HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skulle vilja ha lite tips.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:07:35  Show Profile Send Julienne a Private Message
Om jag ska köpa en anläggning, då det troligtvis blir LINN... vad är det mest prisvärda och musikaliskt sett, samtidigt mest kvalitativa man kan köpa? Motivera gärna varför. Har för tillfället begränsat med pengar därför jag undrar. M.a.o en bra "nybörjar-anläggning" om man kan uttrycka det så. Är såklart öppen för andra märken också, men nu är det LINN som gäller, som jag fastnat för.

Frågar man inget - Får man inget veta

Edited by - Julienne on 2003/05/07 17:14:08

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:23:09  Show Profile Send John a Private Message
Vet inte så mycket om Linn egentligen, men jag har ett par golhögtalare (rätt små!) Linn Keosa som jag tycker funkar finfint. Mellan 3-4000 nånstans. Finns bättre Linnar att få, också billigt, men Keosorna är nog billigaste golvarna.

mvh

/en john som ska äta burgare och se på hockey

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:30:03  Show Profile Send Julienne a Private Message
Lyx att se på hockey, själv har jag inte 3:an tyvärr
Stort tack för tipset ska du ha i alla fall

Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:48:07  Show Profile Send Julienne a Private Message
Nu vill jag ha mer tips, seså kom igen nu, gott folk Håll inte inne med något

Edited by - Julienne on 2003/05/07 17:50:11
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:49:49  Show Profile Send audiogear a Private Message
Kan inte heller mycket om Linn, men Keosorna har jag faktiskt lyssnat på hemma. Jag håller INTE med John om att detta är en bra högtalare. De lider nämligen av en slags färgning i mellanregistret som jag upplevde som rätt så störande. Färgningen yttrade sig som en sorts metallisk biklang till röster och instrument i detta område. Ninka tycker jag däremot låter rätt så bra, men då är vi uppe i helt andra prisklasser.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/07 :  17:58:50  Show Profile Send rolandm a Private Message
Classik är en bra nybörjaranläggning, men särskilt billigt tycker jag inte att det är. Om man hittar begagnade Wakonda eller Kollektor (försteg) så blir det fin-fint med ett par beggade LK85:or (eller för all del en LK85:a, det går fint det med). Kombinera med någon Linn stativare, Katan eller något.

Golvarna ska helst köras aktivt, så jag tror inte på det alternativet för din del. Tycker stativarna låter charmigare.

Och så ska det ju vara en källa också. LP-12:an är ju en klassiker, men Linn gjorde faktiskt en billigare variant också. Dock finns den inte som ny längre, vad jag vet. Hette Basik har jag för mig.

(Men ärligt talat är jag inte så imponerad av Linn, iaf inte när jag ser prislappen. Men smaken är som en av våra ädlare kroppsdelar. :-) ).

Med vänlig häslning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:12:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om du redan bestämt dig för Linn, så spelar det kanske ingen roll om jag rekommenderar något annat? Om man har begränsat med pengar så är ju Linn ett av de sista märkena man väljer. Om du nu absolut ska ha Linn och har en begränsad budget, så skulle jag tvärtemot vad Linnbutiksfärsäljarna brukar säga, satsa så mycket pengar på högtalarna som möjligt, mittimellan på stärkaren, och minst på CD-spelaren. Jag skriver så för att de felen som orsakas av billigare CD-spelare inte på långa vägar är lika illa som felen hos billiga högtalare.

Som nybörjaranläggning skulle jag istället rekommendera:
1. Samsungs billigaste DVD-spelare
2. Harman Kardons billigaste hembioförstärkare
3. Högtalare får du välja själv, för de låter så olika allihop (som är billiga). Köp ett par justa fram. Skit i center och subb. Centern behövs inte om man sitter centrerat. Bak kan du ta några containerfynd.
4. Koppla ihop hela klabbet med valfritt kablage (gärna billigt).

Se där, nu fick du en bra stereo, dessutom med hembio och multikanalljudmöjlighet! Första uppgraderingen blir att placera högtalarna noggrant för bästa ljud. Nästa "uppgradering" blir att minska tidiga reflexer för att erhålla en mycket tydligare ljudbild (på Linnspråk: lättare att följa varje enskild musikers musicerande) Nästa uppgradering blir att byta ut bakhögtalarna.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:22:05  Show Profile Send Julienne a Private Message
Vet att Linn inte är det billigaste. Men det blir Linn jag håller mig till eftersom av det jag hört så föredrar jag just det märket. Det behöver inte vara den absolut billigaste anläggningen. Men den ska framförallt vara prisvärd och hyfsat billig.

Edited by - Julienne on 2003/05/07 18:23:21
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:35:45  Show Profile Send DasIch a Private Message
Billigast möjliga du kommer undan med, om du skall köpa nytt, är; Classik med ett par Kan IV. Det landar på 22000Kr, så tillkommer stativ och kablar också. Hur det låter har jag inte den blekaste aning om, men Classik är en riktigt härlig pryl. Tar du ett steg upp i pris hittar du Classik och Katan, vilket jag tycker är ruskigt bra.
Vill du köpa begagnat finns det nog mycket gott att hitta också. Jag vågar inte ge allt för konkreta tips här, då jag vet väldigt lite om äldre modeller och inte har så bra koll på hur olika modeller förhåller sig till varandra. Fast jag skulle nog kika efter Kolektor(försteg) och LK85 eller LK140(slutsteg), alternativt ett Wakonda försteg. Sedan är ju frågan vilken signalkälla som är bäst. En begagnad Genki att lira cd-skivor med är nog inte alls dum, fast jag tror inte det är så många som vill sälja sina.
Någon som har bättre koll på Linn´s modeller kan säkert komma med fler tips. Annars kan jag som motivering säga att ifall du gillar det du hört av Linn, borde du onekligen gilla dessa prylar också. Linn är, från det jag hört, väldigt konsekventa när de utvecklar produkter - samma filosofi rakt igenom skulle man nog kunna säga.

Objektivist
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:41:26  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag antar att de är linn classik som du har lyssnat på eller?

Utmanare i den prisklassen borde väl vara :
Quad 99 6 800:-
Quad 99 CD-P 10 500:-
Summa : 17 300:-

eller ngt system ifrån rega.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:41:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Men Julienne, om du bor ihop med fredde så har ni väl redan en stereo? Eller ska ni ha varsina anläggningar för att ni ska kunna spela era egna skivor?
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:47:09  Show Profile Send Julienne a Private Message
Knoppen;
Nej, nej jag undrar bara lite allmänt

Edited by - Julienne on 2003/05/07 19:32:59
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:07:55  Show Profile Send divander a Private Message
Det blir väl annars bra med två anläggningar i vardagsrummet. Då kan ni ju köra mot varandra. Har ni inte hört att hifi även är en sport. Hifi kommer i framtiden förmodligen vara med i OS. Kanske byter dom ut Hockey, skidor eller någon annan udda sport.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:13:17  Show Profile Send Julienne a Private Message
divander
Ojdå det visste jag inte, kul! Är det sant?

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:45:10  Show Profile Send n0p a Private Message
Påminner lite om när Tony Zoulias och Mad Mats var i Umeå och vände plattor på Rex. Eftersom det bara fanns två turntables så fick de byta pickup ett antal gånger under kvällen eftersom de tydligen hade väldig olika önskemål :)

Men de funkade det med, blev en kanonspelning.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:52:30  Show Profile Send divander a Private Message
Visst är det sant.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:01:54  Show Profile Send Julienne a Private Message
divander
Ojdå, ja vi kanske får skaffa två anläggningar då trots allt Bara att börja på en gång då

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:58:16  Show Profile Send divander a Private Message
Vinnaren möter mig.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:06:29  Show Profile Send John a Private Message
Audiogear: Hm, intressant att du upplever Keosorna som metalliskt färgade, har inte alls samma upplevelse. Kanske skiljer sig melllan olika ex Visst är de färgade, men, ja, vi snackar ju några tusenlappar. Däremot är de väl inte direkt superhögupplösta eller detaljerade, men fullt tillräckligt för mig i alla fall. Min karaktärisering skulle väl vara att de är rätt varma med ett bra mellanregister och stram och rätt bra bas, i alla fall för mindre rum.

Men nu rekomenderar jag ju det jag har själv Fy på mig! Fast jag har ju faktiskt, faktiskt, ju, jämfört en hel del...

Som alltid annars: har du tid/möjlighet att lyssna på ett par så gör det och avgör själv!

mvh
/en john som är helt övertygad om att Peter Forsberg går på vatten, tja la la la la, la la la la!

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:13:19  Show Profile Send Julienne a Private Message
Tack för alla tips jag fått hitills. Jo jag får lyssna på Keosorna själv och bilda mig en egen uppfattning om saken såklart

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:58:13  Show Profile Send audiogear a Private Message
John: Jag tycker att du ska fortsätta att vara nöjd med dina högtalare trots min åsikt. Jag står dock fast vid den eftersom jag lyssnade ganska ordentligt.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:11:47  Show Profile Send John a Private Message
audiogear: jäss jäss, är supernöjd! Och det bästa med dem är att de matchar soffan så bra! (= hög WAF och tolerans för hifi i en 1:a). Men det är faktiskt intressant att höra andras upplevelser av brister i den egna anläggningen. Man tenderar ju att bli lite "hemmablind".

...åsså får man väl be att få återkomma om tips när det blir dags för nästa uppgradering (nog rätt långt fram;-)

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:21:18  Show Profile Send yoko a Private Message
Vi får ta en test av linnhögtalare kontra inoaudiohögtalare någon gång...jag vill höra om dem låter bättre än det jag har hört (jag har aldrig hört ett par Linnhögtalare som jag tyckt har låtit riktigt bra!
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:47:41  Show Profile Send audiogear a Private Message
John: I en 1:a får man som regel inte in någon kvinna, alt. hur man än bär sig åt dominerar anläggningen för mycket, så därför kan WAF-faktorn anses ha underordnad betydelse.

Mitt låga betyg kvarstår alltså.
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:21:43  Show Profile Send pricer a Private Message
Jag kan inte förstå hur man innan bestämmer sig för ett visst märke. Ut och lyssna och skit i märke och pris.
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:27:01  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Jag kan inte förstå hur man innan bestämmer sig för ett visst märke. Ut och lyssna och skit i märke och pris.

Jag har definitivt inte bestämt mig. Det faller sig bara så, att av det jag hört så föredrar jag Linn. Därför vill jag veta lite mer om just det märket. Men det innebär inte att jag utesluter andra märken för det.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000