Author |
Topic  |
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 13:15:51
|
Läste just om suddigummin i en annan tråd, ska testa det. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 13:59:13
|
Det vi i grunden snackar om är väl högtalarens inre vibrationer när den spelar musik. Elementen i högtalaren skapar toner som i sin tur plockas upp och återges av högtalarlådan. Ju stramare låda ni har, ju mindre viktigt bör fötterna bli??
Ett exempel får bli mina B&W högtalare vs ett par Cerwin vega. B&W har ju sin matrix design internt i lådan för att strama upp och inte få den att återge vibrationer som elementen och musik skapar. Lådans kontruktion blir i slang "död". Att sätta dem på mjuka fötter borde inte ge ngn märkbar resultat i sig, men att du på ett parkett golv får mindre "märkbara" vibrationer beror då på att "hela" högtalaren i sig kommer i vibration mot golvet, mjuka fötter tar bort detta. Detta gäller såklart inte bara högtalarna utan alla andra typer av möbler som inte har mjuka fötter. Större ekhyllor och annat brukar ju plocka upp vibrationer och leda ut dem i golvet med märkbart resultat.
Om vi då tar ett par Cerwin högtalare så vet vi alla att om man knackar på ett par sådana lådor så låter det som om man knackar på en garderob, stort och ihåligt. Att spela på dessa ger så mycket inre vibrationer att musiken "färgas". Att sätta ett par Cerwin på spikes skapar en fast kontakt som "stramar" upp lådan då den blir en del i en större massa. Vibrationerna leds ut i en stummare kontruktion och det låter klarare. Skulle man ställa dem på mjuka fötter skulle man bara isolera de inre vibrationerna ännu mer och ljudet skulle få förödande färger och låta "grumligt" med mera.
Är det inte det vi snackar om? I sin enkelhet, ju bättre kontruktion på högtalarna, ju tyngre, ju mindre skillnad blir spikes vs mjuka fötter.
Mina högtalare står i dag på parkett och mjuka fötter. Anledningen är just parkettgolvet. Skulle jag ha ett annat golv skulle kanske ngt annat hamna under högtalarna.
|
Låter det?? BRA! |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 14:53:32
|
Hej Splix!
Mja eller njae.
Hur högtalaren rör sig (mestadels stelskroppsrörelse) beror mestadels på högtalarfötternas styvhet. Om de är styva kommer resonansen upp i det hörbara området (typ övre basregistret). Om de är mjuka landar resonansen under det hörbara området. Desa svängningar är kopplade, dvs vibrationerna av högtalaren beror på vad du har ställt den på.
Sedan är de partialsvängningar du pratar om nästan oberoende av vilka fötter man har under högtalaren. Det är faktiskt t o m så att det inte är säkert att ett totalt uppstyvat kabinett strålar mindre ljud bara för att det kan verka så om man knackar på det. Det har med strålningsfaktorn att göra. Lågfrekventa vibrationer i en yta strålar betydligt sämre än högfrekventa. Om man då styvar upp lådan så sänker man den frekvens vid vilken den strålar som bäst, och resultatet kan bli att den lådan strålar mer. Men det går inte generellt att säga att så är fallet eftersom i allmänhet ger uppstyvningar också en minskad mobititet som gör att lådväggarna ändock vibrerar mindre. Så det är lite olika från fall till fall. Det finns en metod som på svengelska kallas för modalanalys, där man kan mäta upp en högtaler svängningsform och illustrera hur den rör sig vid varje resonansfrekvens (det blir väldigt många resonansfrekvenser!). Ju fler punkter man vibrationerna på, desto mer högfrekvent kan man göra mätningen. Sedan kan man med s k Boundary Element-metoder, beräkna ljudutsrålningen från kabinetten i valfri riktning. Dessa mätsystem och beräkningsprogram är väldigt dyra och används mest av bilindustrin och andra högteknologiska företag.
Om du skulle ha ett annat golv (hårdare troligen) i framtiden så skulla spikar under högtalaren än vibrationsisolatorer ge än mer högfrekventa vibrationer, än spikar skulle ge på parkettgolv.
"Större ekhyllor och annat brukar ju plocka upp vibrationer och leda ut dem i golvet med märkbart resultat." Lite väl subjektivt va? Om det är stora ekhyllor brukar de vara synnerligen stora, och är så tunga att de inte exciteras så kraftigt av ljudtryck, varför de i liten grad ger vibrationer i golv. Men lösa luckor och sådant är förstås vanligt att de börjar skramla. Tack vare tyngden så ger de tryck på golvet vilket minskar golvvibrationer, jämfört med utan ekhylla.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 15:12:53
|
"Större ekhyllor och annat brukar ju plocka upp vibrationer och leda ut dem i golvet med märkbart resultat." Lite väl subjektivt va? Om det är stora ekhyllor brukar de vara synnerligen stora, och är så tunga att de inte exciteras så kraftigt av ljudtryck, varför de i liten grad ger vibrationer i golv.
Detta var ett grovt exempel, men tanken var att bokhyllor och annat plockar upp vibrationer och det låter när de vibrerar mot golvet. Klart att en större möbel på upp mot hundra kilo är så bastanta att de vibrerar mindre.
Min tanke var att alla trådar som snackar mjuka fötter vs spikes alltid mynnar ut i olika världar som nästan eller aldrig tar upp grunden. Att man vill ha bort de inre vibrationerna i högtalaren och inget annat.
EDIT:
Det finns väl en anledning till att alla större och dyrare högtalare just arbetar med att få sitt kabinett så styvt som möjligt?? Mina högtalare har ju ett styvt kabinett till basarna, anledningen till att de består av trä och matrix uppbyggnaden ser jag som en vikt anledning. Man skall ju flytta dem då och då. Mellanregister sitter dock i ett betongliknande avskilt kabinett. Detta för att "döda" självsvängningar som skapas i och med rörelsen i elementet och de högre tonerna.
Har jag helt fel eller?? Finns det högtalare som bygger på en teknik med "slappa" eller "mjukare" kabinett?? Visst måste lådan få "jobba", vibrera "lite" för att elementen i bas registret skall prestera optimalt, men dock.. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/05/19 15:30:47 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 15:52:27
|
Just B&W är ett av mycket få företag som har kunskap inom området vi talar om ovan.
Att bara kräva ett kabinett som är så styvt som möjligt är inte säkert att det blir bättre. Det är bara så att man flyttar upp alla resonanser i frekvens. Det kan därför ofta vara bra med en kombination av styvhet och dämpning och ökad massa. Samt inte minst viktigt;själva utormningen av lådan.
T ex B&W Matrixlådorna är bra eftersom de är så styva att partialsvängningarna hamnar över baselementets arbetsområde. Då kan mer eller mindre strunta är dämpning eftersom resonanserna inte ens exciteras. Sedan är det smart att de använder gummimellanlägg (vibrationsisolator) till mellanregister- och diskant-delan.
Men sedan är det en annan grej som väldigt många högtalarkonstruktörer inte tycks ha en aning om! Det är det att högtalarelement kan betraktas som en väldigt tunn vägg (ofta < 1 mm). Om lådans interna ståënde vågor i dess kavitet inte är omsorgsfullt dämpade med absorbenter, kommer ljud inifrån lådan att gå igenom elementet och sabotera ljudet i både frekvensplan och tidsplan. Det är mestadels det som brukar ge det kända "kakburksljudet", och inte att högtalarlådans väggar är för tunna. Ett av de allra sämsta materialen att dämpa högtalarlådor med är det som är vitt ludd. Det är mycket vanligt med sådant i amerikanska högtalare av någon konstig anledning. Man kan byta det mot t ex mineralull och nå stora förbättringar. Men det gäller att se upp också, mängden dämpmaterial bestämmer också lådans akustiska volym, så man ska inte bara fylla lådan helt, speciellt inte om det är en basreflexlåda...
/JOhan |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 16:22:15
|
Man blir visare för var dag, Knoppen har utökat mina kunskaper ett par steg 
Kvar är dock en fråga, har jag helt fel i tanken högtalare vs fötter, i mitt fall?? Spikes mot trägolv = dåligt, spikes mot betonggolv = bra. Mjuka fötter = juste ljud alltid och att spikes vs mjuka fötter inte gör stor skillnad för mig, men väl för ett par mindre bra byggda högtalar lådor  |
Låter det?? BRA! |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 12:29:32
|
Nu skriver jag endast om resonansfrekvens, ej hur du eller andra uppfattar "soundet".
Spikar* mot trägolv: Ger ofta resonansfrekvens i det hörbara området
Spikar* mot betonggolv: Ger ännu högre resonansfrekvens än ovan
Vibrationsisolator mot valfri golvbeläggning: Kan ge resonansfrekvens under det hörbara området om man valt rätt vibrationsisolator som är tillräckligt mjuk och korrekt dimensionerad.
*: Eller andra "hårda" underlägg
Hälsn. Johan |
 |
|
Topic  |
|
|
|