HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Lp12 - en sämre vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:35:41  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Larsho!

Vad är det för projekt du är på gång med!

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:37:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
jag funderar på att köpa McCormack grejor och då behöver
man få loss lite cash !!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:41:46  Show Profile Send poman a Private Message
Tänker du överge vinylen tro eller har du tänkt köpa annan skivspelare
längre fram?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:45:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
Svårt att säga men förmodligen blir det en lite
billigare variant, man vill ju inte överge vinylen helt
och hållet.

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:57:20  Show Profile Send poman a Private Message
Ok! Lycka till med McCormack grejerna du tänker köpa jag
har aldrig lyssnat någon av deras prylar men jag har för
mej att dom har fått mycket bra kritik är det HiFi Consult som säljer
dom

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  11:10:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ingen aning men nettodirekt säljer dem i alla fall

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/11 :  12:51:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang. LP12 tycker jag det är rätt kul att läsa Richard D. Pierce's omdömen...

http://groups.google.com/groups?q=g:thl103763688d&dq=&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=8o0mm1%24fhe%241%40bourbaki.localdomain&rnum=17

Han anser att spelaren är ett misslyckande, tekniskt sett.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:07:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
Som sagt, ännu en blaj blaj artikel utan sakligt innehåll

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:30:17  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vad är osakligt i den artikeln?

Thomas

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:30:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nej. Den där artikeln har ju definitivt sakligt innehåll. Om det är korrekt eller inte är en annan femma, men blaj verkar det inte vara. Det han hävdar är ju främst att LP12 är svår att sätta upp korrekt och att det beror på brister i designen, samt att Linn har ett hutlöst prispåslag på billiga komponenter. Att LP12 ÄR svår att sätta upp verkar ju alla vara överens om och vad skulle det bero på om inte brister i designen? Jag kan inte uttala mig om de tekniska kommentarerna i artikeln, men det verkar väl inte helt orimligt att de skulle stämma?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:49:30  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hela artikeln !!

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/11 :  13:58:06  Show Profile Send peder47 a Private Message
Precis Larsho..

Alla delars sätt att fungera tillsammans bestämmer ju om produkten blir lyckad eller inte,detta oavsett vilken produkt det gäller.

Och när det gäller en produkt som LP12 som har funnits och utvecklats i ca 30 år, så är jag ganska övertygad att delarnas förmåga att fungera tillsammans har optimerats så mkt som möjligt.

Tänk om det vore så enkelt att bara ta de bästa komponenterna så hade man den bästa produkten .

Och sen det eviga snacket om höga priser (detta gäller oavsett vilken produkt och fabrikat det gäller)...ALLA företagare tar ut så mkt som möjligt för sin produkt,det marknaden tål så att säga.

Dom är med på marknaden dels av intresse men givetvis också för att känna pengar.
Varför alltid detta *pengasnack*.....är det verkligen så syndigt/fult att känna pengar.

Som ngn sa...Det finns dom som gör något och det finns dom som inte hinner med utan går efter och kritiserar .

Om han nu har så stor kunskap och bra ideér om skivspelar- konstruktion ..... varför konstruerar han inte en skivspelare själv .

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/11 :  15:03:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Så Larsho, var kommer motorn ifrån? Är skivan under något annat än vanlig masonit? Vad i så fall? Är inte upphängningen väldigt speciell vilket gör den känslig för inställning (det säger Linn i all fall, vad säger du?). Är den inte en högpresterande spelare, NÄR den är korrekt inställd? Vad är det som är blaj säger du? Du håller alltså med om att den INTE är en högpresterande spelare? Har du läst artikeln överhuvudtaget?

Thomas

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/11 :  15:17:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Varför alltid detta *pengasnack*.....är det verkligen så syndigt/fult att känna pengar."

Nejdå, det är varken syndigt eller fult att tjäna mycket pengar - det är härligt
Att man kan kritisera en taffligt designad produkt och ifrågasätta det vettiga i att en bit spånskiva kostar 350:- är en annan sak. Det är märkligt att vissa produkter tycks stå över alla former av kritik. Om man kritiserar en artikel med motiveringen att den är osaklig och innehåller "blaj", är det väl inte så dumt att specificera vad som är blaj och osakligt.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/05/11 :  15:48:43  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag tycker nog Richard D. Pierce's omdömen överensstämmer med mina intryck. Den är för tweakig för sitt pris. Tyvärr en ådra inom high-end!!?? En sådan kostsam produkt skall vara enkel att hantera och man ska kunna lita på produkten. Det kan man inte med linn. Med linn får man vara glad om den överlever natten.......Men, rätt inställd låter den bra....men inte är den prisvärd.Bra beg. köp.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  18:26:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vem säger att Richard D. Pierce's omdömen är det rätta ???
Kan inte hitta ngt i artikeln som stämmer. dessutom är det absolut
en av de bästa skivspelarna även om den inte är justerad till 100%, varför ska jag tro och engagera mig i hans nojiga artikel ???

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/11 :  20:19:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är skit samma vem det är som säger vad; det är argumenten som skall diskuteras. Du hävdar ex att det alltså är en helt annan motor än det som han påstår i LP12 (eftersom du hävdar att inget det han säger är sant). Det vore kul om du kunde utveckla dina resonemang, mer sakligt, än att bara säga att inget "stämmer". Jag ställer frågan: vad är det för motor i LP12? Är det en specialdesignad motor från Linn eller är den en standardmotor, identisk med den man kan (kunde) köpa från Phillips för 8-10 ggr lägre pris?

Thomas

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  20:54:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vem bryr sig ??? Det viktiga är väl ljudet, LP12:an är den
en av de mest sålda skivspelaren i världen, så du menar att
alla dessa är dumma i huvudet som köpt den ?? Jag litar mer
på dem än ngn fjant som inte vet vad han skriver om, slutdiskuterat

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/11 :  20:57:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
Trist attityd Larsho!
Säga att något inte stämmer men egentligen inte bry sig

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:11:29  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Apropå motorn så skall den enligt vad jag har hört vara den phillips motorn men tillverkad till snävare toleranser enligt Linns specifikationer men de har ju bytt motor under tidens gång också.
och speciellt svår att justera in är den ju inte heller LP12an men man kan kanske behöva någon erfaren för att få ut det yttersta. min har jag än så länge bara justerat in min spelare själv med gott resultat.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:27:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nej varför skulle jag bry mig om hans artiklar, då skulle
man ju bry sig om alla artiklar, jag bedömmer mina hifigrejor
efter egna erfarenheter och inte andras artiklar, de borde alla
göra, sedan får du tycka att det är en trist inställning men det
är ditt problem, inte mitt

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:52:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jo men Larsho, du skrev att 'Kan inte hitta ngt i artikeln som stämmer'. Då har du ändå brytt dig så mycket att du har läst den eller hur?

Dessutom så har du inte påpekat någon faktiskt brist i hans artikel. Däremot har du dissat den väl...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:54:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Larsho,

Varför kommenterar du artikeln då om du inte bryr dig om vad andra tycker? Uppenbarligen har du brytt dig. Alla har väl rätt att tycka vad de vill, eller måste alla tycka att Linn LP12 är den bästa spelaren bara för att du har bra erfarenheter? Han skriver inget om ljudet förutom att det är en högpresterande skivspelare när den är korrekt inställd. Du skriver att den är en av världens bästa spelare även om den skulle var felinställd. Varför skulle då Linn proklamera så varmt för att korrekt inställning är så viktigt för LP12an? Har Linn fel?

Du verkar kritisera artikeln för att spelaren presterar dåligt ljudmässigt, men artikeln handlar inte om det. Och den säger inte det heller.

Thomas

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/11 :  22:52:09  Show Profile Send peder47 a Private Message
Bland skrev...Den är för tweakig för sitt pris. Tyvärr en ådra inom high-end!!?? En sådan kostsam produkt skall vara enkel att hantera och man ska kunna lita på produkten. Det kan man inte med linn. Med linn får man vara glad om den överlever natten.......

Ja herrejävlar, där ser man ...jag har haft LP12:or i 20-års tid och det är en otroligt stabil hifiprodukt,det bästa köp jag gjort då det gäller Hifi.

Har haft massor av utrustning men aldrig någonsin varit det minsta missnöjd med LP12:an....och Bland, som du ser så har den överlevt natten och även många hårda fester innan det blev barn i huset

Ang enkel att hantera...Det är en av de enklare produkter att hantera förutom att den kräver en riktig uppsättning/installation...

Se det så här,LP12:an är en finmekaniskt optimerad topp-produkt och som alla såna produkter så kräver den sin omvårdnad.

Titta på Dragracing,Formel 1 mm....det är också topp-produkter inom sitt område och de är också *Tweakiga* samt kräver sin man i inställningshänseende för att fungera optimalt.

Inget konstigt med det....vill man hantera topp-produkter oavsett märke så får man räkna med en viss sk omvårdnad....vill man inte det så håller man sig på nivån strax under....det valet gör man själv eller hur

Och angående bottenplattan i masonit för 350:-,vad är problemet ...Jag skulle inte vilja såga till en själv med rätt yttermått,fasade hörn,såga ut 100mm-hålet under tonarmen samt lacka den för att tjäna nån hundralapp.
Dessutom så har bottenplattan de sista ca 10-åren bestått av ngt kompositmtr och kostar idag tror jag ca 800-1000:-.

Skoj att få veta,ni som har kritik som *tafflig produkt* *överlever inte natten* ..hur länge har ni ägt/vad har ni för erfarenhet av nämnda skivspelare...!!!???

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/12 :  03:25:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
En masonitskiva för 350 kr skulle jag då aldrig betala för, inte på 70-talet.

T

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000