Author |
Topic  |
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 10:21:14
|
Funderar lite på golvhögtalare i prisklasserna upp till 6000-7000kr. Själv använder jag just nu ett par Dali 6006 som drivs av en HK670 och en Cambridge D500SE.
Finns det andra alternativ jag skulle kunna kolla upp i denna prisklass? Högtalare som kanske skulle ge musiken ett lyft? Jag måste dock säga att jag är relativt nöjd med ljudet jag har. Men det är ju så roligt att fundera över nya inköp, och att köpa nytt förstås! Är ej intresserad av stativare!
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 10:25:15
|
I den prisklassen borde stativare ger mer välljud. Kolla upp stativare också! |
 |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 10:29:23
|
Om det inte är jättebråttom med köp så föreslår jag att du provlyssnar den nya Carlssonmodellen OA58 som kommer att hamna runt 6000kr. Tror att det kommer att bli svårt att finna mer välljud för dom pengarna och med mina preferenser helt omöjligt.
Men alla är ju experter på sin egen smak! En provlyssning är dock att rekommendera när de släpps.
Kommer nog själv att köpa OA58 om jag inte får råd med den andra nya modellen OA60 (12000kr ungefär).
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/05/17 10:31:31 |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 10:32:29
|
Snutten >>>
Jag gillar inte stativare utan en bra sub vid sidan om! Det blir lite för dåligt bas-fundament tycker jag!
Eftersom de subbar jag vill ha har en impedans på 4 ohm går de inte att drivas tillsammans med stativare (eller golvare) med impedansen 4 ohm (pga min HK670). |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 10:33:48
|
Erik >>>
Ska ta och kolla upp dessa Carlsson högtalare!  |
 |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 10:36:07
|
Titta också på begagnat marknaden för dom pengarna kan du hitta ett par fina beg.som kanske hade ett nypris som var dubbelt så högt. Mvh |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:02:52
|
Om du vill så kan du ju även bygga ett par ProAc-kloner för dom pengarna. Lite puligare än att bara gå och köpa, men man får betydligt mer ljud för pengarna. |
Oops! I did it again |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 13:24:23
|
Ja, det finns många högtalare att kolla upp... men det är svårt att sia om du tycker att alternativen ger ett lyft. Dalis 6006:or är varma, mjuka, trevliga högtalare med fin dynamik, bra spelglädje och ett storslaget - men kanske inte så jätte-naturtroget eller precist - stereoperspektiv (lite åt cinemascope hållet...). Trevliga all-round högtalare.
ALR Jordan Entry L (5 900 kr.) har i jämförelse en mer neutral och mer detaljerad karaktär, mer "analytiskt torr" i återgivningen. Snabbare och fastare i basen, mer exakt stereoperspektiv, högre upplösning och därmed mindre förlåtande mot dålig kringutrustning eller dåliga inspelningar. Saknar Dalis charm och basdjup, fast jag tycker att den bas som finns är av bättre kvalitet. De är golvvarianten av mina egna högtalare (Entry 2M, som nu heter Entry M i uppdaterad version).
Monitor Audio Bronze B4 påminner om ALR Jordan, men går djupare i basen och spelar något mer framåt - mer fart och fläkt - vilket delvis kan bero på att diskanten är skarpare än ALR Jordans mjuka och luftiga.
Mordaunt-Short 906 (5 900 kr.) är ytterligare ett exempel på denna ljudkaraktär. Kan låta vasst med ljus och skarp elektronik (vilket även gäller Monitor Audio). Men med bra elektronik är det nog lätt att tycka om dem.
Och så måste vi minnas JM Lab som i Chorus serien har trevliga golvare. Dock så har JM Lab en tendens att tippa något åt det ljusa, och diskanten är speciell. Rakt på sak, tydlig, mängder med information. Kanske för mycket? Känslig för elektroniken och kabelval. Men rytm och spelglädje finns där massor av.
Acoustic Energy Evo 3 (6 500 kr.) har fått mycket beröm utomlands och verkar ha en trevlig återgivning med touch av värme.
Alla dessa är värda att kollas upp som alternativ.
Och så har ju HiFi Klubben säkert lämpliga B&W golvare... Men jag är inte så imponerad av deras bas, kvantiteten finns där men de är inte så tighta som jag vill ha det, men det är en karaktär som onekligen gillas av många.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:05:10
|
Jag tycker att du skall kolla upp ett par Rega Jura. En mkt trevlig högtalare, spelar musikaliskt med driv i musiken. Kommer nog snart att själv ha ett par hemma  |
 |
|
Solidmind
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:41:09
|
Acoustic Energy evo 3 är värda en titt... |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:44:14
|
lite över budget, men jag tror inte att quad 21 L gör bort sig i sammanhanget. 7 900:- |
Exit Planet Dust |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 16:03:58
|
Monitor Audio Bronze 4 låter mycket bra för sitt pris som jag har för mig ligger på 5700:-
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 16:11:27
|
Jag skulle förslå att du tänjer på budgeten lite och kikar på denna...
Engelholms audios Intendomusica Entro heter den och kostar 12.800:-Jag har den som bakhögtalare hemma men har kört den sida vid sida om QRS Neptunus som jag har som frontar och jädrar... Entron spelar med en grym pondus och härlig luftighet! Om det är out of budget just nu hade jag nog väntat, sparat och sen köpt en grymt prisvärd högtalare!!!
Mer info finns på http://www.engelholmaudio.com/ |
Edited by - Pjotre on 2003/05/17 16:15:11 |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 16:23:58
|
Det är ju faktiskt dubbla pengarna. Men dom är säkert bra. |
Oops! I did it again |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 22:25:54
|
Tack för alla fina tips! Nu har jag en del att lyssna på! Och Pjotre... visst finns ju alltid möjligheten att spara lite längre!  |
 |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 22:42:08
|
Jag bör poängtera att jag ännu inte lyssnat på Carlsson OA58 (den har ju som sagt inte släppts ännu...). Dock så har jag lyssnat på OA60 som har samma diskantelement som OA58 (Carlsson T11-OA) och det är, med mina preferenser, den bästa högtalare jag hört hittills.
OA60 har ett helt nyutvecklat baselement till skillnad från OA58 som får samma baselement som gjorde sådan succé i OA50.2 (Peerless SC165-4). Skillnaden är att elementet i OA58 ges ännu optimalare arbetsförhållanden. Tillsammans med T11-OA diskanten tror jag att detta kommer att bli en budgetkiller utan dess like. 
I mina ögon blir OA58 en kraftigt förbättrad version av OA50.2, med högre låda för att få ljudbilden i rätt höjd, bättre arbetsförhållande för baselementet och ett mycket bättre diskantelement.
/Erik
EDIT: Vad HIFI & Musik tyckte om OA50.2 kan du läsa här (om länken fungerar): http://hem.passagen.se/jgulbrandsen/hifim.zip |
Edited by - Erik Johansson on 2003/05/17 22:45:28 |
 |
|
imaster
Member

152 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 23:00:06
|
Och så har ju HiFi Klubben säkert lämpliga B&W golvare... Men jag är inte så imponerad av deras bas, kvantiteten finns där men de är inte så tighta som jag vill ha det, men det är en karaktär som onekligen gillas av många.
Jag tycker helt tvärtom om jag får vara sån... Har ett par DM309 (6000:-) och tyckte de saknade bas men den som fanns var tight och inte särskilt överflödig. Men däremot DM604 S3 har mycket (!) bas och är mindre tight i förhållande till trycket den levererar.
Men DM309 är en högtalare som jag tycker är värd pengarna, ganska ljust ljud och det kanske passar till HK:n (har aldrig hört det men kan tänka mig... =) |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 00:03:07
|
Tjohooo!
Jo jag vet att det är nästan dubbla pengarna men jag tycker faktiskt att det hellre i så fall är värt att vänta och spara ihop de där extra slantarna för det lönar sig i längden..... Man får mer än en dubbelt så bra högtalare för dubbla pengen!!! |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 00:09:04
|
Milleniumking: Upplagt för bra begköp i den klassen tycker jag. |
Hifiarkeologen |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 13:43:48
|
"Har ett par DM309 (6000:-) och tyckte de saknade bas men den som fanns var tight och inte särskilt överflödig. Men däremot DM604 S3 har mycket (!) bas och är mindre tight i förhållande till trycket den levererar."
Ja, du kan ha rätt. DM600-serien har "köttig" bas (varm, stor och djup). Jag har inte lyssnat så mycket på 300-serien, men 600 serien var inget för mig. Jag har inget emot bas, men jag vill att den ska vara snabb, fast och ha upplösning. Hellre kvalitet än kvantitet, och det är ett av skälen till att jag valt stativare istället för golvare.
Skulle jag ha en golvare skulle jag nog satsa på ALR Jordan, för deras golvare har mycket av stativljud i sig.
Men en bra balansgång mellan tighthet, värme och bra bas, har Monitor Audios Bronze serie.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 15:31:01
|
Beggade Mirage M5. Mycket svårslaget, men frågan är om din stärkare kroknar? |
Nicke the Rocker |
 |
|
s60761
Member

312 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 15:49:08
|
Mest prisvärda golvare i klassen upp till 6-7000kr
Skulle helt klart slå ett slag för världens älsta högtalartillvärkare!!! 
TANNOY Revolution R2 eller R3
(R3 kan faktisk prutas ner i trevliga hifibutiker till ca:7000:-).. ..
Dessa Tannoy är mycket välbygda, fint snickeri och kan även slå dyrare högtalare på fingrarna.. Ett stort plus är också att de kan sandfyllas .. Brett frekvens omfång, djupbas, detaljrik diskant och ljudet släpper extremt lätt från högtalarn...
Hade själv hemma R3 i ett halvår och var mycket nära att slå till... Nu stärktes budgeten och det slutade med Audiovector M3 Signatur
Kolla in www.Tannoy.com... |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 21:11:25
|
Än en gång: många bra förslag... tackar 
Jag har ett idogt lyssningsarbete framför mig! Sen får jag se om jag kanske börjar lägga pengarna på hög (inte någon alltför stor hög dock) ett tag för att komma upp i högre prisklasser.
Är inte helt övertygad att jag hittar något som slår mina Dali 6006:or alltför mycket på fingrarna om jag inte siktar högre. Tiden får utvisa vad jag hittar på... |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 21:24:50
|
Bygg ProAc-kloner. Överlägset mest ljud för 7 papp. |
No hay banda!! |
 |
|
Topic  |