Author |
Topic  |
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 01:45:05
|
Man borde kanske tillverka en egen fot av mdf eller massivt trä. Sen testar man olika kuddar eller spikar under foten/plinten mot golvet. Eventuellt skulle man kunna ordna en tilt på foten med några rejäl distanser. Så har man fått samma akustiska centrum i djupled på högtalaren. Det kan i och för sig redan vara gjort i filtret. Hmm. |
Hifiarkeologen |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 01:51:03
|
quote: Så har man fått samma akustiska centrum i djupled på högtalaren. Det kan i och för sig redan vara gjort i filtret. Hmm.
Det är en riktig tanke. Det är förhoppningsvis redan gjort i filtret vilket håll högtalarens spridning är centrerat kring. Om man då lutar högtalaren så pekar det bästa ljudet upp i taket i stället för rakt fram. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 02:00:53
|
Stef: jag vet intet om dig jorma...nått man borde veta??? låter dock inte som du är nån rookie direkt
Lite kort då. Jag är 51 år. Har haft hifi som intresse sedan 15-årsåldern, då jag byggde min första stereoförstärkare och högtalare. Den var på fruktansvärda 2x3 watt. Och högtalarna var bredbandselement från gamla rörradioapparater inbyggda i spånskivelådor. Elementen till höger och vänsterkanal var inte av samma fabrikat. Och inte ens av samma storlek. Men jag njöt i fulla drag. Kunde det bli bättre än det här???? Tydligen kunde det!!!! Jag har en bakgrund som elektriker och ovanpå detta en utbildning till styr och reglertekniker med specialinriktning processindustrin. Sedan gick jag en lärlingsutbildning till hissmontör. Inom hissbranchen arbetade jag i 25 år som felsökare och moderniseringstekniker. Detta innebar en hel del resejobb. Framförallt i västsverige där jag reste från norr i Torsby i norra Värmland till Varberg vid kusten. Men mest var jag runt Vättern. Karlsborg, Jönköping, Skövde, Tibro osv. Det var inte mycket man var hemma med familjen, därav blev det också en slitsam skilsmässa. Numera arbetar jag hos ABB Building Systems som servicetekniker med inriktning klimatsysten och elservice. Med en fru som reser en hel del i sitt jobb runt hela världen. Men det blir ingen skilsmässa pga. av detta då jag förstår hur det kan vara. Det gjorde jag inte i forntiden när jag reste själv Tillbaka till hifi. Jag hade inte råd att köpa min första "riktiga" stereoanläggning förrän jag hade avslutat skolorna och kommit ut i förvävslivet med lite inkomster utöver dom jag hade haft som studerande. (sålde Gp och Gt- Göteborgsposten och Göteborgstidningen- på helgerna. Sålde grönsaker i saluhallen i Göteborg. Och arbetade med försäljning av isolationsmaterial hos en isolationsgrossist. Jag hade väl egentligen haft råd om det inte hade varit för mitt andra dyra intresse: motorcyklar. Jag har ägt 13 st. olika. Bla. Honda Goldwing av årsmodell 1975. Den kostade på den tiden 15900 kr. Och en Laverda 1000 Jota (italiensk). Den första "riktiga" anläggningen var en Beomaster 1200. Inköpt 1971. Den finns än idag i fullt fungerande skick hos mína gamla föräldrar. 1974 byggde jag ett par Stridbeck TL 6, som han sålde i byggsats på den tiden. För att driva dom, så köpte jag ett "kraftverk" som var byggt av på den tiden nystartade Kensonic Accuphase. E 202 hette den. Det var ett gäng tekniker som bröt sig ur den japanska firman Kenwod som startade eget. Tekniker som inte ville vara ekonomiskt styrda. Som ville mycket mer än ekonomerna hos Kenwod. Och det ser vi ju vad det har blivit av detta!!! 5 par olika högtalare har det varit genom åren av Jan Stridbecks fabrikat. (Jan Stridbeck är farsa till Mattias Stridbeck som har företaget Harmony Design) . Och en del andra högtalarfabrikat som jag inte trivdes med. Bla. annat ett par Infinity som jag valde ut i ett blindtest, men som jag blev fruktansvärt lyssningstrött på efter ett tag. Högtalarna som jag vid blindtestet hade ratat levde jag ned i över 10 år efter detta. Det blev en andra Accuphaseförstärkare som jag hade i 15 år. Bland alla högtalarbyten. För ca. 2 år sedan började jag laborera med nätkablar. Och fick fram en nätkabel som jag kallade för JPC1.5 (Jorma Power Cord med arean 1,5 mm2). Det var fortfarande hobbyverksamhet, men den sålde bra då den blev känd via Hifimagasinet. Sedan tog jag fram en ännu bättre kabel som jag kallade JPC2.5. Det var vid årskiftet 2001-2002. Jag sålde den fortfarnade i en hobbyverksamhet. Det var en kabel som en elgrossist hade ett parti av i sitt lager, men det visade sig att den tillverkades inte mer. Jag hade en hel del beställningar på den kabeln men kunde inte få fram mer pga. att den hade slutat att tillverkas. Jag tog då reda på fabrikanten, som fanns i Tyskland. Och fick svaret att om du beställer 500 meter av kabeln, så nytillverkar vi den. Jag beställde 500 meter och trodde då att nu har jag kabel som räcker livet ut. Den här kabeltrumman kommer jag aldrig att få slut på. Men jag hade tagit betalt i förskott av ett antal, så jag kände mig nödtvungen att ta hem den här jättetrumman. Några dagar efter att jag hade fått hem kabeln blev jag kontaktad av Ljudmakarn i Stockholm. En av deras kunder hade klivit in i butiken med min gamla kabel JPC1.5. Och dom hade lyssnat på den och tyckte att den var såpass bra att dom ville bli återförsäljare. Och dom ville dema den på Stockholmsmässan som gick 4 dagar senare. Och jag som inte ens hade en firma registrerad. Svaret från mig blev att dom inte fick dema JPC1.5 som jag hade lagt ned, utan det fick bli JPC2.5 som jag skickde upp ett antal till dom till mässan. Hela anläggningen med VTLförstärkare och Mårten Design som demade högtalare var uppkoplade med mina nätkablar JPC2.5. Nätkablarna hamnade senare också på test hos Hígh Fidelity. Ljudmakarn har vid det här laget sålt 25% av mina nätkablar. Ca. 200 st. Och efter testet i High Fidelity har jag sålt en hel del nätkablar i Danmark, Norge och Finland. Förtjänsten av nätkablarna strtade jag en import från USA av Shakti och senare av Bybee Quantum Purifiers. Genom USAkontakterna fick jag även kontakt med ett företag som idag är USAdistributörer av Mårten Designs högtalare. Under förra året har jag dessutom tagit ftram nya signal och högtalarkablar i högsta divisionen. Test av signalkablarna pågår hos High Fidelity. Kabelserien heter Jorma Design No.1. Mårten Design har testat kablarna och jag är nu leverantör till Mårten Desígns internkablage till samtliga högtalare. Till Coltrane är det min No.1 som gäller. Endast det bästa är gott nog till Coltrane 
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 02:29:05
|
marens: Min ålder har jag redan talat om för alla här på forumet det är inget hemligt med den. Vad det har med saken att göra är kanske ännu en åsikt där vi går isär. Jag tror inte jag orkar ta den diskussionen Jorma. Du får tycka vad du vill, det gör mig inte så mycket. Samma gäller min bakgrund. Min erfarenhet är precis som din ett stort ämne som inte du heller skulle kunna dra i ett inlägg med någon vidare känsla av rättvisa.
Jag duckar helt enkelt.
Marens, jag duckade aldrig när jag var i 20årsåldern som du gör. Jag var tvärsäker på att jag visste allt. Med åren har jag blivit mindre tvärsäker på saker som jag inte själv har provat. Och fått svälja en del som jag var så säker på i den åldern. Men det är väl en naturlig utveckling hos dom flesta. Och jag är inte så gammal ännu att jag har drabbats av demens. Men den tiden kommer kanske i värsta fall. Hoppas att jag har såpass vett kvar då att jag inser detta själv |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 02:45:22
|
Måste säga att jag är imponerad av dina erfarenheter, Jorma. Jag är av den typen som inte tycker det är så lätt att veta saker. Men man kan ha ett bra hum. Det betyder ju inte att man inte kan vara väldigt kritiskt till vissa saker och ha åsikter, det har jag men oftast med en viss reservation.
Om kolpuckar dämpar alla golvvibrationer? Vet ej, men jag tror inte det som sagt. |
Edited by - marens on 2003/05/17 02:46:42 |
 |
|
micro
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 07:43:28
|
micro...jag har haft problem med vibrationer ner i golvet men det löste sig med soundcares superpikes.......det är ju både spikar å dött material |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 08:58:13
|
Kul med så många åsikter, det bevisar att hifi o hi-end i sin egentliga mening, att skapa en ilusion av musik, inte är en exakt vetenskap. Samtidigt är det kul att man kan påverka ljudet så mycket med så små medel.  Inga mätkurvor kan säga om något låter musikaliskt, så det så! Det är bara att prova, det är ju det som är halva nöjet. Själv har jag provat SD-fötter, Spikes, Pulsarpoint, Q-ART dampers, liggunderlag, marmorskivor mm. Nu kör jag med Sonus egna spikes(med rund "kulspets" ) i Q-ART dampers, dessa graffitpuckar med mässings-platta funkar mycket bra hos mig.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2003/05/17 09:10:40 |
 |
|
aolite
Member

233 Posts |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:45:49
|
Om man använder spikes borde väl trycket i kontaktytan mellan högtalaren/stativet och golvet bli mycket högt, vilket i sin tur borde göra det "svårare" för ljudvågorna att passera (jag skulle gissa på att ljudvågens amplitud minskar). Men det var längesedan jag studerade/ägnade mig åt våglära, så det kan hända att jag är ute och cyklar?
|
 |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 21:23:23
|
"Om man använder spikes borde väl trycket i kontaktytan mellan högtalaren/stativet och golvet bli mycket högt, vilket i sin tur borde göra det "svårare" för ljudvågorna att passera (jag skulle gissa på att ljudvågens amplitud minskar)."
Ja, det kan nog stämma. Den från högtalare till golv överförda energin (= högtalaralådans vibrationer = ljudvågens amplitud) blir ju i alla fall väldigt låg. Med en mjuk upphängning förs inte heller över någon energi till golvet (vilket väl i och för sig inte är speciellt önskvärt) men däremot så fungerar dom (SD-fötter etc) som dämpare. Vibrationerna omvandlas alltså till värme. |
Edited by - Mr.Älg on 2003/05/17 21:29:26 |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 21:31:23
|
quote: Vibrationerna omvandlas alltså till värme
Varma fötter med andra ord  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 03:05:37
|
Marens: Om kolpuckar dämpar alla golvvibrationer? Vet ej, men jag tror inte det som sagt
För det första så måste vi skilja på kolpuckar och kolpuckar. Black Diamond Racing (BDR) är uppbyggda av kolfiber och epoxy. Detta kallas för kolfiberlaminat. I BDR är förhållandet mellan kolfiber och epoxy 70/30. Art Q-dampers är tillverkade av sammanpressad grafit. Grafithalten är nära 100 %. Och det är stor skillnad mellan grafit som inte innehåller några fibrer och kolfiber. Kolfiberlaminat i högtalarlådor dämpar inte alla vibrationer. Men det är ett styvt material som till skillnad mot MDFkonstruktioner ger en resonans i ett ganska snävt register som ligger upp en bit ovanför basregistret. MDF ger ett flertal olika resonanser i olika register ända ned i basområdet. Kolfiberlådor år alltså lättare att dämpa resonanserna genom inre dämpning. Likadant är det med kolfiberpuckar. Dom dämpar framförallt i basregistret. I mellanregister óch diskant är inte golvvibrationer speciellt störande, då golvet har normalt sett en alltför stor massa och yta för att detta ska föras vidare. Så du har rätt i att inte kolpuckar dämpar alla golvvibrationer, Marens. Dom dämpar den delen i frekvensregistret som stör mest.
|
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 13:44:09
|
Jorma (eller annan),
Jag förstår inte. Att kolfiber i högtalare är bra kan jag tänka mig. Kolfiber har liten töjningsförmåga och bildar som du säger ett styvt material i epoxykomposit. Vibrationer "orkar" således inte töja/flexa materialet. Detta i kombination med det faktum att man kan bygga krökta och dubbelkrökta ytor bör dämpa väl. Men vad detta har med en "puck" på golvet (om än i samma material) att göra förstår jag inte. Går det att förklara för en humanist?!
Obs, jag har ingen åsikt i frågan bra eller dåligt, spik eller kudde (även om kuddar funkar bäst hos/för mig ), jag vill bara veta hur det funkar.
Mvh /Mårten |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 13:53:07
|
SD-fötter har extremt låg dämpning och omvandlar därför inte nämnvärda mängder rörelseenergi till värme. Det är f ö därför de fungerar så bra. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Pass
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 14:48:11
|
Har någon annan än jag fått positiva resultat med kork? Själv har jag svängt ihop "spikesklossar" (d.v.s. underlag för spikesen) av slipklossar i ren kork (avsedd att hålla sandpapper vid handslipning) + möbelben-underlägg i hårdplast (för att sprida vibrationerna i korkbiten, samt naturligtvis att förhindra att spikesen går rakt genom korken!) Allt inhandlat på RUSTA för ca hundralappen. Det fungerar och låter alldeles utmärkt. Men eftersom mina högtalare (Dynaudio Contour 3.4) är alldeles nya, så är jag förvisso bara i början av "tweakcirkusen". Min erfarenhet är dock att spikes är utmärkta för att leda ner vibrationer, men om underlaget inte kan "svälja" dessa (typ instabilt trägolv), så kan det vara idé att låta spiken gå ner i en platta av x material, som i sin tur är ställd på en dämpkudde. (Således kombination av spikes och "mjukisdäpning" ) M.v.h. /Pass |
Det finns inga genvägar... |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 16:51:08
|
Pass, jag ser inte riktigt vilken nytta spiksen gör i din konstruktion. Å andra sidan gör dom förmodligen ingen skada heller, så dom kan la vara bra till å kompensera för ojämnt golv:)
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:13:46
|
Hej Jorma!
Jag tror att dina iakktagelser av mängden vibrationer i golvet är korrekta i det stora hela.
Dina Coltranehögtalare är ju mycket tyngre än dina gamla Electa Amator II, vilket gör automatiskt gör att hela lådans acceleration är mindre. Newton du vet. Sedan finns det en ytterligare mekanism i det hela vilken är att momentarmen från högtalarelementens centrum är mycket kortare eftersom baselementen är plaserade längre ned än dina gamla högtalare. Det ger också betydligt mindre excitering av golvvibrationer. Detta är beteendet i stelkroppsområdet. Vid högre frekvenser blir det vågrörelser i hela högtalaren, kopplingen till golvet, och vågrörelser i golvet. Då kan man inte längre anta så enkla saker som jag gjort ovan. Det går inte längre att förutse hur stora vibrationerna kommer att bli. Det enklaste är förstås att mäta vibrationerna. Man kan göra det på olika sätt. Man kan mäta vibrationshastighet som funktion av frekvens. Men det absolut bästa är att mäta mobiliteten. Mobilitet är kvoten av vibrationshastighet och inmatad kraft som funktion av frekvens. Då elimineras musiksignalens varierande excitationskraft och man kan studera enskilda delars mekaniska egenskaper. Man kan t ex montera en kraftgivare mellan högtalare och högtalarfot, samt mäta vibrationshastigheten under högtalarfoten. Då får man högtalarfotens mobilitet, och kan utläsa hur den dämpar olika frekvenser olika bra. Egentligen måste man montera högtalarfoten i en mätjigg med mycket stor massa, eftersom i normala fall så påverkas högtalarfoten av det den står på. Sådan mätjiggar har mycket stor massa för att kunna mäta så högt upp i frekvens som möjligt.
Om man i en mätjigg placerar vibrationsisolatorer, spikfötter, BD Racinkoner, träkoner, Soundcare superspikes, guldspikfötter, SD-fötter, eller vad som helst, och mäter upp deras mobilitet, så finner man förstås att det skiljer väldeliga mellan dessa underlägg. Generellt kan man säga att ju mjukare pryl, desto mer vibrationsisolering blir det. I det avseendet är naturligtvis en spik allra sämst, alltid. Men även vibrationsisolatorer kan bete sig som stela kroppar vid vissa frekvenser. Det sker när det blir resonans mellan vibrationsisolatorn övre och undre del, som en stående våg. Därför är vissa vibrationsolatorer utformade med sneda ytor för att minska dessa problem.
En mycket viktig del i vibrationsbeteende är inte bara dess material. Jämför t ex med stål. Man kan utforma det som en klump (eller spik)och det ger ingen speciell dämpning. Men man kan utforma stålet som en spiralfjäder, och det ger totalt annorlunda mekaniska egenskaper. Därför är det tämligen oviktigt att diskutera materialinnehåll, eftsrom det styrs i långt större grad av dess utformning. T ex skulle man istället för att göra BDR-puckar som en klump, göra dem som en fjäder, och de skulle få totalt annorlunda mekaniska egenskaper.
Så lite av detta ovan kan man resonera kring att dina nya högtalare är så pass mycket tyngre och väldämpade att de helt enkelt inte borde ge så stora krafter på dess högtalarfötter. Därav är det nu mindre viktigt vad du ställer dem på för högtalarfötter, dvs det blir inte så mycket golvvibrationer oavsett fot. Däremot så finns naturligtvis fortfarande den akustiska exciteringen av golvet kvar. Den kan man inte få bort annat än att stänga av volymen!
I motsats till din kontenta så kan man ändock förutse mängden vibrationer i golvet genom ganska enkla dimensioneringskriterier, men sedan om man tycker att "det låter bra" eller inte, det är upp till lyssnaren själv i sitt eget vardagsrum. Man måste förstås även veta högtalarfötternas uppgivna mjukhet för att kunna dimensionera vibrationsisoleringen. Men det är nog tur att spikfotstillverkarna inte uppger detta, eftersom deras "fötter" då skulle framstå som extremt dåliga vibrationsisolatorer!
Att skriva att golvvibrationerna försvann helt med Superspikes är fel, eftersom vibrationer kan mätas ned till extremt svaga nivåer. Men du kanske menar att du inte kan känna vibrationerna?
En annan sak lite O.T., vanliga parkettgolv har en resonansfrekvens kring 400 Hz som beror på parkettens massa och den underliggande luftspalten under som fjädrar. Om man har högtalarfötter som har bra dämpning i detta område är det naturligtvis bra.
Hälsningar Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:59:59
|
Tack, Johan. Det var ungefär det jag ville veta!
/Mårten |
 |
|
Pass
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 18:47:36
|
lasselite: Du har alldeles rätt. Mina spikes (som är integrerade med högtalarfoten ) används - än så länge - av mig som "lodinstrument" för att få högtalarna i exakt korrekt våg (har parkettgolv som lutar). Jag har en känsla av att de ljudförbättringar man ibland upplever av diverse underlägg, helt enkelt kan bero på att man slumpartat har lyckats få högtalarna i våg Eftersom jag med nuvarande högtalare (och med stöd av libell) enkelt kan korrigera lutningen åt samtliga håll, har jag nämligen noterat att en tillsynes försumbar lutning påverkar ljudbilden och fokus extremt mycket. Sedan är det ju förståss ändå så att kuddar etc. påverkar ljudet genom sin resonansdäpning  |
Det finns inga genvägar... |
 |
|
stef
Member

241 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 23:05:04
|
hur som helst...det blev ett de spikesen från fyndbörsen som jag la in en länk till i början av tråden..en liten chansning men hoppas att de är hyfsade iaf. kanske skulle ha satsast på dem som aolite tipsade om...men det var för sent...inlägget kom efter att jag hade beställt :( aldrig fel att prova något nytt heller! |
| Hemsidan | |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 01:05:15
|
Dina Coltranehögtalare är ju mycket tyngre än dina gamla Electa Amator II
Coltrane väger 47 kg. Mina gamla Electa Amator II vägde 35 kg med stativet som dam var fastskruvade i. Så mycket tyngre är alltså inte Coltrane. Resten tar vi imorgon. Nattinatti  |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 10:26:51
|
Tack Johan för den trevliga läsningen, sånt är faktiskt lärosamt. Nu har även NN lite mer koll på läget! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 11:07:52
|
Kanske skulle alla skriva sina bakrunder och erfarenheter innan man säger någonting ??
Verkar som om man inte har riktigt rätt att skriva vad man själv upplever om någon skall kasta sin bakrund i ansiktet på den man diskuterar med. Jag tycker väl inte att åldern riktigt har något och göra i en sådan diskusion. Tror det finns en och annan här som har tokigt feta bakrunder men som endå inte kastar det i ansiktet på den man skall föra en diskusion med.
Frågan var ju fakiskt om vibrationsdämpning och då skulle jag nog vilja påstå att knoppens inlägg här på slutet gjorde allting klart, synd bara att den inte kom ibörjan av tråden =((
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 11:31:33
|
Testa med vanliga möbeltassar av filt, kostar nästan ingenting. Jag har satt sådana under mina kloner och det verkar funka hyfsat. De väger ju iofs ca 24 kg, så de är ganska tunga och stabila. Golvet är ekparkett. Jag ska testa med lite andra underlägg oxå, när jag får tid. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 11:40:56
|
Sånna där "neophrenmusmattor" skulle nog funka fint
Eller kanske sånna handledsskydd med gel i =))
SLIME äger...
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Topic  |
|