Author |
Topic  |
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 19:10:29
|
För ca. 2 år sedan skulle jag köpa en signalkabel av en kille som jag lånade den av först. När jag hämtade signalkabeln, så sa han att han även hade ett par strömkablar som var väldigt bra till salu. Det var kablar med 3 st. svarta klumpar på vardera. Transparent powerlink super hette dom, och han ville ha 1800 kr/st för dom. Och jag slog ifrån mig och sa till honom att : "Hörrödu, jag är elektriker och sådana kablar måste vara rena skämtet. Hur i ända in i skulle dom kunna påverka ljudet." Han lyckade iallafall övertyga mig om att ta hem och prova en, med argumentet att det kostar ju inget att prova. Jag hade den hemma i 3 dagar och sista kvällen innan jag skulle lämna tillbaka den, så tänkte jag att jag kopplar in den en stund, så kan jag med rent samvete lämna tillbaka den. Jag kopplade misstroget in den på cdspelaren (Cdfix) och vägrade först tro att det var sant det jag hörde. Ljudet blev renare och tydligare. Jag bad frugan sätta sig och lyssna då jag skiftade mellan Transparenten och standardsladdarna. Och hon tvekade inte en sekund. Gör det likadan förbättring att köra på förstärkaren (amplifix) också? Och det var det. Minst lika tydligt. Och frugan sa 2 ord efter detta. "Köp dom." Jag tackar för det Jonas, om du nu läser detta. Det var det som satte igång experimentlustan för min del. (Transparentkablarna finns hos Timbre nuförtiden)
Så jag har kanske varit likadan som cabasse, (förutom att jag inte är civilingenjör) med att hänföra till min utbildning, men har ändrat mig totalt om detta. Så en viss förståelse kanske jag har ändå för hans uttalande, men detta har som sagt var varit uppe så många gånger tidigare, så man blir trött på att höra detta.
(En liknelse kanske kan vara att före detta rökare är värst att vara allergiska mot tobaksrök) |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |