HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad pysslar ni med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  05:04:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har varit intresserad av musik sedan 15 års åldern, vilket blir, få se, humm, i ca. 30 år.
Jag har läst allt möjligt på univeritetet som historia, etnologi, musikvetenskap, antikens kultur och samhällsliv, statskunskap puuhhh, nä jag orkar inte rabbla mera, ni har ju ändå fått en uppfattning.
Följaktligen arbetar jag både på sjukhus och som lärare i data.
Någon som ser sambandet???? Bra för det gör inte jag!!

HiFiförstörande faktorer, liten lägenhet, fru (WAF) och två barn samt två hundar. De sista tillhör inte faktorerna

Bravo
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/06/16 :  08:58:26  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Namn: John Söderqvist
Ålder: 20 tidsenheter av EU-standard
Ålder av hifiintresse: ca 6 tidsenheter
Har pysslat med: Naturvetenskaplig teknisk el på gymnasiet. (Läs: jag använde gymnasiet för att se hur långt jag kunde komma utan ansträngning)Pysslar med: Slutför i dagarna civilplikt som kraftverksoperatör uppe i Jokkmokk. I höst ska det förhoppningsvis bli LuTH - Arena Media/Musik/Teknik.

Edited by - Tank on 2003/06/16 09:05:25
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:17:10  Show Profile Send divander a Private Message
Det här blev ju en ganska kul tråd. När jag startade tråden misstänkte jag att den skulle bli ganska populär. Första dygnet blev det ju en hel del inlägg. Alla älskar att "prata" om sig själv. Det verkar som om majoriteten håller på med teknik. Men det var kul att se att det även finns en del humanist eller samhällsvetare. Enligt tråden verkar det vara många kampsportare på forumet. Kan det finnas någon koppling mellan kampsport och hifi (förutom kampen mellan vinyl-cd, billiga-dyra kablar, rör-transistorer, linn-resten)?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:27:02  Show Profile Send nalle a Private Message
Har varit intresserad av hi-fi sen 15-årsåldern men blev väl "frälst" först för några år sedan.
Jobbar som undersköterska på ett servicehus och försöker emellan jobb hifi även att umgås med familj och vänner. Jag sysslar inte med någon kampsport och är följdaktligen heller inte involverad i någon kamp inom hifi

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/17 :  15:24:32  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tja Mats!

Vad kan man säga om din arbetskamrat annat än detta bibliska citat!
Salig äro den i anden fattige, ty de veta ej bättre! :-)

Folk är faktiskt lustiga ibland, för några dagar sedan så blev jag "antastad" vid en bankomat.
Två påverkade "nysvenskar" kom fram och frågade om jag hade några ciggareter att bjuda på, när jag sade att jag ej rökte så sade en av dem så här "ge mig en hundring dåda".
Jag hänvisade då ungdomarna, de var i 25 års åldern till att ta kontakt med sin socialsekreterare för att få hjälp. Den "stökigaste" av dem skrek nu att de inte hade någon jävla socialsekreterare, jag hänvisade nu honom till socialjouren istället.
som tack för hjälpen så drog han upp en stillet och började vifta framför mitt ansikte, samtidigt svor han på något för mig främmande språk!
Jag tolkade nu situationen som sådan att den ene av "busarna" avsåg att skada mig med sin stilett, plötsligt så viner stiletten framför mitt högra öra. Jag nödtvingades nu till att hävda nödvärnsrätten, en tiondelsskund senare ligger den nu förtvivlade yngligen med krossat näsben m.m och vrider sig på marken. Strax går han in i medvetslöshetens sötma, jag upplyser nu den kvarvarande "busen" att han skall passa på och be om pengar hos sin socialsekreterare till sjukvårdsavgiften också. Därefter ringer jag efter polis och ambulans samt åker till arbetet.
Sensmoral att om man som de båda "busarna" endast är ca: 180 cm långa och väger runt 70 kg så bör man ej ge sig på en vältränad 130 kgs samurai. förhoppningsvis så blir de snällare efter detta. De gjorde precis som din kamrat en felaktig tolkning av hur världen kan se ut. :-)
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/17 :  15:32:42  Show Profile Send matså a Private Message
Han har läst ditt svar och tycker du lever i Fablernas värld

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/17 :  15:39:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Majjen03> He he, helt rätt, förhoppningsvis lärde de sig nått. Samma sak hände hemma, en välklädd medelålders man med attacheväska blev attackerad av 3 st småbusar, tyvärr (för deras del) visst de inte att han var ganska vass på kampsport, det slutade också med några knäcka näsor och 3 busar som sussade =) Så ska det tas, buset........

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2003/06/17 :  15:51:09  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag jobbar som Personalsamordnare och Kvalitetskontrollant på Pilkington Automotive i Landskrona.
Eller kort och gott slavdrivare.

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/17 :  16:30:09  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Majjen03 och Rydberg

Man kan ju aldrig jämföra en situation men blir ändå lite fundersam.

Det man framförallt bygger upp inom budoträningen är att klara sig ur eventuella situationer utan att behöva ta till våld.Den självsäkerhet som man på ngt sätt utstrålar samt hur man bemöter situationen brukar räcka.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/17 :  16:36:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Peder> Det är nog sant, i det fallet jag berättade om var de värda lite bonk! De hoppade på honom bakifrån och jag antar att han inte såg så farlig ut i kostym.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/17 :  16:53:20  Show Profile Send peder47 a Private Message
Rydberg,som sagt..man kan aldrig jämföra en situation ,låter som att *dina* busar lärde sig en läxa.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:04:05  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag är civilingenjör, läst elektroteknik. Utvecklar programvara och regleralgoritmer för Haldex Traction i Landskrona. Vi gör fyrhjulsdrift för bilar och levererar idag till Volvo och VW-gruppen.
Övrigt att veta om mig kan man ta reda på på www.algonet.se/~staffann/.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2003/06/17 18:05:23
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:19:33  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tja Matså!

Ärligt talat så struntar jag i din anonyme såkallade arbetskamrat!
För det första så skrev jag att hon i Randori "slogs" med 15- 20 personer och att de brukade kvida en del när hon var klar.
Randori är inte som ett "verkligt" slagsmål, utan en typ av övning inom kampsporten! Vissa klubbar talar om vad de skall utsätta personen i mitten för t ex en Mai-geri som är en spark i magen, därefter attackerar de en och en.
I min klubb så talar vi inte om vad vi skall göra innan attacken samt så anfaller alla på en gång, givetvis skall man inte skada folk för mycket här heller. Alla som är med är också individuellt "hyggligt" tränade, samt innehar såkallad självkontroll, de skall ej förvecklas med "buset" ute på stan.
Min dotter var t ex på skolresa i åk 9 de åkte då till Tunisien, lärarna varnade alla flickor för att gå ut där själva. De var tvungna att ha med ett manligt förkläde. Min dotter och ett par av hennes klasskamrater gick dock själva in i en turistaffär för att handla sovernier. Plötsligt så tog ägaren tag i min dotters blonda långa hår och började dra in henne på lagret, där fanns även två manliga släktingar till honom. Min dotters flickkamrater rusade nu tillbaks till hotellet för att hämta lärarna samt annan hjälp. När lärarna samt polisen kom till affären så var alla tre Tuniserna medvetslösa efter att ha försökt förgripa sig på min dotter.
Som min dotter brukar säga jag tränar ej Ju-Jutsu, jag är ett med ju-Jutsun! Lärarna hade nu ett krismöte och kontaktade mig och min fru,angående hurvida de skulle bryta skolresan eller ej. Efter att ha talat med min dotter så bestämde hon att hon inte tyckte att det hade vart så farligt och att hon gärna stannade kvar där.
Sagt och gjort efter att vi fått lugna ned lärarna så fick eleverna vara kvar i Tunisien. Din arbetskamrat anser att jag fabulerar, detta kallas ärekränkning vilket anses vara ett brott i Sverige!
Vi säger väl så här, jag kan ordna en kampsportsarena om han vill.
Din kamrat satsar lite pengar på att han skall vinna/slå ut min dotter och jag satsar lite grand på att han inte lyckas.
Om han vinner så får han gärna säga att jag fabulerar, om han förlorar så vill även jag möta honom.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:23:58  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Peder47!

Du har helt rätt i att man borde kunna tala sig ur knepiga situationer om man tränar Budo!
Tyvärr så går det inte alltid om "busarna" t ex är "påtända",
dock så ser jag alltid till att inte skada dem mer än vad som är nödvändigt.
Håller dock med dig om att det är ett misslyckande om man måste tillgripa våld.
Är normalt en "fridens" man.
Mvh
kenth
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:27:01  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Den här tråden har fått lite annan, mycket obehagligare, inriktning än den som frågeställaren förmodligen var ute efter.

Nu verkar det vara väldigt många som vill framhäva hur duktiga de är i diverse sporter.
Det finns nog lämpligare ställen att lovsjunga hur bra man är på det vad man gör på fritiden.
Nästa steg blir annars kanske att berätta hur mycket pengar man har på banken, hur många hus man äger, hur många bilar osv.

För otroligt många här verkar hela livet handla om prestige. Man ska minsann vara bäst på allting.
De som är stora i käften finns det alla fall gott om. Lite mer ödmjukhet skulle verkligen inte skada.

Edit: lite textändring.

Edited by - pick-me-up on 2003/06/17 20:13:36
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:31:51  Show Profile Send peder47 a Private Message
Majjen03,att du är en *fridens* man...det förstod jag.Tyckte ändå det var värt att påpekas så att ingen missförstod.

Råkade själv ut för tre angripare i Tyskland för ett antal år sen.Vi (tre kompisar) var på en uteservering i Andechs,en liten by ca 3 mil sydväst om Munchen.
Där finns ett munk-kloster där Europas godaste öl bryggs i ektunnor,ja bara det är värt resan dit .Munkarna stänger ölhallarna kl 20.00 så efter det får man gå ner i byn på ngn av de uteserveringar som finns.

Sagt och gjort vi bänkade oss för en bit mat med dryck,lätt berusade av den goda ölen (det var en mkt trevlig uteservering där även familjer befann sig).
För att göra en lång historia kort,då jag för andra gången får resa mig och gå över trädgårdsgången för att hjälpa en kvinna som blir knuffad i backen av ett gäng tyskar (givetvis sa jag vänlig åt dom båda gångerna) så hoppar tre av dom större på mig.

Jag försvarade mig så tillvida att jag blockerade så att dom inte träffade mig med sina attacker(det var slag och sparkar,samt att den ena hade tårgas-spray) men slog aldrig tillbaks,under tiden (som jag inte visste, ringde ägaren efter polisen).Nåväl jag lyckades plocka ner deras attacker och låsa dom till polisen kom,det var tydligen kända bråkstakar i 20-25 års-åldern.

Min fråga efteråt till den ena kompisen, varför han inte hjälpte till....hans svar *Jag ville se hur du klarade dig,och det var imponerande*
Visst är det härligt med vänner

Kan tillägga att resten av kvällen blev mkt trevlig enär ägaren av restaurangen bjöd på allt.

Det är den ända gången jag har behövt praktisera min kampsportteknik i verkliga livet,känner mig extra stolt över att jag inte slog tillbaka trots att mitt sinne var liite påverkat av den goda ölen.

Ska ni till Andechs,boka rum i förväg..det finns bara två Gasthaus i byn.Är ni snälla kan ni få telefonnummret men då vill jag se lite fjäsk .

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:10:03  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Ni som håller med diverse kampsorter verkar ha glömt helt och hållet den österländska andligheten och visheten. Det är inte sport och teknik som är det viktigaste.

Läs här så kanske ni får nånting att tänka på.

Citat ur Lao Tzus Tao Te Ching

De bästa körsvenner förhastar sig aldrig.
De bästa krigare visar aldrig sin vrede.
De största erövrare segrar utan drabbning.
Den utnyttjar människan bäst som uppträder såsom den underlägsne.
Detta kallas makten som kommer av att inte strida.
Detta kallas förmågan att behärska människorna.
Att vara i hemlighet vigd till himlen, till det som är från äldsta tid.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:19:43  Show Profile Send hal a Private Message
Hej, jag har befunnit mig i många svåra situationer men aldrig behövt tillgripa våld. Jag har till och med fått en kram av två missbrukare som hade tagit sig in i min bil. Då var jag orolig ett tag.
Vad jag undrar över är varför kampsportare tydligen oftare hamnar i våldssituationer och gärna skryter om det. Jag hade inte under några förhållanden varit nöjd med att behövt tillgripa våld.
Hoppas ingen tar illa upp.
Visst finns det exempel på helt oprovocerat våld men det är inte lika vanligt som man i allmänhet tror.
Det vanligaste objektet för misshandel är den hemåt vandrande besvikna 40-års mannen som gärna slänger käft med ungdomsgänget.

Make peace not war !!!

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:21:18  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Peder!

Ditt öl ställe låter trevligt!
Förra året så besökte jag bla Guinnesbryggeriet i Dublin,
det var också ett trevligt ställe!
Givetvis var jag också på ett kort besök hos Jamesons bryggeri.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:29:13  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Pick-Me-Up!

Tja! Lao Tzus Tao Te Ching var väl inte så dum!
Han inkade visserligen "humant" självförsvar.
Jag utövar effektivt sådant, det skilljer sig markant åt.
Anser dock sådana som Peder47, med sitt synsätt vara "mästare".
Tycker dock inte om "besevisar" som utan belägg vet allting!
Diskussioner som jag har en vän, polis, kamrat etc! som vet hur allt ligger till är mycket tröttsamt.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:39:22  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker vi kan ta det lite lugnt om skrytandet om döttrar, kampsporter etc. det kan man väl ta i pm?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:10:18  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hallå Kenth!

Besserwissar finns det alltid, men låt de hålla på med sitt. Vågar de inte stå för sina åsikter själva utan att ta med ”en vän” eller annat, så bry dig inte om det.
Jag tror dig, och vet att du är en man att lita på.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:00:12  Show Profile Send peder47 a Private Message
Akhenaton skrev:
Jag tycker vi kan ta det lite lugnt om skrytandet om döttrar, kampsporter etc.

Svar:
Jag tycker (min åsikt) att det är intressant med lite sidospår ibland,man lär känna forumdeltagarna lite mer,det ger en lite personligare prägel på forumet...inte helt fel i vår stressade vardag .
Varför ska man i Sverige alltid behöva be om ursäkt för att man är duktig....Heder åt Majjen03/Kenth, som är stolt över sin dotter och vågar berätta det.

Om kampsporter,samma sak där...tre exempel om hur tre olika forumdeltagare drabbades av det mer och mer utbredda våldet i vårat samhälle.
Tre situationer,tre olika lösningar.....ingen kan avgöra var som är enkelriktat rätt eller fel.....Men..

Blir man utsatt för ett knivöverfall som Majjen03/kenth blev,så är det han och enbart han som kan avgöra vad som behöver göras för att inte utsätta sig själv för livsfara.

I mitt fall så kunde jag lösa det på ett annat sätt.Som jag skrev, det är ENDA gången jag råkat i en mer handgriplig konflikt i mitt vuxna liv (är 48år),och detta pga att jag hjälpte en försvarslös kvinna.Då inräknat att jag rest ca 30 000 mil bara i Europa och vandrat genom många,många halvskumma gränder *där nere*.

pick-me-up skrev:
*Lite mer ödmjukhet skulle verkligen inte skada*.Och....* Ni som håller med diverse kampsorter verkar ha glömt helt och hållet den österländska andligheten och visheten.*

Svar:
Om du läser min händelseredogörelse en gång till, så ser du att din hänvisning till *Lao Tzus Tao Te Ching* går att översätta till mitt agerande.

hal skrev:
Vad jag undrar över är varför kampsportare tydligen oftare hamnar i våldssituationer och gärna skryter om det.

Svar:
Började med kampsport 1981,varit ordf i lokala klubben,suttit i länsorganisationen,varit tränare,arrangerade första SM´et här uppe,drog igång en 3-Nationerstävling som fortfarande körs,medverkat i TV-debattprogram mm,mm,mm.
Visst hade vi problem ibland med ngn nybörjare första terminen, men efter samtal så löste det sig.

Har aldrig stött på det du beskriver.

Majjen03skrev,*Anser dock sådana som Peder47, med sitt synsätt vara "mästare".*

Svar:
Tack,men jag förstår vilken kunskap du besitter så jag ser mig inte som en sådan....Men stort Tack i alla fall ,och du..dina njutningbesök låter inte så dumma heller.

Älskar Guinnes,även whiskey eller whisky vilken stavning man nu vill använda .

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:06:47  Show Profile Send matså a Private Message
Jag tvivlar eftersom duktiga tjejer som är bland de bästa i SVerige lyfter inte 100 kg ens. Då förstår ni varför jag tvivlar när det gäller det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:25:26  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Matså!

Om du tänkte efter lite mer, så skulle du säkerligen förstå att det hela handlar om fysik! Tekniken är viktigare än styrkan i detta fall!
Om t ex en 80 kg normal man skulle sparka mig i magen allt vad han förmådde så skulle jag i värsta fall falla om kull och tappa "luften" ett ögonblick, troligare snarast bara ta några steg bakåt. Om en duktig utövare i t ex Kung Fu eller dyligt, man eller kvinna på låt oss säga 50- 60 kg skulle få in en teknisk full träff på mig, så skulle jag "flyga" flera meter, samt ha svårt att resa mig igen.
Således är tekniken det viktigaste inte styrkan.
Som min en av mina "mentorer" Ted Wong brukar säga, den som ser ofarlig ut är din värste mardröm. Ted är den som nu för Jet Kun Du:n vidare efter Bruce Lee:s förtidiga död! Han fick Linda Lees, Bruce frus tillstånd att släppa lite på hemligheterna!
Nog om detta Matså, du och dina vänner får givetvis tro vad ni vill.
Tänker inte plåga forumdeltagarna mer med dessa diskussioner.
Min dotter är faktiskt helt normal, hon kom i förra helgen in på operalinjen i Stockholm! Peder47 du har rätt, jag är osvenskt stolt över henne!
Mvh
Kenth
"kan ej sjunga själv"
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000