlar om principen som föregår matematiken.

Om det finns någon grund och spår av vettighet i min fråga så är ni välkomna att omformulera den. Jag avstår. Annars, lämna den.



Edited by - Flint on 2002/08/11 12:56:5
Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/11 :  10:55:24  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Sladd,

eftersom du deklarerade att du inte fattade hans frågor, är de väl irrelevanta för dig, vilket borde betyda att du inte skulle välja att ta med dessa frågor alls. Du väljer alltså att ta med 2 av 5 frågor även om du inte förstår vad de betyder.

Poängen är att det hela blir lite mer trovärdigt om du i detta fall tex. hade bett Morello förklara frågorna, eller formulera dem lite annorlunda. Det verkar som sagt som om du inte vågar rösta ner hans frågor.

Det är irriterande när ni sätter personer på piedestal, precis som ni verkar göra i denna fråga – som i många andra. Det spelar givetvis ingen roll vem det handlar om.

/HO


Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/11 :  11:44:21  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
hifiopinion. Här är nyckeln till det du undrar över.

quote:
Han är ju också initiativtagaren till att skicka brev så detta initiativ måste han ju få vara med på.


Morello "kom på" idén med att skicka breven till kabalmakarna. Det verkar som om sladd mera ville hjälpa till med detta på grund av att han har möjlighet att snacka med någon på företaget. Sedan fick vi andra vara med och bidra också. Att sedan inte ta med frågorna från Morello skulle ju nästan ha omvänd effekt mot att vara hjälpsam. Jag läser mellan raderna på Sladds inlägg att han tycker att det är viktigare att etablera kontakten än att ge sig in i Morellos frågor för tillfället. Han försöker att vara sjysst helt enkelt.

För sakfrågans del har personen bakom frågan ingen betydelse men här handlar det kanske inte så mycket om sakfrågan utan om att hjälpa till. Bara för att någon inte håller med dig dig behöver inte betyda något annat än att dom just inte håller med dig. tänker då på den andra kabelhärvan som blev låst. Spekulationer kring syften och så vidare är bara trist. Dissikera gärna sakfrågan men spekulationer kring författaren och dom som inte håller med dig och sådant, tex pidestalspekulationer, ger inte mycket.

John

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/11 :  11:53:09  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Sladd,

eftersom du deklarerade att du inte fattade hans frågor, är de väl irrelevanta för dig, vilket borde betyda att du inte skulle välja att ta med dessa frågor alls. Du väljer alltså att ta med 2 av 5 frågor även om du inte förstår vad de betyder.

Poängen är att det hela blir lite mer trovärdigt om du i detta fall tex. hade bett Morello förklara frågorna, eller formulera dem lite annorlunda. Det verkar som sagt som om du inte vågar rösta ner hans frågor.

Det är irriterande när ni sätter personer på piedestal, precis som ni verkar göra i denna fråga – som i många andra. Det spelar givetvis ingen roll vem det handlar om.

/HO



Grabben, nu får du väl ta och ge dig.

Om Sladd inte ville ta med mina frågor skulle han inte göra det. Sladd och jag är varken polare eller ovänner. Däremot har vi skilda åsikter i många frågor. Han stängde faktiskt av mig från forumet under natten med intetionen att jag ej skulle ges möjlighet att göra inlägg.





Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/11 :  12:31:10  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Morello,

Inte om Sladd inte ville, men inte vågade... – eftersom det verkar vara politisk korrekt att göra som han gjorde. Du håller väl med att det egentligen verkar dumt att ta med två frågor som han inte själv förstår. Det förstör väl bara för andra eftersom det skulle vara plats för fler både att ställa frågor och att rösta på vilka frågor som skulle vara med.
Morello – kan du inte fråga Sladd vad det var han inte fattade angående dina frågor och sen förklara det – via forumet förstås.


John,

Ok – ditt svar är vettigt. Men håll med om att dyrkandet av olika figurer i forumet kan vara lite irriterande till tider. Om något stör sakfrågan så är det väl det.

/HO


Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:07:20  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Morello – kan du inte fråga Sladd vad det var han inte fattade angående dina frågor och sen förklara det – via forumet förstås.


Eller så faller mitt förslag längre upp mera på smaken, vilket undviker omvägen via sladd och lyder:

quote:
Morello kom och förklara på ett lättfattligt sätt. Ett tips är att i princip alltid förklara fysikaliska spörsmål på ett lättfattligt sätt på ett forum som detta. Särkilt om det handlar om kortare inlägg som är "som skapta" för en sådan förklaring. Det går oftast att bryta ner vad som orsakar vad till ett vardagligare språk som vem som helst fattar. Jag menar då som komplement och inte som ersättning.

11:an kan han nog också förklara. Vi lyssnar inte på MHz utan på biprodukter från elektroniken som får dessa signaler in i sig. HF-instrålningen kan komma in i apparaterna genom in och/eller utgång och orsaka mer lågfrekventa biprodikter. Men frågeställaren vill väl kanske att just Transparent ska svara. Det verkar dock som om frågeställaren blandar in i övre gränsfrekvensen för mänskliga hörseln och jämför med MHz och undrar, vad i helsike nura?


quote:
Ok – ditt svar är vettigt. Men håll med om att dyrkandet av olika figurer i forumet kan vara lite irriterande till tider. Om något stör sakfrågan så är det väl det.


Jag håller med om det på ett allmänt plan. Personerna bakom sakfrågor är tämligen ointresanta. Ett säkert sätt att sabotera samtal är att gå in på personfrågor. Antingen går man på någon eller några andras personer eller så spelar man upp scenen ur svansjön, "döende svanen", och säger sig personligen blivit förorättad trots att personrelaterade saker aldrig nämnts.

Men låt oss återgå till kabelfrågorna. Som en person en gång sa: -Jag vet att jag kan svaret men vad är det du frågar egentligen?
Morello förtydliga dina frågor på ett "Illusterad Vetenskap"-aktigt sätt.

John

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:23:25  Show Profile Send Timbre a Private Message


hifiopinions resonemang ter sig allt märkligare och sjunker allt mer mot tarvlighetens botten i mina ögon.
Sladd driver väl inte detta forum endast för sin egen skull!?
Vi är över 400 medlemmar och någon eller några av oss måste väl ändå finna frågorna relevanta?
Vill Sladd ställa frågor direkt till Transparent Audio, gör han det hur enkelt som helst.
Detta är för forumets räkning, och jag är övertygad om att även hifiopinion har fått in det i skallen.
Din senaste serie inlägg tyder på helt andra avsikter än vad detta forum är till för.
Läs handboken och rätta upp kursen, annars kan du lika gärna stå över.

Timbre


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:29:58  Show Profile Send Morello a Private Message
Ang. mina frågor:

Fråga 1:

Jag vii här få transparent att berätta vad det sitter för filter i lådorna.

Ett tänkbart svar kan vara:
"Lågpassfilter av 5:e ordningen avstämt till 1 MHz.

Jag vill alltså veta hur mycket filtret dämpar vid olika fekvenser.

Fråga 2:

Här vill jag veta vilka fysikaliskt verifierbara egenskaper som transparent anser utgöra en bra kabel. Observera att jag skrev "physical properties" för att undvika flummiga svar.

mvh



Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:36:29  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Timbre,

med all respekt. Du verkar inte alls med på vad diskussionen handlar om. Det är väl min rätt att reagera på något jag tycker vara idiotiskt.

Vad är det konkret som är tarvligt i mina inlägg? Tål inte forumet kritik?

Vore det inte bättre om Morello kunde svara på frågorna tex. enligt Johns önskan.

/HO



Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:37:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Morello

Bra förklaring

Det kanske är dags att börja fila på formuleringen på alla
frågorna.Förslagsvis bör sladd, av flera anledningar, få sista
ordet oavsett vem som kom upp med frågan







Edited by - Flint on 2002/08/11 13:45:0
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:59:24  Show Profile Send Timbre a Private Message

Tarvligheten blottar sig i ett större intresse för personfrågorna än hififrågorna. Där har du anledningen till den föreslagna kursupprättningen.
Läs om vad som finns kvar av dina egna inlägg under den senaste tiden, så kanske du förstår vad jag menar.
Helt säker kan man dock inte vara och är du fortfarande rådvill:
Stå hellre över!


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000