HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dra nätkabel från proppskåpet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:09:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Om herr Cabasse är civilingenjör eller trapetskonstnär eller va fan som helst så är han ju ingen idiot. Han förde ju fram några invändningar som jag kan ta till mig utan att bli upprörd. Några meter superkabel isolerar ju inte från resten av nätet.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/05/16 01:10:56
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:20:15  Show Profile Send ekman a Private Message
det är det ingen som har påstått heller brumel
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:34:45  Show Profile Send Gus a Private Message
Kom att tänka på att eftersom jag är flygtekniker så borde jag kanske installera luftledning
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/16 :  02:00:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Ekman:
Nej, inte rent ut förstås men jag kan läsa mellan raderna. Det är jag fullt förmögen till.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/05/16 02:01:36
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/16 :  02:04:13  Show Profile Send ekman a Private Message
tydligen inte
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:07:05  Show Profile Send danielbas a Private Message
cabasse: sätter du också händerna för ögonen när du ser en humla komma flygande?
"Tra la la la la, det finns inga humlor för de kan i teorin inte flyga, la la la la la..."

En civilingenjör som inte är öppen för nya lösningar utan blint bara går efter vad som står skrivet är kanske ingen idiot, men bra trångsynt.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:24:38  Show Profile Send Rebo a Private Message
Danielbas: Som tidigare har nämnts på forumet, humlor kan flyga, även i teorin.

Att humlor inte skulle kunna flyga enligt ”teorin” är alltså helt felaktigt.

P.g.a. detta bruka vissa univ. lärare roa sig med att vissa att humlan verkligen kan både lyfta och flyga teoretiskt.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:38:08  Show Profile Send danielbas a Private Message
Rebo: har missat den tråden på forumet. Får börja kolla mer på Discovery också...
Men syftet är väl ändå ganska klart. För ett antal år sedan kunde man inte teoretiskt bevisa att humlan kunde flyga, men tydligen har någon klok en klurat ut det nu. Alltså trodde man tidigare fel...

Nu har det ju inte så stor betydelse eftersom det inte är särskilt svårt att teoretiskt visa att en bättre strömkabel efter proppskåpet påverkar. Det handlar ju bl a om att bättre isolera från omvärlden i huset/lägenheten samt filtrera bort skit som kommer från nätet före proppskåpet.

Andra halvan av mitt föregående inlägg tror jag dock ingen kan överbevisa...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:47:13  Show Profile Send Rebo a Private Message
Danielbas: Jag tror inte att själva beviset för att de kan flyga är speciellt nytt. Det är nog snarare så att det där med att de inte skulle kunna flyga ”teoretiskt” är mera spritt än själva motbeviset.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:06:32  Show Profile Send danielbas a Private Message
Rebo: OK, det är mycket möjligt. Det är kanske bara en klassisk skröna. Jag orkar dock inte leta upp beviset för att de kan flyga utan nöjer mig med att se att de kan.
Men det finns ju en rätt fet mängd andra saker man inte trodde på tidigare men som på senare tid bevisats. Vilket också nämnts i alla tidigare trådar när dylika ting diskuterats... Det är ju dock alltid lika jobbigt när en självutnämnd besserwisser kommer och hackar på folk.

F ö måste det vara en ganska jobbig tillvaro att alltid vara tvungen att veta bäst inom alla områden. Vågar man t ex lämna något på reparation utan att hänga över axeln på personen som utför den. "Nja, vänta nu. Jag läste en kurs där man påstår att det där inte är bästa metoden. Vänta så ska jag visa dig hur man egentligen gör..."

Lite nya budord:

Ha respekt för andras kunnande.
Ha förmåga att ta till dig nya rön.
Visa ödmjukhet även inför anonyma personer på Internet.
Uttala dig ej om saker du ej vet något om.

Edited by - danielbas on 2003/05/16 13:57:53
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:14:00  Show Profile Send Rebo a Private Message
"Nja, vänta nu. Jag läste en kurs där man påstår att det där inte är bästa metoden.”

För tankarna till en viss radio psykolog, var bror skulle opereras i senaste avsnittet
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:20:33  Show Profile Send danielbas a Private Message
Det var med Dr Frasier i tanken jag skrev det...
Finns nog inga herrar som kan vara både så roliga samtidigt som så dryga översittare som bröderna Crane!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:32:45  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag hör vad jag hör och tror på det. Andra hör vad dom hör och tror på det. Svårare behöver det inte vara. Är det så att någon säger att jag hör fel så skit samma. Tillbaka till vad det hela kanske handlade om. Min tro och vad jag hör är att det fungerar och det räcker för mig.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ingenjören
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:55:09  Show Profile Send Ingenjören a Private Message
Om ny kabel ger en märkbar förändring så är allt helt OK! MEN...Det är trist att människor med för forumet avvikande kritiska åsikter alltid blir hånade och utskällda. Visst var herr Cabasses inlägg aningen besservisser-betonat men det vore bättre om hans inlägg kunde bemötas sakligt och artigt. Jag har själv reagerat lite över att inläggen ofta är av väldigt medhållande och ryggdunkande karaktär. Många håller med för att inte framstå som mindre kunniga. Lite "kejsarens nya kläder"-stuk. Det är trots allt olika åsikter som bidrar till intressanta diskussioner.

/FRED
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:04:53  Show Profile Send danielbas a Private Message
Det är trist att människor med för forumet avvikande kritiska åsikter alltid blir hånade och utskällda. Visst var herr Cabasses inlägg aningen besservisser-betonat men det vore bättre om hans inlägg kunde bemötas sakligt och artigt.

Du skrev det själv, Ingenjören. Man får troligtvis samma ton tillbaka som man själv skrev.
Sen om du kollar arkivet om strömkablar blir det alltid samma visa, vilket jag förstår om folk till slut tröttnar på. När folk för 17:e gången skriver att "Då måste man ju byta elbolag till HiFi-El och dra silverledare ända från kraftverket!" eller dylikt är det en smula tradigt...

Edited by - danielbas on 2003/05/16 13:05:47
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:20:13  Show Profile Send danielbas a Private Message
cabasse m fl kan ju kolla tråden http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13808 om hur man kanske bör formulera sig för att få en teoretisk förklaring...
Bara ett litet tips.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:26:05  Show Profile Send Daniel a Private Message
Loco 1

Det finns en bra och billig kabel på Clas Ohlsson, solidcore fem eller treledad med skärm. Jag drog en sådan (5 ledad) direkt från två proppar i proppskåpet 25 meter till en dubbeldosa(jordad).

Jag håller med de som tidigare sagt att det är en fantastisk uppgradering och billig. I mitt fall ca 700:-. det är klart att jag hellre använt Kimber 8 TC men den kostar ju ca 600:-/meter, i framtiden kanske.

Om någon vill bygga egna, fantastiskt bra nätkablar till komponenterna använd 8TC och dra en jord igenom flätan, terminera med valfria kontakter. De blir väldigt väldigt bra.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:40:16  Show Profile Send Pass a Private Message
Jag är humanist, och tillika fil. dr. Följdaktligen har jag väldigt begränsad kunskap om "det tekniska", men lyssna och analysera går bra ändå
Nu till saken: har svårt att begripa varför de flesta tekniskt/fysikalist lagda oftast, när de är skeptiska till att "tweaks" fungerar, kommer med motargument som ligger på gymnasiefysikens nivå. Min hifipolare Mats här i Umeå brukar alltid ge mig en timmes utläggning om varför det eller det fungerar... och sedan brukar jag för det mesta glömma vad han egentligen sa Saken är hur som hellst den att det här med bättre nätkablar faktiskt KAN förklaras, rent tekniskt. (Jag lämnar dock den tekniska förklaringen till någon mer kompetent.)
Ett litet tankeexperiment kan dock kanske övertyga: Tänk er att nätströmmen är analogt med vattnet i en vanlig vattenledning. På andra sidan jordklotet, Over There i Australien, är dricksvattnet valigen bräckt; alltså måste det renas DEN SISTA METERN innan det rinner ner i dricksglaset. Reningen sker med hjälp av en speciell filteranordning - vilket jag alltså vill se som en metafor för den bättre nätkablen, de sista metrarna till stereon.
Man behöver alltså, rent logiskt, inte alls "dra egen ledning från kraftverket". Men ju "sämre" ström kraftverket och elnätet levererar, dessto större behov av "rening" de sista metrarna
Om jag resonerar galet här, vill jag gärna ha en motförklaring.
M.v.h.
/Pass

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Ingenjören
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:48:30  Show Profile Send Ingenjören a Private Message
Danielbas: OK!

/FRED
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:41:06  Show Profile Send qsecofr a Private Message
ööö det man har sagt om humlor är att de inte borde kunna flyga då de har så stor massa i jämförelse med sina vingars storlek osv. Nu kompenserar Vår gode vän Mr Humla detta med ett djävla bra surr i vingarna. Man behöver inte vara speciellt observant för att se att Humlan tillhör de sämre och segt flygande insekterna!

Den som inte förstår sig på vetenskap och menar att man måste prova allt själv får ett roligare Hifi intresse då man hängiver många kvällar åt meningslösa tweaks. Men de tycker säkert att det är roligt så alla är nog glada ändå.

Edited by - qsecofr on 2003/05/16 15:42:14
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:44:19  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Daniel

Det låter som ett billigt och bra alternativ, ska kollas upp!

mvh erik
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/05/16 :  16:04:42  Show Profile Send gurin a Private Message
Var Pass analogi allt för bra eller kan den inte bemötas?

Själv har jag ärvt några av hans avlagda strömkablar, köpt någon egen och hör deffinitivt inte bara en förbättring när jag kopplat in dem utan också skillnad mellan dem.

Men jag är ju inte heller ingenjör och begriper inte någonting. Jag bara lyssnar.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Andi
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/05/16 :  17:01:43  Show Profile Send Andi a Private Message
Hallå där!
Jag e elektriker=)

Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2003/05/16 :  17:19:46  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Vad är att föredra, flertrådig kabel eller en kabel med en solid core ledare? Ska en sådan kabel man drar från proppskåpet vara mycket skärmad eller spelar det mindre roll?

mvh erik

Edited by - Loco 1 on 2003/05/16 17:21:22
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:07:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Ekman: Det handlar inte bara om vad du skrev utan också vad Jorma skrev. Du behöver inte ta åt dig om du inte vill. Cabasse skrev ju inte, jag är civilingenjör: alltså vet jag bättre. Eftersom han motiverade varför han inte testat separat kabel från proppskåpet så är det ok för mig. Ingenting att reta upp sig på.
Jag tycker inte att man behöver testa allt heller innan man kan avvisa det som bogus.
Jag har exempelvis inte testat kristallhealing men jag tycker ändå att man kan betrakta det som bogus.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000