HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skulle vilja ha lite tips.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:41:37  Show Profile Send Johansson a Private Message
Det faller sig bara så, att av det jag hört så föredrar jag Linn

Menar du det du hört av andra personer eller det du hört när du jämfört Linn-anläggningar mot någonting annat? Min lilla filosofi är att det är obra att måla in sig i ett hörn från början genom att lita blint på andra personers åsikter...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:24:29  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Menar du det du hört av andra personer eller det du hört när du jämfört Linn-anläggningar mot någonting annat? Min lilla filosofi är att det är obra att måla in sig i ett hörn från början genom att lita blint på andra personers åsikter...

//Johansson

Jag trodde det var ganska glasklart (i alla fall för min del och säkert många andras också) att man inte kan säga att man föredrar något visst märke om man dels inte lyssnat på ngt annat, eller om man bara hört det från andra. Det är lite väl ologiskt Självklart så måste man lyssna på andra grejor än Linn, och även lyssna till sig själv om du förstår vad jag menar. Inte till ngn annan. Det är det jag menar med att av vad jag hört, d.v.s andra märken än Linn, så tycker jag ändå att Linn är bäst för min egen del. Det sista jag skulle göra är att låta mig färgas av ngn annan i den frågan. Även om jag är rätt ny, så vet jag att jag måste ju lita till mina egna öron. Och dem har klart och tydligt sagt Linn till mig
MEN! Jag är öppen för andra märken också, att lyssna på dem. Jag har ju inte hört alla märken i världen än, så jag kan inte uttala mig förrän jag hört mer. Men nu gäller i alla fall Linn.

Frågar man inget - Får man inget veta

Edited by - Julienne on 2003/05/08 14:25:49
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:27:33  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Men det innebär inte att jag utesluter andra märken för det.

Jag tycker du även borde ha tagit med det citatet, som jag f.ö skrev i samma inlägg

Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:29:09  Show Profile Send pricer a Private Message
Även om jag är rätt ny, så vet jag att jag måste ju lita till mina egna öron. Och dem har klart och tydligt sagt Linn till mig

Eller var det kanske dina ögon som påverkade dig...

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:32:17  Show Profile Send John a Private Message
Nej, nu vill jag faktiskt styra upp det här lite!!! Hålla på och vingla fram och tillbaka mellan märken sådär, vad är det??? Nä, man bestämmer sig för ett märke och sedan kör man det rakt igenom. Gör dom inte högtalare, ja då får man vara utan! Så är det bara!

annars så gillar jag smågodis också

Men mer allvarligt så är det svårt när man är på tight budget. Inte alltid man kan/får lyssna på så mycket. Alla handlare är inte så villiga att låna ut och så... lite får man chansa

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:32:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vi människor fastnar för märken... Inget konstigt med det! Dock så är väl det bra om man är lite öppen för annat... samt att man inte blir fanatisk över sitt märke.. kan bli lite jobbigt för andra att lyssna på..

Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:33:45  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Eller var det kanske dina ögon som påverkade dig...

Hade det varit mina ögon som sagt det, så hade jag knappast kallat mig hifi-intresserad, snarare designintresserad. Visst är de snygga, men man kan ju inte gå endast efter det. Borde vara det sista man går efter, eller? Ljudet det första.
Får jag fråga om du har något mot Linn? Det låter så på dig. Jag tycker personligen att alla får ha/ föredra vilket märke de vill, utan att man ska behöva bli påhoppad. Om fallet är så, kan jag säga rakt att jag inte intresserad av några fejder angående diverse märken.
Finns inget märke som är "fel".

Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:37:04  Show Profile Send Julienne a Private Message
Det verkar då rakt inte gå att ha en schysst konversation på detta stället om man råkar föredra Linn verkar det som. Jag bara undrar varför?
Jag har ALDRIG sagt att något annat märke än Linn är dåligt. Om jag hade gjort det, så kunde jag ju förstå resonemanget.
Jag klankar inte ner på NÅGOT märke, framför allt inte utan att ha lyssnat på det först. Det är inte rätt helt enkelt, oavsett vilket märke det gäller.

Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:39:04  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Vi människor fastnar för märken... Inget konstigt med det! Dock så är väl det bra om man är lite öppen för annat... samt att man inte blir fanatisk över sitt märke.. kan bli lite jobbigt för andra att lyssna på..

Tack för det, Neodynium! Det är det jag försöker få fram! Jag ÄR öppen för andra märken.

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:43:51  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Folk vill gärna krångla till det...

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:49:10  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ang tips..

Linn Kann II är inte dumma.. hade ett par sådana i flera år! Du får ingen djup bas med dem.. men annars så är de riktigt fina och klarar sig fint med både billig och tyngre elektronik. Ett par sådana begagnade går nog inte på mer än 2-3k. Rotel stärkare spelar bra med Kann så det är också ett tips.

Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:53:36  Show Profile Send rolandm a Private Message
Det var mycket prat om Linn här. :-)
Linn är ett speciellt företag, därför att produkterna är gjorda för att verkligen fungera tillsammans. Det är ingen självklart hos andra tillverkare... Det gör att för att förstå de som gillar Linn, måste man lyssna på en hel Linn anläggning. Utanför sitt Linn-sammanhang så upplevs ofta Linn som mindre bra, som högtalarna exempelvis. De är klangmatchade till just Linn källor och fungerar inte lika bra ihop med annan elektronik. Och lyssnar man på Linn elektronik genom andra högtalare än Linns egna, så blir även det fel. Det måste vara Linn, rakt igenom. Först då uppnås Linn-nirvanan.

Linn-ljudets kärna är "pitch". Det är ett musikaliskt, rytmiskt flödande ljud som svänger rejält, det är även ett ljud där det är lätt att följa de olika instrumenten och ljuden i mixen, men djupperspektivet kan upplevas som mindre imponerande än vad andra märken förmår för den prisklassen.

Jag har full förståelse för de som fastnar för Linn, för det är nästan ett vanebildande ljud. Om än ett ljud som har pris.

Ett annat brittiskt märke med speciell ljudkaraktär är Naim. I grund och botten tycker jag att deras kärnfilosofi är i mångt och mycket likartad, men de arbetar mot annan ljudkaraktär. För Naim är dynamiken det viktiga, farten, fläkten, tyngden, snärten... Naim "rockar fetare" kan man säga och idealet är att återskapa live-känslan på en konsert. Ljudet kan upplevas som lite hårdare, mer pang-på, än Linn, med hög "luftgitarr faktor".

Kortfattat: Linn handlar om "stampa-takten", Naim handlar om "spela luftgitarr". Och det är kul för de som har råd.

Roksan, Arcam, Myryad, Exposure - är billigare och minst lika välljudande, men lite mer neutrala. Lite mer "gyllene medelväg" kanske.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:54:18  Show Profile Send pricer a Private Message
quote:
Hade det varit mina ögon som sagt det, så hade jag knappast kallat mig hifi-intresserad, snarare designintresserad. Visst är de snygga, men man kan ju inte gå endast efter det. Borde vara det sista man går efter, eller? Ljudet det första.
Får jag fråga om du har något mot Linn? Det låter så på dig. Jag tycker personligen att alla får ha/ föredra vilket märke de vill, utan att man ska behöva bli påhoppad. Om fallet är så, kan jag säga rakt att jag inte intresserad av några fejder angående diverse märken.
Finns inget märke som är "fel".

Jag har inget emot märket Linn eller dess ägare utan vet bara av egen erfarenhet hur lätt det är att påverkas när man ser vad man bjuds på.
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:55:14  Show Profile Send Julienne a Private Message
Neodynium
Jo det märks

För att ta och kliva ur den här smeten som blev, så ska jag förklara detta på det ypperligaste sättet jag kan. Har ni några frågor, uppskattar jag om ni ställer dem. Inte spyr galla. Vi är väl vuxet folk

Jag föredrar Linn. Jag har jämfört Linn med andra märken/ anläggningar. Inte alla märken i hela världen såklart. Självklart finns det mer jag kan jämföra med.

Det jag säger är, att av det jag jämfört med hitills, tycker jag att Linn är bäst. Att jag tycker att Linn är bäst, betyder att det märket är bäst för min egen del. Jag rackar inte alls ner på andra märken och skriver att dem är skit, för det tycker jag inte.

Det är inte bedömt efter andra människors åsikter eller tycke. Det är bedömt av mig själv, utan färgning av någon eller något annat. Jag föredrar Linn-soundet helt enkelt. Är jag en sämre människa för det? Det känns så när ni som jag upplever det, "hoppar" på mig istället för att ta det hela på ett mycket schysstare sätt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Tex kan ni kanske fråga mig varför jag föredrar Linn och vad jag lyssnat på innan istället för att lägga fram det på det jag upplever, mkt otrevliga sätt som vissa gör här, inga namn nämnda.

Det här "hoppa-på-beteendet" ger jag tyvärr inte mycket för.
Fråga mig varför om ni undrar något - Hoppa ej på mig, eller andra för den delen heller. Jag förklarar mer än gärna varför jag tycker som jag tycker. Tycker ni inte likadant, respekterar jag det. Vi är för f-n OLIKA!

Vi ska väl vara schyssta mot varandra? Detta är ju ett forum för Hifi-intresserade. Ska vi inte samlas här och DISKUTERA? Det är väl mycket, mycket trevligare

Nu tycker jag det är SKÄRPNING!

Edited by - Julienne on 2003/05/08 15:00:41
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:01:08  Show Profile Send flintan a Private Message
quote:
Vi människor fastnar för märken... Inget konstigt med det! Dock så är väl det bra om man är lite öppen för annat... samt att man inte blir fanatisk över sitt märke..

Finns flera exempel här på forumet, NN tex..

Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:05:55  Show Profile Send Julienne a Private Message
Om ni nu har glömt det, så tänkte jag bara påminna Er att jag lade upp den här tråden, eftersom jag ville ha tips... Se inlägg #1 av mig. Tack.
Så, kan vi fortsätta med tipsen nu om någon/ några har bra tips att ge mig?

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:15:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Okej då kommer ett tips TILL:

Regagrammofon med Goldring 1042
Harman Kardon 670 integrerad förstärkare (den har väl grammofoningång hoppas jag?)
Denon DN-600F CD-spelare (svår att få tag på, men det går)
Högtalare Ino Audio pi60 eller NHT ST4 eller Amphion Xenon eller aktiva Genelec

Eller så slår du till på billigaste Linnstereon.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:42:29  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag tycker Linn Classik ihop med Ninka låter riktigt bra!

I övrigt har jag tyvärr aldrig blivit imponerad av någon Linn-anläggning. Skulle valt Amphion Xenon framför Espek, t ex. Men men, god jakt!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:49:12  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag tycker att vi ska döpa om den här tråden till "Big Brother" eller varför inte Robinson, med tanke på de diskussioner som förekommer.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:59:41  Show Profile Send Rebo a Private Message
Man ska skita i vilket märke som står på lådan. Det är innehållet som är det viktiga. Mina tips är....

Förstärkare: Nyare Rotel, Meridian och Bryston är prisvärda.
CD Spelare: Meridian. Tyvärr dyra, men man får ändå mycket för pengarna.
Vinyl: Behöver man inte om man har en nyare Meridianspelare
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:00:39  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Jag tycker att vi ska döpa om den här tråden till "Big Brother" eller varför inte Robinson, med tanke på de diskussioner som förekommer.

Jo jag ville bara ha lite ärliga förslag i prisvärda, bra Linngrejer *suckar djupt* Så skulle det prompt bli såhär för det Less man blir.

Edited by - Julienne on 2003/05/08 16:02:34
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:01:31  Show Profile Send ekman a Private Message
fråga på linnforumet då så slipper du kanske sånt här och du får mer insatta svar
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:03:18  Show Profile Send Julienne a Private Message
ekman
Och adressen dit är..?

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:05:15  Show Profile Send Rebo a Private Message
Har du bestämt dig för Linn så behöver du ju inga råd. Då återstår bara att köpa det dyraste du har råd med. För ingen lär väl påstå att en Genki t.ex. låter bättre än en Ikemi.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:07:50  Show Profile Send ekman a Private Message
http://boplats.net/jacob/lp12/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000