HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ju kortare högt.kabel desto bättre eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:12:02  Show Profile
Kör med MIT:s impedanskorrigerade kablar. Jag kan utan problem korta av dem från 3meter till 2meter. Någon vits med det?

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:19:14  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är kanske möjligt att dom är trimmade för att vara just 3 meter. Dessutom kan det vara bökigt att sälja dom om du har skurit i dom. Vanligtvis är det dock alltid en fördel att korta högtalarkablarna så mycket som möjligt och istället ha längre signalkablar. Se monoblock.

Om jag var du skulle jag göra egna DIY - kablar för en billig penning i stället för att mecka med dina MIT. Testa sökfunktionen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:29:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Normalt är kortare kablar att föredraga, men är de färdiggjorda skall du givitvis inte ändra på dem då får du skaffa nya kortare.

Bravo
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:53:18  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag kapade 1 meter (3 meter blev 2) på mina Supra Ply 3.4. Jag hörde ingen skillnad överhuvudtaget. Däremot så är det en väldig skillnad på olika kabelmärken, så det är inte anläggningens upplösning som brister. Hittills så har jag f.ö. aldrig hört en bra högtalarkabel, alla jag testat är olika men samtliga har, individuella, stora svagheter (EK-kabel, Supra Ply, Kimber 8VS, Kimber 8TC, Linn K400, Monster, platt kopparkabel, platt silverkabel).
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:57:00  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kortare kabel är i alla fall bättre för plånboken. Det borde även vara bättre ljudmässigt.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/16 :  16:04:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Allt är dessvärre inte så som det verkar. Bäst är förmodligen att löda monoblock direkt på högtalarkontakterna och strunta i kablage helt. men om man nu har kablar så har man 3 huvudsakliga storheter att ta hänsyn till.

En vanlig kabel ändrar sina elektriska relationer beroende på längd. Den ändrar också ljudet beroende på längd. Kortare är inte alltid bäst, Transparent har en gräns för kortaste kabel på 2,4 meter när vi talar högtalarkablage. Under den gränsen säger de att nätverk och filter bli mer komplicerade att göra. Ju kortare kabel ju högre frekvens på det som "antennen" plockar upp och detta kan vara synnerligen störande.

Undabeder mig skämt om att något skulle bli "bättre" om man kör längre kabel. Här undviker man en rad bekymmer om man har den längre än i T ex Transparents fall 2,4 meter.

Din MIT skall du definitivt inte börja såga i. Annat som ligger på rulle (i princip allt utom MIT och Transparent) kan man ju kapa i lite och se om man hör någon skillnad.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/06/16 :  16:10:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns dom som anser att man måste prova sig fram till rätt längd.
Ljudet kan bli för kontrollerat och stumt i vissa kombinationer av förstärkare
och högtalare, vilket man kan kompensera med längre högtalarkablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/06/16 :  16:55:59  Show Profile Send Patrik a Private Message
Tidigare körde jag med monoblock och Supra och funderade då på om man skulle korta sladdarna. Kontaktade Jenvings och fick svaret att ju kortare kabel desto bättre (gällde 3.4/S men fick uppfattningen att det var ett allmänt råd, åtminstonde för deras produkter).

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/06/16 :  16:58:07  Show Profile Send mapem a Private Message
I fallet Naim säger tillverkaren att förstärkarna är optimerade för 10 m av deras egen kabel och man måsta ha minst 3,5 m, annars kan det hända otrevligheter. Dom varnar för att använda andra kablar än deras egna, med samma hot, men hittills har inget otrevligt inträffat med mina 10 m supra-kablar, och det låter bra till och med.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/16 :  17:42:35  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det verkar bara som att Naim vill sälja mycket av sin kabel.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/16 :  20:31:38  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Naim. Hifi-världens Microsoft?:)
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:38:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ingen idé att gå til överdrift åt något håll. Var det inte radiolagret som hade lyssnat fram att det lät bättre om man lät kablaget vara extra långt?

Många skakade på huvudet vill jag minnas.

Här är en förklaring från en av de största tillverkarna av tyngre kablar:

The Effect of Cable Length on Bandwidth and Resonance

An extremely short cable without networks will have wider bandwidth than a longer cable of the same type because the shorter cable will have less inductance and capacitance. As discussed earlier, extremely wide bandwidth cables are subject to noise infiltration and resonant behavior and sonic byproducts that do not serve music. Extremely short cables without networks will sound more alike than they will sound different because of their similar bandwidth and resonant characteristics. In our opinion, they will tend to transfer an audio signal so that it is more like a hi fi experience than it is a musical experience.

Contrary to popular opinion then, shorter is not necessarily better from a musical standpoint. In cables without networks, a longer cable will tend to sound less bright and fuller because it will have more inductance and hence less bandwidth and a lower resonant point than a shorter cable.

Kortare är alltså inte alltid bättre....

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:56:51  Show Profile Send matson a Private Message
Frågan är bara om man vill begränsa bandbredden med hjälp av induktans, eller om man skall låta elektronikkonstruktörerna utföra detta?

När det gäller Naim, så behöver väl deras förstärkare viss kapacitans för att vara stabila, och om jag inte minns fel så har deras kabel ett förhållandevis stort avstånd mellan ledarna. Motsatsen till Supra Ply alltså.

Mvh
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:15:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Matson:

man kan ju också köpa från en kabeltillverkare som inte använder längden som induktansverktyg utan låter elektronikkonstruktörerna tillverka en kabel som klarar skivan i alla fall

Sedan finns det massor av olika konstruktörer inom elektronikvärlden därute och då är det extra viktigt med kablar som alltid beter sig exakt likadant, oavsett längd eller kvalitetsnivå. Börjar det bli reklam? Jag tycker i alla fall verkligen att det verkar sunt.

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:29:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
alltid beter sig exakt likadant, oavsett längd
Den kabeln skulle jag vilja se, transparent? Knappast!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:03:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Sten

quote:
Det verkar bara som att Naim vill sälja mycket av sin kabel.

Naim's förstärkare brukar inte gilla svåra laster. Många förstärkare har en spole på utgången för att de ska bli stabilare för olika högtalarlaster. Naims förstärkare (vet inte om det är alla) har inte detta utan låter kabeln verka med sin induktans. Därav att de har speciellt designade kablar och kanske också en rekommenderat minimilängd. Så något ligger det nog i det.

Absolut sista inlägget av mig...

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:20:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Thomas A:

Hade ett hum om detta men är för skakig på fysik för att våga mig på en förklaring, tack!

Rydberg:
Hm, det är inget konstigt med det, det är ju en av deras käpphästar när det gäller tillverkningsfilosofin. Sedan kan man tro att det gör bra eller dåliga saker för ljudet men att det skulle vara svårt att få till? Tror jag inte. Du kanske har noterat den lilla svarta boxen på deras kablar. Vad trodde du det var i den, bomull?

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:43:14  Show Profile Send matson a Private Message
Jo, jag fattar att Transparent vill ha "rätt" induktans(induktansen verkar som ett Lågpass-filter), för att styra var avrullningen skall ske. Personligen skulle jag inte vilja ha en sådan kabel, då jag helst inte vill ha någon kabel alls("docka" monoblocken rätt in i delningsfiltret/elementet är mitt ideal)

En fråga som inställer sig är ju dock hur dom skall förena detta med dom nya formaten som skall sträcka sig upp till 100kHz(sen att utvecklingen av diskanter som klarar den uppgiften släpar lite är ju en annan sak)

Mvh
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:54:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Visst du kan säkert kompensera kabelns överföringsfunktion till viss del men inte alla fenomen som ändras med kabelns längd.
quote:
Vad trodde du det var i den, bomull?
Trodde det var ett LP filter, rätt gissat?

Edited by - Rydberg on 2003/06/17 11:55:19
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:10:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Rydberg:

OK, inte ALLA parametrar som ändras, det är nog inte färdigforskat där ännu. Men några av de allra viktigaste för musikåtergivning kan ju då vara bra att ha exakt ssmma förhållande på oavsett längd eller modell, eller hur?

Matson:

Nja, alltså boxen skär inte vid 20 000Hz

Men behöver vi verkligen lyssna på 200 KHz eller 600KHz, 1 MHz, 10 MHz, 1GHz, eller 10 GHz eller ..... Där kommer det mycket skräp, helt i onödan.

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:16:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Men behöver vi verkligen lyssna på 200 KHz eller 600KHz, 1 MHz, 10 MHz, 1GHz, eller 10 GHz eller ..... Där kommer det mycket skräp, helt i onödan.

Hur stor bandbredd har din förstärkare?

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:20:13  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Nej, det behöver vi verkligen inte!

De enda ljud som vi uppfattar över ca 20 kHz är skräp som ger upphov till hörbart ljud när det blandas med musiksignalen. Ultraljudsövertoner som hör till musiksignalen kan människan inte höra skillnad om de är med eller ej.

SACD-spelare har LP-filtrering vid kanske 40 kHz eller så ändå. Vissa spelare har ställbart LP-filter, jag har för mig att exempelvis SACD1000 har det.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:34:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag skulle vilja köra en duel i mitt system någon gång mellan Transparent och Nordost, det skulle vara intressant. För bägge har ju "rätt" i teorin och i praktiken får man hoppas. Deras filosofier är ju så långt ifrån varandra man kan komma.
Nordosts filosofi: Släpp alla frekvenser fria att föras över med högsta möjliga snabhet utan några begränsningar i form av filter, skärmar eller isolations matrial som påverkar signalen(så lite som möjligt i alla fall).
Transparent: Alla (önskvärda) frekvenser skall komma fram exakt samtidigt, en moderat avrullning och effektivt filter mot höga frekvenser, som stör den önskvärda signalen.
Det är väl subjektivt, men har någon provat en match
Just nu har jag bara Transparent som digitalsnöre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:37:32  Show Profile Send Jadde a Private Message
Du kommer knappast höra någon skillnad.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/17 :  13:41:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jadde> Varför det?

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/06/17 :  14:06:13  Show Profile Send mapem a Private Message
Det här med kablar till Naim är för en icke-elektroniker som jag rena mystiken. Ni som kan det här: Om det nu behövs viss kapacitans, kan man åstadkomma det med nån annan sorts kabel? Som är mer hanterlig än Naims kabel, men gärna lika billig (och välljudande).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000