HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Lp12 - en sämre vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/10 :  11:58:30  Show Profile Send rolandm a Private Message
När Hi-Fi Choice listade århundradets hi-fi produkter ("Hi-Fi that rocked the world. The 25 greatest products ever"), så kom LP12:an på första plats.

1. Linn Lp12
2. Quad ESL
3. NAD 3020
4. Naim NAC12/NAP 250
5. Spendor BC1

Först på 10:e plats kommer nästa skivspelare: Townshend Elite Rock.
På 13:e plats återfinns Dual CA-505 och på 21:a plats finns Pink Triangle. Några andra skivspelare var inte med.

Artikeln finns i Hi-Fi Choice, sommarnumret 2002.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:27:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Och Nad 3020 landar på tredje plats före allt som Linn eller någon annan nånsin har tillverkat i förstärkarväg . Listan beskriver som jag tolkar det omvälvande produkter och inte absolut kvalitet.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:37:57  Show Profile Send luminox a Private Message
Att en produkt funnits i snart 30 år måste väl ändå tyda på att den inte är helt ute och cyklar, lite som Porsche 911 enl många världens bästa sportbil enl andra världens sämsta. Hurvida LP 12 är bäst lägger jag ingen värdering i, men en produkt som funnits så länge kan ju inte vara allt igenom dålig ?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:47:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Hur är det med engelskan Läs innantill, han skriver inte att det är en dålig spelare. Hur många gånger skall jag behöva skriva det

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/05/10 :  13:08:19  Show Profile Send Sondek a Private Message
Kan det inte vara så att listan inte är baerad på vilken skivspelare som ger den största musikupplevelsen??

Den kanske snarare är baserad på vilken vinylsvarv som ger i från sig häftigaste ljudet! Vilket man rätt så fort ledsnar på då det inte gör musik upplevelsen starkare på något sätt.

Och det vet ju alla vi gamla LP12 ägare att man inte ledsnar på det sätt LP12:an förmedlar rytmen och känslan i musiken.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  13:31:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Så fick man höra det argumentet igen också, vilken överaskning .

- Olof Palme
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/10 :  13:51:41  Show Profile Send luminox a Private Message
Varför har du då som rubrik på tråden "LP12 en sämre vinylspelare" vore det då inte bättre med rubrik "LP12 bra men inte bäst" hoppas att du inte tar det som ett personligt angrepp.

MVH Luminox
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/10 :  14:06:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det meningen att jag skall ta åt mig nu eller , det är inte jag som har startat tråden. Men fråga gärna "garrd" om formuleringen i överskriften.

- Olof Palme
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/10 :  15:24:53  Show Profile Send peder47 a Private Message
Amerikanska High End Tidningen Stereophile listade Hundra av århundradets produkter..och där kom också LP12:an på FÖRSTA PLATS .

Men,viktigt att komma ihåg och det är samtidigt det som är det trevliga med LP12:an.....det är MKT/OTROLIGT viktigt att den är rätt justerad och placerad på rätt underlag....är den inte det så låter den *junk* eller som vilken vanlig spelare som helst......ibland tom sämre.

Denna justering/genomgång bör göras minst en gång per år.För oss som bor i norr är det lite besvärligare om vi vill ha ut det bästa ur en LP12:a....den som är tveklöst bäst i Svea rike på en 12:a är Kalle på High Fidelity i Stockholm.
Så en gång per år är vi ngr som tar med oss våra LP12:or ner till Kalle...JA,DET ÄR VÄRT BESVÄRET

Det är som den har en levande själ.....behandla den väl och justera den rätt så ger den sanslöst mkt tillbaka.....nästan som en Kvinna mao

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/05/10 :  16:17:11  Show Profile Send Bland a Private Message
Varför prata om linn med linn, kan man undra. LP 12 är en bra spelare men det är inte världens bästa produkt genom tiderna. Den låter inte bäst, då bäst inte finns. Jag personligen skulle aldrig betala för en ny linn. Bra beg spelare. Linn är en gammal konstruktion. Någon pratade om bilar. Den "sämsta" bil jag har kört var en Porsche ifrån 1970. Det var omöjligt att föra ett normalt samtal i bilen än värre att lyssna på radio pga oväsen. Men visst, det finns folk gillar bilen och den var rolig att köra, men jag föredrar lite mer konstruktion och design.......

Ps Man pratar inte om jesus existens med en präst, då svaren redan är givna. Ds
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/10 :  16:24:58  Show Profile Send Terminator a Private Message
Peder47,

Jag kan inte låta bli att fråga om LP12:an inte är ordentligt ihopskruvad eftersom den måste justeras en gång om året för att spela bra. Hur ligger det till? Ska även andra vinylspelare i de högre prisklasserna justeras en gång om året?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/05/10 :  17:07:52  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Och som vanligt utbryter ett himla "flappande" om vad som menas. eller vad som är bäst, bra eller dåligt.

Att övertyga en redan troende känns ganska meningslöst och att försöka påtala fördelar och brister på ett hanterbart sätt är enligt mitt förmenande lika utsiktslöst.

Om man nu tror att LP 12 är det bästa som går att få för de pengarna, så skall det mycket till att ändra den inställningen.
Och varför skulle man göra det?

Öronen, gott folk, öronen.

Om man nu kommit fram till att man föredrar ljudet från en Linnprodukt så är det väl så.

Själv har jag andra preferenser, men det hör kanske inte till saken i detta fallet.

Att sedan Linn har en trogen skara torde väl framgå vareviga gång någon ifrågasätter märkets kvaliteér. Det har avhandlats i annan tråd, och om det kan man väl prata ihjäl sig innan man kommer fram till någonting överhuvudtaget, det är en annan femma.

Linn är lite av "kultmärke" och LP12 är dess ikon.

Att det sedan är en mycket kompetent skivspelare verkar inte vara så intressant eftersom det är mycket roligare att tjafsa om det är så eller inte, istället för att ta sig tid att lyssna på respektive produkter.

Jag spelar inte på en LP12 eftersom jag tyckte den skivspelaren jag har idag lät bättre helt enkelt.
Den idag aktuella spelaren är inget revolutionerande, men den spelar musik som jag vill, och vid de lyssningsjämförelser jag gjort senare, fortfarande låter bättre än LINN LP12 så byter jag inte.
Svårare än så behöver det inte vara.

Att sedan sätta sin tilltro till journalister eller andra självutnämnda "förståsigpåare" är väl upp till var och en.

Öronen, som sagt, öronen.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/10 :  17:52:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
akktustakki

Din skivspelare är en mkt fin pjäs som jag gärna hade
haft i min ägo

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/10 :  18:16:29  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hello

Bland skrev..
Linn är en gammal konstruktion.

Svar: Japp ,den kom för ca 30 år sen och utvecklas fortfarande.Finns inte en detalj som är lika som 30-årsoriginalet förutom utseendet.
Subchassit, fjädrar,tonarmsplattan,centrumlager,bottenplattan osv osv är utvecklat om och om igen ...
Snacka om genomarbetad produkt

Köpte min första LP12:a 1983 och det är fortfarande den BÄSTA Hifi-investering jag gjort...varit värd varenda krona...

Övriga Linn-produkter...mjaa inte så intresserad så du pratar inte med Jesus om religion här .

Terminator skrev..
Jag kan inte låta bli att fråga om LP12:an inte är ordentligt ihopskruvad eftersom den måste justeras en gång om året för att spela bra. Hur ligger det till? Ska även andra vinylspelare i de högre prisklasserna justeras en gång om året?

Svar: LP12:an har bla ett fjäderupphängt subchassi...dessa fjädrar ändrar sin spänst med tiden och behöver då justeras.
Tonarmsplattan sitter med tre skruvar i subchassit och som alla skruvar i ett trämaterial så måste efterdragning ske då och då....detta var några exempel på din fråga,så LP12:an ÄR inte fel hopskruvad från början

Ett litet exempel om skruvar i trä som är lätt att höra så förstår du lite om justeringars betydelse även i andra delar av systemet.

Spela början på en låt som du känner till (ca 30 sek) upprepa låten i ca 15 sek,efterdra sen alla element i dina högtalare..även de inre i diskanten (om såna finns) samt givetvis de yttre som sitter i kabinettet.
Skruvarna ska sitta hårt men dra inte sönder ngr gängor,akta också så att du inte slinter med mejseln.Passa också på så att inte högtalaren ändrar plats på golvet när du gör detta (det påverkar återgivningen),du ska ju jämföra med samma förutsättningar.

När du är klar med detta spela samma låt igen på samma volym....den skillnad då som du hör, gör att du nog förstår mer om det jag nämnde ang skivspelare....

De flesta skivspelare jag har haft att göra med måste gås igenom då och då...

Tii akktustakki

Jag sätter ALLTID min tilltro till öronen och när det gäller LP12 så har jag redovisat i det tidigare inlägget vad som måste gälla för den spelaren.
Min toppspecade 12:a fick tom stryk av min fars Rega 3:a när inte tidigare redovisade förutsättningar var uppfyllda.

Vid tangenterna..
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/10 :  18:18:35  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tråden startades rent klantigt om man har någon som helst erfarenhet om hur tjafsigt det kan bli här på forumet. Men om vi skulle försöka se vad frågan var, som med ett senare inlägg blev tudelad.
1. är snubben ute å cyklar?
2. har ni några tips på en bra spelare?

Svaret på fråga 1 verkar vara att: ja det är han! om linnägarna får säga sitt (och det får dom).
Sen tycker jag listorna inte har relevans i diskussionen huruvida lp12an ÄR Bäst eller inte, den var outstanding i sin prisklass när den kom liksom nad 3020. Ingen vill väl påstå att det inte kommit någon bättre förstärkare i den prisklass 3020 var i när den kom. Det som är roligt med en sån produkt är att man vet att man har "det bästa som finns för pengarna" under en lång tid, men tillslut kommer utvecklingen oundvikligen ikapp. LP12 kanske kan anses så bra att det för pengarna än i dag inte finns något bättre alternativ, men säg det då och motivera varför! Alternativt så tycker ni att det finns bättre spelare, och då berättar ni varför ni tycker det, vad de kostar och vart man kan handla!
Det handlar ju om tycke å smak! Skullen någon bli förbannad om jag sa att jordgubbsglass är godast? Knappast! Det är ju bara vad jag tycker. (alla ver ju att triumfs apelsinglass e godast;)
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:16:40  Show Profile Send Xover a Private Message
Nog räcker LP12:an och tonarmarna från Linn ända till vinylhimmelen det är nog ingen som ifrågasätter detta faktum, dom gjorde också ett gäng bra pickupper också, allt detta finns nu som begat det är bara att ta för sig.

Jag tycker att det dom var bäst på var vinylavspelningasdonen resten kan andra lika bra eller bättre, högtalare borde dom låta bli överhuvudtaget det blir bara pajaskonster.

Men som sagt mycket fina prylar har dom och mycket finns nu som begat.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:22:00  Show Profile Send lars a Private Message
Nu har jag en Linn Lp12 och är nöjd med den. Spelar hellre på den än min CD. Nackdelen med den är att den är känslig för hur den är inställd. Kanske mer ett bevis på att det är en precisionsprodukt.
Det finns mängder med tips på webben hur man ställer in LP12an om man nu vill göra detta själv utan att äventyra spelaren med att släpa den till en Linnbutik varje år för justering.

Tidigare hade jag en Thoren 2001, som enligt en tidningskritiker var mycket bättre än Linn LP12. Detta hålle jag absolut inte med om. Därför bytte jag efter en test.

Hade även en Audiomeca med häggmarks luftlagrade arm hemma på prov. Lät väldigt luftig men väldig basfattig och inte alls med realistisk återgivning..

En skivspelare som jag lyssnat på och gärna vill ha är Forsell med separat drivhjul. Låter fantastiskt när den är rätt uppställd. Men väger bly jämfört med LP12. Problem när man måste hänga den på väggen pga svajande golv.

Den finn säkert bättre skivspelare (Forsell tex) än LP12om man har obegränsad budget. Men än har jag inte hört någon CD som slår LP12.
Kan tänka mig att Mark Levinson 309S för 90.000 gör det.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:35:41  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Som sagt, hej å hå.

Tack till Larsho som har en vettig instälning.
Öronen som sagt.
Din LP12:a hade jag också tackat ja till.
LP12 är, och förblir en mycket kompetent vinylsvarv. Inget snack.

Att min öron och andras inte har samma uppfattning om vinylljud betyder inte detsamma som att den ena eller andra produkten har rätt eller fel.

Det tråkiga är att alla ägare till densamma(LP12) verkar ha ett inneboende behov av att bevisa detta, hela tiden.

Om ni gillar ljudet, så vad fan? Då är det bra, och det borde räcka till de flesta. Vill man betala pengarna och är nöjd, så finns inte mycket att kritisera. Det som låter bra är bra. Punkt.

peder47: så kan det gå!

Skall vi lugna ner oss lite, och ägna oss åt det som är vesäntligt, nämligen musiken?

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:39:41  Show Profile Send Xover a Private Message
Vinyllaggavkänningsutrustning av fabrikat Linn LP12 samt en av dess bättre tonarmar med PU är som gjorda i ett stycke, jag anser att det som man behöver från en lagg levereras ypperligt från en LP12:a fattas något kan det bero på många saker hos lyssnaren jag har hela listen som Expressen brukar säga.
Endast Livets ord och Livets ljud kan framkalla andra språkliga och andliga dimensioner för att beskriva vad ett öra kan höra.
1. Vax i öronen
2. Åldersrelaterade hörseldefekter
3. Hörselskador av vanlig art militärtjänst och skrikande småbarn
4. Tondövhet och medföljande frånvaro av rytmkänlsa
5. Sjukdom, allmäntillstånd kallad utmattningsdepression fysisk och psykisk
6. Ekonomiskt elände orsakat av dåligt jobb och lekamligt utleverne inga pengar till hårdvara
8. Frånvaro av vanlig hederlig uppfostran med risbastu.

Jag trodde att jag hade hela listan men Expressen har resten.

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:43:17  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Xover
Och du ville ha sagt ?

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:56:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Att äldst i gården alltid vinner behöver inte ens förklar varför
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/05/11 :  01:47:51  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  09:38:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
akktustakki

Bry dig inte om sådant kvalificerat dravel som Xover kräkt ur
sig, sådana kan man inte ens ta på allvar

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:19:16  Show Profile Send poman a Private Message
Kan bara instämma vad akktustakki säger om LP:12an att han inte
skulle tacka nej till en sådan, det är en mycket fin skivspelare
precis som Manticore Mantra akktustakki har.

/PO

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:22:38  Show Profile Send Larsho a Private Message
Poman

Vi är helt överens !!! Men funderar på att ev. sälja min
LP12:a då jag har lite andra projekt på gång

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000