| Author |
Topic  |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 18:37:35
|
Har inte Audax PR170MO (pappkon) rykte om sig att vara ett alldeles förträffligt element (mellanregister)??

"Å andra sidan kanske man delar med åtminstone 4:e ordningen vid 80 Hz."
Skall inte ordningen vara flackare ju lägre man delar, vid 80Hz max 2:a ordningen?
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 09:01:29
|
quote:
Alla membran av olika typer blir "mjuka" beroende på frekvens. Så vad är egentligen ett "mjukt" respektive "hårt" membran? Är det helt enkelt så att om man kan buckla det med handen är det mjukt och tvärtom? Fast aluminiummembran anses väl hårda? De kan man lätt buckla...
Och polypropylen och gummi blir stenhårt vid vissa frekvenser! Jag tycker att membranets inre dämpning avgör om det är mjukt eller hårt. Hög inre dämpning och ickeresonant beteende = mjukt, typiskt PP (nej A, inte fasplugg! ), låg dämpning och resonant uppbrytning = hårt.
Aluminiummebran är hårda ja. Och lättbucklade! Det finns rätt många dammskydd som åtminstone är halvhårda med väldigt lätta att permanent förstöra...
Hmmm... föreslå gärna en egen terminologi... jag tycker hård/mjuk funkar bra, men naturligtvis är det inte likhetstecken mellan hård och hållfast...
Glas är hårt. Och går lätt sönder! Inte för att jag sett en glashögtalare....

mvh, Jonas Persso |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 10:02:00
|
Hej JP! Du surfar för lite......

Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 11:28:54
|
quote:
Hej JP! Du surfar för lite...... <snip!>
Hej Matson...
Hmmm, tror du den högtalaren är transparent eller?
Skämt åsido, jag menade glasmembran... man kanske kan bygga sådana av ett par gamla drinkglas, ha ha

mvh, Jonas Persso |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:38:31
|
Hej!
ce: quote: Skall inte ordningen vara flackare ju lägre man delar, vid 80Hz max 2:a ordningen?
ce, vilken/vilka hemsidor härstammar alla underligheter ifrån??( A vill läsa ;).
Mvh A |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:47:45
|
Hej!
Är det inte tydligast o enklast med denna definition,
" Mjuka membranmaterial: uppbrytningar ligger i dedikerad spel-frekvensområde. Hårda membranmaterial: uppbrytningar ligger ovanför dedikerad spel-frekvensområde."
Mvh A |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 13:17:51
|
quote:
Hej!
Är det inte tydligast o enklast med denna definition,
" Mjuka membranmaterial: uppbrytningar ligger i dedikerad spel-frekvensområde. Hårda membranmaterial: uppbrytningar ligger ovanför dedikerad spel-frekvensområde."
Mvh A
Nä tycker jag inte, för det beror ju på applikationen. En Seas W22 (eller L21) kan man ju använda som både rent baselement eller som bas/mellanregisterelement. De blir då alltså hårdomjuka.
Uppbrytningens karaktär bör avgöra hårdheten, eller kanske egentligen styvheten.
Tycker jag!
mvh, Jonas Persso |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 13:29:14
|
Hej!
Blir de inte: mjukomjuka?, då de ju har (små)uppbrytningar i hela registret.
Mvh A |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 14:59:19
|
quote:
Hej!
Blir de inte: mjukomjuka?, då de ju har (små)uppbrytningar i hela registret.
Mvh A.
L21 och W22 har mig veterligen inga uppbrytningar förrän uppe i kilohertzområdet, då de å andra sidan bryter upp resonant.
Vad menar du med bryter upp lite grann hela tiden?
mvh, Jonas Persson
Edited by - j.persson on 2002/08/14 15:00:1 |
 |
|
Topic  |
|