HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vågar jag köpa bronze 4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/05/20 :  11:24:42  Show Profile Send Gottis a Private Message
Första gången jag skriver här så jag säger hej på er allihopa.
Har läst mycket gott om bronze 4 men har även hört att dom har ett
litet glapp mellan bas - mellanregister stämmer det.
Har nu ett par Polk RT16 som jag tycker har för dålig upplösning i
mellanregistret plus att diskanten är för avrullad, mid basen därimot jillar jag skarpt även låg basen är helt OK.
Mitt rum är på 24 kvm ock har betong väggar. Högtalarna ska placeras
1,10m från främre vägg och 60cm från sido vägg. Någonting som jag
inte vill förlora så är det den "snabba" mid basen.
Tro ni att bronzarna kan vara något för mej. Bor i visby så jag
har ingen möjliget att lyssna på dom själv.
oops glömde skriva att dom ska drivas ned en H/K 670

Edited by - Gottis on 2003/05/20 11:35:36

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  12:10:41  Show Profile Send rolandm a Private Message
Om mellanregistret är viktigt så kan jag rekommendera ALR Jordan Entry L. Fantastiskt mellanregister! Röster låter helt underbart. Basen är tight, rytmisk och fast med fint anslag, men ljudet som helhet är inte lika fylligt som Bronze B4, basen går inte lika djupt, B4:orna låter dessutom något varmare (mellanbasen är något varmare) än ALR Jordans väldigt nyktra återgivning. Personligen skulle jag välja ALR Jordan, ja det är ju iofs det jag redan gjort. :-) (har stativversionen av golvaren Entry L). Tänk på att Monitor Audio gärna, för att uppnå optimal fasthet i basen, vill stå ut i rummet med en del avstånd från bakväggen

Polk har jag aldrig hört, inte ens sett, så jag kan inte yttra mig om den.

Men om man vågar köpa en högtalare utan att lyssna på dem först... ja, jag skulle inte göra det. Finns det inga hi-fi butiker alls i Visby? Jag har inte hört B4:orna med H/K men jag skulle kunna tänka mig att det borde fungera bra, då 670:n har en rytmisk framställning som borde passa Monitor Audios spelglädje. Den lätta värmen i MA:s mellanbas borde även passa H/K. Dock finns det risk för skrikighet i diskanten, då H/K är framfusiga i de högsta tonerna och Monitor Audio har en metalldiskant som kan vara känslig för den framfusigheten. Men som sagt, jag har inte lyssnat på dem ihop så jag vet inte. Men med kablar kan man finjustera balansen.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/05/20 :  13:31:01  Show Profile Send Gottis a Private Message
Tack för svaret Roland
Nej det finns ingen Hi-Fi butik i visby. Dom som har störst utbud
är Harry carlssons hushållsaffär. Blev intreserad av ditt tipps på ALR. Vart kan jag hitta dom. Och som du säger så är det
hemskt att handla utan lyssnat först. Har gått på några nitar.
Men det tar lång tid att åka upp (färja,tåg + övernattning)
Men som sagt var om du har ett bra tipps på butik med bra personal
så tittar jag kanske upp.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:30:58  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ta färjan och åk över till Stockholm är min rekommendation.

Köp inte på hörsägen utan se till att lyssna först. Jag gillar MA men håller med ovanstående om ALR/Jordan, det är mycket bra högtalare med en nykter hållning.

..själv kan jag tänka mig att vara lite onykter ibland

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/05/20 14:32:11
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:54:04  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hushållsaffär? :-) Hm, i min dröm om framtiden har jag alltid tänkt på Visby som ett fint ställe att slå sig ner på. Gillar de små husen innanför muren. En underbar ö! Men om de inte har en riktig hi-fi affär, ja då vete katten... :-)

Mina ALR-Jordan köpte jag på Sontec som ligger nära Vasaparken i Stockholm (T-bana till S:t Eriksplan eller Odenplan). Men de verkar tyvärr inte föra märket längre, så i Sthlm vet jag inte längre någon som har dem. Men hör med david@hifi-agenten.se http://www.hifi-agenten.se. ALR Jordan verkar enklare att hitta i småland och södra Sverige än i Stockholm. Party-jazzande Stockholmare kanske inte gillar nyktert ljud? :-)

BestSound på Odengatan har Monitor Audio, eller hade när jag var inne där senast iaf... De har Harman/Kardon också. 08-309908 http://www.bestsound.se info@bestsound.se (Deras hemsida korar jag f.ö till en av de sämsta i hi-fi Sverige, den är så... beige liksom, eller blue, eller... ja. :-) Bara massa text i olika storlekar och färger. Suck...). Kan vara idé att boka tid för demo hos dem så att du kan bli riktigt säker på att de har hemma för lyssning det du vill, samt att de ger dig den tid du behöver. Jag tycker de är en bra butik, men jag har mer erfarenhet av Ljudmakarn och Hi-Fi Art i Stockholm. Och så hi-fi punkten i Skövde som mina senaste prylar kommer från.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:16:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har haft B4 och de lät ganska bra. Tyckte de fungerade bättre med NAD än med HK. Med NAD så blev mellanregistret naturligt och den riktiga djupbasen kom fram, med HK så blev basen inte lika djup och ljudet blev ljusare överlag.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:29:02  Show Profile Send Gottis a Private Message
Tackar så mycket för svaren.
Har bästämt mej för att åka över o lyssna framöver.
Hoppas bara att dom är nyktra när jag kommer
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:01:07  Show Profile Send Gottis a Private Message
Vilken Nad förstärkare har du 007 Jag kollade lite på C370.
Kanske värt att uppgradera där ochså.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:09:50  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Lider med dig Gottis, bor oxå i Visby!
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:20:36  Show Profile Send Gottis a Private Message
Ja visst är det synd om oss Vi får väl träffas på stan och gråta
ut över en öl . vad jag kan förstå så har du ochså en Sub Zero eller?

Edited by - Gottis on 2003/05/20 17:22:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000