HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudios golvare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/05/22 :  18:21:08  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Tjena!
Har hört mycket gott om Dynaudios Audience-serie, t ex 42 och 52, men hör sällan något om golvarna i samma serie; 62, 72 och 82. Någon som äger, eller på annat sätt är bekant med dessa golvare?

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:07:49  Show Profile Send AKA a Private Message
Hejsan!
Jag är stolt ägare av Dynaudio Audience 72.
Hela serien är ju kanonhögtalare. Går att kräma på rejält med dem.
Min förstärkare är en HK 670. Det är nog i minsta laget för dessa, för Dynaudio kräver ju en hel del av förstärkaren.

Mvh AKA
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:17:44  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag lyssnade på 42or och 72 häromdagen. Elektroniken och lyssningsrummet var för mig okända. Båda högtalarna hade mycket liknande karraktär. 72 mer bas, förståss. Men 42an gick förvånansvärt djupt i basen. Bra ljud bortsett från mellanregistret som lät konstigt i båda högtalarna. Jag misstänker starkt elektroniken (rör i både CDn och förstärkaren). Skulle gärna lyssna mer på dom i ett bättre rum och annan elektronik (helst sådan jag känner till sean tidigare).
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:51:10  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Kör också med H/K 670. Ska uppgradera mina högtalare till hösten, men börjar leta redan nu. H/K:n är ju en ganska stark förstärkare och vill helst inte behöva uppgradera denna på ett bra tag, ff a eftersom jag är mycket nöjd med ljudet.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/23 :  01:18:11  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
RigorMortis... Jag har hört 62 & 72... 62:an är riktigt dålig & 72:an är ännu sämre... Det var ingen idé att anders på hifi-stället i gbg ens plockade fram 82:an, han sa direkt att den är ännu värre... "tänkt framförallt till hemmabio", sa han. jag har inte hört många "hifi-golvare", som låter sämre än dem i audience-serien.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Ummagumma
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/05/23 :  08:05:51  Show Profile Send Ummagumma a Private Message
"tänkt framförallt till hemmabio", sa han.

Konstigt vad säljare anpassar sina kommentarer efter vad kunden vill höra. Det är samma som med Dynaudio, skit in skit ut.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/05/23 :  09:54:33  Show Profile Send AKA a Private Message
Anders på Hifistället?
Han älskar ju Audience serien. Även golvarna!
Att 72:orna skulle vara "riktigt dåliga" är värsta skitsnacket!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/23 :  10:07:47  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag lyssnade... Ju högre modellbeteckning i Audience-serien, desto sämre lät det... Han tjatade om att de var jäkla bra först, sedan när han begrep att jag inte tyckte det... Var han lite mer ärlig antar jag... & försökte pusha på att det var i contour-serien det började bli bra... Jag lyssnade på 1.8:an & 3.0:an också... Men de var tyvärr inte heller bra, även om de var bättre än dem i Audience-serien. Man kan i princip se på Audience 82 att den är anpassad för imponatorljud & inte för finlir, så jag tror han hade rätt i att den var mer hemmabio-anpassad. Det var vincent-elektronik det spelades med & även om det inte är min personliga favoritutrustning, så kan det inte varit dem som skapade sådana färgningar i mellanregister, sådant lådljud eller sådan allmän loudnesskänsla. (Har hört vincent-elektroniken vid andra tillfällen & då har de inte låtit på det viset, dessutom var det ju samma elektronik även med Contourerna & då lät det inte på samma sätt) Neutralt och ofärgat är raka motsatsen till golvarna i Audience-serien.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.

Edited by - Jakob_S on 2003/05/23 10:10:19
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/05/23 :  10:18:19  Show Profile Send Klenkar a Private Message
vilka högtalarte tycker Jacob är bra?
Själv har jag aldrig blivit så upprymd som när jag hörde 42:orna för första gången. Trodde att de skämtade med mig, inte kunde dessa små högtalare låta så.
Dynaudios högtalare är elektronikkänsliga och ganska effektkrävade. Alltså går det inte att få dem att låta bra med vad skit som helst.
mvh dd
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2323 http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2177


...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/23 :  10:24:43  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Vill bara försiktigt påpeka att Jacobs egna högtalare Acustic energy knappast kan beskrivas som neutrala och ofärgade heller.

Som vanligt är smaken delad. Personligen tycker jag att Dynaudio överlag ger ett lite "grått" intryck. Dom låter ok men jag har lite svårt att koncentrera mig på det som spelas genom dom. Fast det kan lika gärna bero på mig som på högtalarna ;)

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/23 :  10:25:54  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Klenkar, min bror har 42:orna, det är de enda högtalarna i Audience-serien jag gillar.

JAG tycker om Qln Signature, i den senaste versionen som har det gula, kevlarmembranet; Elektroakustik Melos och Amphion Xenon. Sedan finns det säkert mycket annat bra, som jag ännu inte hört... T ex Sonus Faber eller Audio Physics(?)

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/23 :  10:28:02  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Dan, håller med om att 109:orna inte är neutralast i världen, svårt att få till det om det bara ska kosta 5000kr. Däremot väljer jag AE109 framför Audience 62, 72 eller 82 vilken dag som helst.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/23 :  10:31:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag med faktiskt
Väljer AE alltså framför Dynaudio.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/05/23 :  14:20:16  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Har också haft möjlighet att lyssna på Dynaudio audience 82 hos Anders på hifi-stället. Så långt ifrån imponatorljud man kan komma, eftersom de ej är inspelade?! Tvärtom så var de väldigt tunna i basen, presentationen var väldigt livlös. Att du föredrar AE109 framför audience 52:or är för mig ett mysterium, men det är väl klart att smaken är som baken.
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/05/23 :  14:37:26  Show Profile Send Monster a Private Message
Fråga då?

Hur kan dessa högtalare (82) blir rankade med fem stjärnor av fem möjliga i en UK hifitidning?

Är det inte så att dom kanske inte föll er i smaken men att påstå att det lät skit är väl att ta i!!

Vet dock inte själv då jag inte har lyssnat. Minna JBL:are från 83 still going strong.

Cheers
Jonas
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/23 :  15:35:08  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nej skit är dom definitivt inte. Dom passar (ännu) inte mina öron riktigt bara.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/23 :  15:54:22  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
har inte hört 52:orna, men det känns som om de troligtvis är sämre än 42:orna... har heller inte uttalat mig om att jag skulle ha valt AE109 framför vare sig 42:orna eller 52:orna, bara framför alla golvarna. jag lyssnade aldrig på 82:orna, för anders tyckte inte det var någon idé då han märkte att jag tyckte att 72:orna var sämre än 62:orna & att 62:orna var dåliga. om de fått 5 stjärnor i Hifi Choice ger jag inte mycket för testerna i den tidningen. jag tycker att åtminstone 62 & 72 är värdelösa.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/05/23 :  18:02:11  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag har också lyssnat på Dynaudio 72 och jag var imponerad av basen. Diskanten var lite korning och när det kom till mellanregistret blev jag inte alls imponerad, snarare tvärtom. Körde också med H/K 670 och det kan ju bero på det.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/23 :  18:34:23  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kan det möjligen vara stora kvalitetsskillnader mellan de olika modellerna i sortimentet...
Contour 1.3SE är ju en riktig pärla.
Consequense och Evidence har verkligen inte övertygat de gånger det har bjudits tillfälle till lyssning.

Fanns inte dessa på Hifistället...

Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/05/23 :  19:35:22  Show Profile Send bruce a Private Message
Har själv Dynaudio 52 har tänkt köpa 72 för lite extra bass. Jag är ändå valdigt nöjd med mina 52or, kör de med Arcam82t och Tagmclaren pa10 och 60p.visst kan musiken låter lite tunnt och död med vissa skivor, men mest ofta läter mina 52or skit bra. Tror det har mycket att göra med inspelningen av skivor. Men jag är ändå inte 100% nöjd.
Jag har köpt mina högtalare och förstakare hos Hi fi stället, och han Anders vekade ganske desperat att sälja hans demo Tagmclaren jag sa att jag ville jämföra med Thule 150b som var betidligt billigare men han sa hur jobbigt det var att koppla på den och sa att det fanns ingen intergrerad under 25000:- som var bätrre. Hmmm, hoppas att han var rätt annars har jag blivit blåst. Det var ändå ett ljud lyft över min HK 670. Någon som kan föraslå någon högtalare stativ eller golv under 15000:-?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:07:28  Show Profile Send ekman a Private Message
timbre dom där finns på hifistället och har gjort sen tidig bronsålder ungefär =) undrar när någon senaste lyssnade på dom...
Go to Top of Page

Ummagumma
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:27:02  Show Profile Send Ummagumma a Private Message
Bruce: "Någon som kan föraslå någon högtalare stativ eller golv under 15000:-?"

Varför inte strunta i ovanstående käbbel och faktiskt lyssna på Dynaudio Audience 72?
Mycket prisvärd
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:29:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Dom där var kanonsnygga Timbre. Vad heter dom??

Dom ser ut att låta riktigt bra i alla fall.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:45:41  Show Profile Send bruce a Private Message
Tack ska någ göra det! Shit, Terminator snart få inte missa det!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/05/23 :  23:15:51  Show Profile Send arcam a Private Message
Dan Brickman: dom heter Dynaudio Consequence pris 145000:-
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/23 :  23:34:05  Show Profile Send Timbre a Private Message


"undrar när någon senaste lyssnade på dom..."

Det kanske var jag () någon gång på nittiotalet...
Dom lådorna lär nog bli kvar.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000