HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarfötter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:24:26  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
hej...sitter och funderar på vad jag ska satsa på för några fötter till mina högtalare. Jag har lite problem med att soffan vibrerar och att lite saker på hyllorna skakar när jag drar på hög volym. Vad är då bäst? spikes eller mjuka kuddar? Meningen med spikes är väl att led ner vibrationerna fån högtalaren till golvet. Vilket då skulle innebära ännu mer "soffvibbar" och hyllskak. Jag vet att jag har läst nått om att spikes ändå leder till mindre vibrationer här på forumet, men det var lite för avancerat för att jag ska kunna förklara det.

Jag känner inte för att läggaa ner några stora pengar på det här med fötter så de här http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=1854 kanske skulle passa bra. Är det någon som har några erfarenheter av dem? Eller är det någon som vet vart jag kan få tag på några bra fötter i samma prisklass?

Högtalarna som fötterna är till är hemmabyggda och kostade ca 5500:- att färdigställa.. (läs mer om dem i länken nedan om du känner fört)

Ha en bra kväll
mvh

| Hemsidan |

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:31:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag använder soundcare tillsammans med mjuka kuddar under, Funkar väldans bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:33:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.soundcare.no/

Glömde den här

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:46:48  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
känns tungt att behöva säga det, men jag har inte råd med dem. De kostar ju ca 400:- för 4 st + frakt... hade varit grymt annars, har hört mycket gott om dem..du vet inga liknande till ca halva priset???

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:52:06  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
tänkte bara tilläga att hifikit säger så här om sina spikes:
"Spikes för att motverka lådans resonanser att fortplanta sig genom golvet. "

är det inte rent skitsnack att de ska motverka att resonanser ska fortplanta sig ner i golvet? ska ju göra motsatsen..

| Hemsidan |
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:55:49  Show Profile Send marens a Private Message
Ok, respekt till alla som tycker spikes låter bra. Men de isolerar som sagt inte vibrationer mellan högtalaren och golvet. Så om man bortser ifrån allt som har med "tycker låter bäst" att göra och du vill ha mindre låd och golvvibrationer så ska du ha dämpkuddar med låg resonansfrekvens. Då står högtalaren mer stilla och golvet/högtalaren vibrerar mindre, det är ett faktum. Sen vad som låter bäst är inget faktum, det är olika från person till person.

Det finns mycket goda skäl till att mer vibrationer och distorsion från övergången mellan spikarna och undrelaget kan låta tilltalande. En basgitarr med mycket övertoner och som vibrerar i golvet låter givetvis tightare och bättre än en ren sinuston. Det är bara en fråga om mesta möjliga purism till inpelningen eller inte.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:56:58  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Om du vill att dina högtalare ska vibrera mindre så ska du ha mjuka fötter under dom. Att spikes leder till mindre vibrationer är nog den största myten som finns i HiFi-branchen. Jämför med andra saker i din omgivning där man vill ha bort och/eller isolera vibrationer. Använder man där mjuk eller hård (=spikes) upphängning? Finns inte ett enda ställe (utom just högtalare) där man använder hård upphängning av följande skäl:

I stort sett alla upphängningar fungerar som en fjäder + en dämpare. Hela systemet (dvs det man hänger upp och upphängningen) får en resonansfrekvans. Den frekvnsen beror på massan och k-värdet hos fjädern. Styva fjädrar ger höga resonansfrekvanser. En metallkon är mycket sytv och ställer man sin högtalare på en dylik får systemet en resonansfrekvens som ligger i det hörbara området. Och eftersom den inre dämpningen i metalliska material i regel är liten (försumbar) så kommer högtalarlådan att vibrera en hel del.
Använder man en mjuk upphängning (typ SD-fötter, eller för den snåle, vanliga sudd som man kan sno från jobbet) så får man en mjuk fjäder (=låg resonansfrekvens, i regel under det hörbara området.) och till på köpet en upphängning med hög inre dämpning (=dom vibrationer man får släcks snabbt ut).

Varför har då så många sina högtalare på spikes? Det har troligen med lyssningsintrycken att göra. Vanligt är att man tycker det låter tydligare, mer luftigt, bättre rumslig "återgivning" etc. Och det gör det i regel också. Det är bara det att den extra luftigheten inte är något som man får fram från sin spelade skiva. Det är den vibrerande högtalarlådan man lyssnar på.

Den som har accelerometer och osciloskåp kan enkelt själv mäta och jämföra. KTHs bok om maskindynamik kan också vara av intresse för den som är intresserad.

Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:03:07  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message

Trevlig sida Stef, du verkar ha jobbat hårt och resultatet ser ju bra ut också.

Mvh/

Comus
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:06:30  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
tackar för intressanta inlägg...känner igen det där med fjäder och k värde från fysiken ..hehe

vad jag förstår så är det helt enkelt bäst att testa sig fram (som vanligt)...får nog ta och skaffa ett par billiga spikes, kanske i 100:- klassen och så jämföra det med suddgummin...vad tror ni om det?

mr älg. menar du ungfär att hela rummet "svänger med" då man använder spikes?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:14:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har skrev för nån dag sen om mina praktiska försök med olika fötter. Jag kör med rumskompensering så mellan varje ändring så mätade jag igen. Som jag skrev där så hade jag ganska stora skillnader över 80Hz o en bit upp(mätat med utrustning).

Golvet är ett dubbelt trägolv som sjunger med ganska bra. Iaf , det bästa jag fick fram var från golvet räknat mjukt-teflon-mjukt-nylon. Men sen lånade jag hem Soundcare , om det har med hur dom e uppbyggda eller inte struntar jag i men med dom o mjuka kuddar under har fått det bästa resultatet än så länge. jag hade gärna byggt på med fler lager mjuka kuddar men då kommer högtalarna för högt upp.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2003/05/16 22:15:36
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:21:57  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
kul att höra comus..jo..det blev en del jobb med det var det värt :D

johan: har du mjuka kuddar under dom? motverkar du inte det som soundcare vill uppnå då? men men...säger du det så.. ;)

| Hemsidan |

Edited by - stef on 2003/05/16 22:23:59
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:23:55  Show Profile Send divander a Private Message
Kan det inte bero på typen av golv vilket som är bäst av spikes eller kuddar? Min tanke är att om man har ett stummt betongolv (under mattan eller parketten alltså) så kanke spikesen fungerar bäst. Betongolvet klarar av att "svälja" vibrationerna. Om man har ett golv som ligger på reglar (knarrar och gungar ofta lite om man hoppar på det) så skulle golvet fungera som en resonanslåda för vibrationerna. Då kanske dämpkuddarna passar bättre så att så lite vibrationer som möjligt går ner i golvet. Jag kanske är helt ute på fel väg. Någon som vet om jag är på rätt eller fel väg med mina funderingar.

Förövrigt så har jag reglat golv och köpte kuddar på Hifi Artför 200:- (8 st).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:26:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
har du mjuka kuddar under dom? motverkar du inte det som soundcare vill uppnå då? men men...säger du det så.. ;)

Ärligt talat så låter det bra så är jag nöjd. Hur den sen fungerar bryr jag mig mindre om. Det största problemet jag har är att golvet sjunger med på ett sådant sätt att det inte märks lika mycket när jag mäter in o programerar digitalboxen.

Det har o göra med att test tonerna inte sätter golvet i gungning lika mycket som musiken. Sen om det ena eller det andra "ska vara bättre" e skit samma. Bara jag e nöjd så

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:27:17  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
måste säga att dina funderingar låter vettiga divander..jag bor i villa så det är reglat här också...

kan man köpa kuddar av hifi artför online?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:30:50  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
du har helt rätt johan björklund...det viktigaste är ju att man är nöjd...men det är ju en bra bit dit ;)

| Hemsidan |
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:35:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo det tar ju aldrig slut , finns alltid nått som ska fixas till. Jag lade precis under hembakade silikon kuddar under radiola bänken. Hela bänken har nu lite spegetti känsla om man ruckar på den. Men det ska avlyssnas det med. Fast det har trillat in så mycket nytt på kort tid så egentligen borde jag plocka ner det mästa för att kolla sak efter sak. Men det orkar jag inte göra än.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:42:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Maren skriver :
"En basgitarr med mycket övertoner och som vibrerar i golvet låter givetvis tightare och bättre än en ren sinuston"

Vad har sinustoner med musik att göra
En basgitarr antar jag är en elbas. Men en kontrabas som är rent akustisk blir inte bättre med golvvibrationer. När man kan urskilja olika fabrikat på kontrabasar, då har man fått till återgivningen i basområdet på ett bra sätt. Men dessa gplvvibrationer påverkar inte bara basområdet. Det påverkar hela ljudbilden, då djupbasen ger det mesta av rumsinformationen. Även då djupbasen ligger i en nivå då den inte är direkt hörbar. Vibrationer i golv, tak eller väggar påverkar detta med utsläckningar och eller förstärkningar i basområdet framförallt. Finns det en utsläckning inom ett frekvensområde, så finns det en förstärkning inom ett annat pga, av detta.
Detta är naturligtvis inte eftersträvansvärt inom ljudåtergivning.
Och spikes direkt mot golv eller med 50öringar eller annat emellan fungerar inte bra hos mig. Jag hade tidigare ett par Sonus Faber Electa Amator 2, som levereras med spikes. Med mjuka kuddar blev ljudet suddigt av någon anledning. Trots att golvvibrationerna minskade. Med originalspikes (va ne typ med en liten kula i ändan istället för en sylvass spets) fanns golvvibrationer och det lät annorlunda än med mjuka kuddar, men inte bättre.
Med Soundcare Superspikes blev allt mycket bättre. Basåtergivning, rumsinformation osv.
Med kolfiberplattor typ Black Diamond Racing under Superspiksen ökade upplösningen och golvvibrationerna försvann helt.
Och dessa kolfiberplattor är hårda!!
Nu med Mårten Designs högtalare som jag har levt med i ett halvår.
Miles 2 och Mingus 3 fungerade absolut vibratinsfritt vad det gäller golv med mjuka dämpkuddar.
Nu har jag Coltrane hemma som är fullregisterhögtalare med en frekvensåtergivning som går ned till 20 Hz och minus 5 db vid 16 Hz.
Dom har en låda av kolfiberlaminat byggd på en stomme av kevlar.
Och fötterna är kolfiberkoner mot en puck av kolfiber.
Inga golvvibrationer alls. Rumsinformationen är på topp.
Och det går tydligt att höra vad det är för fabrikat ocjh typ av kontrabas (enl. en god vän som är kännare av kontrabasar).
Det är alltså en helt stum koppling mot golvet med Coltrane.
Alltså är kontentan av detta att inget svar är givet.
Du måste testa detta själv med dina högtalare på ditt golv.
Alla som säger att det eller det är bäst i alla situationer har inte provat alla kombinationer. (och vem har det)

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:47:16  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
stef: Nej, rummet påverkas knappast alls av om man kör med spikes eller mjuka tassar. Rummet har så mycket större massa än hötalaren. Möjligen kan man få problem med spikes om man har ett riktigt rappligt golv, men då kan det nog vara läge att göra något åt det innan man börjar mekka med stereon...

Om kolfiber: Behöver inte alls vara superstyvt. Hänger helt på hur man lägger fiberriktningen i prylen man gör. Kolfiber används ofta i sport- och flyg sammanhang när man vill ha komponenetr som kan röra sig mycket utan att gå sönder. Kolfiberkonerna kanske inte alls är så styva som man tror vid en första anblick. Man kan också få en god inre dämpning i materialet, helt annat än metall.

Och spikes påverkar ytterst ringa hurvida vibrationer går ned i golvet, utan hur mycket högtalarlådan vibrerar.

Men tycker man att man får en bättre lyssningsupplevelse med spikes, så kör hårt!

Edited by - Mr.Älg on 2003/05/16 23:53:04
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:57:10  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Med kolfiberplattor typ Black Diamond Racing under Superspiksen ökade upplösningen och golvvibrationerna försvann helt.
Det tror jag inte en sekund på. Jorma vi har väldigt olika erfarenheter och uppfattningar. Så olika att det är rent ut sagt otroligt, jag vet inte vad jag ska säga.

Elbas var vad jag menade f.ö.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:58:55  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
gratulerar jorma till dina coltrane...det är en dröm att há ett par sådana hemma..intressant inlägg!! den enda slutsatsen jag kan dra av det här är att jag måste prova både och... men så var det det där med ekonomin...känns tungt att köpa ett par dyra spikes och så låter det bättre med suddin

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:12:44  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hmmm...
Om man hänger upp högtalarna i taket med en vajer eller något fjädrande dylikt, vad händer då med ljudet? tänk att dom hänger ca:2-5cm över golvet.
Skulle vara "kul" att prova (höra).

/Grillat e´godast.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:19:10  Show Profile Send divander a Private Message
Vajrar i taket har väl disskuterats tidigare (eller kommer jag ihåg fel)? Testa med att söka på det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:33:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Marens:
"Det tror jag inte en sekund på. Jorma vi har väldigt olika erfarenheter och uppfattningar. Så olika att det är rent ut sagt otroligt, jag vet inte vad jag ska säga."

Kan du berätta lite om din bakgrund, erfarenhet och ålder Marens.
Jag tror att dom flesta vet min bakgrund osv.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:44:31  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
jag vet intet om dig jorma...nått man borde veta??? låter dock inte som du är nån rookie direkt

| Hemsidan |
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:47:21  Show Profile Send marens a Private Message
Min ålder har jag redan talat om för alla här på forumet det är inget hemligt med den. Vad det har med saken att göra är kanske ännu en åsikt där vi går isär. Jag tror inte jag orkar ta den diskussionen Jorma. Du får tycka vad du vill, det gör mig inte så mycket. Samma gäller min bakgrund. Min erfarenhet är precis som din ett stort ämne som inte du heller skulle kunna dra i ett inlägg med någon vidare känsla av rättvisa.

Jag duckar helt enkelt.

edit:stava

Edited by - marens on 2003/05/16 23:50:07
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:48:25  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hm, jag tror vi kan sammanfatta det hela enligt följande:
Spikes kopplar högtalarna akustiskt till golvet, och mjuka kuddar frånkopplar högtalarna. Det var väl inte så svårt, eller?! :-)

Jag hade mjuka kuddar (SD puckar) under mina Dali golvare, det fungerade fint.
Mina stativare har jag på stativ med stora sjok häftmassan mellan högtalarna och stativen, det fanns ju fyra hål där i stativplattan så jag var ju tvungen att fylla dem med något. Fungerar fint.

Men det viktiga är inte hur det fungerar, utan hur det låter och där beror det nog väldigt mycket på vad det är för högtalare och vad det är för golv.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000