Author |
Topic  |
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:29:02
|
Hej på er!
Jag vill på intet sätt bidra till någon Linn vs. resten av världen debatt men jag surfade på webben härom veckan. Jag såg en intressant lista med rekommenderade prylar och Linns prylar fanns knappt med någonstans! Jag trodde Lp12:an var bättre än såhär: http://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html
Så nu undrar jag om det är någon av er som kan hålla med om vad det här HiFi-proffset tycker, stämmer det han säger? Att de hamnar i klass C om man ser till deras begade prylar ? Han verkar inte direkt falla för linnsäljarnas argument "musikalitet".
|
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:35:01
|
nåja musikaliska grammofoner finns de massor av. det har hänt lite sedan linn var herre på täppan i början av 70-talet.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:36:50
|
Jasså, du vill inte ha nån Linn-debatt
Men det är just det du skapade nu! Dessutom rev du upp ett sår i mitt hjärta, jag som just la bud på en fin beggad Mimik 2. Jag ska nu kolla upp ditt IP och hunt you down! 
hehe...det finns så många tyckare på nätet...tänk om nån kom fram till dig och sa att din flickvän var värdelös...om du var minsta säker på vad du känner för henne, så skulle du förmodligen ta det med en klackspark (riktat mot hans pung ), varför ska det vara så svårt att ha lite bättre självförtroende när det gäller hifi |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:38:02
|
Alla tycker inte att Linn Sondek LP12 är bäst, verkligen inte. Och det tycker jag är bra. Så din URL är ingen direkt nyhet :) Jag har pratat med många som anser att det finns många billigare spelare som knäcker LP12. Och visst, smaken är olika, och om någon annan hittar en skivspelare som de finner både bättre och billigare än LP12 kan jag inte göra annat än att gratulera. För det handlar ju om pengar.
Alla föredrar olika spelare, olika ljud och olika karaktär. Det är bara att inse det! Att dra upp det här i en egen tråd tycker jag är ganska onödigt 
Har du själv spelat på LP12:an något? Eller är "Jag trodde Lp12:an var bättre än såhär" enbart grundat på vad EN kritiker tycker? I så fall tycker jag att du har en övertro på journalister. |
 |
Edited by - jajon on 2003/05/09 16:40:05 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:38:27
|
Den där jeppen har jag inget förtroende för alls.
Jag har för mig att hans webbsida har diskuterats i en annan tråd för bara några veckor sedan.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:40:19
|
nu har jag kollat och insåg att min microseiki återfanns under class b. nu vill jag nog påstå att linn lp12 är lika bra men den är ju mindre flexibel än microseiki.
clearaudio fanns ju t ex inte med alls... de har modeller som krossar det mesta... sme30? tja jag vågar påstå att den skall vara med...
forsell längst upp! undrar vad de har öronen till. den för ju oväsen som bara den.
man behöver nog inte besväras över att linn "bara" hamnar i class c.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:42:14
|
"...så skulle du förmodligen ta det med en klackspark (riktat mot hans pung)"
Aha, äntligen förstår jag vad som menas med det där uttrycket.  |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:44:35
|
Jag tycker iofs att LP12'an är en väldigt fin spelare men som han säger det så finns fler tillverkare. Tycker trots allt att sammanfattningen är ganska bra. Han säger inte att det är en dålig spelare.
quote: However, despite these sonic problems, the Linn LP-12 is still recommended, though only under certain, strict conditions:
If a reader can find a USED Linn: 1. Manufactured "recently" (after "Valhalla" and "Nirvana"), 2. For a decent price (at least 50% off retail), 3. In very good condition, 4. And which is set-up properly, or can be done so (in your house) for a reasonable price, then "go for it".
The financial investment and risk are reasonably low at that point, and the reader will have a turntable quite a bit better than (the budget) Regas, Aristons or most Thorens etc. Linn's service reputation is also excellent.
|
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:46:27
|
Hej!
Jag förstår att smaken är som baken men jag är ändå nyfiken på vad folk tycker. Eftersom LP12:an är en av världens mest kända spelare tänkte jag att det kunde vara kul att få höra vad folk egentligen tycker om den. Inte i debattform, utan genom att föra en sensibel dialog.
Jag förstod inte helt liknelsen mellan tjejen och pungsparken och en LP12:a.
Om nu någon spelare verkligen är bättre (i någons tycke), nämn den i så fall! För jag är nämligen på jakt efter en inom en inte alltför lång framtid. (några månader)
Att tråden heter så som den heter var bara för att dra till sig intresset så jag (och andra!) får lite skivspelarfeedback på vad som är bra/dåligt. |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:48:08
|
Dahlberg: Författaren till URL:en säger inte att LP12:an är dålig. Men konsensus är att det är "en sämre spelare" jämfört med andra. I alla fall enligt honom själv. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 16:48:09
|
Kostnadsfråga.
Edit:Nu är det inga lågbudgetspelare han jämför med heller. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
Edited by - n/a on 2003/05/09 16:49:05 |
 |
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 17:06:41
|
Återigen ett försök att provocera fram bråk, man slutar aldrig att förvånas!!!!!!!!!!!!!! |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 17:38:20
|
Hej Gardd!
Håller med författaren att min Goldmund och Oracle skivspelare är bättre än min Linn LP12:a Dock så har han rankat spelarna fel. Oracle skall vara i klass A+ och Goldmund i klass A, Lp12:an i klass A-. Om hans rakning stämmer så har jag ju blivit "blåst" när jag köpte Oracle:n och Linnen. Självklart är din länk inte mer värd än Hifi&Musiks åsikter etc. Linnen är värd ett bättre betyg än så! Mvh Kenth |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:20:56
|
nåja musikaliska grammofoner finns de massor av. det har hänt lite sedan linn var herre på täppan i början av 70-talet.
LP12:an är fortfarande herre på täppan !!!! |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:23:42
|
Jag hade gärna tagit emot en LP12.. även om den låg på klass ö Vem bryr sig om ranking listor?
hmm.. när jag tänker på det.. en vän har en LP12 ståendes.. jag testade den för länge sedan men en kanal funkade inte. Nu är jag inte teknisk för fem öre.. och när något går sönder så lämnar jag in det! Undrar dock.. va kan ha hänt med den? Något enkelt fel? Jag kan nog låna den hur länge jag vill tror jag.. hade ju inte varit fel alls.
|
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:28:42
|
Jag tycker en ny lp12 inte är prisvärd. Ett beggad 12 är ett bra köp . I dag finns det många bra spelare i tolvans prisklass som jag anser är bättre tom mycket bättre. Tolvans problem är att konstruktionen är lite föråldrad och ger lite för tunn bas. Annars en bra spelare........ |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:38:38
|
För tunn bas ??? jisses, vilken pickup satt på den LP12:an?? |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:43:04
|
Det där sajtet innehöll mycket text och åsikter, men inget om hur han genomfört några lyssningstester. Ren blaj alltså. Jag kanske ska skriva ett sajt där jag sätter min mors gamla Toshiba spelare för 300:- till "Spitzenklasse A++++, best in the world" spelare. Precis lika trovärdigt som hans sajt anser jag.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:48:56
|
Larsho. En Lyra Helikon,någon linn modell och dynavector 17mk2. Alla med samma resultat, basen är lite tunn. Basen saknar kropp, men en spelare med "stor spelglädje". |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:56:03
|
En Linn Troijca på LP12:an och jag kan lova att basen är allt annat än tunn, taskig pickup med andra ord |
Edited by - Larsho on 2003/05/09 19:35:23 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 19:12:48
|
Jag har en LP12, anledningen till detta är att jag tycker att det är den mysigaste (!?) spelaren som byggts. I viss konkurrens av Simply Black. Jag tror att det där med tunn bas som ibland nämns i LP12-sammanhang beror på att Linns MM-puppor har lämnat en del övrigt att önska. Om man vill vara diplomatisk. Jag tycker de är hemska! |
Nicke the Rocker |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 19:51:54
|
En helikon är lååångt ifrån en dålig nål i basen. Faktiskt. Jag hört lp12 många gånger och mitt intryck består. Tunn i basen jmf med andra spelare. Saknar kropp, men är en spelare som är rolig att lyssna på. |
 |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 23:35:28
|
Vad är meningen med denna tråd om jag får fråga?
Jag tycker inte att det finns någon mening med att leta upp ett test där en produkt har fått dålig kritik och bara kasta upp det mitt framför näsan på alla.
Fan vad less jag blir...     |
Edited by - fredde on 2003/05/09 23:36:49 |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 23:53:25
|
Ta en närmare titt på kritiken och sätt den i rätt sammanhang. LP12'an är fortfarande en bra spelare och det påstås igentligen inget annat heller. Att det sedan har funnits och även tillkommit bättre allternativ i samma eller högre prisklasser är väl inte så mycket att haka upp sig på, Linn-spelaren är inte och har aldrig varit världens bästa skivspelare om priset är oväsentligt.
Själv tycker jag att den är en av dom bästa spelarna som går att hitta begagnat. |
- Olof Palme |
 |
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 02:25:57
|
Lp12 är den bästa spelaren jag har hört. Jag har inte hitta någon som kan mäta sig enligt mina öron. Och då har man blivit släpad på en del ställen runt om i city. Och fått vara med och lyssna på olika skivspelare. Men jag har inte hört någon kunna mäta sig med 12:an. inte än i alla fall.
gardd! Du förstog inte en liknelse. Prova denna.
Du och din flickvän har fantastisk sexliv. Och du får allt av henne, oc din flickväns X dyker upp och säger att hon är kass i sängen, baserat på att han har haft fler kvinnor än dej, är du då berädd att hålla med honom? Bara för att han har haft fler flickvänner än dig? |
Män BÖR vara kopplade! (Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 09:49:09
|
Jag har haft min LP12:a i 15 år nu. Jag har aldrig känt att jag behöver byta grammofon. Jag har dock aldrig märkt att den har några speciellt unikt bra egenskaper heller. Det är bara en vanlig grammofon som verkar snurra rätt jämnt och med rätt lite skrammel. Däremot är den värd en bra tonarm och särskilt en bra pick-up.
JOhan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Topic  |
|