HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skulle vilja ha lite tips.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:09:14  Show Profile Send Hepcat a Private Message
rekomenderar som start anläggning (vinyl baserad i huvudsak)

LP12a begagnad eller ny
begagnad LK1a som grammofonsteg (gärna med dirak om du hittar en)
classik som förstärkare/cd/radio
katan som högtalare Keosa vågar jag inte uttala mig om då jag inte lyssnat på dem.
sedan kan du ju oxå ta Ninka.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:19:19  Show Profile Send Julienne a Private Message
Tack så mkt för tipset Hepcat Nu börjar det bli en vettig diskussion av detta hoppas jag!

Frågar man inget - Får man inget veta
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:34:47  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Kortfattat: Linn handlar om "stampa-takten", Naim handlar om "spela luftgitarr"."

Nu har jag tyvär inte hört någon Naim-utrustning, vilket jag väldigt gärna vill göra någon gång, men min reaktion på det du skriver är; "Näeeee!". Med min egen Linn-anläggning vill jag ju stampa takten OCH spela luftgitarr. Inte för att jag faktiskt gör det, någon skulle ju kunna se mig.

Julienne: Det är något magiskt över "Linn-trådar", de blir alltid på samma sätt. Ifall du hade förklarat att du fattat tycke för exempelvis Krell tvivlar jag på att ditt omdömme hade blivit ifrågasatt. Så fort det handlar om Linn verkar det bli debatt. Då är det skönt att man kan ignorera snacket och åka iväg för att lyssna lite på tipsen som kommit i tråden.

Nu måste jag undra, ungefär vilken budget var det du hade tänkt dig? Linn kostar ju en del, även när de är som billigast.
Annars är ett tips att ställa upp Sonus Faber Concerto(eller om det kan ha varit Concertino) mot Katan. Det är två högtalare jag gillar, och Sonus Faber var den som kom närmast att utmana Katan av de högtalare jag lyssnade på innan jag bestämde mig för Linn.

Objektivist
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:42:05  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Julienne: Det är något magiskt över "Linn-trådar", de blir alltid på samma sätt. Ifall du hade förklarat att du fattat tycke för exempelvis Krell tvivlar jag på att ditt omdömme hade blivit ifrågasatt. Så fort det handlar om Linn verkar det bli debatt. Då är det skönt att man kan ignorera snacket och åka iväg för att lyssna lite på tipsen som kommit i tråden.

Nu måste jag undra, ungefär vilken budget var det du hade tänkt dig? Linn kostar ju en del, även när de är som billigast.
Annars är ett tips att ställa upp Sonus Faber Concerto(eller om det kan ha varit Concertino) mot Katan. Det är två högtalare jag gillar, och Sonus Faber var den som kom närmast att utmana Katan av de högtalare jag lyssnade på innan jag bestämde mig för Linn.

Det är ju mycket synd att det ska vara på det viset, tyvärr Som sagt, alla lär ju få ha sina åsikter, sålänge man inte "prackar" på ngn annan dem.
Jag hade kanske tänkt mig i ungefär... vad ska vi säga. Allt mellan 30-50 lakansklassen.

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:48:02  Show Profile Send John a Private Message
Julienne: om budget är 30-40k GLÖM Keosorna! Fast det kanske du redan gjort.
mvh
/en john med något, något mindre budget ;-)

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:51:15  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
Julienne: om budget är 30-40k GLÖM Keosorna! Fast det kanske du redan gjort.
mvh
/en john med något, något mindre budget ;-)

Hehe, jo dem har jag glömt

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:05:07  Show Profile Send DasIch a Private Message
För 50 lök hade nog jag valt följande:

Ninka Aktiv
Genki
Kolektor
2x LK140

Nypris är nästan 70,000kr, men jag tror du kan komma ned till 50,000kr om du köper lite begagnat och hittar en trevlig försäljare som ger dig rabatt på hemska saker som kablar. Två LK140 kan du nog hitta för 14000kr begagnat, då landar du strax över 50kkr. Kanske får du kika på begagnat försteg också. Annars går det, i värsta fall, att använda försteget i Genkin och spara ihop några extra slantar till en Kolektor.
Resultatet? Tja, en gissning är att du permanent får sämre kontakt med omvärlden - men kommer knappast klaga.

Objektivist
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:08:06  Show Profile Send Julienne a Private Message
DasIch
Tack för tipset. Den risken är jag som sagt beredd att ta i sådana fall

Edited by - Julienne on 2003/05/08 17:08:33
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:27:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
I den övre skalan av din budget kvalar ju femkanal in (kanske inte linn dock). D e mycket roligare med viss musik! visst får du bättre grejer om du satsar på 2 kanal, men när man kommer upp i pris kostar (enligt mitt tycke) uppgraderingarna mer än d smakar. Liksom tidigare talare tycker jag du ska ha is i magen å leta begagnat.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:07:18  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
julienne - jag tror att om du gått in mer neutral och frågat så hade det inte blivit såhär.
det du skrev var ju i stort sett - linn är bäst -
det är det som sticker i ögonen på folk, själva frågan hamnar i skymmundan

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:30:31  Show Profile Send brumel a Private Message
LINN.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:48:45  Show Profile Send DasIch a Private Message
Julienne startade tråden med:

"Om jag ska köpa en anläggning, då det troligtvis blir LINN... vad är det mest prisvärda och musikaliskt sett, samtidigt mest kvalitativa man kan köpa? Motivera gärna varför. Har för tillfället begränsat med pengar därför jag undrar. M.a.o en bra "nybörjar-anläggning" om man kan uttrycka det så. Är såklart öppen för andra märken också, men nu är det LINN som gäller, som jag fastnat för."

Jag tolkar det i varje fall som att hon har fattat tycke för Linn, och undrar över vad som är det bästa köpet, samtidigt som hon inte fattat något definitivt beslut - och därför även är öppen för andra förslag. Uppenbarligen är Linn det bästa hon lyssnat på hittils. Om någon känner sig trampad på tårna av det, är det inte hennes problem.

Den här diskussionen hade inte uppkommit ifall alla respekterat Julienne´s eget omdömme, och gått in för att hjälpa till. Diskussionen lämnades till och med öppen för andra förslag än Linn, så det finns ju utrymme för alla att anstränga sig för att ge goda tips och råd. Så, om man känner sig illamående när man ser ordet "Linn" kan man ju tipsa om något man gillar. Svårare än så är det inte.

Nu tänker jag njuta av Tom Waits.

Objektivist
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:50:08  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:
julienne - jag tror att om du gått in mer neutral och frågat så hade det inte blivit såhär.
det du skrev var ju i stort sett - linn är bäst -
det är det som sticker i ögonen på folk, själva frågan hamnar i skymmundan

Är det så du har uppfattat det så har det blivit heeelt fel. Jag vill helst ha Linn i och med att JAG föredrar det märket. Har skrivit repeterade ggr att det inte betyder att andra märken är sämre för att jag säger att jag föredrar Linn. Hoppas du förstod skillnaden bättre nu

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/05/09 :  01:23:45  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Är såklart öppen för andra märken också, men nu är det LINN som gäller"

det är ju lite motsägelsefullt

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/09 :  08:22:32  Show Profile Send Julienne a Private Message
quote:

Eftersom ni envisas med att märka ORD istället för att FRÅGA MIG ISTÄLLET, så får jag väl förklara detta också, även om jag känner mig j*vligt less nu.

Jag är öppen för andra märken, självklart. Jag har inte hört alla märken i världen ännu, så det vore fel att säga att något annat märke är just fel. För det är ju inte så. Alla märken är bra på sina sätt, det är en smaksak helt enkelt. En fråga om vad man gillar. Jag gillar Linn's ljud. Ja, jag är en tjej. Jag föll INTE för designen. Visst är designen snygg, men det är inte det jag hör efter.

Att jag skrev som citatet ovan beror på;

Jag vill gärna få förslag på andra märken också. Men i första hand Linn, eftersom det märket fångat mitt intresse.
Men ALLA är såklart välkomna att skriva vad ni föredrar på den här tråden, som ni tycker låter bra. Kanske är det något jag inte hört förr. I sådana fall blir jag med största sannolikhet nyfiken på att höra det med, och vid tillfälle beger jag mig gärna för att lyssna.

Så kor och gott;

Alla är välkomna att skriva. Alla som är schyssta och slutar hoppa på mig. Använd sunt förnuft och fråga om ni tycker något.
Alla som föredrar alla möjliga olika märken är mycket välkomna att skriva.

Så, seså! Börja SKRIV nu, istället för att tjafsa. Nu vill jag ha förslag. Inte mörkestjafs. Hädanefter, är det något av det jag skrivit som låter konstigt, skicka gärna ett mail till mig i sådana fall. Jag svarar gärna på det ni undrar över. För denna tråden har blivit nog förstörd ändå.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/09 :  08:24:35  Show Profile Send ekman a Private Message
får man fråga isåfall vad du har jämfört me linn och vad det var som var sååååå mkt bättre med linn
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/09 :  08:26:24  Show Profile Send Julienne a Private Message
Fisksmisk_ola

Förresten, för att ge en rättvis bild av innebörden i meningen, bör vi kanske börja med att ta med HELA meningen istället för att ta ut DELAR av den? Inte sant? Annars lär ju de flesta meningar låta ganska konstiga om man tar dem ur sitt sammanhang.

Jag skrev aldrig;

Som du citerade.

Den fullständiga meningen såg ut såhär;
Är såklart öppen för andra märken också, men nu är det LINN som gäller, som jag fastnat för."

Och du! Lär dig fråga saker istället för att hoppa på folk va! Det är inte ett särskilt trevligt sätt

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  08:37:16  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Julienne!

Jag tycker du skall köpa det du "fastnat" för dvs en Linn anläggning!
Meningen "Är såklart öppen för andra märken också, men nu är det LINN som gäller, som jag fastnat för." Tolkar jag precis som det står!
Dvs! Jag är öppen för andra märken, men har just nu fastnat för Linn.
Gillar man Linn så skall man självklart köpa detta märke!
Så Julienne! Stoppa denna topic nu! den behövs ju ej då du vet vad du vill eller hur.
Moderater lås nu!!!!!!!!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Julienne
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/09 :  08:41:09  Show Profile Send Julienne a Private Message
Majjen03;

Tack ska du ha!

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:14:18  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nu låser vi den här tråden för att undvika två parallella tipspromenader samtidigt.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000