HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur många kör kombinerad hembio/musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:02:30  Show Profile Send must a Private Message
Det verkar vara många som kör ett sorts påhäng på sina gamla 2-kanals prylar. Ni har aldrig funderat på ett high-end surround försteg som även sköter D/A för CD? Det är knappast sämre och skulle kanske inte kosta så mycket mer än att köra dubbla uppsättningar försteg och CD/DVD spelare.
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:05:16  Show Profile Send must a Private Message
Knoppen,

jaså THX kräver inga dipoler i biograferna? Jag trodde det var dom som var ansvariga för hela dipols härvan. Det var som attan, det måste jag kolla upp.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:06:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag använde tidigare en Vantas påhängsprocessor. Men eftersom de la ner produktionen och den därmed inte skulle kunna gå att uppgradera till DTS så bytte jag till en förförstärkare som klarar både SACD , DVD Audio,Dolby Digital och DTS istället.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:34:05  Show Profile Send matså a Private Message
Jag kör med Arcam 100, Sony dvd S-325 och Audio pro Ego 515(front), Ego 313(center) Ego sub, Im 11 och passiv Sub Audio pro Im30(som kopplas till bakhögtalarna Im11) Jag är nöjd med ljudet både till bio men det kunde varit bättre på tvåkanals (Arcamen kräver det), sparar till en ny dvd som har bra cdljud och är intresserad av både sacd och dvdaudio.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:41:13  Show Profile Send danielbas a Private Message
Vill man inte sitta och trycka ensam i soffan när man tittar på film känns en center som ganska nödvändig. Hamnar man lite utanför mitten blir det ju direkt en skev ljudbild med bara två frontar. Filmupplevelser är till för att delas! Gärna med den man håller kär...
Så var jag tvungen att välja mellan antingen center eller surround skulle jag lätt välja centern.
Svar på frågan i topicen förresten: har än så länge bara tvåkanals men det ska snart bli ändring till en kombinerad anläggning med (näst intill) identiska högtalare runtom.

Edited by - danielbas on 2003/05/09 09:42:07
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:31:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej danielbas!

Eftersom du än så länge bara kör tvåkanals, så tror jag att du kommer att ändra dig sedan när du skaffat surround. Med ett ljudfält som sträcker sig runt om lyssnaren är långt roligare än de fåtal tillfällen man inte sitter längs mittlinjen.

J.L.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/09 :  12:06:56  Show Profile Send drkim a Private Message
Dedikerad hifi-anläggning i vardagsrummet.. och en billig DD anläggning i Tv-rummet..
Detta var ju huvudskälet när vi köpte hus Nja skämt o sido så är det skönt att inte ha en skramlande tv i vardagsrummet - samtidigt som det givetvis är roligare att titta på film med DVD, DD och lite sköna högtalare. Min erfarenhet säger dock att bilden tar bort lite fokus på ljudet (Det behövs alltså ingen superanläggning för att mervärdet ändå ska bli rejält).

Jag körde en kombination när jag bodde i lägenhet - då jag hade JM-Labs Electra 915.1 som frontar kopplade till ett Rotel RB 991 - idag kör jag en billig Yamaha reciver och Audio Pro B1 20 sub och billiga Yamaha satelliter - konstigt nog är det ingen skillnad på upplevelse ..

För mer info se:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9501

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:46:18  Show Profile Send Pontan a Private Message
Thomas A och Knoppen: Jag har en lite fundering kring vad ni menar med "elektroniskt delningsfilter"? Kör ni med digitala filter eller aktiva analoga filter? Jag har nämligen själv funderat på att bygga en anläggning med digital filtrering som kan återkopplas och finjustera filtret för min anläggning/rum. Ända kruxet är antalet förstärkare som krävs. Det behövs ju en för varje högtalar-element och det blir ju 4 kanaler bara för ett tvåvägs hifi-system. Vill man sedan ha 5.1 surround blir det lite magstarkt. Har ni någon erfarenhet av digitala filter och hur bra resultatet blir med den här typen av anläggning?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:03:54  Show Profile Send ryst a Private Message
Kör både och i samma anläggning, har inte satsats speciellt mycket på surroundhögtalarna.

Skulle iofs behöva en bättre cd/dvd då 737:an i princip är oduglig som cd-spelare, använder den bara som transport i dagsläget.

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:37:46  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message
Hej, jag använder Vincent Monoblock och tvåkanals försteg samt en Philips 963SA som CD/SACD spelare. Frontarna är NHT 2.9.
Vid bio så använder jag Pioneer VSA-E08 som processor och slutsteg till center och bakhögtalare som är NHT AC-1 samt HDP-2. Vincentstegen matas då från Pioneer stärkaren. Fyra stycken Coustic 12" sitter i två stycken 80L lådor under den bakre soffan och drivs av två Zachry-steg. Basarna spelar endast LFE-spåret vid biotittande. Som videokälla använder jag en HTPC.
För bilder se här under Medlemmarnas system

//Michael

Edited by - theBoss on 2003/05/09 15:03:15
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:26:32  Show Profile Send Ronne a Private Message
"Multikanal och 2-kanal i samma system?! Aldrig!"

Vaddå? Wake up! Vad är skillnaden på kvalitén på ett 5.1/7.1 system och 2.0 system? Enda skillnaden är att det blir billigare med ett 2 kanals system (färre högtalare bl.a.)

Det beror väl på vad man använder och inte hur?! Jag tycker viss två kanals musik är behagligt att lyssna på i Prologic eller Logic 7 eller varför inte VMAX. Näj VMAX tar jag tillbaka.

Jag råkade köpa ett komplett hemabiosystem... just för att lyssna både på musik och se (höra) på film. Funkar bra.

Egentligen bör man ju ha identiska högtalare som surround men eftersom mixningen ändå är bestämd när filmen "mastrades" så är det inte mycket ljud som kommer ur dem jämfört med center/front. Det är nästan bara effekter som kommer ur dem och jag gråter inte om en motorcykel låter lite lägre bakifrån än framifrån, än vad som var tänkt. Det är ändå lyssnaren som bestämmer?!
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:39:50  Show Profile Send Ronne a Private Message
DrKim:

"Min erfarenhet säger dock att bilden tar bort lite fokus på ljudet..."

Min erfarenhet säger: Lyssnar man på dålig musik så somnar man... det innebär ju att man inte behöver någon anläggning.

Skämt o sido. Det hörs stor skillnad även på film även om man inte fokuserar exakt lika hårt på film som musik. Jag lyssnar kanske mer än andra på filmen. Iallafall engelska och svenska filmer eftersom jag sällan läser texten.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/09 :  22:10:47  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/09 :  23:57:12  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag kombinerar både 2-kanal och multikanal i mitt huvudsystem. Fronthögtalarna i detta system delas aktivt drivs med separata slutsteg för varje enskilt register. För mig är det helt oacceptabelt att köra film-ljud i enbart två kanaler .

Mer info om mitt system finns här ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/05/10 :  22:53:16  Show Profile Send binmarv a Private Message
Hej !

Jag gjorde ett tappart försök för många år sedan och köpte ett pro-logic försteg för att använda mig av vad jag redan hade i två-kanal. Tyvörr insåg jag att det hade blivit för dyrt om jag skulle bli nöjd. Det blev försäljning at försteget och en ren satsning på två-kanal. Det hade dock varit kul, men men...Man är ju inte gjord av pengar.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000