Author |
Topic  |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:31:38
|
Jag har en RB300 som är väldigt trög med att sänka armen. Det kan ta en bra stund innan "armstödet" är helt sänkt. Är det någon som vet om det går att göra något åt det? Och kanske hur man gör det? |
Oops! I did it again |
|
bubblebobble
Member

119 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:18:36
|
Jag har haft samma problem med min efter de gånger då jag flyttat runt skivspelaren. Problemet har lösts genom att jag tryckt ner armstödet med fingret några gånger och sedan har det fungerat som det ska. |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:53:22
|
Jag har redan försökt med ner-och-upp-några-gånger-metoden. Men utan resultat. Den går lika trögt i alla fall. Går det att ta isär den för justering och rengöring? Har någon testat? |
Oops! I did it again |
 |
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 10:21:01
|
Hej Jag har samma problem men tvärtom; armstödet sjunker ner av armens tyngd efter ett par tre sekunder. Någon som vet vad man skall göra för att lösa detta? MVH |
geldis |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 12:38:46
|
Ja det var ju inte bättre det. |
Oops! I did it again |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 14:55:25
|
Har samma problem som geldis, dock på microseikiarmen. vet ändå ingen lösning. SME5 är superlångsam. man hinner typ med en chartersemester innan nålen nått vinylen.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 22:06:00
|
Då blir det till att planera vad man skall lyssna på.
Det borde ju kunna gå att ta isär dom. Då skulle man kanske kunna smörja eller justera dom. Men jag kan inte hitta något sätt att ta isär utan att riskera att förstöra något. Det hade ju varit bra med en liten skruv och hela skalet kunde monteras bort. |
Oops! I did it again |
 |
|
HEGE
Member

753 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 22:25:12
|
ingen? |
"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder." Ritchie Blackmore
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 09:45:51
|
Divander: den lilla skruven sitter på undersidan av armbasen. Precis under antiskating justeringen har jag för mig. Frågan är om den skruven medgör att du kan lyfta på hela plastkåpan. Jag har tyvärr aldrig provat.
Hur du provat att lossa den lilla skruven (0,5mm) på armstödet, den som medgör justering av armstödets höjd? Då kanske du kan sänka den så att resan ner blir kortare (sträcka) och sålunda kortare (tid). |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:08:59
|
Det var ett halvår sedan jag tittade på den. Så jag kommer inte helt ihåg, men jag har för mig att jag testade med att lossa de skruvar som fanns. Men det gick inte att ta av kåpan på ett enkelt sätt. Jag får titta igen och bända lite försiktigt. Hoppas bara att jag inte förstör något. |
Oops! I did it again |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:22:15
|
Antiskatingen på RB- armarna är väl magnetisk har jag för mig. Det innebär få rörliga delar som kan spritta och försvinna i någon konstig håla:) Dessutom är Rega armarna väldigt enkelt konstruerade, därför mycket tweakbara. Men var försiktig i alla fall. Lagren är mycket känsliga, så var försiktig med hur du håller i armen, den är lätt att hålla i när man vill lossa en skruv. Ta aldrig i med kraft. Armstödet är ju en helt separat del från arm och lager så där behöver du inte vara orolig. Jag hade provat att lossa skruven som håller armstödet och se om man kan få loss den den vägen, alternativt köra juckaupponer principen med skruven lös.
Lycka till!
PS. Jag gjorde en snabb sökning på Vinyl Asylum men fann ingen med liknande problem. |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:26:16
|
Kanske måste du lossa armen för att få bort kåpan, men detta innebär ett mycket större ingrepp. Då kan du även passa på att dra ny tonarmskabel, om du inte redan gjort det. Det är en fantastisk uppgradering. Hör gärna av dig om du planerar ett sådant projekt. Jag har gjort det på två RB 300. |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:48:41
|
Vad skall man då ha för kablar? Vad får man ge för sådana? |
Oops! I did it again |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 14:39:21
|
vdh 501 eller cardas. icognitos tonarmskabel för rb300 sägs komma från cardas. hursom funkar den bra mkt bättre en regas egen sk*t.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 17:13:34
|
Ja man kanske skall byta sina kablar. JAg får se om jag skall ha kvar tonarmen eller byta mot något annat. Behåller jag den blir det nog ett kabelbyte. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Topic  |
|