HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hackan
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:12:46  Show Profile Send hackan a Private Message
Någon som har tips på en bra cd-spelare för omkring 4500 kr?

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:41:08  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Hackan!

En begagnad Thule 150B är ett mycket bra köp,
du kan alltid senare uppgradera den till en Digit II.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

hackan
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:43:29  Show Profile Send hackan a Private Message
`Tack. Fler tips?
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:53:46  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
nån cambridge spelare? D500 heter den kanske?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:57:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Cambridge Audio D500 skulle jag också rekommendera.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:37:59  Show Profile Send rolandm a Private Message
Cambridge CD500 SE 2 498 kr.
Yamaha CDX 596 3 295 kr.
NAD 541i 4 298 kr.
Denon DCD-1450R 4 498 kr.

Vilken som är bäst är upp till var och en att höra.
Personligen går min röst till NAD:en, bland annat därför att den har HDCD vilket de andra inte har. HDCD krävs för at utnyttja det bättre ljudet hos CD med HDCD (det finns över 5 000 sådana skivor på marknaden). Ljudmässigt så är alla bra, men de har sina nyansskillnader. Yamaha är den varmaste i gänget och är ett bra val om elektroniken och/eller högtalarna är lite ljusa eller skarptljudande. Är det spelglädje och rytm man är ute efter så är de andra alternativen bättre.

Men, det beror en hel del på vad du lyssnar på för musik och vad du har för anläggning i övrigt. Men alla ovanstående förtjänar en rejäl genomlyssning.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:50:45  Show Profile Send marens a Private Message
"Yamaha CDX 596 3 295 kr."

Kan jag rekommendera, jag kör på en sån. Men du ska inte behöva betala ett sånt ockerpris för den. Den kostar mycket mindre. http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/cd-players/55409/prices

Tycker inte den låter varmt. Den låter bra.

Edited by - marens on 2003/05/18 20:51:19
Go to Top of Page

hackan
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:56:38  Show Profile Send hackan a Private Message
Är Cambridgen som är så billig verkligen så bra? Har haft en yamaha cdx 1060 i 12 år som är slutspelad. Lyssnar mest på hårdrock, men emellanåt också på kite luftigare jazz typ Charlie Haden.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:05:25  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Cambridgen kostade ca 4000 kr bara för en månad sedan.
Även i den prisklassen var den ett riktigt kap!
HIFI klubben blev general-agent och sänkte priset med ca 37 procent...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:43:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mja...Hifiklubben köpte upp ett restparti med de prylar som fanns kvar av 300/500-serien. De kommer inte sälja den nya 600-serien som kommer såvitt jag vet...

Faktum kvarstår dock - D500 är ett kap både för 4000 och 2500

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:52:48  Show Profile Send rolandm a Private Message
Marens: Jämfört med de som jag listade, så tycke jag att Yamahan tippar mer åt det varma än de andra. Men värme innebär inte att något låter dåligt. En varm CD spelare är jättefint att ha om man har elektronik och/eller högtalare som är mer analytiskt ljudande, då blir det balanserat. Det är vad systembyggnad handlar om, att få ett balanserat ljud och det gör man genom att kompensera de ingående produkterna. Har man en varm CD spelare och parar det med en analytisk och torrt ljudande kabel så försvinner förresten värmen.

Jag har "torra", snabba högtalare som låter neutralt och korrekt (ALR Jordan Entry 2M), jag parar de med en "skrikig" pang-på-rödbetan högtalarkabel (Supra Ply), en mjuk (och oerhört detaljerad) förstärkare med ett angenämt kryddmått värme i mellanregistret(Alchemist Axiom), och en mjuk DAC (Alchemist TS-D1) som är kopplad med rytmiska, lite grovkorniga, kablar (Audioquest Turquoise). Och resultatet är ett välbalanserat ljud.

Hackan: Cambridge är *bra* och har fått omdömet prisvärd av HiFi & Musik, trots att den varit för dyr här. I England kostar den 200 pund. NAD 541i kostar 330 pund. I Sverige så låg tidgare Cambridgen i samma prisklass som NAD, trots att den i England ligger i prisklassen där NAD:s enklare 521i ligger. Nu har HiFi Klubben rättat till förhållandet så att det mer avspeglar de brittiska priserna. Och för sitt pris, så är Cambridgen en bomb. Jag tycker NAD:en ger mer, men frågan är om den är värd extrakostnaden? Helt upp till dig att avgöra. Båda passar din musiksmak.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:36:04  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ett intressant test om D500SE : http://www.tnt-audio.com/sorgenti/cambridge-d500se_e.html

Ett annat om NAD 521i (i samma prisklass som D500SE): http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nad-c521_e.html

Och ett tredje, fast från annan källa, om 541i: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2318

Men lyssna själv...

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

hackan
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:19:10  Show Profile Send hackan a Private Message
Tack för tipsen. Har kollat NAD och Denon. Ingen större ljudmässig skillnad (i affären). Men Nad:en verkar lite klenare i konstruktionen än Denon. Kollade också Arcam cd62t (nånting spånt - 6500 kr), men upplevde inte den som så mycket bättre än NAD/Denon, trots att den höjts till skyarna. Blev också skum på affären eftersom densålde Cambridgen för nästan 4000 när den är 1500 spänn billigare i andra butiker.
Det lutar i dagsläget åt Denon, men kom gärna med fler synpunkter.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:16:45  Show Profile Send rolandm a Private Message
Det kan vara svårt att höra skillnader i butik, ännu svårare mellan olika butiker med allt vad det betyder av olika kringutrustning, högtalare och rum! Skillnader hör man enklast i sin egen ankläggning hemma. När det gäller byggkvalitet så kan NAD verka spinkig och plastig på utsidan, men inuti är det dyra och bra grejjer. Det är till insidan pengarna har gått. Så är det med NAD... (samma sak med Cambridge faktiskt).

Nja, brittisk hi-fi press har gett blandat omdöme om Arcam CD62T... What Hi-Fi gillar den, men Hi-Fi Choice är mer tveksam (de tyckte den lätt grov och hård, och saknade musikaliskt flyt och känsla). What Hi-Fi brukar gilla lite grovkorniga, rakt-på-sak, pang-på-produkter... Jag tycker NAD:en är bättre än CD62:an, den har bättre flyt. HiFi & Musik gillade visserligen Arcam-svänget i CD62:an, men de har varit väldigt positiva till NAD:en också.

Denon är OK, men personligen tycker jag att diskanten är lite underlig...

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:07:18  Show Profile Send millenniumking a Private Message
hackan >>>

De butiker som tidigare sålt Cambridge har ju kvar samma priser som innan HIFI klubben började sälja dessa. De vill ju bara sälja ut resterande lager...

Kanske en förlust att sälja för 2500 för dem?
Någon som inte kikar runt så mycket slår säkert till ändå efter lite övertalning...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:24:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag slår ett slag för NADen då jag själv äger föregångaren.
Den är mkt trevlig med en skön och kraftig spelstil.
Den får helt klart musiken att låta levande och vital.
Att den sen kan koda HDCD är mer som en bonus. Ställd på en baseplattform låter den dessutom ännu bättre! Basen stramas upp några snäpp de djupaste frekvenserna blir renare och tightare och detaljer kommer fram lite tydligare. Testa själv!
Men även Cambridge och Arcam är säkert väldigt bra dom också.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:46:57  Show Profile Send €riC a Private Message
Ayn

Såvitt jag vet så är hifi-klubben numer generalagent och kommer därför med största sannolikhet att sälja cambridge även i framtiden.

Eller?
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/20 :  06:55:00  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det är i alla fall den uppfattningen de själv ger ut när de skriver att de är generalagenter...

Edited by - millenniumking on 2003/05/20 06:55:28
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/05/20 :  09:44:39  Show Profile Send binmarv a Private Message
allt arcam du kan finna under den prisnivån är guld värt... De gör stabila grejer o är kända för just sina cd-spelare. Ska du hitta nåt betydligt bättre så får du nog höja ribban något.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/05/20 09:46:43
Go to Top of Page

hackan
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/05/20 :  12:33:20  Show Profile Send hackan a Private Message
Hej
Tack för alla tips. Jag valde en NAD att ersätta min gamla uttjänta Yamaha CDX 1050. Hoppas det blir bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000