HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Lp12 - en sämre vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/12 :  04:00:44  Show Profile Send peder47 a Private Message
Thomas A....Det behöver du inte heller,på 70-talet så ingick bottenplattan vid köp av spelaren.

Men hade den inte det, så hade du väl istället fått ta fram lilla hobbysågen

För ca 10 år sedan så började LP12:an levereras utan bottenplatta iom att det då fanns den nya Baseboarden (som tidigare nämnts av mig) samt Trampolin-bottenplattan.

Kunden kunde/kan då själv välja vilken bottenplatta han vill ha, beroende på vilket underlag spelaren ska stå på.

Baseboarden kostade för 10 år sen ca 675:-,Trampolinen tror jag ca 1700-1800:-

Självklart tjänar fabrikanten också mer pengar på en sådan uppdelning....men, *so what,that´s pure business*

En liten allmän undran: Varför försöker många alltid hitta ngt negativt istället för att se det positiva,samt ta rätt på fakta innan man uttalar sig.....(som i exempel masonitplattan som ingick i köpet).

Nej,jag har inte varit Linn-handlare...bara mkt intresserad LP12-ägare

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/12 :  08:00:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Peder47:

Jag har aldrig ägt en LP 12:a men väl många andra hifiprodukter. Din liknelse med Formel 1 är väldigt bra. (för de pengarna kunde man ju gott kräva nyckelstart samt bagageutrymme )

Tack också för din outtröttlighet...

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/12 :  08:36:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
He-he formel 1-racer med en växel?!?

(Med min LP12:a som har Valhalla, måste man lyfta av tallriken och sätta på en extra ring för att den ska snurra med 45 varv per minut. Det dröjde bra många år innan Lingo(?) kom och det blev valbart med en knapp. Och den merkostnaden tyckte jag inte var motiverad för att få 45 rpm, och eventuellt(?) bättre drivning.)

Annars har jag aldrig haft några problem med att den måste ställas in gång efter annan. Den står ungefär i våg år efter år och snurrar jämnt och fint med 33 varv per minut tror jag men det var länge sedan jag kontrollerade dock. Och angående bottenplatta, torde väl det bästa vara att ta bort den helt och hållet? Sitter den där för att ljudisolera subchassiet från ljud för att slippa akustisk excitering. Men Linn bör vara på det klara med att det är ett hål i denna platta som gör att ljudmed lätthet leds in ändå. Fast jag har personligen min spånskiva gärna kvar, man vill ju inte få in damm eller råka få en stöt. Just nu står den på en DAB-mottagare som "skivspelarbord", stabilt och bra!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/12 :  13:47:32  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Peder47,

vad är det för fel i att kritisera produkter negativt? Det är lika mycket värt som att kritisera något positivt, anser jag, om inte mer. Att Linn utvecklade en ny basplatta (Trampolin) säger mig att upphängningen i skivspelaren var suboptimal. Priserna är höga på Linn LP12 + tillbehör, anser jag. Varför får jag inte anse det? Eller Pierce? Varför måste allt vara guld och gröna skogar för att den stora massan anser det? Och hur stor är den massan, och hur stor är massan som tycker Linn LP12 är överprisatt för sin prestanda? En Volkswagen Golf för 1,500,000 kronor...? Nä tack.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/12 :  14:18:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ja det här måste vara världens sämsta skivspelare, bara skitdelar i den och så dyr att ingen har råd med den, trots att den sålts i tiotusentals ex. så måste den klassas som en av de sämre skivspelarna och läser man sedan diverse artiklar så bekräftas denna farhåg, det är väl lika bra att slänga sin LP12:a, vem vill ha en masonitskiva stående i sin hifihylla

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/12 :  14:51:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ah, där kom den äntligen; den klassiska omvända argumentationen. Vem har sagt att den är en dålig återgivare? Jag säger att det är en högst vanlig skivspelare som har tveksam upphängning och är överprisatt. Jag har inte sagt att det är en dålig återgivare.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:00:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nej den är inte dålig, den är skitkass, tom en Gerrard från 70-talet
slår den med hästlängder, det står ju i flera artiklar

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:16:19  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag hade en tolva och var grymt nöjd med den men den bör justeras minst en gång vartannat år, helst varje för att funka optimalt. Jag har nu en Linn Basik som är betydligt mer prisvärd och inte alls så känslig men samtidigt har den inte en suck mot en rätt justerad tolva.

Det finns säkert både bättre och mer prisvärda vinylsvarvar men just möjligheten att uppgradera, service samt ett gott gung gör att Linn LP12 är så poppis.

Dock skulle jag inte köpa en ny. Ny är den inte prisvärd, inte enligt mitt sett att se det.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:20:49  Show Profile Send lindvall a Private Message
>>>peder47 Apropå Linn så har du PM... Om inget strulat. (tonarmskabel)
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:27:07  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ett tips jag läst om för LP12-ägare: Lyft av skivtallriken en gång i kvartalet eller så och låt den stå utan tallrik i ett par dagar. När ni sen lägger tillbaka tallriken så kommer den att låta väldigt nära som den gjorde vid senaste injustering. :-)
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:04:47  Show Profile Send peder47 a Private Message
lindvall
Du har PM .

Hoppas du har det lika *gött* i vårsolen som jag har just nu.

Hej så länge
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:09:35  Show Profile Send Bland a Private Message
Peder47 skrev. "...Det är en av de enklare produkter att hantera förutom att den kräver en riktig uppsättning/installation...". det är just det. En spelare som behöver verkstad varje år och en fjädring som knappt håller för att flyttas inom rummet är inte bra design, tyvärr. Nottingham,simon york,sme,rega,basis,simply black, osv behöver ingen service. Justera nålen, armen och byt olja en gång om året och allt fungerar år ut och år in. Linn har skruvat och skruvat på lp12 nu i 30 år och visst, mycket är nytt, men är den bättre???? Många tycker inte det utan föredrar de äldre årgångarna??? Rätt uppställd låter den bra. Men formel 1, det är möjligt, men jag anser att det är en dålig design. Jag föredrar betydligt mer färdiga produkter. Då sover man gott........men är du nöjd med din spelare är jag nöjd. :-)

MVH
Bland

Ps Dålig design är en ådra inom high-end. Jag minns när en doktor i sverige började tillverka skivspelare så lät den bra när den fungerade. Den åt nålar till frukost och använde sig av tandtråd för att driva tallriken. När frukosten var färdig och lufttrycket i atmosfären var perfekt så behagade sig luftarmen att röra sig. Då lät den himmelsk. Det börjar regna och armen vill inte. Har inte hört de senare versionerna men de tidiga var inte bra. Det var en ofärdig produkt och dålig design, tyvärr.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:13:34  Show Profile Send Hepcat a Private Message
B Peter: hur ska det gå att låta spelaren snurra några dagar utan talrik har man tolvan så spelas det ju skivor flera timmar om dagen. och vara utan skivorna går ju inte då måste man ha två spelare ju. ;)

www.selleri.de
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:18:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Moget, Larsho.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:20:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Lika moget som föregående inlägg, har du problem med det ??

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:23:34  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hepcat, du får skaffa 2 spelare.
(För övrigt så ska den inte snurra under viloperioden)
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:31:48  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har en bekant som har tre stycken LP12or. En fulspelare till grogg- och konversationsanläggningen, en halvful till sommaranläggningen med Quadtransistorer (där det också står en Goldmund mer Mörchtonarm) och en fin-Linn till 180grammarna i vinteranläggningen (Quads rör-set, II-40).
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:57:47  Show Profile Send Empress a Private Message
B Peter!

Då får du gärna sponsra oss. För vi har bara kvar "den som gärna vill"!

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/12 :  17:10:00  Show Profile Send peder47 a Private Message
Sladd skrev..
Din liknelse med Formel 1 är väldigt bra. (för de pengarna kunde man ju gott kräva nyckelstart samt bagageutrymme

Tack också för din outtröttlighet...

Sladd, man försöker ...Tack själv för ditt engagemang (outtröttligt) annars skulle vi ju inte befinna oss på denna sida.

Thomas A,du frågade....Och hur stor är den massan?

Svar:
Den massan av ägare är ca 96 000 stycken,denna siffran gällde tom 1996...hur många LP12:or som sålts efter det vet jag inte.

Linns Basik-spelare som tillverkades mellan 1990 till 1995-96 såldes i ca 30 000 exemplar,och....

Linn Axis,mellanmodellen som tillverkades mellan 1986-1991-92 såldes i drygt 36 000 exemplar.

Övriga kommentarer i ditt inlägg hänvisar jag till mina tidigare inlägg

Dan Brickman skrev:
Jag har nu en Linn Basik som är betydligt mer prisvärd och inte alls så känslig men samtidigt har den inte en suck mot en rätt justerad tolva.

Svar:Håller helt med dig,men så är det ju i alla intressen....vill man gå över en viss gräns så blir alltid investeringen mkt högre än den sk förbättringen.
Om det sen är värt det kan bara den enskilde kunden avgöra,och för mig och drygt 96 000 till (tom 1996) vad gäller LP12:an så var det definitivt värt det

Och just det du skriver om service och uppgraderingsmöjligheter betyder också en hel del för de flesta,man vill ju kunna växa i sitt intresse.
Och när det gäller LP12:an så är det nog många som har börjat med en basmodell för att under åren uppgraderat tills de sitter med en toppspecad 12:a.

En reflektion,tänk om det gick att göra på samma sätt med CD-spelare,hur många skulle inte då kunna äga BETYDLIGT kompetentare CD-spelare tror ni

Bland skrev:
Linn har skruvat och skruvat på lp12 nu i 30 år och visst, mycket är nytt, men är den bättre???? Många tycker inte det utan föredrar de äldre årgångarna???

Svar:Självklart är det så,och så kommer det alltid att vara (tur är väl det,att vi är lite annorlunda som människor)...Jag kör själv bla en Cadillac från 1978 ,den bilen är det skönaste jag kört/åkt i (den totala känslan ni vet)...men lika självklart så visst är årets modell av Cadillac bättre...MEN,om man bortser från värdet i pengar så skulle jag ALDRIG byta bort min mot den senare modellen .

Du skrev också:
Justera nålen, armen och byt olja en gång om året och allt fungerar år ut och år in.

Svar:
Där ser du,alla bra produkter behöver sin sk omvårdnad för att fungera optimalt .

I övrigt,hänvisar till mina tidigare inlägg

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/12 :  17:15:41  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Lika moget som föregående inlägg, har du problem med det ??"

Njae, problem vet jag inte, men du får gärna förklara vad du menar med "lika moget som föregående inlägg".
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/12 :  17:20:52  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Peder!

Som en LP12 ägare så förstår jag inte vad du håller på med,
Varför får inte andra tycka annorlunda än dig?
LP12:an är ju "hyggligt" bra, det säger ju nästan alla här!
Synd bara att de är så fula t om Unamco T1 är snygg i jämförelse!
Om Linnen hade snyggats till genom åren så skulle jag nog använda den lite mer. Nu föredrar jag bättre och snyggare vinylspelare!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/12 :  17:25:57  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Ojojoj, vad smaken är olika. Jag tycker nog att LP12:an är en av de snyggaste spelarna någonsin...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/05/12 :  17:39:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Magnuz

Varför måste jag förklara det !!! ser ingen anledning till det
om du läser hela tråden så förstår du min "ironi"

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/12 :  17:53:04  Show Profile Send peder47 a Private Message
Majjen03

Jag svarar bla på frågor som ställs,exempelvis den om hur stor den sk massan är.
Och tidigare bla om bottenplattan.....

Tycker alltid det är bättre att redovisa fakta än att spekulera,det skapar ofta missförstånd/missuppfattningar.

Sen då det sägs att Linnen inte håller över natten...min erfarenhet är definitivt en annan,och den redogör jag också för

As simply as that..

Så länge
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/12 :  17:58:15  Show Profile Send luminox a Private Message
Alla måste få tycka som de vill annars är vi tillbaka i det gamla skyttegravskriget igen. Sen till alla som kommer med kritik om undermålig design, konstruktion och funktion. Min högst personliga fundering över detta (det är högst möjligt att jag har fel !) är att det är mycket få av er som någon gång har hört en korrekt inställd LP 12, än mindre en maxad LP 12 korekt inställd i en Linnanlägging, mycket få av er som säger att den inte håller och kräver mycket service har förmodligen aldrig heller ägt en LP 12 och använt den kontinuerligt. Att alla inte tycker att den är bra har jag absolut inga som helst problem att förstå, men som sagt jag tror att många som kommer med skarp kritik mot den kanske aldrig har ägt någon spelare själv. Återigen (min högst personliga erfarenhet) är att alla jag känner till som någongång har ägt en tolva säger sig haft väldigt få problem med den så länge den sköts på rätt sätt. Att många inte tycker att den är prisvärd har jag heller inga som helst problem att förstå, (men så är det ju ofta inom hifivärlden), jag menar är ett par JM Lab Grande Utopia beryllium för 689 000 kr prisvärda? Jag menar det är ju något som du som kund måste avgöra, beviserligen så finns det dem som är beredda att betala drygt
100 000kr för en maxad LP 12a och tycker att det är värt pengarna, precis som det finns dem som tycker det är värt att betala 689 000 kr för ett par JM Lab Grande Utopia Beryllium.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000