Author |
Topic  |
hifiopinion
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:03:11
|
Morello,
positivt!
/HO
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:05:31
|
Inte för att jag känner mig som någon feg stackare och här får man ju hjälp av både meningsmotståndare och gamla fränder men min undran - när vi ändå är inne på det personliga spåret - har du ett hifiintresse hifiopinion?
Det verkar inte vara det som är det mest intressanta för dig, därav frågan. Om du inte trivs med forumets innehåll, form eller oss moderatorer så instämmer jag med Timbre: hitta en annan plats att gräva i dyn på, nätet är fullt av dem.
Min bristande insikt och kunskap i det elektroniska är ingalunda någon hemlighet men nu var det hififorum.nu som kollektivt skulle ställa frågan till en annan part. I den rollen fungerar jag mer som språkrör.
Ursäkta den lite hårda tonen. vi är ganska trötta på tramsande om form, innehåll, rättvisa och vem som har mest rätt....
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:07:49
|
Tack Morello. Jag förstog dina frågor men förstår samtidigt att det kan vara svårt för många utan ditt bidrag till förtydligande. Jag stöter på sådana problem jämt och ständigt när jag undervisar i närliggande ämnen. Står och förklarar och ritar entusiastiskt på tavlan och sedan sitter klassen och ser ut som fågelholkar när man kollar om dom förstått. Alla är inte ingenjörer eller har sådan inriktning som ger insikt i dessa frågor på det planet. Alltså, bra frågor till Transparent och bra förtydliganden till oss på forumet.
Anmärkningsvärt lätt att få reda på vad Morello frågade. Var bara att fråga. Besynnerligt. 
Håller med Flint. Dags att samla in. Hur var det Flint. Tycker du att Morellos frågor inbegriper din? Om det kommer svar på det matematiska planet så får han lov att översätta det till dom som vill ha en annan formulering. Det är jag hundra på att gör om vi vill och ber om det. Eller så vill du hellre ha din fråga och stryka någon annan. Eller så vill någon annan hellre ha flints fråga. Jag tycker i alla fall att Morello borde få en chans med sina två frågor.
John
|
 |
|
hifiopinion
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:13:01
|
Timbre,
lev heller upp till ditt eget slogan - "Inget är så bra....
Som sagt, du verkar inte riktigt fatta vad saken gäller. Diskussionen har dock fört det hela framåt verkar det nu som. Risken är då mindre för att detta fortsätter vara ett forum för inbördes beundran, och istället blir något som är riktigt intressant att delta i.
/HO
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:19:58
|
Knappt man vågar skriva något här, men..... Lådorna på Transparents kablar innehåller lågpass filter och vitsen med det skall vara att eliminera resonansfenomen i kabeln. En del upplever ju att dom rullar av dom högsta hörbara frekvenserna pga detta, men då uppstår ju frågan om det inte är andra kablar som saknar filtret som inför konstgjorda ljud i den översta oktaven.....
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av Transparents dyra kablar dock!
Deras "Reference"-serie skall tydligen innehålla både RC och RCL länkar(enligt invånarna på AA).
Angående frågorna så förstår jag inte riktigt.... Skall det vara frågor kring Transparents produkter eller någon allmän form av "kabelskola"?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:29:57
|
Jag vet inte om jag sagt det förut men för säkerhets skull säger jag det nu. Sjysst intiativ att serva forumets frågvisa och låta oss utnyttja dina kontakter sladd.jag vet att frågan inte är ställd till mig me skit i samma.
quote: Tål inte forumet kritik?
Jo. Men att vädra saker som är av spekulativ natur och dessutom handlar om nedvärderande saker som att andra är undersåtar och dyrkar en person på pidestal är inte kritik. Kritik är som bäst när den är saklig, det vill säga ickespekulativ, konstruktiv och formulerad med största försiktighet om det finns risk för att känslor tar över och medför att det hela går i baklås.
Jag säger inte detta för att "tysta" dig utan snarare för att följa det jag nyss har skrivit. Kan vi inte nöja oss med detta och liksom skita i det som varit och gå vidare. Vi har haft en hel drös med sådana här spörsmål tidigare och det kan för dig kanske se ut som att vi håller varandra om ryggen. Du måste då betänka att du missat våran nedlagda energi i form av många, många spaltmeter av diskuterande av detta och numera snarare reagerar instinktivt för att hejda det som väntar om hörnet. Vi har lärt känna varandra såpass bra att vi inte behöver spekulera utan vi vet. Ge det lite tid och du kommer antagligen att se att jag inte pratar i nattmössan.
Joh |
 |
|
hifiopinion
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:30:35
|
Sladd,
det är mitt stora hifi-intresse som gör det extra irriterande med onödigheter - som är tilldels typiska för forum som detta.
Det var nödvändigt att ta upp dessa saker för att få en förändring. För tex. din del måste du väl inse att Morellos frågor är "bättre" i version två än i den första. Det borde varit du och inte jag som påpekade att det inte verkade rimligt att ta med frågor som du inte fattade - och därmed be Morello om en förklaring.
Personligen har jag inga problem, vare sig med Morellos eller andras frågor, men jag retar mig på det sätt ni duttar med varann och därmed förstör den eventuellt intressanta hifi-diskussionen.
/HO
Om du sköter ditt hifiopinion och har lite mindre synpunkter på vad jag borde eller inte borde göra så bleve allt mycket lättare. Det är ju kul att du anser dig ha gjort nytta. Jag bjuder på det om det är viktigt för dig./ Sladd |
 |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:33:54
|
Hms använder sig inte riktigt av samma teknik som transparent.
(Klipp & klistrat från www.hmscables.com )
"Now we come to the subject of filtering out interference such as RFI. One approach that has been used is a filter network (usually encased in a secretive and tightly-sealed box along the cable) which removes RFI by filtering out or rolling off ALL the frequencies above a certain range. This affects a lot of higher end frequencies of the audio spectrum.
HMS's filter network has been specially designed by Mr. Strassner to filter out ONLY the harmful noise and interference. This is accomplished through a special filter encased in a wooden box and also through a special cable shielding material that is already 98% effective at blocking out harmful interference.
Finally, we have HMS Cable and Mr. Strassner's piece d'resistance: The TOP Match Impedance Selector.
Every component in your system has its own input and output impedances. So, for the best performance, you would have to buy components with matching impedances. But in real life, this is not possible. Enter the TOP Match Impedance selector, featured on HMS Cable's best offerings. The only cable in the world with this features, the impedance selector allows you to adjust the impedance,in ten increments, of your components with the help of your cables. An invaluable tool for the audiophile, the TOP Match box allows you to truly uncover the abilities of your system for the first time!"
quote:
quote:
Fast det skulle vara intressant att veta vad som sitter "i lådorna" egentligen fast jag antar att det är en yrkeshemlighet eller?
Kanhända nåntign likadant, som i HMS's "lådor". Tyskarna tör visa fram kärnan av puddelen.

Jag är visserligen sent ute, men undrar varför ingen bryr sig om vitighet av terminering av kablar? Kvaliteten av spader och bananer, nickel under guldplattering etc???
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
*Jag har alltid undrat vart den där xtra osten på pizzan tar vägen? eller säger dom bara att dom lagt på mer? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:34:10
|
Hifiopinion: Du har mail.
Matson: Det kan väl tjäna båda syftena. Just denna ihopsamling rör Transparent specifikt. Men i enlighet med jan:s frågor kan man ju kontakta fler firmor. Både lärorikt och lite kul, i stället för att sitta på åskådarbänk och läsa vad de "som vet allt" skriver!
Matson vågar alltid blanda sig i överallt, här på forumet favoriserar vi nämligen sådana som Matson starkt, dvs gör massor av inlägg, förolämpar ytterst sällan (om ens någonsin?) någon annan, har bra koll på vad han vill ha sagt eller vill ha svar på samt är aldrig föremål för moderatorernas ogillande eller ingripande.

|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:38:13
|
quote: Angående frågorna så förstår jag inte riktigt.... Skall det vara frågor kring Transparents produkter eller någon allmän form av "kabelskola"?
Primärt var det det första, det vill säga angående deras produkter. Sedan har det växt på och en del frågor ligger mer på skolplanet. Man kan väl säga att det ena födde det andra och att det blev två flugor i en smäll. Oavsett vilken del av detta som är intresannt så finns ju båda aspekterna med. På begränsat utrymme kanske några tänker att det ena tar plats för det andra. Det är ju för och nackdelen med demokrati. Så ser jag på det hela i alla fall.
John
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:46:23
|
Jädrans lätt att upprepa innebörden i varandras inlägg när man använder pekfingervalsen på tangentbodet.
När jag ser på detta med kablar så känns det bra att ha högtalare där kabeln är en del av högtalarkonstruktionen. Dessutom finns det några olika varianter att välja på för att kunna välja den längd på kabeln som passar. Finns det andra högtalartillverkare förutom Ino Audio som har tänkt på detta tro?
John
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:51:07
|
Wilson har ju megakablage i form av Transparent mellan Watt och Puppyn benämnda puppytail....
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:59:57
|
Hej!
Antingen har HF fått sin 1:a    ( bortsett ifrån A, ed ;).
Eller så är det någonting annat men då... ... ho!,-har du bidragit med någonting överhuvudtaget? gentemot detta forum?? Du förstår, att gnälla och skriva kassa ironier, det kan alla. Den enda anledningen att du trots din bristande förmåga blir läst är att du är den enda som gör detta( gnäller och ironiserar utan skicklighet, ed).
Tänk om nu ho, då tror A att du är välkommen och kan börja om.
Mvh A |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:07:37
|
quote:
quote: Angående frågorna så förstår jag inte riktigt.... Skall det vara frågor kring Transparents produkter eller någon allmän form av "kabelskola"?
Primärt var det det första, det vill säga angående deras produkter. Sedan har det växt på och en del frågor ligger mer på skolplanet. Man kan väl säga att det ena födde det andra och att det blev två flugor i en smäll. Oavsett vilken del av detta som är intresannt så finns ju båda aspekterna med. På begränsat utrymme kanske några tänker att det ena tar plats för det andra. Det är ju för och nackdelen med demokrati. Så ser jag på det hela i alla fall.
John
Jag tror att det finns en risk att man får svammelsvar om man ställer för allmäna frågor, och om man ställer direkta "designfrågor" tror jag inte vi får svar överhuvudtaget.
Min egna fråga till Transparent skulle handla om varför dom anser att silver inte är bra som ledarmaterial och varför det behöver "filtreras" mer än koppar?
Annars röstar jag på Doles frågor (12 och 13)!
Sladd: Wow! Tack!
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:18:36
|
quote: Wilson har ju megakablage i form av Transparent mellan Watt och Puppyn benämnda puppytail....
Jo, jag minns just det namnet. Puppy Tail. Men det är ändå inte "all the way". Kan ju liknas med internkablaget som sitter mellan filter och element. Att den sitter utanpå ger ju en fin räkmacka åt PR-ansvarige. Jag menar absolut inte att den är dålig utan reflekterar bara över att just PR-ansvarige får det lättare än när kablarna dras internt i ett kabinett.
På mina högtalare är kabeln specad fram till effektsteget. Någon som känner till någon annan som använder denna metod? Det fina i kråksången är att om man vill ha annan kabel av någon anledning så är det fritt fram. Det utesluter ju inte bytesmöjligheten för den som vill.
John
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:22:00
|
John, du har mail, behöver assistans.
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 15:28:34
|
quote: Jag tror att det finns en risk att man får svammelsvar om man ställer för allmäna frågor, och om man ställer direkta "designfrågor" tror jag inte vi får svar överhuvudtaget.
Dom riskerna finns alltid. Vi har ju nu sladd som våran länk till dom. Det minskar i alla fall risken för att inte få svar alls betydligt. Vi får välan se hur det går.
Vet inte om du var allvarlig när du sa att det kändes lite "svårare än vanligt" att posta i denna tråd. Så ska det fan inte vara. Skit i sådant. Du har ju dessutom vettiga inlägg och borde ju kunna låta eventuellt struntprat rinna av dig som vattnet på en gås om du valde det.
John
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 16:01:06
|
quote:
quote: Jag tror att det finns en risk att man får svammelsvar om man ställer för allmäna frågor, och om man ställer direkta "designfrågor" tror jag inte vi får svar överhuvudtaget.
Dom riskerna finns alltid. Vi har ju nu sladd som våran länk till dom. Det minskar i alla fall risken för att inte få svar alls betydligt. Vi får välan se hur det går.
Jo, det stämmer! Vi får se/läsa när svaret kommer helt enkelt.
quote:
Vet inte om du var allvarlig när du sa att det kändes lite "svårare än vanligt" att posta i denna tråd. Så ska det fan inte vara. Skit i sådant. Du har ju dessutom vettiga inlägg och borde ju kunna låta eventuellt struntprat rinna av dig som vattnet på en gås om du valde det.
Äh, jag bryr mig inte för fem öre egentligen, men det är ju såååå trist med oändliga skyttegravskrig där den ursprungliga sakfrågan inte existerar längre.
**********Off-topic************ Hur är högtalarkabeln "specad" i Inos högtalare? Menar du att resistansen är medräknad i filterkonstruktionen?
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 16:53:13
|
Håller med Flint. Dags att samla in. Hur var det Flint. Tycker du att Morellos frågor inbegriper din? Om det kommer svar på det matematiska planet så får han lov att översätta det till dom som vill ha en annan formulering. Det är jag hundra på att gör om vi vill och ber om det. Eller så vill du hellre ha din fråga och stryka någon annan. Eller så vill någon annan hellre ha flints fråga. Jag tycker i alla fall att Morello borde få en chans med sina två frågor.
Ursäkta men jag missade din fråga. Det spelar ingen som helst roll om min fråga är med eller inte. Baka ihop bara. Har inga synpunkter. Morello går förstås först som initiativtagare. Jag tror att frågorna kommer att behandlas med högsta respekt eftersom dom kommer från dom ev. tilltänkta kunderna. Transparent kan ju gå in och kolla tråden med utlagda bilder. Ser dom inte dollar så är dom nog blinda men förhoppningsvis inte döva.
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 17:26:09
|
quote: Hur är högtalarkabeln "specad" i Inos högtalare? Menar du att resistansen är medräknad i filterkonstruktionen?
Alla dom elektriska parametrarna som resistans, induktans osv är medräknade. Man kan säga att behovet av en "låda" på kabeln för impedansutjämning högt upp i frekvensplanet eliminerats i konstruktionen. Se LTS-kabeln på LTS hemsida så finns en förklaring. www.lts.a.se. den RC-länken är inbegripen i konstruktionen. Sedan finns det säkert andra saker som har med själva filtret att göra. Jag känner inte till exakt hur det är gjort men resistansen är i alla fall med på något plan. Du kan fråga själv på inoaudio@hotmail.com om du vill veta mer. Han svarar mer än gärna enligt min erfarenhet. Brukar dessutom vara intresanta saker han har att säga den mannen. Jag har fått redovisningar över en del av hur konstruktionen kring en modell av hans högtalare. Även om jag inte är kunnig inom högtalarkonstruktion får jag en känsla över att han har banne mig tänkt på allt.
quote: Ursäkta men jag missade din fråga. Det spelar ingen som helst roll om min fråga är med eller inte. Baka ihop bara. Har inga synpunkter. Morello går förstås först som initiativtagare. Jag tror att frågorna kommer att behandlas med högsta respekt eftersom dom kommer från dom ev. tilltänkta kunderna. Transparent kan ju gå in och kolla tråden med utlagda bilder. Ser dom inte dollar så är dom nog blinda men förhoppningsvis inte döva
Okey. Håller med om att dom kommer nog att svara.
John
|
 |
|
Balthazar
Member

157 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:57:15
|
Med tanke på den ibland överhettade diskussion om kablar och mätmetoder etc som ständigt dyker upp på forumet vore det väl bra att passa på att ställa frågor som på något sätt berör kärnan i dessa "debatter". Och undvika frågor där svaren blir som PR eller reklam. Eftersom det är "teknikerna" som misstror mkt av kabeltillverkares påståenden verkar det för mig intressant att fråga om relationen mellan mätning och lyssning. Tex på vilket sätt mätning korrelerar med lyssning (eller vice versa :=)Vilka mätmetoder man finner relevanta och hur stor del av utveckling och av färdigt resultat man baserar på (och finner stöd i) mätning.
Eller nåt...
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 00:41:10
|
detta har val sagts forut men jag skulle vilja fraga
1=varfor kor dom koppar rakt igenom sortimentet nar flera andra tillverkare kor silver i deras dyrare modeller?
2=vad dom tycker om horbara/matbara skillnader? hur gar dom till vaga nar dom konstruerar en kabel eftersom det enligt lts ar latt att fixa en kabel som inte fargar horbart sa vad gor dom nar dom har kommit forbi det stadiet?
usetlt formulerat jag vet men hoppas att nagon forstar vad jag menar =)
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 12:06:39
|
Dags att skicka frågotna till Transparent. Det behövs lite finputs på några frågor. Har ni invändningar om att några frågor överlappar varandra så säg till.
Morello: Skickas. 1. What is the transferfunction of the filter. (In terms of poles and zeros under typical load- and sourceconditions)
Skickas. 2. What physical properties of the cable may be regarded as "figur of merits"?
Jan: Skickas. 3.Hvad er vigtigst og hvorfor - materialer (elektrisk leder og isolering) eller kablets geometri - fysiske opbygning?
Utgår. 4.Hvor vigtig er en skærm på højttalerkabler og netkabler?
Utgår. 5.Når nu Synergistic Research får så meget ud af at anvende en aktiv skærm, hvorfor er der så ikke andre der bruger det?
Utgår. 6.Hvorfor er kabler så dyre?
Utgår 7.Hvorfor skal kabler "spilles til"?
Thomas A: skickas. 8.Supra Audio cables have in a joint venture with Ben Duncan Research claimed measured proof of that cable directionality exists, and that the directionality originates in what direction the copper is last drawn at the factory. Have you at Transparent seen these results published anywhere and/or performed similar measurements and if so, what are your results?
John Stahlberg: Skickas. 9. Do you perform blindtests or double blind tests when you develop your cables and what are the results?
Utgår. 10. Your most expenesive speakercable have a box attached to it, that stands on spikes . Don´t you think that this will cause it to pick up vibrations from the floor more easily and bring these vibrations into an unecesarely high frequensy thanks to the resonance system made by the box and the spikes, than if you would put it on something soft like an ordinary feather pillow or something similar?
Flint: Skickas i modifierad form, hjälp till med en gelsk forumlering: 11.en sak som jag skulle vilja veta är hur så höga frekvenser som 1MHz kan påverka vårt hörselområde. Jag tror att den siffran har nämts. Vad är det för mekanismer som gör att dom påverkar det vi hör? Vad är det som händer?
Dole: Utgår. 12.Är det samma kabel till alla modeller och filtren som skiljer? Eller är det helt enkelt olika kabel och filter. Utgår. 13.Vad är det för skillnad mellan XL series och den äldre utan XL tekniken?
Fråga 1, 2, 3, 8, 9 och 11. (vi skickar 6 frågor) Hjälp till att omformulera fråga 11 till en fråga som Transparents personal kan både förstå och koppla till sin produkt. In English pliiiise....
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 14:01:36
|
Förslag på formulering av min fråga nr11
How is it possible that as high frequencies as 1Mhz can make a contribution to our listening impressions? Does it affect the equipment or is the process actually taking place in the listeners ear. What are the problems and how do you tackle them?
Frågan känns lite flummig, men ändå. Jag är inte så intresserad av material och delar av atomer utan mer hur hörseln störs rent generellt och hur dom åtgärdar det.
Edited by - Flint on 2002/08/17 18:14:1 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 17:17:51
|
OK, tack Flint, här är alltså frågorna:
1. What is the transferfunction of the filter. (In terms of poles and zeros under typical load- and source impedance conditions)
2. What physical properties of the cable may be regarded as "figures of merit"?
3.Hvad er vigtigst og hvorfor - materialer (elektrisk leder og isolering) eller kablets geometri - fysiske opbygning?
4. Supra Audio cables have in a joint venture with Ben Duncan Research claimed measured proof of that cable directionality exists, and that the directionality originates in what direction the copper is last drawn at the factory. Have you at Transparent seen these results published anywhere and/or performed similar measurements and if so, what are your results?
5. Do you perform blindtests or double blind tests when you develop your cables and what are the results?
6. How is it possible that as high frequencies as 1Mhz can make a contribution to our listening impression(s)? Does it affect the equipment or is the process actually taking place in the listeners ear. (What are the problems and how do you tackle them?)
Ge mig nu en engelsk version av fråga 3 så skickar vi iväg klabbet!
 |
|
Topic  |
|